Renovering av min gamla veteran moped. Nybörjarfråga ;-)

Original- och bruksrenoveringar samt Custombyggen.
Comandante
Inlägg: 42
Blev medlem: 12 jun 2015, 16:14

Renovering av min gamla veteran moped. Nybörjarfråga ;-)

Inlägg av Comandante »

Hej!


Jag har en veteranmoppe som jag hade när jag var yngre. Det är en Monark tror modellen kallades Stockholmare och den har en 2 växlad saschsmotor.
Mopeden har stått utomhus i flera år (mer än 5 år men mindre än 10) visserligen något skyddad men den är i uselt skick.
När jag slutade använda den så funkade den inte men minns inte vad felet var.
Den är hyfsat komplett men saknar stötdämpare och hastighetsmätare vad jag vet.

Min fråga är om någon här har erfarenhet av att totalrenovera en liknande veteranmoppe?

Finns det någon som skulle kunna göra en uppskattning på va en totalrenovering av moppen skulle kosta?
Det jag kan göra själv är att fixa med lackering av ramen och all plåt men resten skulle jag nog behöva låta en verkstad göra.
Förstår att det är svårt att ge ett exakt svar men en uppskattning räcker och utgå från att skicket är dåligt.

Vet någon en bra verkstad i Stockholm som skulle kunna göra ett sånt jobb?

Tacksam för alla svar!
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5459
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: Renovering av min gamla veteran moped. Nybörjarfråga ;-)

Inlägg av Micke S »

Om du listar upp precis vad du vill ha gjort, t.ex. renovering av motor, få hjulen i nyskick m.m. och lägger upp en bild så är det lättare att göra en gissning. Men räkna med 500 kr per timme och om det t.ex. tar en arbetsvecka 40 timmar är det 20.000 kr.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Comandante
Inlägg: 42
Blev medlem: 12 jun 2015, 16:14

Re: Renovering av min gamla veteran moped. Nybörjarfråga ;-)

Inlägg av Comandante »

Tack för svaret!

Måste nog försöka lära mig göra så mycket som möjligt själv för att hålla nere kostnaden.
Min mormor köpte moppen åt min kusin med villkoret att jag skulle få den när jag fyllde 15 så det vore fantastiskt att få uppleva den i fint skick på vägarna igen.

Renovera motorn behöver jag definitivt hjälp med iaf samt att få ihop moppen igen. Lättare montering som stänkskärmar, kåpor, lysen kan jag ordna själv. Lackering av ramen , tank och all annan plåt kan jag också ordna själv.
Hjulen och bromsarna skulle jag nog också behöva hjälp med.
Är nybörjare men jäkligt taggad på att lära mig mer så det verkar som jag hamnat på rätt forum iaf.
Kan försöka ta lite bilder i morgon och lägga upp.

Tipsa gärna om ni vet någon bra verkstad eller privatperson som utför dessa jobb. Bor i Stockholm men kan köra grejerna till grannstäder också om det skulle behövas.
Vore också kul att veta vart ni köper era delar så länka gärna.
Användarens profilbild
Johan Lat
Inlägg: 1190
Blev medlem: 05 maj 2009, 23:00
Ort: Hönö

Re: Renovering av min gamla veteran moped. Nybörjarfråga ;-)

Inlägg av Johan Lat »

Här kan du nog få hjälp, är en Sachs expert http://www.stuvstamopedservice.com/
Stolt ägare av: Zündapp KS50-68, KS100-68, KS100-67, GTS50(125cc)-73, KS50-74, KS50-76(org), KS50-76(ren), KS50-76WC, KS50-76WC, K80-80, CS50-81, KS50-81, Mustang Mamba-74, Mustang Mamba-76, Crescent Transport
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7308
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: Renovering av min gamla veteran moped. Nybörjarfråga ;-)

Inlägg av erlan »

lite beroende på hur högt du sätter nivån på lackering mm så skulle jag gissa på
att summan slutar på mellan 5 och 10 tusen. kanske mer om du behöver lämna bort mycket.
det första du behöver kolla är om du behöver delar till själva mopeden.
dom får du leta efter på tradera, marknader mm.
36kuggade bakdrevet är en sån grej som det gäller att passa på och köpa om det dyker upp nånstans.
är tanken rostig invändigt kanske du hellre skaffar en bättre t.ex.
hur vattenskadad är motorn? sachsmotorernas bloc innehåller så mycket magnesium så dom ärgar sönder med tiden om det står vatten i dom.

innan du köper delar så kan du ju leta på tråden "mopedbutiker" här på forumet
den är bitvis lite tjatig, men nyttig information.

erlan
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5459
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: Renovering av min gamla veteran moped. Nybörjarfråga ;-)

Inlägg av Micke S »

Comandante skrev:Tack för svaret!

Måste nog försöka lära mig göra så mycket som möjligt själv för att hålla nere kostnaden.
Min mormor köpte moppen åt min kusin med villkoret att jag skulle få den när jag fyllde 15 så det vore fantastiskt att få uppleva den i fint skick på vägarna igen.

Renovera motorn behöver jag definitivt hjälp med iaf samt att få ihop moppen igen. Lättare montering som stänkskärmar, kåpor, lysen kan jag ordna själv. Lackering av ramen , tank och all annan plåt kan jag också ordna själv.
Hjulen och bromsarna skulle jag nog också behöva hjälp med.
Är nybörjare men jäkligt taggad på att lära mig mer så det verkar som jag hamnat på rätt forum iaf.
Kan försöka ta lite bilder i morgon och lägga upp.

Tipsa gärna om ni vet någon bra verkstad eller privatperson som utför dessa jobb. Bor i Stockholm men kan köra grejerna till grannstäder också om det skulle behövas.
Vore också kul att veta vart ni köper era delar så länka gärna.
Helt rätt, gör så mycket du kan själv och lämna bara bort det du känner att du inte kan så sparar du massor. Om du t.ex. väljer att göra det du har möjlighet till själv och tar lite hjälp med att få igång maskinen och att få moppen körbar så minskar kostanden kanske med en faktor 10. Sedan kan du ta finliret succesivt och sprida kostnader men efterhand kommer du att klara mycket mer än du kanska har möjlighet precis nu m.h.a. stöd och råd från medlemmar här.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Tomas
Forumsponsor
Inlägg: 490
Blev medlem: 01 jan 2008, 00:00
Ort: Huddinge

Re: Renovering av min gamla veteran moped. Nybörjarfråga ;-)

Inlägg av Tomas »

Är man någorlunda händig (och noggrann) är det inte mycket man inte kan göra själv för att fixa en veteranmoped, skulle jag säga.

/Tomas
--
Mustang 579 Sport -57
Crescent 1136 -59
Monarscoot 901269 -69
Zündapp 422 -56
Suzuki GT380 -72
Triumph Bonneville T120 -19
Comandante
Inlägg: 42
Blev medlem: 12 jun 2015, 16:14

Re: Renovering av min gamla veteran moped. Nybörjarfråga ;-)

Inlägg av Comandante »

Tog lite bilder igår på moppen. Tyvärr var den risigare än jag ville minnas och det mesta måste nog bytas på den.
Efter att ha se alla fina veteranmoppar på detta forum så har jag blivit lite besatt av att få den i ordning igen.
Inget av hjulen gick runt, stötdämparna saknas, hastighetsmätare saknas, alla kablar var torkade, stödet var borta ja ni ser själva den är riktigt jäkla risig.
Låter bilder tala..vad tror ni? Är den för nedgången?
Bilagor
image.jpg
image.jpg (287.94 KiB) Visad 9547 gånger
image.jpg
image.jpg (284.24 KiB) Visad 9547 gånger
image.jpg
image.jpg (260.68 KiB) Visad 9547 gånger
Comandante
Inlägg: 42
Blev medlem: 12 jun 2015, 16:14

Re: Renovering av min gamla veteran moped. Nybörjarfråga ;-)

Inlägg av Comandante »

Lite fler bilder
Bilagor
image.jpg
image.jpg (196.87 KiB) Visad 9547 gånger
image.jpg
image.jpg (258.27 KiB) Visad 9547 gånger
image.jpg
image.jpg (236.69 KiB) Visad 9547 gånger
Comandante
Inlägg: 42
Blev medlem: 12 jun 2015, 16:14

Re: Renovering av min gamla veteran moped. Nybörjarfråga ;-)

Inlägg av Comandante »

Ännu fler
Bilagor
image.jpg
image.jpg (200.78 KiB) Visad 9546 gånger
image.jpg
image.jpg (264.76 KiB) Visad 9546 gånger
image.jpg
image.jpg (231.11 KiB) Visad 9546 gånger
Comandante
Inlägg: 42
Blev medlem: 12 jun 2015, 16:14

Re: Renovering av min gamla veteran moped. Nybörjarfråga ;-)

Inlägg av Comandante »

Sista två bilderna
Bilagor
image.jpg
image.jpg (260.68 KiB) Visad 9545 gånger
image.jpg
image.jpg (300.45 KiB) Visad 9545 gånger
testo
Forumsponsor
Inlägg: 637
Blev medlem: 18 jan 2012, 00:00
Ort: Norrtälje

Re: Renovering av min gamla veteran moped. Nybörjarfråga ;-)

Inlägg av testo »

Jag tycker att den ser ut att vara i ett trevligt patinerat skick! Jag skulle börja med en ordentlig tvätt
för att se vad som döljer sig under dammet. Sedan en uppsmörjning av alla rörliga delar, nya däck
en liten översyn av motorn sen tuta och köra!
Mcb 1248 75
Mcb 1293 75
Mcb 1194 67
Mcb 1294 77
Dbs Panter 75
Dbs Sport 70
Zündapp KS50 75
Puch Maxi 76
Crescent 1138 60
Comandante
Inlägg: 42
Blev medlem: 12 jun 2015, 16:14

Re: Renovering av min gamla veteran moped. Nybörjarfråga ;-)

Inlägg av Comandante »

Har fått en prisuppgift på motorrenovering samt komplett renovering av båda hjulen. Tyvärr är viljan att få fart på moppen större än plånboken i nuläget. Men jag är iaf fast besluten att den ska fungera igen.
Finns det någon här på forumet som är sugen på lite extrajobb i sommar och kan tänka sig ta sig an motorn och hjulen för en renovering?
Eller finns det någon här som känner någon som kan tänkas vilja utföra jobbet?
Är mottaglig för fler tips på verkstäder i Stockholmsområdet eller i angränsande län,
Falkfish
Forumsponsor
Inlägg: 791
Blev medlem: 26 dec 2012, 00:00
Ort: Falkenberg
Kontakt:

Re: Renovering av min gamla veteran moped. Nybörjarfråga ;-)

Inlägg av Falkfish »

Hej.

Hjulen sitter säkert " bara " fast i bromsbackarna, lagren är nog ok.
Stötdämparna kostar några hundringar om det nu inte ska vara strikt original, finns hos de flesta som säljer moppedelar på nätet..

Följ Testos råd så ska du se att du snart har en moppe att glida på..

S
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7308
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: Renovering av min gamla veteran moped. Nybörjarfråga ;-)

Inlägg av erlan »

det där med patinerat är ju en smaksak. jag skulle också vilja lacka den där.
den tycker jag har passerat patinerat-stadiet.
fota mycket när du plockar isär den så är det lättare att komma ihåg hur bitarna ska sitta ihop sen. spar skruvarna i märkta påsar t.ex. framskärmsskruvarna i en påse motorfästskruvar i en o.s.v.

den där ramen har väldigt mycket skrymslen och vrår att komma åt att slipa i
där bör du kanske överväga att lämna iväg till blästring.
billackerarna säljer riktig billack på sprayflaska, både en och tvåkomponent.
det är nåt helt annat än vanliga sprayburkar från macken.
det vita och silvergråa är ingen omöjlighet att fixa själv.
den röda metallicen kanske du däremot bara slipar delarna plåtrena och sen lämnar till en lackerare.
hjulen och motorn behöver du ju inte förrän sent i renoveringen, och det kanske är lättare att få hjälp med dom efter sommaren. och dom kan du ju plocka isär och måla och polera, så det bara är att byta lager, och ekra kvar.
har du tur är orginallagren med lösa kulor bra och kan hänga med ett tag till.

erlan
Skriv svar