Boardtrack-räser
- Raketsport
- Site Admin
- Inlägg: 14808
- Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
- Ort: Västra Pengfors, Vännäs
- Kontakt:
Re: Boardtrack-räser
Vilket häftigt projekt. Gillar dina byggen.
Brooksdadel blir kanon på din boardtracker
Brooksdadel blir kanon på din boardtracker
//Jossan
Josefine Andersson
Josefine Andersson
Re: Boardtrack-räser
Kul att höra.
Idag stoppade jag in motorn i ramen. Det var ganska lätt... Plopp, sa det. Fast jag får justera lite. Kedjespännaren kan ju inte se ut så där. Den får svetsas fast i ramen och målas i samma färg.
Men det blev problem med drevet eftersom man tydligen förväntas utgå från mountainbikes som har mindre nav än såna med riktig broms. Det var ett jävla filande och borrande innan jag fick upp hålet i mitten.
Sen började jag fila på en tank. Men den det är inte riktig färdigt ännu. Jag har t.ex. inte kollat om jag fått den tät. Men jag tror det. Gängan till bensinkranen får jag däremot flytta på. Den hamnade rakt ner i luftfiltret. Dumma, dumma mig!
Idag stoppade jag in motorn i ramen. Det var ganska lätt... Plopp, sa det. Fast jag får justera lite. Kedjespännaren kan ju inte se ut så där. Den får svetsas fast i ramen och målas i samma färg.
Men det blev problem med drevet eftersom man tydligen förväntas utgå från mountainbikes som har mindre nav än såna med riktig broms. Det var ett jävla filande och borrande innan jag fick upp hålet i mitten.
Sen började jag fila på en tank. Men den det är inte riktig färdigt ännu. Jag har t.ex. inte kollat om jag fått den tät. Men jag tror det. Gängan till bensinkranen får jag däremot flytta på. Den hamnade rakt ner i luftfiltret. Dumma, dumma mig!
Re: Boardtrack-räser
Det där blir ju kanon!
Re: Boardtrack-räser
Jädrar vad du fixar och grejar! Blir Kanon!
Mcb 1248 75
Mcb 1293 75
Mcb 1194 67
Mcb 1294 77
Dbs Panter 75
Dbs Sport 70
Zündapp KS50 75
Puch Maxi 76
Crescent 1138 60
Mcb 1293 75
Mcb 1194 67
Mcb 1294 77
Dbs Panter 75
Dbs Sport 70
Zündapp KS50 75
Puch Maxi 76
Crescent 1138 60
Re: Boardtrack-räser
Det måste varit pga av det som nittiöttorna hade så små bakdrev, vanligtvis 28 kugg. Med större drev blir det besvärligt med bakgaffeln och kedjan.Lolalola skrev:Kedjespännaren kan ju inte se ut så där.
Om du nu vill ha en räser kanske du också skulle satsa på 28 kugg bak och kanske slippa den där spännaren
Re: Boardtrack-räser
Jag vill ha hans hjul!!!!!
Söndagen gick åt till att borra jobbiga hål i styret. Gashandtaget är inte särskilt bra, jag vet. Men det var det enda som jag kände för att såga sönder just då.
Sen så antikbehandlade jag kedjeskyddet.
Söndagen gick åt till att borra jobbiga hål i styret. Gashandtaget är inte särskilt bra, jag vet. Men det var det enda som jag kände för att såga sönder just då.
Sen så antikbehandlade jag kedjeskyddet.
Re: Boardtrack-räser
Kedjeskyddet blev snyggt, jag gillar såna gamla färger
Re: Boardtrack-räser
Ja, jo... Gardner har jag för mig var en engelsk motortillverkare, gjorde även små luftkylda dieselmotorer typ Petter-Lister-Hatz-Farymann
Re: Boardtrack-räser
Motorn liknar väl en Honda XR75 med påklistrade stötstänger?
Re: Boardtrack-räser
Fuggen ser misstänkt japansk ut
Re: Boardtrack-räser
Passar i vilket fall väldigt bra in med fyrtaktare i det bygget
Re: Boardtrack-räser
Det blev trångt med tanken när det nedre röret skulle dit. Det gick faktiskt inte alls, eftersom motorn hade ett tändstift just där. Himla dum placering där mitt i topplocket.
Jag tog nämligen en genväg med tanken och använde en "färdig" en och då fick jag ju sätta det nedre röret efter den. Lösningen blev att flytta ner motorn ett par centimeter. Det gjorde ju iofs ingenting, men det förde med sig att jag fick byta trampor och drev där fram. Fan vad det satt. Nåt helt fasansfullt hårt satt det, särskilt på den rättgängade sidan. Det blev mycket värme och en del övervåld.
Men sen så, sen gick det som smort. Sadel och ett ballare avgassystem väntar. Ja och andra däck, fälgar och bromsar. Kanske styret med, och så att förstärka gaffeln. Små lampor skall jag nog ha också.
Men den är PROVKÖRD och den gick faktiskt obehagligt fort.
Jag tog nämligen en genväg med tanken och använde en "färdig" en och då fick jag ju sätta det nedre röret efter den. Lösningen blev att flytta ner motorn ett par centimeter. Det gjorde ju iofs ingenting, men det förde med sig att jag fick byta trampor och drev där fram. Fan vad det satt. Nåt helt fasansfullt hårt satt det, särskilt på den rättgängade sidan. Det blev mycket värme och en del övervåld.
Men sen så, sen gick det som smort. Sadel och ett ballare avgassystem väntar. Ja och andra däck, fälgar och bromsar. Kanske styret med, och så att förstärka gaffeln. Små lampor skall jag nog ha också.
Men den är PROVKÖRD och den gick faktiskt obehagligt fort.
Senast redigerad av Lolalola den 05 jul 2015, 20:09, redigerad totalt 2 gång.
Re: Boardtrack-räser
Ja, nu får du ser hur hård du ärLolalola skrev:Motorn blev den oomtvistligt BIFFIGA på 66cc.
Så här hård vill jag bli: