Husqvarna Cornette Sport -61
Re: Husqvarna Cornette Sport -61
Snyggt var va du på marknad ??
Re: Husqvarna Cornette Sport -61
Uppsala19alex91 skrev:Snyggt var va du på marknad ??
Re: Husqvarna Cornette Sport -61
Cylinder till Äggmotor funnen.... Ritovev saknar jag bara sen kanske man kan få äggmotorn att röra på sig
- Alfredsson
- Inlägg: 212
- Blev medlem: 29 sep 2012, 23:00
- Ort: Partille
Re: Husqvarna Cornette Sport -61
19alex91 skrev:Njaa får se hur ja ska göra får fundera påt ska kolla hur de blir på moppen. Kan ju kanske va bra o ha nått skydd uppe så inte de stänker massa skit mm.Alfredsson skrev:Jag köper gärna överdelen av dig19alex91 skrev:Häftig video. de undre kedjeskyddet är typ omöjligt att hitta. Ja har bara de övre men det ganska bulit. Funderar på att skita i o sätta dit de.
Du vet att jag är intresserad om du vill sälja iaf
Mopeder:
Monark sport 1963 (projekt)
Monark Monarped m34f 1957
Husqvarna Cornette 1960
Cyclemaster 1952
Bil:
Volvo 855 1996 aut 33000mil, still going strong (stulen)
Ny Bil Volvo v70 2002 aut 23000mil
Monark sport 1963 (projekt)
Monark Monarped m34f 1957
Husqvarna Cornette 1960
Cyclemaster 1952
Bil:
Volvo 855 1996 aut 33000mil, still going strong (stulen)
Ny Bil Volvo v70 2002 aut 23000mil
Re: Husqvarna Cornette Sport -61
Tänkte påbörja lite massering av äggmotorn senare i vinter.
Toppen ska jag plana 1mm kanske, bara litegrann så jag inte behöver göra någora andra stora anpassningar.
Sen tänkte jag jacka kolven så jag kan få lite mer umpf från motorn, också detta ska jag göra ytterst lite. Jag kan iaf börja med 1-2mm sen se resultate.
Själva cylindern är redan uppborrad i insuget, tänkte polera upp avgasporten åtminstonde, kanske se om man kan öka diametern lite bara.
Sen är väl tanken att testa med E85 om jag vill... kan bli intressant om inte annat.
Annars kör jag nog på V-Power eller iaf 98.
Jag vill åt en motor som kan ligga och tuffa runt 45 utan att svettas. Nu ligger min topphastighet med okänt varvtal på 48... och motorn vill helst ligga på 40 max om man ska slippa ligga på ett högt varvtal.
Sen drevning därefter.
Aja, det är tanken iaf.
Annars ska jag bara ordna med mopeden så den fungerar i övrigt.
Fixa ljuddämparen, det sitter liksom ingen gummitätning mellan skarven på kröken och själva dämparen, sen fixa några hål som någon har borrat tidigare.
Toppen ska jag plana 1mm kanske, bara litegrann så jag inte behöver göra någora andra stora anpassningar.
Sen tänkte jag jacka kolven så jag kan få lite mer umpf från motorn, också detta ska jag göra ytterst lite. Jag kan iaf börja med 1-2mm sen se resultate.
Själva cylindern är redan uppborrad i insuget, tänkte polera upp avgasporten åtminstonde, kanske se om man kan öka diametern lite bara.
Sen är väl tanken att testa med E85 om jag vill... kan bli intressant om inte annat.
Annars kör jag nog på V-Power eller iaf 98.
Jag vill åt en motor som kan ligga och tuffa runt 45 utan att svettas. Nu ligger min topphastighet med okänt varvtal på 48... och motorn vill helst ligga på 40 max om man ska slippa ligga på ett högt varvtal.
Sen drevning därefter.
Aja, det är tanken iaf.
Annars ska jag bara ordna med mopeden så den fungerar i övrigt.
Fixa ljuddämparen, det sitter liksom ingen gummitätning mellan skarven på kröken och själva dämparen, sen fixa några hål som någon har borrat tidigare.
Re: Husqvarna Cornette Sport -61
Hur går de för dig? Har du fixat något med motorn och drevning mm.
Re: Husqvarna Cornette Sport -61
Fick precis hem en NOS cylinder och två toppar... sen två reservförgasare... så ja det börjar ordna sig lite.
Men har lite strul med att packboxen vid svänghjulet inte håller tätt så man får använda elektronikrengöring för jämnan annars går den inte alls.
Så det blir en smårenovering senare...
Nog unna mig en Ritovev och lite trim ;)
Men har lite strul med att packboxen vid svänghjulet inte håller tätt så man får använda elektronikrengöring för jämnan annars går den inte alls.
Så det blir en smårenovering senare...
Nog unna mig en Ritovev och lite trim ;)
Re: Husqvarna Cornette Sport -61
Jaha okej kul med NOS grejer. byt den packboxen då. Så du kan köra med den nu innan snön kommer. funkar det inte att sätta en tunn shimsbricka som täcker boxen sålänge kanske ?
Re: Husqvarna Cornette Sport -61
Ska beställa lite prylar från MoHCenter... så ja det blir ett byte!19alex91 skrev:Jaha okej kul med NOS grejer. byt den packboxen då. Så du kan köra med den nu innan snön kommer. funkar det inte att sätta en tunn shimsbricka som täcker boxen sålänge kanske ?
Re: Husqvarna Cornette Sport -61
Fått tag i en planad topp... hur dum i huvudet blir motorn med 3mm planing?
- Hakan
- Inlägg: 203
- Blev medlem: 21 feb 2009, 00:00
- Ort: Kullabygden, Brunnby Moppers Husqvarnasektionen
Re: Husqvarna Cornette Sport -61
Tänk på att originalveven inte tål mkt och speciellt inte med tanke på dess ålder/miltal.
Äggmotorn har toppar med olika utföranden på förbränningsrummet, en del med sk klämspalt .
På min busmotor har jag INTE planat toppen endast slipat den helt jämn och ersatt toppackningen med en tunn aluminiumpackning , typ Zundapps.
Klämspalten på min motor ligger på 0.8mm och jag kör med Rito vev som tål "lite" mer än originalveven.
Nere i vevhuset är en del "dödrum" igenlagt och ovanpå detta Rito rundvev, detta ger väl lite mer i vevhuskompression än original.
Äggmotorn har toppar med olika utföranden på förbränningsrummet, en del med sk klämspalt .
På min busmotor har jag INTE planat toppen endast slipat den helt jämn och ersatt toppackningen med en tunn aluminiumpackning , typ Zundapps.
Klämspalten på min motor ligger på 0.8mm och jag kör med Rito vev som tål "lite" mer än originalveven.
Nere i vevhuset är en del "dödrum" igenlagt och ovanpå detta Rito rundvev, detta ger väl lite mer i vevhuskompression än original.
Re: Husqvarna Cornette Sport -61
Vilken räser de kommer bli ;) vi får rejsa i sommar xD hur går de med bilduppdateringar ??
Re: Husqvarna Cornette Sport -61
Beställde en ny ÖD. kolv till cylindern... jobbigt när man får hem fel
-
- Inlägg: 783
- Blev medlem: 26 jan 2015, 20:46
- Ort: Nordvästskåne
Re: Husqvarna Cornette Sport -61
Beställde en ny ÖD. kolv till cylindern... jobbigt när man får hem fel
Men vilka varvtider den ska prestera på Nürburgring sen när du väl får dit den!
Blå/vit Monark 1209