Nicklas Crescent Compact

Original- och bruksrenoveringar samt Custombyggen.
NC
Inlägg: 10
Blev medlem: 22 jun 2008, 23:00

Nicklas Crescent Compact

Inlägg av NC »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tjena!

Hade tänkt lägga upp lite bilder på compakten om allt som kommer att ske med den nu under den kommande tiden.

Ska tvätta bort all olja och mög sen så ska allt monteras på. <!-- </EdIndex> --></div>
NC
Inlägg: 10
Blev medlem: 22 jun 2008, 23:00

Inlägg av NC »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hejsan!

En fråga, hade tänkt porta förgasarn, är det nummer 32 som ska borras?
Och vilken sida pluss hur mycket? <!-- </EdIndex> --></div>
tompa
Inlägg: 2756
Blev medlem: 07 apr 2011, 23:00
Ort: Nymans Byhåla
Kontakt:

Inlägg av tompa »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->eftersom du inte ens vet var du ska borra, såå snälla låt bli. köp en trimfugge istället för att borra sönder en originalare <!-- </EdIndex> --></div>
NC
Inlägg: 10
Blev medlem: 22 jun 2008, 23:00

Inlägg av NC »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->2700kr lägger jag inte ut på en förgasare.. isåfall kan jag likabra köpa något trim till min Volvo XC90 V8..
Men om ingen vill vara så snäll o berskriva för mig hur man gör så får jag väll leta vidare dådå. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Inlägg: 14808
Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
Ort: Västra Pengfors, Vännäs
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Nr 32 enligt sprängskissen är nålmunstycket, där trottelnålen går ner.
Du borrar upp "hålet"/anslutningen mot cylindern. Finns risk att mopeden kommer att gå mycket dåligt eller att förgasaren går sönder om man inte gör det bra och då blir det dyrt i alla fall.
Finns nästan alltid billiga borrade förgasare på www.tradera.com.

En borrning på en originalförgasare gör inte så stor skillnad på hastigheten om det är den enda trimningen som ska göras. <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
NC
Inlägg: 10
Blev medlem: 22 jun 2008, 23:00

Inlägg av NC »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Okey, tack för info. :)

Jo jag har förståt det, har läst på lite olika forum och kommit fram till en del saker.
Jodå, jag har 60cc cylinder, större rör och trimljuddämpare liggandes i garaget. Så någon skillnad hoppas jag på :lol: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Inlägg: 14808
Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
Ort: Västra Pengfors, Vännäs
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det blir det lite fart med!
Har du en originalförgasare? De är märkta 1/8,5/? på flänsen som monteras mot cylindern.
Jag tror att det kan var näst intill omöjligt om inte helt omöjligt att borra upp dom till 17x14 mm d.v.s måttet som en 60cc cylinder har.

Kanalen ska se ut som förgasaren i denna auktion för att passa cylindern. http://www.tradera.com/17mm_bing_komplett-auktion-67658274 <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
NC
Inlägg: 10
Blev medlem: 22 jun 2008, 23:00

Inlägg av NC »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag har fått höra av en polare att man kan borra upp det till "max" om man säger så, och sedan ta en metallplatta av något slag som ska täcka sista biten av insuget på cylindern som sticker ut.

Jag ska testa mig fram o se, om inte de funkar blir det en ny förgasare.. men de ska mycket till för det. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
pangerva
Forumsponsor
Inlägg: 6840
Blev medlem: 14 maj 2008, 23:00
Ort: Västra Frölunda/Göteborg och (Tjörn)

Inlägg av pangerva »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Just nu ligger det 3 st rätt 17mm förgasare på Tradera helt ny för 1395:- vid köp utan att buda. Sök på "Sachs förgasare"!

http://www.tradera.com/_NY_Sachs_forgasare_17mm_Sommarkampanj_Moped_motor_-auktion-67794805
är en av de 3. Det är Bringegårds Mopedservice som säljer.

I morse fanns det 4 och jag köpte en.

Såg också på blocket idag KE Cykelverkstad: 0702-752536 www.mopedkraft.se sålde också nya för 1450:-

Vill nog påstå att det inte duger med någon mindre.
Hälsningar och lycka till <!-- </EdIndex> --></div>
Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
Användarens profilbild
Rexxy
Inlägg: 2686
Blev medlem: 09 jan 2008, 00:00
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Rexxy »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Raketsport skrev:Det blir det lite fart med!
Har du en originalförgasare? De är märkta 1/8,5/? på flänsen som monteras mot cylindern.
Jag tror att det kan var näst intill omöjligt om inte helt omöjligt att borra upp dom till 17x14 mm d.v.s måttet som en 60cc cylinder har.

Kanalen ska se ut som förgasaren i denna auktion för att passa cylindern. http://www.tradera.com/17mm_bing_komplett-auktion-67658274
Förgasaren MÅSTE inte ha den formen som insuget i cyllen för att det ska fungera.

Det NC snackar om med en metallplatta fungerar,har själv kört med en 12 bing på en 60cc cylle med en metallplatta emellan. <!-- </EdIndex> --></div>
tompa
Inlägg: 2756
Blev medlem: 07 apr 2011, 23:00
Ort: Nymans Byhåla
Kontakt:

Inlägg av tompa »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Metallplatta, tror jag inget på, då blir fuggen för varm så det blir ånglås i den.

jag har på min flaka en membransylle borrad till 41 mm som matas med en bing 12, funkar kalasbra, eftersom det är livsfalrigt att köra med en flaka i mer än 70 blås :D <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Rexxy
Inlägg: 2686
Blev medlem: 09 jan 2008, 00:00
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Rexxy »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
tompa skrev:Metallplatta, tror jag inget på, då blir fuggen för varm så det blir ånglås i den.

jag har på min flaka en membransylle borrad till 41 mm som matas med en bing 12, funkar kalasbra, eftersom det är livsfalrigt att köra med en flaka i mer än 70 blås :D

Förgasaren - packning för förgasaren - Metallplatta (alu) - kyrkports packningen.


Jag körde så i några månader tills jag bytte förgasare. Ingen ånglås där. <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar