Projekt Gnu

Original- och bruksrenoveringar samt Custombyggen.
Svartsjö
Forumsponsor
Inlägg: 422
Blev medlem: 11 mar 2011, 00:00

Projekt Gnu

Inlägg av Svartsjö »

Lägger upp lite bilder på mitt senaste projekt som BingoBengt döpte till GNU.
Bilagor
gnu.jpg
gnu.jpg (100.76 KiB) Visad 5590 gånger
testo
Forumsponsor
Inlägg: 637
Blev medlem: 18 jan 2012, 00:00
Ort: Norrtälje

Re: Projekt Gnu

Inlägg av testo »

Ser ut som det blir ett trevligt projekt! Vad har du tänkt dig för dimensioner på däcken?
Motor? Jag röstar alla gånger för att behålla den trevliga patinan på ramen.
Mcb 1248 75
Mcb 1293 75
Mcb 1194 67
Mcb 1294 77
Dbs Panter 75
Dbs Sport 70
Zündapp KS50 75
Puch Maxi 76
Crescent 1138 60
Svartsjö
Forumsponsor
Inlägg: 422
Blev medlem: 11 mar 2011, 00:00

Re: Projekt Gnu

Inlägg av Svartsjö »

Däcksdimensionen 2,25-19 fram och 3,50-16 bak 3,50 är på det berömda håret att det får plats, motorn blir en EKF med polini cylle.
Patinan skulle jag gärna behålla men allting är bara en massa mishmash, inget annat är lika patinerat som ramen så jag tänkte faktiskt lacka upp hela moppen!
Kan man ha lackade fälgar och chromade skärmar eller blir det helt fel?
testo
Forumsponsor
Inlägg: 637
Blev medlem: 18 jan 2012, 00:00
Ort: Norrtälje

Re: Projekt Gnu

Inlägg av testo »

Se där vilken trevlig däksdimensionskombination (värdens längsta ord?) Klart du ska behålla patinan, om inte har jag
ett bytes förslag innan du låter bästerpistolen tala. Hör av mig via Pm! :D
Mcb 1248 75
Mcb 1293 75
Mcb 1194 67
Mcb 1294 77
Dbs Panter 75
Dbs Sport 70
Zündapp KS50 75
Puch Maxi 76
Crescent 1138 60
Användarens profilbild
J2000E
Inlägg: 166
Blev medlem: 03 apr 2014, 22:10
Ort: Södermalm, Stockholm och skogen i Södermanland

Re: Projekt Gnu

Inlägg av J2000E »

Trevligt!

Mitt projekt "dubbelbrux" har 16" 3,25 bak och 17" 2,75 ribbat fram. Det blir samma ytterdiameter. Leleu 120.

Bild
Svartsjö
Forumsponsor
Inlägg: 422
Blev medlem: 11 mar 2011, 00:00

Re: Projekt Gnu

Inlägg av Svartsjö »

Dubbelbruxen har jag sneglat på både en å två ggr för inspiration, den här är ju inte alls lika modifierad som din, är det inte en 1237 i grunden?
Jo det med ytterdiametern är viktigt J2000E inte större bak än fram, de dimensionerna jag valt ligger under 10mm skillnad på diametern.
Senast redigerad av Svartsjö den 18 apr 2015, 08:07, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
J2000E
Inlägg: 166
Blev medlem: 03 apr 2014, 22:10
Ort: Södermalm, Stockholm och skogen i Södermanland

Re: Projekt Gnu

Inlägg av J2000E »

Ja, det inte många som tänker på det. Kan se lite kul ut ibland - raggarstuk med hissad bakvagn.

Vad har du för nav?
Svartsjö
Forumsponsor
Inlägg: 422
Blev medlem: 11 mar 2011, 00:00

Re: Projekt Gnu

Inlägg av Svartsjö »

Leulu 120 från någon mcb bak och p*ch fram...
Användarens profilbild
J2000E
Inlägg: 166
Blev medlem: 03 apr 2014, 22:10
Ort: Södermalm, Stockholm och skogen i Södermanland

Re: Projekt Gnu

Inlägg av J2000E »

Fy f-n! Vilken dålig stämning det blev helt plötsligt... bastard_inside_sign :-D
Svartsjö
Forumsponsor
Inlägg: 422
Blev medlem: 11 mar 2011, 00:00

Re: Projekt Gnu

Inlägg av Svartsjö »

cocos_acc.gif tänkte inte på de staff_shutup9ou.gif
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7309
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: Projekt Gnu

Inlägg av erlan »

J2000E skrev:Fy f-n! Vilken dålig stämning det blev helt plötsligt... bastard_inside_sign :-D
se det positiva, det borde betyda att det skrotats en censored_talk :hide:

erlan
Användarens profilbild
J2000E
Inlägg: 166
Blev medlem: 03 apr 2014, 22:10
Ort: Södermalm, Stockholm och skogen i Södermanland

Re: Projekt Gnu

Inlägg av J2000E »

Svartsjö skrev:Dubbelbruxen har jag sneglat på både en å två ggr för inspiration, den här är ju inte alls lika modifierad som din, är det inte en 1237 i grunden?
Kul.
Ja, helt omstukad 1237 "bakvagn" inklusive en bit upp på ramröret sedan förlängt med en bit ramrör och styrhuvud från en 1256, samt en Betor 27mm från en Monark formula 50MX. Har för mig att förlängningen av ramen hamnade på 12cm extra ramrör.

Här är "skärschemat" för att få ramen att följa hjulets rundning och att sedan släppa ned motorn i våg igen:

Bild

original 1237:

[/img]http://i208.photobucket.com/albums/bb30 ... d0d94c.jpg[/img]

Eller som mina vänner påstod att jag gjort och tänkt (ja, jag har en tendens att överarbeta saker...)

Bild
Svartsjö
Forumsponsor
Inlägg: 422
Blev medlem: 11 mar 2011, 00:00

Re: Projekt Gnu

Inlägg av Svartsjö »

Tycker jag känner igen bussen i bakgrunden är det Anders som gjort uträkningen?
Svartsjö
Forumsponsor
Inlägg: 422
Blev medlem: 11 mar 2011, 00:00

Re: Projekt Gnu

Inlägg av Svartsjö »

Så jäkla mycket har inte hänt med projekt GNU, baknavet var knas det saknades slityta så jag fick tag på ett nytt via FB.
Nya kråmade fälgbanor, däck fälgband och slang har anlänt från Düskland.
EKF #2 rotades fram ur gömmorna för en snabb titt och kors i taket "hyllan" var hel i övrigt är den väldigt fräsch och ser knappt skruvad ut!
Bilagor
IMG_20150504_180651.jpg
IMG_20150504_180651.jpg (42.6 KiB) Visad 5173 gånger
IMG_20150504_180624.jpg
IMG_20150504_180624.jpg (127.8 KiB) Visad 5173 gånger
Användarens profilbild
J2000E
Inlägg: 166
Blev medlem: 03 apr 2014, 22:10
Ort: Södermalm, Stockholm och skogen i Södermanland

Re: Projekt Gnu

Inlägg av J2000E »

Tror jag har fem EKF: er. Köpta för ganska länge sedan. Ett par har jag köpt direkt på plats i Tyskland, några har köpts via ebay och någon är köpt här i Sverige. Alla är hela på alla de ställen där våra vanliga "svenska" Sachs-motorer brukar vara kronslut.

Min teori är inte kärnfysik direkt men här är den:

Resten av världen gick ifrån femtiotalsmotorn när S-motorn kom (i början på sextiotalet). De riktiga leichtkraftrad hade S-motor och de enklare mofas fick den modernare sachsen med liggande cylinder. Det var bara vi och några länder till som fortsatte köpa den enklare, lättare, äldre, sachsen. Oftast av anledningen att det inte behövdes mer - 30km/h etc.
EKF: en kom till när tyskarna ville ha en snikmotor för tyska äldre gentlemen/gubbar. "Vi tar den gamla motorn och anpassar lite lagom". Ergo = det var gubbar som körde dem. Har någon sett en enda EKF som varit trimmad när den kommit till Sverige? Svaret är nej. Inga stora drev fram som gjort att växelkåpor ätits upp etc. Varenda EKF jag öppnat har haft ordentligt med fett itryckt vid växelstiftet, originalskruvarna kvar till ytterkåpor, växelkåpa och mellan blockhalvorna. Inga sönderdragna skruvskallar, runda muttrar, sabbade tändplattor, kilspår, etc.

Jämför detta med de motorer som man hittar på svenska mopeder... som gått genom många generationer av yngre tonåringar - alla med en polygrip (djävulens påfund) i ena handen och en hammare i den andra.

Inte undra på att "hyllan" är hel på EKF: er. De har levt ett skyddat gubbliv i faderslandet.
Skriv svar