Dakota
Re: Dakota
Läckert
-
- Inlägg: 29
- Blev medlem: 05 maj 2012, 23:00
- Ort: Södra dalarna
Re: Dakota
Mycket stiligt!
Re: Dakota
Bra jobb ! man blir glad när man ser denna kunskap å ännu en fender Dakota blir räddad
Re: Dakota
Idag blev det lackering. Det gäller att passa på mellan regnskurarna när man sprutar utomhus. Jag sätter fast delarna på träpinnar och håller i med vänster hand så man kan vända och vrida medans man sprutar. Många fördelar med att lacka utomhus, väldigt bra ljus och sprutdimman drar iväg så man behöver ingen skyddsmask.
Är det nån som har koll på hur nära originalnyansen Puchverkstans vallmoröd är ?
Ett gaffelrör var lite krökt, bara några mm så det gick bra att rikta i en hydraulpress.
Är det nån som har koll på hur nära originalnyansen Puchverkstans vallmoröd är ?
Ett gaffelrör var lite krökt, bara några mm så det gick bra att rikta i en hydraulpress.
Re: Dakota
För att montera kromhylsorna måste framgaffeln tas isär och då är det väl på sin plats att byta glidhylsorna och tätningarna.
Någon eller några av brickorna 48 49 och 50 brukar saknas på alla gafflar jag har tagit isär hittills, tur att man har skrotade att plocka från. Verkar inte finnas nya att köpa.
Bakdämparna bara skrot, blev att beställa nya av Mopedrenovering.
Puchemblemen är tänkt att limmas fast. Det finns säkert nåt bra lim för ändamålet men jag tycker det känns säkrare att skruva fast.
Borrade och gängade M3, syns faktiskt mindre i verkligheten än på bild.
Någon eller några av brickorna 48 49 och 50 brukar saknas på alla gafflar jag har tagit isär hittills, tur att man har skrotade att plocka från. Verkar inte finnas nya att köpa.
Bakdämparna bara skrot, blev att beställa nya av Mopedrenovering.
Puchemblemen är tänkt att limmas fast. Det finns säkert nåt bra lim för ändamålet men jag tycker det känns säkrare att skruva fast.
Borrade och gängade M3, syns faktiskt mindre i verkligheten än på bild.
Re: Dakota
Snyggt bygge!!
Kanske är en affärside å gjuta upp fenders i plast? Du verkar ju ha handlaget
Kanske är en affärside å gjuta upp fenders i plast? Du verkar ju ha handlaget
- Raketsport
- Site Admin
- Inlägg: 14808
- Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
- Ort: Västra Pengfors, Vännäs
- Kontakt:
Re: Dakota
Nu lär emblemen sitta. Håller med att det känns lite vanskligt att limma emblem, man vet aldrig om de är kvar efter en mopperunda.
Kanske vore en bra ide att börja tillverka framgaffelbrickorna om det alltid saknas en eller fler.
Kanske vore en bra ide att börja tillverka framgaffelbrickorna om det alltid saknas en eller fler.
//Jossan
Josefine Andersson
Josefine Andersson
Re: Dakota
48 - 50 är på gång, väntar hem dem. Även Fenders finns snart i plåt.
Dakota 66 2 st, 67, 76
Dakota 72, 74 Guld
Dakota 79 660 mil
Alabama 75 280 mil
MC 50 66
Monza M 50, 3 C
Magnum Vit
Sears sabre 400 miles
Dakota 3000
Monza 4 speed 84 397 mil
Racing 74
Colorado Gul och rödbrons
Velux 67
Maxi 79, 90, 90
M125 70
Alabama ljusblå 1962
Nevada 80 röd,
Puch Trail 50 cc 70-talare
Dixie 1963
Mexico 1968
Arizona 76
Montana L
M-50
Zündapp 517 71
Yamaha DT 89
Dakota 72, 74 Guld
Dakota 79 660 mil
Alabama 75 280 mil
MC 50 66
Monza M 50, 3 C
Magnum Vit
Sears sabre 400 miles
Dakota 3000
Monza 4 speed 84 397 mil
Racing 74
Colorado Gul och rödbrons
Velux 67
Maxi 79, 90, 90
M125 70
Alabama ljusblå 1962
Nevada 80 röd,
Puch Trail 50 cc 70-talare
Dixie 1963
Mexico 1968
Arizona 76
Montana L
M-50
Zündapp 517 71
Yamaha DT 89
Re: Dakota
Tänkte ett tag använda den här tanken, jättefint krom och inte en enda buckla. Men den får sparas, känns lite fel att lacka om den då det inte är rätt modell till 68;an.
Den passar bättre på en lagom patinerad 67:a.
Ett till avsteg från original. Borrat ett hål för kablarna till ljusomkopplarn, så slipper man klämma sönder kablarna bakom motorn, det räcker mer än väl att krångla med bakljuskablarna. När luftburken är på plats så ser man ingen skillnad.
Puchlasse vet du hur länge den gamla luftrenarburken monterades ?
Den passar bättre på en lagom patinerad 67:a.
Ett till avsteg från original. Borrat ett hål för kablarna till ljusomkopplarn, så slipper man klämma sönder kablarna bakom motorn, det räcker mer än väl att krångla med bakljuskablarna. När luftburken är på plats så ser man ingen skillnad.
Puchlasse vet du hur länge den gamla luftrenarburken monterades ?
Re: Dakota
Limma eller skruva emblem, använder man sk emblemtejp så lär de sitta erat moppeliv ut innan de trillar av...gör de det ändå så har man fuskat med rengörningen innan man limmat.
http://www.autokatalogen.se/wls/regno_s ... emblemtejp
http://www.autokatalogen.se/wls/regno_s ... emblemtejp
Re: Dakota
Hej, gamla luftburken fanns 1968 ut ungefär. Har sett den på tidiga 69or också, men det kan ju vara bytt.
Dakota 66 2 st, 67, 76
Dakota 72, 74 Guld
Dakota 79 660 mil
Alabama 75 280 mil
MC 50 66
Monza M 50, 3 C
Magnum Vit
Sears sabre 400 miles
Dakota 3000
Monza 4 speed 84 397 mil
Racing 74
Colorado Gul och rödbrons
Velux 67
Maxi 79, 90, 90
M125 70
Alabama ljusblå 1962
Nevada 80 röd,
Puch Trail 50 cc 70-talare
Dixie 1963
Mexico 1968
Arizona 76
Montana L
M-50
Zündapp 517 71
Yamaha DT 89
Dakota 72, 74 Guld
Dakota 79 660 mil
Alabama 75 280 mil
MC 50 66
Monza M 50, 3 C
Magnum Vit
Sears sabre 400 miles
Dakota 3000
Monza 4 speed 84 397 mil
Racing 74
Colorado Gul och rödbrons
Velux 67
Maxi 79, 90, 90
M125 70
Alabama ljusblå 1962
Nevada 80 röd,
Puch Trail 50 cc 70-talare
Dixie 1963
Mexico 1968
Arizona 76
Montana L
M-50
Zündapp 517 71
Yamaha DT 89
Re: Dakota
Jo det är bra grejer, nackdelen är att emblemet har så smala ytor att det blir ett jäkla piller att skära bort överflödig tejp.Svartsjö skrev:Limma eller skruva emblem, använder man sk emblemtejp så lär de sitta erat moppeliv ut innan de trillar av...gör de det ändå så har man fuskat med rengörningen innan man limmat.
http://www.autokatalogen.se/wls/regno_s ... emblemtejp
Återstår att få till en lämplig motor.
Re: Dakota
Snyggt
Re: Dakota
Vilken läckerbit
Re: Dakota
Riktiga emblem som de såg ut förr med piggar kommer i sommar.
Dakota 66 2 st, 67, 76
Dakota 72, 74 Guld
Dakota 79 660 mil
Alabama 75 280 mil
MC 50 66
Monza M 50, 3 C
Magnum Vit
Sears sabre 400 miles
Dakota 3000
Monza 4 speed 84 397 mil
Racing 74
Colorado Gul och rödbrons
Velux 67
Maxi 79, 90, 90
M125 70
Alabama ljusblå 1962
Nevada 80 röd,
Puch Trail 50 cc 70-talare
Dixie 1963
Mexico 1968
Arizona 76
Montana L
M-50
Zündapp 517 71
Yamaha DT 89
Dakota 72, 74 Guld
Dakota 79 660 mil
Alabama 75 280 mil
MC 50 66
Monza M 50, 3 C
Magnum Vit
Sears sabre 400 miles
Dakota 3000
Monza 4 speed 84 397 mil
Racing 74
Colorado Gul och rödbrons
Velux 67
Maxi 79, 90, 90
M125 70
Alabama ljusblå 1962
Nevada 80 röd,
Puch Trail 50 cc 70-talare
Dixie 1963
Mexico 1968
Arizona 76
Montana L
M-50
Zündapp 517 71
Yamaha DT 89