Projekt Gnu
Projekt Gnu
Lägger upp lite bilder på mitt senaste projekt som BingoBengt döpte till GNU.
- Bilagor
-
- gnu.jpg (100.76 KiB) Visad 5590 gånger
Re: Projekt Gnu
Ser ut som det blir ett trevligt projekt! Vad har du tänkt dig för dimensioner på däcken?
Motor? Jag röstar alla gånger för att behålla den trevliga patinan på ramen.
Motor? Jag röstar alla gånger för att behålla den trevliga patinan på ramen.
Mcb 1248 75
Mcb 1293 75
Mcb 1194 67
Mcb 1294 77
Dbs Panter 75
Dbs Sport 70
Zündapp KS50 75
Puch Maxi 76
Crescent 1138 60
Mcb 1293 75
Mcb 1194 67
Mcb 1294 77
Dbs Panter 75
Dbs Sport 70
Zündapp KS50 75
Puch Maxi 76
Crescent 1138 60
Re: Projekt Gnu
Däcksdimensionen 2,25-19 fram och 3,50-16 bak 3,50 är på det berömda håret att det får plats, motorn blir en EKF med polini cylle.
Patinan skulle jag gärna behålla men allting är bara en massa mishmash, inget annat är lika patinerat som ramen så jag tänkte faktiskt lacka upp hela moppen!
Kan man ha lackade fälgar och chromade skärmar eller blir det helt fel?
Patinan skulle jag gärna behålla men allting är bara en massa mishmash, inget annat är lika patinerat som ramen så jag tänkte faktiskt lacka upp hela moppen!
Kan man ha lackade fälgar och chromade skärmar eller blir det helt fel?
Re: Projekt Gnu
Se där vilken trevlig däksdimensionskombination (värdens längsta ord?) Klart du ska behålla patinan, om inte har jag
ett bytes förslag innan du låter bästerpistolen tala. Hör av mig via Pm!
ett bytes förslag innan du låter bästerpistolen tala. Hör av mig via Pm!
Mcb 1248 75
Mcb 1293 75
Mcb 1194 67
Mcb 1294 77
Dbs Panter 75
Dbs Sport 70
Zündapp KS50 75
Puch Maxi 76
Crescent 1138 60
Mcb 1293 75
Mcb 1194 67
Mcb 1294 77
Dbs Panter 75
Dbs Sport 70
Zündapp KS50 75
Puch Maxi 76
Crescent 1138 60
- J2000E
- Inlägg: 166
- Blev medlem: 03 apr 2014, 22:10
- Ort: Södermalm, Stockholm och skogen i Södermanland
Re: Projekt Gnu
Trevligt!
Mitt projekt "dubbelbrux" har 16" 3,25 bak och 17" 2,75 ribbat fram. Det blir samma ytterdiameter. Leleu 120.
Mitt projekt "dubbelbrux" har 16" 3,25 bak och 17" 2,75 ribbat fram. Det blir samma ytterdiameter. Leleu 120.
Re: Projekt Gnu
Dubbelbruxen har jag sneglat på både en å två ggr för inspiration, den här är ju inte alls lika modifierad som din, är det inte en 1237 i grunden?
Jo det med ytterdiametern är viktigt J2000E inte större bak än fram, de dimensionerna jag valt ligger under 10mm skillnad på diametern.
Jo det med ytterdiametern är viktigt J2000E inte större bak än fram, de dimensionerna jag valt ligger under 10mm skillnad på diametern.
Senast redigerad av Svartsjö den 18 apr 2015, 08:07, redigerad totalt 1 gånger.
- J2000E
- Inlägg: 166
- Blev medlem: 03 apr 2014, 22:10
- Ort: Södermalm, Stockholm och skogen i Södermanland
Re: Projekt Gnu
Ja, det inte många som tänker på det. Kan se lite kul ut ibland - raggarstuk med hissad bakvagn.
Vad har du för nav?
Vad har du för nav?
Re: Projekt Gnu
Leulu 120 från någon mcb bak och p*ch fram...
- J2000E
- Inlägg: 166
- Blev medlem: 03 apr 2014, 22:10
- Ort: Södermalm, Stockholm och skogen i Södermanland
Re: Projekt Gnu
Fy f-n! Vilken dålig stämning det blev helt plötsligt...
Re: Projekt Gnu
tänkte inte på de
Re: Projekt Gnu
se det positiva, det borde betyda att det skrotats enJ2000E skrev:Fy f-n! Vilken dålig stämning det blev helt plötsligt...
erlan
- J2000E
- Inlägg: 166
- Blev medlem: 03 apr 2014, 22:10
- Ort: Södermalm, Stockholm och skogen i Södermanland
Re: Projekt Gnu
Kul.Svartsjö skrev:Dubbelbruxen har jag sneglat på både en å två ggr för inspiration, den här är ju inte alls lika modifierad som din, är det inte en 1237 i grunden?
Ja, helt omstukad 1237 "bakvagn" inklusive en bit upp på ramröret sedan förlängt med en bit ramrör och styrhuvud från en 1256, samt en Betor 27mm från en Monark formula 50MX. Har för mig att förlängningen av ramen hamnade på 12cm extra ramrör.
Här är "skärschemat" för att få ramen att följa hjulets rundning och att sedan släppa ned motorn i våg igen:
original 1237:
[/img]http://i208.photobucket.com/albums/bb30 ... d0d94c.jpg[/img]
Eller som mina vänner påstod att jag gjort och tänkt (ja, jag har en tendens att överarbeta saker...)
Re: Projekt Gnu
Tycker jag känner igen bussen i bakgrunden är det Anders som gjort uträkningen?
Re: Projekt Gnu
Så jäkla mycket har inte hänt med projekt GNU, baknavet var knas det saknades slityta så jag fick tag på ett nytt via FB.
Nya kråmade fälgbanor, däck fälgband och slang har anlänt från Düskland.
EKF #2 rotades fram ur gömmorna för en snabb titt och kors i taket "hyllan" var hel i övrigt är den väldigt fräsch och ser knappt skruvad ut!
Nya kråmade fälgbanor, däck fälgband och slang har anlänt från Düskland.
EKF #2 rotades fram ur gömmorna för en snabb titt och kors i taket "hyllan" var hel i övrigt är den väldigt fräsch och ser knappt skruvad ut!
- Bilagor
-
- IMG_20150504_180651.jpg (42.6 KiB) Visad 5173 gånger
-
- IMG_20150504_180624.jpg (127.8 KiB) Visad 5173 gånger
- J2000E
- Inlägg: 166
- Blev medlem: 03 apr 2014, 22:10
- Ort: Södermalm, Stockholm och skogen i Södermanland
Re: Projekt Gnu
Tror jag har fem EKF: er. Köpta för ganska länge sedan. Ett par har jag köpt direkt på plats i Tyskland, några har köpts via ebay och någon är köpt här i Sverige. Alla är hela på alla de ställen där våra vanliga "svenska" Sachs-motorer brukar vara kronslut.
Min teori är inte kärnfysik direkt men här är den:
Resten av världen gick ifrån femtiotalsmotorn när S-motorn kom (i början på sextiotalet). De riktiga leichtkraftrad hade S-motor och de enklare mofas fick den modernare sachsen med liggande cylinder. Det var bara vi och några länder till som fortsatte köpa den enklare, lättare, äldre, sachsen. Oftast av anledningen att det inte behövdes mer - 30km/h etc.
EKF: en kom till när tyskarna ville ha en snikmotor för tyska äldre gentlemen/gubbar. "Vi tar den gamla motorn och anpassar lite lagom". Ergo = det var gubbar som körde dem. Har någon sett en enda EKF som varit trimmad när den kommit till Sverige? Svaret är nej. Inga stora drev fram som gjort att växelkåpor ätits upp etc. Varenda EKF jag öppnat har haft ordentligt med fett itryckt vid växelstiftet, originalskruvarna kvar till ytterkåpor, växelkåpa och mellan blockhalvorna. Inga sönderdragna skruvskallar, runda muttrar, sabbade tändplattor, kilspår, etc.
Jämför detta med de motorer som man hittar på svenska mopeder... som gått genom många generationer av yngre tonåringar - alla med en polygrip (djävulens påfund) i ena handen och en hammare i den andra.
Inte undra på att "hyllan" är hel på EKF: er. De har levt ett skyddat gubbliv i faderslandet.
Min teori är inte kärnfysik direkt men här är den:
Resten av världen gick ifrån femtiotalsmotorn när S-motorn kom (i början på sextiotalet). De riktiga leichtkraftrad hade S-motor och de enklare mofas fick den modernare sachsen med liggande cylinder. Det var bara vi och några länder till som fortsatte köpa den enklare, lättare, äldre, sachsen. Oftast av anledningen att det inte behövdes mer - 30km/h etc.
EKF: en kom till när tyskarna ville ha en snikmotor för tyska äldre gentlemen/gubbar. "Vi tar den gamla motorn och anpassar lite lagom". Ergo = det var gubbar som körde dem. Har någon sett en enda EKF som varit trimmad när den kommit till Sverige? Svaret är nej. Inga stora drev fram som gjort att växelkåpor ätits upp etc. Varenda EKF jag öppnat har haft ordentligt med fett itryckt vid växelstiftet, originalskruvarna kvar till ytterkåpor, växelkåpa och mellan blockhalvorna. Inga sönderdragna skruvskallar, runda muttrar, sabbade tändplattor, kilspår, etc.
Jämför detta med de motorer som man hittar på svenska mopeder... som gått genom många generationer av yngre tonåringar - alla med en polygrip (djävulens påfund) i ena handen och en hammare i den andra.
Inte undra på att "hyllan" är hel på EKF: er. De har levt ett skyddat gubbliv i faderslandet.