Renovering av min gamla veteran moped. Nybörjarfråga ;-)

Original- och bruksrenoveringar samt Custombyggen.
Comandante
Inlägg: 42
Blev medlem: 12 jun 2015, 16:14

Re: Renovering av min gamla veteran moped. Nybörjarfråga ;-)

Inlägg av Comandante »

Tjenare!

Jo det går sakta sakta framåt. Jag hade önskat att mer tid kunde läggas på detta just nu.
Efter att jag av familjeskäl blivit tvungen att gå ner i arbetstid så blev ekonomin väldigt hårt drabbad. Det finns ingenting att köpa delar och färg för tyvärr. Jag kör på med det som inte kostar just nu och försöker sälja av lite av gamla delar som jag inte behöver.

Ramen är redo för grundmålning, resterande plåt är spacklad och behöver lite ytterligare slip innan lack.

En hel del tid gick till att försöka tillverka nya svingkåpor. Fixade verktyg till hydraulpress på jobbet, hitta rätt material och metod. Har inga klara än men har troligtvis klurat ut hur jag ska gå till väga iaf efter flera misslyckade försök.
Får jag till dem bra kanske jag kan sälja några och ta mig framåt i renoveringen.

Motorn är påbörjad av min kollega som skulle hjälpa mig. Det är en hel del I den som behöver göras. Efter 20 år stående så va den full av gammal bensin, vatten och olja. Jag fick lite delar som va bra till den från donatormoppen som jag köpte tidigare bl a tändplatta, kolv och cylinder.

Målet är att ha den lackad till slutet av april, motorn i slutet av maj och sedan få ihop det jag saknar i delar för montering under sommaren.
Fan ta den som ger sig!
Comandante
Inlägg: 42
Blev medlem: 12 jun 2015, 16:14

Re: Renovering av min gamla veteran moped. Nybörjarfråga ;-)

Inlägg av Comandante »

Längesedan jag skrev sist. Inte så väldans mycket har hänt med renoveringen.
Det känns som att jag mestadels slipat sedan allt startade. En vända till på all plåt med finare papper så är det klart för Grundfärg sedan.
Har lyckats köpa lite nytt godis till moppen också. Nya inre gaffelben, fjäderfästen, övre styrkorna samt beg styrlager.
Sedan innan hade jag även beställt nya fotpinnar med tillhörande gummi, nytt växelhandtag med tillhörande vajer, ny kedja samt lite annat smått.

Nu har jag allt som behövs för att få ihop framgaffeln med konvertering till styröverfall istället för styrstam.

Det jag tillverkat själv är svingskydden samt nya gaffelfjädrar. Går även i tankarna att tillverka en låda av min ena pakethållare som var i dåligt skick. Dock så var stommen rak om än rostig undertill. Jag har även en i bättre skick som jag tänkt lacka och ha som alternativ om lådan blir ful.

Grundfärg, basfärg samt klarlack är nästa steg men inväntar en tjockare plånbok.
Kollade upp pris på att lämna in den på lackering hos 5 olika ställen och fick offerter på allt från 7-16 000:- vilket jag tyckte blev alldeles för dyrt. Trodde det skulle vara billigare med tanke på att allt är slipat, spacklat och demonterat men icke.

Får jag inte ihop så jag kan börja lacka så kommer jag ta mig an hjulen under tiden. Jag hade hoppats på ha det klart vid dethär laget.
Men man får ha tålamod. Det är bättre att det tar tid om allt blir som jag vill ha det.
Sadeln är också något jag börjat med. Vad för skum har ni använt till era sadlar?
Upplever ni att det var svårt att få till en sadel Snyggt?

Så summa summarum går det sakta men ändå framåt. Drömmen om att åka på min moppe och få den fin är högst levande och ska bli sann men det kommer ta längre tid än väntat.

Kanske vill någon byta tjänster? Jag behöver få fram och bakhjul omekrade och Kan erbjuda bilvård i utbyte. Jag håller på med rekond som hobby och kan polera samt lackskydda er bil. Finns bilder för referensom så önskas. Kan även tillverka spiralfjädrar (mitt yrke) i trådtjocklek 0,5 -6mm, ytterdiameter ca 10-70mm i rostfritt, fjäderstål, pianotråd eller syrafast.

På återseende!
Bilagor
20201209_080759.jpg
20210321_175826.jpg
20210321_174645.jpg
20210321_161349.jpg
20210321_161340.jpg
Comandante
Inlägg: 42
Blev medlem: 12 jun 2015, 16:14

Re: Renovering av min gamla veteran moped. Nybörjarfråga ;-)

Inlägg av Comandante »

Skönt med vår!
Hade varit perfekt med lite mopedturer men det får vänta. Nytt mål är att ha renoveringen helt klar till hösten eller nästa vår.
Jag fick till en bra lösning på lackeringen iaf. Beslutade mig för att kolla upp skolor med lackeringsutbildning i närheten. Tydligen så fans det ett gymnasium i grannkommunen som hade lackeringsprogram. Jag hörde av mig och frågade om de tog in lackeringsjobb från allmänheten. Svaret blev JA och det visade sig bli billigare än att göra det själv till och med.
Så nu är allt inlämnat. Dock så får jag det först efter sommaren men det kvittar om det både blir billigare och förmodligen bättre gjort.
Kollegan med motorn visar sig prata mer än han levererar. Han har inte gjort någonting på väldigt länge tyvärr.

Nu blir det hjulrenovering och införskaffade av resterande delar sakta men säkert.
Comandante
Inlägg: 42
Blev medlem: 12 jun 2015, 16:14

Re: Renovering av min gamla veteran moped. Nybörjarfråga ;-)

Inlägg av Comandante »

Världen kanske genom tiderna långsammaste mopedrenovering.

Tiden går och en del har hänt sedan sist. Mopeden är nu lackerad i en röd metallic från Renault samt en mörk grå metallic från Audi. Hämtad idag faktiskt.
Det ser riktigt bra ut ihop.

Motorn har fått en ordentlig renovering med nya lameller, packboxar, lager, tändplatta samt ett nytt block då det var hål i det gamla. Dessutom 60cc cylinder, 17mm kyrkportsförgasare, 14 kugg drev och nytt avgassytem 32mm. Detta borde ge den tillräckligt med ork för att flytta omkring 130kg förare.

Naven har jag renoverat med nya bromsbackar, lackerat samt bytt till fasta lager.
Ekring av hjulen är inte gjort då jag beslutade att fälgbanorna skulle lackeras i samma färg som tank och kåpor som blev klara nyss från lackering.

Mycket delar har jag samlat på mig. Mycket från tradera samt några beställningar från mopedrenovering.se och mopeddelar.se nu under black friday.
Det enda som jag vet saknas i nuläget är wire till gas, koppling och växel samt nya skruvar till alla kåpor och tank. Annars är den helt komplett och ska börja sättas ihop.
Jag har även börjat bygga en förvaringsbox av en gammal bensindunk. Tänkte att den skulle sitta snyggt på pakethållaren och samtidigt kunna förvara lås och annat smått.

Så målet att köra moped till sommaren känns inom räckhåll bara jag får ihop den.
Den som lever får se.
Bilagor
Lödde med Zink och resultatet ser ut att ha blivit fullt fungerande
Lödde med Zink och resultatet ser ut att ha blivit fullt fungerande
Godset sprack på baknavet så kag va tvungen att lära mig löda
Godset sprack på baknavet så kag va tvungen att lära mig löda
20210918_171603.jpg
Naven blir som nya med fasta lager istället för orginal med lagerskålar
Naven blir som nya med fasta lager istället för orginal med lagerskålar
Ska sättas på gångjärn och lås
Ska sättas på gångjärn och lås
Dunken som görs om till förvaring
Dunken som görs om till förvaring
Mycket djup i den grå kulören
Mycket djup i den grå kulören
Svingskydd i den mörkgrå Audi färgen. Det blo annan färgsättning ön orginal. Svingskydd kommer vara i samma färg som ram och pakethållare.
Svingskydd i den mörkgrå Audi färgen. Det blo annan färgsättning ön orginal. Svingskydd kommer vara i samma färg som ram och pakethållare.
Närbild på tanken. Älskar den den här färgen.
Närbild på tanken. Älskar den den här färgen.
Tanken och en av fälgbanorna i den röda kulören från Renault
Tanken och en av fälgbanorna i den röda kulören från Renault
Användarens profilbild
SS440-80
Forumsponsor
Inlägg: 951
Blev medlem: 20 okt 2014, 21:33
Ort: Fredriksberg. Dalarna.

Re: Renovering av min gamla veteran moped. Nybörjarfråga ;-)

Inlägg av SS440-80 »

Superfint slider_score.gif

Spelar ingen roll att det tar tid, när det blir så här bra mistick_yes.gif
umekille
Inlägg: 1492
Blev medlem: 01 sep 2009, 23:00

Re: Renovering av min gamla veteran moped. Nybörjarfråga ;-)

Inlägg av umekille »

Den röda färgen blev fin men det var väl det som var tanken. :wink:
slider_score.gif
Användarens profilbild
billykid
Forumsponsor
Inlägg: 3443
Blev medlem: 16 jan 2010, 00:00
Ort: Norra Dalarna

Re: Renovering av min gamla veteran moped. Nybörjarfråga ;-)

Inlägg av billykid »

Comandante skrev: 03 dec 2021, 18:08 Världen kanske genom tiderna långsammaste mopedrenovering.

Tiden går och en del har hänt sedan sist. Mopeden är nu lackerad i en röd metallic från Renault samt en mörk grå metallic från Audi. Hämtad idag faktiskt.
Det ser riktigt bra ut ihop.

Motorn har fått en ordentlig renovering med nya lameller, packboxar, lager, tändplatta samt ett nytt block då det var hål i det gamla. Dessutom 60cc cylinder, 17mm kyrkportsförgasare, 14 kugg drev och nytt avgassytem 32mm. Detta borde ge den tillräckligt med ork för att flytta omkring 130kg förare.

Naven har jag renoverat med nya bromsbackar, lackerat samt bytt till fasta lager.
Ekring av hjulen är inte gjort då jag beslutade att fälgbanorna skulle lackeras i samma färg som tank och kåpor som blev klara nyss från lackering.

Mycket delar har jag samlat på mig. Mycket från tradera samt några beställningar från mopedrenovering.se och mopeddelar.se nu under black friday.
Det enda som jag vet saknas i nuläget är wire till gas, koppling och växel samt nya skruvar till alla kåpor och tank. Annars är den helt komplett och ska börja sättas ihop.
Jag har även börjat bygga en förvaringsbox av en gammal bensindunk. Tänkte att den skulle sitta snyggt på pakethållaren och samtidigt kunna förvara lås och annat smått.

Så målet att köra moped till sommaren känns inom räckhåll bara jag får ihop den.
Den som lever får se.
.
.
Sprucket nav har jag också haft. Svarvade en stål ring, kan gå ner till botten av centrummet som pressade dit & låset fast med Loctie....röd markerat på bilden...:idea:..lödning tror jag ej på, utan tigsvetsning om det går.. :?
Bilagor
Nav sprucket.jpg
Nav sprucket.jpg (89.46 KiB) Visad 2106 gånger
Comandante
Inlägg: 42
Blev medlem: 12 jun 2015, 16:14

Re: Renovering av min gamla veteran moped. Nybörjarfråga ;-)

Inlägg av Comandante »

Vi får se om lödningen håller. Metoden med Zink är från Classic Motor som hade en artikel om det. Alternativet var ett nytt nav och det fanns det ingen budget till.
Det hade känts bättre med ett nytt nav givetvis men beslutade att ge detta en chans.
Kan iofs kolla om jag hittar någon som kan svetsa istället men då måste nog all lagning bort först annats blir det nog bara kladd då zinken lär smälta vid svets.

Det kommer nog dyka upp en del hinder vid montering men jag får ta dem alltefter dem visar sig. Prio nu är att göra plats i förrådet för alla delar och montering.
Jfk
Inlägg: 165
Blev medlem: 12 maj 2016, 17:45
Ort: Södra Dalarna

Re: Renovering av min gamla veteran moped. Nybörjarfråga ;-)

Inlägg av Jfk »

Jädrar vilken snygg röd kulör. Snyggt jobbat👍🏻
Monark monarped -62
MCB 1195
Comandante
Inlägg: 42
Blev medlem: 12 jun 2015, 16:14

Re: Renovering av min gamla veteran moped. Nybörjarfråga ;-)

Inlägg av Comandante »

Mina nav är färdigrenoverade med nya fasta lager, lack och bromsbackar.
Det som saknas är lite våtslip och polering så wem blir jämnblanka runt om.

Nu till problemet! Frågan har jag ställt i flera facebookgrupper men inte riktigt fått svar på.
När jag placerar navet i svingen så ser svingen för bred ut. Jag kan få det till ungefär 10mm axel på vardera sida.
Det uppstår också ett stort mellanrum på ena sidan.

Svingen är rätt i avseende att det är för Grimeca 105mm nav och original från min moped. Navet är från en reservdelsmoped av samma modell som min med samma motortyp och växlar.  Detta borde altså passa bra ihop.

Jag är orolig att svingen blivit deformerad trotts att den ser rak och fin ut.

Bild ett visar navet placerat i svingen och hur lite axel man har att fästa kupolmuttrarna på senare. Det går att pressa i hop svingen lite men ska svingen vara "spännd" av muttrarna?
Vat tycker ni..det ser fel ut va?

Bild två visar "mellanrummet".
Är det rimligt att fylla detta med distanser eller muttrar?  Det är trotts allt ganska stort.

Finns där någon som bytt till fasta lager i Grimeca 105mm nav och satt på sin 1279?
Någon som kan mäta sin sving för Grimeca 105mm med 19tum hjul (gamla mått 23×2.25) )??? Det mått som intresserar mig mest är innermåttet på den sida som navet sitter i.

Alla tips och info uppskattas som kan ta mig framåt.
Bilagor
20220115_131406.jpg
20220115_131542.jpg
Användarens profilbild
mitofar
Inlägg: 61
Blev medlem: 21 aug 2016, 10:50

Re: Renovering av min gamla veteran moped. Nybörjarfråga ;-)

Inlägg av mitofar »

Jag är inte på långa vägar någon expert på mopedrenovering, men det där ser fel ut. Om inte svingen blivit deformerad så borde ju axeln ha plats för en full mutter på båda sidor. Går det att se om kedjedreven spårar? (Undrar vad som händer om man försiktigt pressar ihop svingen?)
Hva Novolette 3511 -55
Crescent Saxoped 1126 K -57
Crescent Compakt 1240 -71
Körde Maraton SM50 sommaren -72
HSE
Inlägg: 5521
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Renovering av min gamla veteran moped. Nybörjarfråga ;-)

Inlägg av HSE »

Det kan bero på kameralinsen men på bilden ser svingen ut att vara som ett V :shock: Mät gapet framme vid lagringen i ramen och sedan längs bak, skall vara samma mått...
Comandante
Inlägg: 42
Blev medlem: 12 jun 2015, 16:14

Re: Renovering av min gamla veteran moped. Nybörjarfråga ;-)

Inlägg av Comandante »

Jag slet mitt hår för att få ihop vas som hänt med svingen. Märkte sedan att den troligen fått sig en smäll vid något tillfälle alternativt så kan det va blästringsmetoden (kulbombning) som var alldeles för hård.
Då jag inte hade mkt att förlora avseenden svingen så tryckte jag ihop den med armkraft. Det blev rätt mått och den ser med ögat rak ut. Kanske att den kan vara något sne men navet passar i bra och hoppas att den kommer funka bra.
Bilagor
20220117_155308.jpg
20220117_155702_02.jpg
Användarens profilbild
GhR08
Inlägg: 340
Blev medlem: 16 okt 2014, 08:16
Ort: Stockholm

Re: Renovering av min gamla veteran moped. Nybörjarfråga ;-)

Inlägg av GhR08 »

Åter igen kul att se framsteg!
Spännande att svingen fått sig en törn och bra att armkraft iaf kan komma till nytta ibland.
FN M13 450 SV. 4vxl. 1952
Monarscoot. Ilo Piano G50. 3 vxl. 54cc. 12V HPI. Rito-vev. 1957. Fläktkyld.
MBA Panda. Sachs 501. 4 vxl. 1976
Ducati Mini 2. 3 vxl. 1972
2 små barn!
Användarens profilbild
billykid
Forumsponsor
Inlägg: 3443
Blev medlem: 16 jan 2010, 00:00
Ort: Norra Dalarna

Re: Renovering av min gamla veteran moped. Nybörjarfråga ;-)

Inlägg av billykid »

Hmm var med om tvärs om, baksvingen var för smal. Hoptryckt på nått vis.
Tog i drog med handkraft dra isär gaffelbena, det blev för mycket, så det
vart att ta det lugnare för att trycka ihop den igen...med en tving funkar bra.
Att tänka på om det går över 100km, svingarna är ej så starka som man tro... :?
Skriv svar