Renovering av min gamla veteran moped. Nybörjarfråga ;-)

Original- och bruksrenoveringar samt Custombyggen.
Skåning
Inlägg: 254
Blev medlem: 22 apr 2018, 07:42
Ort: Lund

Re: Renovering av min gamla veteran moped. Nybörjarfråga ;-)

Inlägg av Skåning »

När den värsta ilskan och besvikelsen lagt sig ang det så försök se det positiva med det istället. För nu har du chansen att SJÄLV LÄRA DIG hur sakerna är uppbyggda, hur allt hänger samman och vad som fungerar (eller ännu viktigare inte fungerar)! :D

Är ändå en väldigt enkel motor du har att göra med, finns massor av kunskap om de (bla här på forumet) och lätt att hitta delar till, både beg och nytillverkat, så det fixar du säkert under vintern.

Tror att man ska ha renoverat väldigt många mopeder innan allt fungerar som tänkt i samband med första uppstarten, oavs hur noga man än varit.
Andreas.
Comandante
Inlägg: 42
Blev medlem: 12 jun 2015, 16:14

Re: Renovering av min gamla veteran moped. Nybörjarfråga ;-)

Inlägg av Comandante »

Dags för en uppdatering!

Det är förmodligen forumets segaste renovering men fan ta den som ger sig.
Många turer fram och tillbaka med kickdrev och annat. Skickade motorn till de som renoverat den för att se över kicken. De hittar inget fel?! Konstigt men så är det iaf och motorn skickades tillbaka till mig. Budgeten har varit på minus under hela vintern och tiden likaså.
Suget finns där och snart avslutat jag två år av studerande och börjar arbeta igen så så lär ekonomin ta sig något.
Tiden är det värre med men jag sätter inte igång något om jag inte har tid att avsluta. Vill ha allt ordentligt och inte ihopstressat för att solen skiner.
Mopeden är komplett och ska bara monteras ihop igen. Dessvärre sprängdes en sprayburk i förrådet under vintern så nu är mopeden prickig. Ska sanera bort det och polera upp den igen efter det missöden.
Motorn är på och nästa blir bakhjul, tank och uppstart. Jag har lite problem att få gas och växelhandtagen att sitta bra på styret. Hur hårt jag än drar så glider dem. (Tips?)
Fick dekaler som jag smetat på på test på några grejer. Tycker dem e fina.
Om en månad siktar jag på att ja den körklar för ordentlig användning. Siktar på iaf på ett mopedrally denna säsong. På återseende!
Bilagor
20230318_174251.jpg
20230318_175649.jpg
20230514_174223.jpg
20230514_174246.jpg
Användarens profilbild
SS440-80
Forumsponsor
Inlägg: 951
Blev medlem: 20 okt 2014, 21:33
Ort: Fredriksberg. Dalarna.

Re: Renovering av min gamla veteran moped. Nybörjarfråga ;-)

Inlägg av SS440-80 »

Kunde inte låta bli att läsa igenom hela tråden från start, och du har gjort ett jäkla bra jobb med din stackars dumpade moped.
Den har blivit superfin slider_score.gif
Comandante
Inlägg: 42
Blev medlem: 12 jun 2015, 16:14

Re: Renovering av min gamla veteran moped. Nybörjarfråga ;-)

Inlägg av Comandante »

Tack!
Återkommer med bilder och videos på den när den är helt klar.
HUSQVARNA SPORT
Inlägg: 1461
Blev medlem: 27 nov 2007, 00:00
Ort: Sollefteå

Re: Renovering av min gamla veteran moped. Nybörjarfråga ;-)

Inlägg av HUSQVARNA SPORT »

Kämpa på blir bra i slutändan hand taget kan du lägga en bit slippapper emellan.
Comandante
Inlägg: 42
Blev medlem: 12 jun 2015, 16:14

Re: Renovering av min gamla veteran moped. Nybörjarfråga ;-)

Inlägg av Comandante »

Varning för lång text!
Dagen kom tillslut då jag skulle få ihop mitt projekt!
Det kunniga gubbar och tanter ute i landet fixar under en eller ett par mörka vintermånader tog mig tre (3!!) år från start men fan ta den som ger sig. Idag blev den klar och renovering anses färdig. Mopeden kommer att utvecklas och förändras från säsong till säsong men här är den.

Som tidigare nämnt så fick jag den när jag fyllde 15 bast av min mormor. Hon hade gett den till min kusin som är betydligt äldre än jag med villkoret att jag skulle få den när jag blev 15. Jag var väl runt 10 år när jag fick reda på upplägget och drömde sedan kommande 5 åren om min moped som jag aldrig sett men visste att jag skulle få. När jag väl fick den så va lyckan total. Den va sliten och inte alls som de coola grabbarnas Mt5 och Dt-crossmopeder men fan va jag älskade den.
Jag använde den flitigt men kunde ingenting om varken underhåll eller reparationer. Jag körde tills den föll sönder. Bakstötdämparna smällde en kväll utanför fritidagården och det gjorde sjukt ont när de tjocka fjädrarna slog till på vaderna och nu gick den inte att köra mer.
Den blev stående utanför mitt föräldrahem. De kommande 20 åren blev jag alltid lika glad när jag såg den och tänkte att en dag ska den fan renoveras och bli top notch. Någon som inte var lika glad över situationen var mopeden. 20 år av regn, snö, sol, fukt och diverse skit satte sina spår i form av rost och annat förfall.

För ca 3 år sedan bestämde jag mig för att sätta igång renoveringen iaf och tänkte att mina förutsättningar att lyckas var ganska goda. Jag arbetade på en mekanisk verkstadsindustri då. I början gick det undan och hela mopeden plockades ner i delar. Nu slukade jag all info jag kunde hitta online och joinade forum och fb-grupper på ämnet. Helt utan erfarenhet eller kunskap om mopeder ville jag gör så mkt som möjligt själv. Motorn var jag dock bestämd med att den skulle renoveras av en erfaren person för att den skulle bli driftsäker och pålitlig. Ett år gick och mopeden var fortfarande i delar. Jag började studera och saknade nu bra mekplats så allt flyttade in i förrådet hemma. Projektet skulle nu bli klart på ett par kvadratmeter arbetsbänk vilket blev en utmaning i sig.

Motorn lämnades först till en kollega som inte kom igång med renoveringen. som utlovat. Kollegan konstaterade att han inte längre hade lust så jag skickade motorn till en firma för renovering och lite trim.
Lackeringen hade jag beslutat mig för att göra själv men saknade lämplig plats. Utomhus kändes opålitligt och dessutom va ordentliga produkter svindyra i inköp. Jag beslutade mig för att kontakta ett gymnasium i grannkommunen som hade lackeringsiutbildning. De kunde ta sig an jobbet, dessutom blev det billigare än att göra allt själv. Jag lämnade in alla delar hos dem och fick dem efter ca 1 termin. Det tog lång tid men resultatet var fantastiskt bra. En röd metallic (Rouge flamme) från Renault och en gråmetallic från Audi (Daytona grey). En drös med delar var bortom räddning men budgeten var tajt om inte obefintlig så det tog tid att kunna köpa allt jag behövde. Tiden från då till idag kantades av en hel del problem med delar som gått sönder, problem med den nyrenoverade motorn, trasigt baknav osv osv. Stora och små problem avlöste varandra en tid. Nu sista tiden så är det framförallt småsaker som inte funkat optimalt.
Tidigt i tråden, första vändan då jag tänkt börja renovera men aldrig kom igång, frågade jag vad ni på forumet trodde att det skulle kosta att renovera mopeden. Vad det slutligen kostade vill jag helst inte räkna på men dyrt blev det och ingen försäljning skulle få tillbaka pengarna men den är inte heller till salu så nu kvittar det.
Tack för alla tips och hjälp härifrån!
Bilagor
20230611_160539.jpg
20230611_160408.jpg
20230611_155822.jpg
20230611_155834.jpg
20230611_155747.jpg
20230611_155759.jpg
20230611_160551.jpg
HSE
Inlägg: 5521
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Renovering av min gamla veteran moped. Nybörjarfråga ;-)

Inlägg av HSE »

Härligt att se mopeden tillbaka i fin form. Det kostar alltid mer än man tror och tar längre tid...
Användarens profilbild
SS440-80
Forumsponsor
Inlägg: 951
Blev medlem: 20 okt 2014, 21:33
Ort: Fredriksberg. Dalarna.

Re: Renovering av min gamla veteran moped. Nybörjarfråga ;-)

Inlägg av SS440-80 »

Fantastiskt fin slider_score.gif

Du har gjort ett superbra jobb, och har varit kanonkul att följa tråden.
umekille
Inlägg: 1492
Blev medlem: 01 sep 2009, 23:00

Re: Renovering av min gamla veteran moped. Nybörjarfråga ;-)

Inlägg av umekille »

Bild
Bild
mistick_yes.gif slider_score.gif mistick_yes.gif

GRATTIS!!
Monarspeed
Inlägg: 30
Blev medlem: 31 jan 2023, 00:21

Re: Renovering av min gamla veteran moped. Nybörjarfråga ;-)

Inlägg av Monarspeed »

slider_score.gif
Sällar mig utan tvekan till övriga gratulanter!
Imponerande jobb och kul lösningar, så en stor eloge att du höll ut och tog projektet i mål och lät oss se det!!
Det är aldrig för sent att ge upp!
Comandante
Inlägg: 42
Blev medlem: 12 jun 2015, 16:14

Re: Renovering av min gamla veteran moped. Nybörjarfråga ;-)

Inlägg av Comandante »

Klar verkar man aldrig bli. hate-wall.gif cocos_acc.gif

Så mopeden gick hyfsat under dagen då jag la upp sista inlägget. På första riktiga turen dog den dock efter 1 km och sen fick jag den inte att hå bra igen.
Kunde inte för nått i världen fatta vad felet var då motorn var nyrenoverad och förgasaren ny.
Montera av förgasaren (bingkopia), bytte ut alla delar i den till NTS, slipade bort ojämnheter I flottörhuset och bytte insugspackningar. Nu borde den gå bra men icke!
Fick kontakt med en man i en grannkommunen som renoverar Sachs och jag bad honom se över motorn en gång för alla så jag kan börja åka innan sommaren är helt slut.
Han klyvde motorn och nu uppdagades en del. Motorrenoveringen som jag låtit göra på JD-Garage visade sig vara en riktig blåsning rakt igenom!!!
Veven var glapp i alla riktningar, lagren var dåliga (skulle bytts), packboxar var felmonterade och skadade, kicken felmonterad, blocken som bytts var ena halvan från 1961 och den andra från 1980 vilket gav dålig passform. Kopplingskorgen passade dåligt i blocket och var glapp, en blockhalva var också sprucken vid cylinderfoten, svänghjulet glappade likaså och förgasaren gick inte (trotts nya delar) att få ordning på.
Visst att det var snart 2 år sedan motorn renoverades men den har inte ens gått 2 km sedan dess. Och förgasaren var ny. Därför vill jag varna för JD-Garage som enligt mig gjort ett uselt jobb.

Nu har motorn kompatibla block som är hela, nya lager, nya packboxar, ny vev, allt schimsat korrekt, nytt kickgummi, nya packningar och en original Bing 17 mm kyrkport. Allt sitter på moppen tomgången är bra men regnet började ösa ner innan jag hann justera växlarna och testa. Håller tummarna och på återseende!
mistick_yes.gif
HSE
Inlägg: 5521
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Renovering av min gamla veteran moped. Nybörjarfråga ;-)

Inlägg av HSE »

Maximal otur med den motorn :shock: Du har min medkänsla!
Användarens profilbild
ESGEE
Inlägg: 548
Blev medlem: 10 jul 2020, 17:30
Ort: Heby

Re: Renovering av min gamla veteran moped. Nybörjarfråga ;-)

Inlägg av ESGEE »

Det är ju förjävligt. Förstår frustreringen
1st K50 och en MCB 1293 E-type. Sen ett 25tal mc, och för mycket bilar
Alla fordon trots ålder ska man ha i gång....
Användarens profilbild
SS440-80
Forumsponsor
Inlägg: 951
Blev medlem: 20 okt 2014, 21:33
Ort: Fredriksberg. Dalarna.

Re: Renovering av min gamla veteran moped. Nybörjarfråga ;-)

Inlägg av SS440-80 »

Fy fan! Att folk kan vara så fräcka att de kallar en genomgång på verkstad för renovering, och att inte göra jobbet ordentligt när allting ändå plockas ned i molekyler... hate-wall.gif

Du har absolut mitt supermedhåll av ilska mistick_badwords

Men nu får vi hoppas motorn går som en klocka i evig tid, och mopeden för övrigt har du gjort ett fantastiskt jobb med.
Och tack för att du låtit oss följa med på resan slider_thankyou.gif
Användarens profilbild
Mixter
Inlägg: 276
Blev medlem: 26 dec 2022, 05:16
Ort: Småland

Re: Renovering av min gamla veteran moped. Nybörjarfråga ;-)

Inlägg av Mixter »

Mycket fint resultat, synd på motorn när man tror att det är profs som man lämnar den till, men Sachs kan vara lite knepiga och kräver lite tålamod och rutin.
slider_score.gif
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!
Skriv svar