Renovering av min gamla veteran moped. Nybörjarfråga ;-)

Original- och bruksrenoveringar samt Custombyggen.
Användarens profilbild
GhR08
Inlägg: 340
Blev medlem: 16 okt 2014, 08:16
Ort: Stockholm

Re: Renovering av min gamla veteran moped. Nybörjarfråga ;-)

Inlägg av GhR08 »

Efter 5 år måste jag säga att det är härligt att se att du är igång igen!
Ang drevning får du nog prova dig fram, jag köpte 2-3 olika både fram och bakdrev till min andra moped och laborerade lite.
Att räkna ger en bra översikt, men det är i verkligheten man känner vad som funkar.

Om du nu jobbar på en mekanisk verkstad, varför lämna bort motorn m.m.? Köp Stora Tvåtaktsboken av Jim Lundberg, sen är det bara följa instruktionerna. Självklart bra att ha en erfaren själ som support, men det borde du klara själv.
(Började själv med mopeder först vintern 2014-2015. Ingen tidigare erfarenhet av fordon av nått slag..)
FN M13 450 SV. 4vxl. 1952
Monarscoot. Ilo Piano G50. 3 vxl. 54cc. 12V HPI. Rito-vev. 1957. Fläktkyld.
MBA Panda. Sachs 501. 4 vxl. 1976
Ducati Mini 2. 3 vxl. 1972
2 små barn!
Comandante
Inlägg: 42
Blev medlem: 12 jun 2015, 16:14

Re: Renovering av min gamla veteran moped. Nybörjarfråga ;-)

Inlägg av Comandante »

Köpte donatormopeden iaf och med den kom helt ny kedja, nytt växelhantag med nya vajrar, bättre beg dämpare, framdrev, pakethållare och lite annat smått och gott.

Anledningen att jag lämnar bort motorn är för att jag känner mig själv och tror att det skulle bli för tidskrävande som helt grön på motorer. Iaf till detta projekt. Dock har jag ambitionen att lära mig på sikt och kommer definitivt köpa boken.
Tiden jag kan lägga på jobbet efter arbetstid blir plåtjobb, slipa, lacka och tillverkning av vissa delar. Kommer bla att tillverka alla spiralfjädrar som kan tänkas behövas då det är det jag huvudsakligen gör på jobbet i vanliga fall.
Har planer på bl a bygga en fast låda i plåt av den gamla pakethållaren. Lagom att förvara lås i samt några laserskurna emblem.

Idéerna är många, budgeten låg och tiden knapp men jag kommer att få ihop allt.
Comandante
Inlägg: 42
Blev medlem: 12 jun 2015, 16:14

Re: Renovering av min gamla veteran moped. Nybörjarfråga ;-)

Inlägg av Comandante »

Tiden tickar på och tydligen är det mycket i livet som måste gå före tid med min kära moped.
Sakta går det framåt iaf och även om jag hela tiden fastnar på småsaker så lär jag mig iaf något varje gång.
Som jag skrev tidigare så är alla skärmar, Kåpor och Tank slipat plåt rent.
Gårdagen och dagen har ägnats åt att slipa ramen. Blir tokig på alla skrymslen och vrår där man knappt kommer åt men några timmar till så är den ren från färg och rost.
Tänkta grunda hela ramen med rostskyddsprimer sedan lack och klarlack. Har haft skyhöga ambitioner på vilken färg men måste vara realistisk. Ramen blir troligen solid färg medan kåpor och annat får en metallic efter färgkod.

Tog isär hela framgaffel vilket va en ny upplevelse.
Vilket fett ska jag använda när jag sätter ihop den? Är det vanligt lagerfett?

När ramen är lackad så ger jag mig på hjulen med stor fasa. Köpte mig ett kit för att byta till fasta lager bak. Får se hur det går. Fixar jag det så gör jag samma fram. Fälgar och ekrar ska borstas rena från gammal färg. Förhoppningsvis räcker det med att ersätta några ekrar, byta lager och broms backar på de hjul jag har.

Semester tid borde leda till lite snabbare framsteg med projektet. Trevlig sommar
Bilagor
IMG_20200703_173425.jpg
IMG_20200703_173432.jpg
Biffen
Inlägg: 7
Blev medlem: 04 jul 2020, 21:05

Re: Renovering av min gamla veteran moped. Nybörjarfråga ;-)

Inlägg av Biffen »

Kul projekt! Letar själv efter en Stockholmare att komplettera samlingen med.

Finns få saker som slår känslan när man tar första turen på en moped man själv byggt ihop!
Användarens profilbild
GhR08
Inlägg: 340
Blev medlem: 16 okt 2014, 08:16
Ort: Stockholm

Re: Renovering av min gamla veteran moped. Nybörjarfråga ;-)

Inlägg av GhR08 »

Lagerfett till framgaffeln funkar finfint.

Blästring är ett bättre alternativ för att få bort allt på ramen.
Fast över då finns det faktiskt skrymslen som är svåra att komma åt..
FN M13 450 SV. 4vxl. 1952
Monarscoot. Ilo Piano G50. 3 vxl. 54cc. 12V HPI. Rito-vev. 1957. Fläktkyld.
MBA Panda. Sachs 501. 4 vxl. 1976
Ducati Mini 2. 3 vxl. 1972
2 små barn!
Comandante
Inlägg: 42
Blev medlem: 12 jun 2015, 16:14

Re: Renovering av min gamla veteran moped. Nybörjarfråga ;-)

Inlägg av Comandante »

Tack för svar! Får nöja mig med slipning. Budgeten är obefintlig just nu men sakta sakta framåt.
Funderar på att tillverka nya fjädrar till framgaffel som är något styvare. Måste bara kolla att jag kan gänga fjädrarna korrekt i ändarna.
Fråga..
Jag ska byta bussningar på svingen. De gamla bussningara eldade jag ur. Trodde jag fått ur allt men ytterhöljet på de gamla bussningarna verkar sitta fast. Jag har testat med svingen i skruvstäd och slagit rejält med mejsel och klubba och försökt trycka ur dem men de har inte rubbat sig en tiondels millimeter ens. Har någon ett förslag på hur jag kan få ut dem?
Kan det funka att värma med gaslåga? Hur mycket kan man värma utan att förstöra svingen? Redan lite orolig att jag tryckt ihop den i skruvstädet för hårt.
Tacksam för alla tips.
Mvh
Användarens profilbild
Lolalola
Moderator
Inlägg: 2958
Blev medlem: 25 jun 2010, 23:00

Re: Renovering av min gamla veteran moped. Nybörjarfråga ;-)

Inlägg av Lolalola »

Kan du inte dela dem lite med ett bågfilsblad? Eller ännu hellre en luftdriven såg.
Comandante
Inlägg: 42
Blev medlem: 12 jun 2015, 16:14

Re: Renovering av min gamla veteran moped. Nybörjarfråga ;-)

Inlägg av Comandante »

Har en fråga kring hjul. Renoveringen går sakta framåt och idéerna är många när man kollar vad som finns att köpa på Tradera och liknande.
Har hittat ett par hjul som ser jäkligt balla ut enligt mig.
Det är alufälgar med Grimeca nav. Dock 17 tum och orginal är 19 rum. Vad ska jag tänka på om jag köper hjulen? Hur kommer det påverka mer än att moppen blir lägre? Kan jag kompensera dem mindre fälgarna med däck med högre profil bara?
Tacksam för snabba svar måste slå till på hjulen inomn 20 timmar.
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7308
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: Renovering av min gamla veteran moped. Nybörjarfråga ;-)

Inlägg av erlan »

Skillnaden i höjd blir försumbar.
men kolla gärna vilken bredd baknavet har.
så det inte blir alldeles för brett för svingen.

erlan
Comandante
Inlägg: 42
Blev medlem: 12 jun 2015, 16:14

Re: Renovering av min gamla veteran moped. Nybörjarfråga ;-)

Inlägg av Comandante »

Tack för snabbt svar!

Slog aldrig till på hjulen tyvärr. Det skenade iväg över min budget i pris.
Måste ta mig i kragen och fixa de hjul jag har istället.
I övrig lånade jag "Stora renoveribgsboken för moped/motorcykel" på biblioteket. Fantastisk bok för en nybörjare som jag och det blir till att beställa ett ex.
I övrigt går renoveringen långsamt framåt men en hel del behöver köpas både i delar och förbrukningsmaterial.
Svingen fick grundfärg och nya bussningar iaf.

Någon som vet vad rimligt pris för blästring av ramen kan vara?
Något ställe som rekommenderas i Stockholm?
Jag har slipad den så gott som ren från färg men omöjligt att komma åt i vissa skrymslen.
Comandante
Inlägg: 42
Blev medlem: 12 jun 2015, 16:14

Re: Renovering av min gamla veteran moped. Nybörjarfråga ;-)

Inlägg av Comandante »

Här är förklaringen till varför jag inte fick isär framnavet.
Bilagor
20200922_215054.jpg
Användarens profilbild
GhR08
Inlägg: 340
Blev medlem: 16 okt 2014, 08:16
Ort: Stockholm

Re: Renovering av min gamla veteran moped. Nybörjarfråga ;-)

Inlägg av GhR08 »

Mmmm rost!

Ang lackering och blästring va jag själv inne och frågade på Isaxon's Pulverlackering AB i Sundbyberg för 2 veckor sedan.
Att blästra och pulverlacka ram, sving, kedjeskydd och gaffelben på en MBA Panda skulle kosta runt 3000kr, kontant.
Tror totalt sett att du lär hamna på ungefär samma pris vilket jag tycker är mer än rimligt för att slippa slipandet och alla skrymslen..

Behöver du hjälp med nått bor jag också i Sthlm.
Har inte en jätte verkstad men ett garage och iaf ett par års erfarenhet vid det här laget..
FN M13 450 SV. 4vxl. 1952
Monarscoot. Ilo Piano G50. 3 vxl. 54cc. 12V HPI. Rito-vev. 1957. Fläktkyld.
MBA Panda. Sachs 501. 4 vxl. 1976
Ducati Mini 2. 3 vxl. 1972
2 små barn!
Comandante
Inlägg: 42
Blev medlem: 12 jun 2015, 16:14

Re: Renovering av min gamla veteran moped. Nybörjarfråga ;-)

Inlägg av Comandante »

Nästa farthinder på renoveringen.

Jag har försökt få bort styrstam, övre och undre plattan och allt runtom för att kunna grundmåla ramen.

Jag tycker mig ha lossat allt men själva styrstamen får jag inte loss. Trotts att allt jag kan se är isär skruvat så hänger alla delar ihop. Vad är det jag missar?

Måste även införskaffa nya styrlager då jag lyckades ha sönder ett av dem.

Tänker mig att jag byter båda lagren och styrstamen sen så allt blir fräscht.

Men först detta med att få isär allt :-(


Kul med en som bor i Stockholm! Vore ju kanon att få meka med någon som har kunskap. Framåt våren skulle det var kul att ses när allt ska sättas ihop igen. Tyvärr så har jag förlorat många av mina bilder från när jag demonterade mopeden så det lär bli en del frågor här på forumet.

Bifogar bild som förhoppningsvis hjälper med min fråga.
Bilagor
20201011_172210.jpg
20201011_170439.jpg
20201011_172204.jpg
20201012_153507.jpg
HSE
Inlägg: 5521
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Renovering av min gamla veteran moped. Nybörjarfråga ;-)

Inlägg av HSE »

Styrstammen sitter med en kona i botten som dras fast uppåt av den genomgående skruven. Så när man skall ha loss den lossar man skruven överst en 10mm och knackar ned den den biten så konan släpper. Sedan kan man lirka upp styrstammen.

Så nu får du skruva dit skruven en bit igen så du kan knacka ned konan...
Användarens profilbild
GhR08
Inlägg: 340
Blev medlem: 16 okt 2014, 08:16
Ort: Stockholm

Re: Renovering av min gamla veteran moped. Nybörjarfråga ;-)

Inlägg av GhR08 »

Hur går det här då?
Fullt upp med slipning under mellandagarna?
FN M13 450 SV. 4vxl. 1952
Monarscoot. Ilo Piano G50. 3 vxl. 54cc. 12V HPI. Rito-vev. 1957. Fläktkyld.
MBA Panda. Sachs 501. 4 vxl. 1976
Ducati Mini 2. 3 vxl. 1972
2 små barn!
Skriv svar