Puch Nevada renovering

Original- och bruksrenoveringar samt Custombyggen.
frippegubben
Inlägg: 193
Blev medlem: 19 apr 2010, 23:00
Ort: Karlskoga
Kontakt:

Re: Puch Nevada renovering

Inlägg av frippegubben »

Jag fick svar från honom igår.
Efter 18 år i branschen har han gått i pension...
Men han skrev att under alla år hade han bara fixat en moppetank och 2 mctankar och tackat nej till ett antal. Så de är nog inte så lätta att åtgärda trots allt.
Maximal
Inlägg: 78
Blev medlem: 14 mar 2015, 21:41

Re: Puch Nevada renovering

Inlägg av Maximal »

Bild

Köpte mig en minikofot för 45kr, skar ut en midja i höjd med tankhålet för att få lite manöverutrymme. Sedan tejpade jag en träkloss på baksidan som ger mothåll mot ramtunneln.

Och nog kommer man åt att bända, men det är inte så bucklorna bara flyger ut, direkt. Svårt att spänna fast tanken på lämpligt sätt så att den inte skadas och inte flyttar på sig när man tar i. Dessutom är plåten tjock och hård. Inte som bilkarosseriplåt, den här är betydligt kralligare. Har inte helt gett upp denna metoden ännu, men snart!
frippegubben
Inlägg: 193
Blev medlem: 19 apr 2010, 23:00
Ort: Karlskoga
Kontakt:

Re: Puch Nevada renovering

Inlägg av frippegubben »

Om jag minns rätt var hans verktyg betydligt längre, för att få lite hävarm (eller för att komma åt?) och det är för bilplåt.
Så jag gissar att för att rå på tjockare plåt är det ännu viktigare med längre hävarm, testa att förlänga den och testa lite försiktigt!
HSE
Inlägg: 5521
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Puch Nevada renovering

Inlägg av HSE »

Bäst är så vitt jag vet att spänna fast verktyget i ex ett skruvstäd och ha tanken rörlig... Om man riggar upp en laserpekare mot verktygsänden så har man sedan koll på var man är när verktyget är dolt inne i tanken. För svåra bulor i tanken är det nog ändå bäst att skära upp den eller försöka hitta en bättre :wink:
Användarens profilbild
JanneL
Forumsponsor
Inlägg: 3378
Blev medlem: 15 mar 2010, 00:00
Ort: Tärnsjö

Re: Puch Nevada renovering

Inlägg av JanneL »

HSE skrev:Om man riggar upp en laserpekare mot verktygsänden så har man sedan koll på var man är när verktyget är dolt inne i tanken.
Den var jäkligt smart :thumb:
Maximal
Inlägg: 78
Blev medlem: 14 mar 2015, 21:41

Re: Puch Nevada renovering

Inlägg av Maximal »

I en förhoppning att lite tid skall bli över tog jag hem lite grejer för att renovera gaffeln och lacka tanken. Puchverkstaden skickade lite väl optimistiskt med en liter tvåtaktsolja. Ha ha
Bild
Maximal
Inlägg: 78
Blev medlem: 14 mar 2015, 21:41

Re: Puch Nevada renovering

Inlägg av Maximal »

Ha ha! Ni trodde den här var död och begraven men där tog ni fel! 8)

https://youtu.be/iir4TLEVkBY" onclick="window.open(this.href);return false;

Det blir eldrift, 36V litiumjonbatteri, en "1000W" kinesisk kontroller och en ombyggd 55A generator från en Volvo 240 :!:

cocos_acc.gif

Innan ni tar fram facklorna och hötjugorna, bensinmotorn (matching numbers) ligger kvar i garderoben och det blir ingen (ingen!) åverkan på ram eller dylikt.

Lite grejer behöver renoveras som sagt - har börjat med gaffeln:
Bild

Nya tätningar, lackat glidrören och återmonterat med nya bälgar. Då blir det så här:
Bild

En "Altermotor" eller på svenska "generatormotor" skapar man genom att plocka bort likriktarbryggan på en bilgenerator, och mata statorlindningarna med trefas växelström från en kontroller för borstlösa motorer. Rotorlindningen matar man med nånstans mellan 5 och 12V likström lämpligen. Så här ser det ut inuti generatorn:
Bild

Och så här ser den färdigmodifierade generatorn ut:
Bild

Det sägs att nånstans mellan 4-8 hästar kan man få ur en sån här motor innan den smälter :twisted: men jag siktar på mera laglydiga 1 hästkraft eller drygt 700W vilket är märkeffekten för den kontroller jag köpt.
Användarens profilbild
JoNo
Forumsponsor
Inlägg: 851
Blev medlem: 22 okt 2014, 09:16
Ort: Bollnäs kommun

Re: Puch Nevada renovering

Inlägg av JoNo »

Intressant!
Följer :D
Användarens profilbild
SS440-80
Forumsponsor
Inlägg: 951
Blev medlem: 20 okt 2014, 21:33
Ort: Fredriksberg. Dalarna.

Re: Puch Nevada renovering

Inlägg av SS440-80 »

HÄFTIGT! Ska bli jättespännande att följa.
Kanon att du förklarar hur du går till väga slider_thankyou.gif
lasslo
Inlägg: 135
Blev medlem: 16 jun 2009, 23:00
Ort: Löddeköpinge , Skåne
Kontakt:

Re: Puch Nevada renovering

Inlägg av lasslo »

Coolt.... nu fick du min hjärna att gå på högvarv.
Fortsätt att uppdatera hur det går :)
Mariestad
Inlägg: 67
Blev medlem: 22 sep 2017, 23:03

Re: Puch Nevada renovering

Inlägg av Mariestad »

Ett bygge helt i min smak.

Har du någon länk till dina kinesiska prylar?
Håller på med ett bygge av lastcykel & vill ha lite hjälp att driva.
Maximal
Inlägg: 78
Blev medlem: 14 mar 2015, 21:41

Re: Puch Nevada renovering

Inlägg av Maximal »

Det finns flera nästan exakt likadana kontrollrar, jag beställde den här: https://www.ebay.com/itm/36V-48V-1000W- ... 3842473722" onclick="window.open(this.href);return false; av några olika anledningar
1. billig
2. säljaren svarade snabbt på min fråga om man kunde använda den på en motor utan hallsensor
3. rätt styrka (cirka 750W på 36V)

Trotteln funkar nästan vilken som helst, jag valde en som visar med tre lysdioder hur det står till med spänning i batteriet, så jag slipper ha en extern voltmeter:
https://www.ebay.com/itm/Electric-Scoot ... =850772374" onclick="window.open(this.href);return false;

Men man måste börja med motorn i ett sådant här projekt tror jag - generatormotorn är lindad för hög strömstyrka och låg spänning, det var därför jag valde 36 volt. Väljer man en annan (bättre) motor är det bättre att gå på ett 48V-system, högre spänning = lägre ström = lägre förluster = längre räckvidd eller billigare batteri.
Maximal
Inlägg: 78
Blev medlem: 14 mar 2015, 21:41

Re: Puch Nevada renovering

Inlägg av Maximal »

Efter en evighet och femtio har jag fått tag på ett batteri som kan driva besten. Det är en modul från en volkswagen elbil, antingen e-golf eller e-up, och består av 12st ganska fläskiga litiumjonceller. Den är kopplad 2P6S 22V 50Ah men jag skall koppla om den 10S+2S, så att jag får ut 36V 25Ah (till kontrollern) och 7,2V 25Ah till rotorlindningen. Det borde ge en timmes körtid på varje laddning, om man håller gasen i botten hela tiden. 8)

Bild

Batteripacket väger 10kg, en tung liten klump, killen i kiosken där paket lämnas ut sade "det är guld!" biggrin.

Nästa spörsmål är var jag skall sätta batteriet. För bästa vägegenskaper borde det sitta något sånt här:

Bild

Men man skulle ju också kunna göra "tyskstuk" och bygga en låda till batteriet av pallvirke, och spänna fast den på pakethållaren :lol:
Användarens profilbild
Coolvette
Forumsponsor
Inlägg: 1562
Blev medlem: 08 feb 2012, 00:00
Ort: Landskrona, Skåne
Kontakt:

Re: Puch Nevada renovering

Inlägg av Coolvette »

Kul och udda projekt!
Kanske böja om vaggramen så att du får batteriet längre fram i underkant?
Alternativt att du kan lägga det som en tankatrapp, men det måste ju förankras rejält... 8)
HSE
Inlägg: 5521
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Puch Nevada renovering

Inlägg av HSE »

De där två rören är ju bara skruvade på plats så de går att ta bort helt och hållet. Det öppnar ju för egen lösning av placeringen av batterierna.
Skriv svar