Sida 1 av 3

Puch Nevada renovering

Postat: 20 jul 2015, 11:41
av Maximal
Bestämde mig för att transportera ned en Puch Nevada som jag fick av min far 1987, och som stått i en ladugård i norra Norrland sedan cirka 1990.

Bild

Den är funktionsduglig men svårstartad och behöver kompletteras och repareras lite. Jag skall även snygga till den lite tänkte jag. Det blir vinterns beting.

Mot bättre vetande var jag tvungen att plocka ned den i smådelar redan nu för att kunna frakta den i bakluckan:
Bild
Bild
Bild
Bild

Den behöver ny lack, ny framskärm, ny strålkastarsarg, knappsats (dödare m.m.), avgassystem, ny sadelklädsel, nya gaffelbälgar, handtag, gasvajer... stötdämpare... kedja m.m!
Sedan tror jag det blir nya Metzeler-ostar, ett TT-styre, och nedtrimning till exakt 39,9km/h

Kommer inte att plocka ihop den förrän i vinter tror jag. Finns inte tid just nu.

Svingaxeln fick jag inte ut, trots att den verkar vara rak. Finns det något trick som jag inte känner till?

Re: Puch Nevada renovering

Postat: 20 jul 2015, 11:49
av Micke S
Du är modig, river man en moppe och lägger undan delarna brukar det bli en hyfsad uppförsbacke att "tända om" och slutföra.

Re: Puch Nevada renovering

Postat: 20 jul 2015, 13:30
av Maximal
Mot bättre vetande som sagt... :?

Re: Puch Nevada renovering

Postat: 20 jul 2015, 14:08
av Hynboholm
Maximal skrev: Bild
En Mercedes S-klass kaross 126 I bakgrunden?

Re: Puch Nevada renovering

Postat: 20 jul 2015, 19:03
av Maximal
Hynboholm skrev:
En Mercedes S-klass kaross 126 I bakgrunden?
Vår gemensamme bekant MAB... En 300SE från 1986.

Nevadan fick plats i skuffen. :D

Re: Puch Nevada renovering

Postat: 20 jul 2015, 19:54
av Hynboholm
Ok, då är jag med!
Den där Uchen blir nog fin när du är klar med den! :wink:

Re: Puch Nevada renovering

Postat: 03 aug 2015, 19:56
av Maximal
Mopeden är inpackad i en garderob på vinden. :shock:
Men jag har i allafall åldersbestämt den - med ledning av ramnumret är det en 79a!
Har också dreglat över allt som finns att beställa till den från puchverkstan. Den "originalfärgen" som finns där, duger den att lacka de blå delarna med? Egentligen är det väl bara tanken men...
Bucklor i tanken, finns det någon patentmetod för det? Är ju ganska tjock plåt... Skölja ur och sedan tryckluft och gasolbrännare?
Eller skall jag bara spackla över?

Re: Puch Nevada renovering

Postat: 09 aug 2015, 12:57
av Maximal
Pust pes, bara rengöra delarna är ju ett hästjobb. Orkade bakhjulet idag.
Bild
Här ligger allt utom ramen som är för skitig än så länge....
Bild

Re: Puch Nevada renovering

Postat: 09 aug 2015, 15:11
av Hynboholm
Vill man vara fin, får man lida pin... :wink:

Re: Puch Nevada renovering

Postat: 30 aug 2015, 21:55
av Maximal
Perfekt hobby, mopedrenovering. När man har en ack så liten stund över kan man ta fram en tank och pilla lite.
Bild

Har precis köp mitt livs första värmepistol, förstår inte hur jag kunnat klara mig utan en i över 40 år! Dekaler och emblem lossnar hur lätt som helst!
Bild

De här går ju nästan att återanvända!
Bild
Eller nä...

Färgen var också lätt att få bort, gjorde plåtrent här där den är som buckligast.
Bild

Lite osäker på hur jag skall gå vidare, funderar på plåtöglor som jag punktsvetsar fast i bucklan och sedan rycker ut med glidhammare...?

Re: Puch Nevada renovering

Postat: 31 aug 2015, 09:11
av frippegubben
Det finns ju plåtkillar som "masserar" ut bucklor, oftast på bilar.
Jag anlitade en som tryckte ut en buckla på bakskärmen på min bil efter en kollision och den gick inte att se efteråt och behövde inte nån omlackning. Tror han tog en 500-ing för jobbet med bilen.
Kanske fixar de även en moppetank? Jag har själv funderat på att höra efter då jag har ett par med några bucklor i, tankar som dessutom är kromade, så alternativet att spackla finns inte.

Re: Puch Nevada renovering

Postat: 31 aug 2015, 18:31
av Maximal
Har som för mig att de sagt att bucklor med ett veck i botten inte går att trycka ut på det sättet. Men den stora mjuka bucklan kanske... Tyvärr går det inte att komma åt den bucklan genom fyllnacken, behövs ett s-format verktyg för att komma förbi fyllnacken (heter det så? Fyllstos?) samt komma förbi ramtunneln.
Dessutom är tanken i tjockare plåt än bilkarosseri.
1200kr tar bultrollkarlarna här tror jag.
Är det någon som har provat?

Re: Puch Nevada renovering

Postat: 31 aug 2015, 19:47
av Micke S
Jag brukar använda en svängd miniatyrkofot med en 5 mm tjock gummimatta i änden och trycka ut tankbulor. Det kan bli riktigt bra. Soppatankar är ofta stadiga så att det går att trycka ut en grop utan att hela ytan ger med sig. Eller så har jag bara haft tur...

Re: Puch Nevada renovering

Postat: 01 sep 2015, 07:09
av frippegubben
Han som masserade min Lupo hade en försvarlig arsenal verktyg med sig, så att han skulle ha problem att hitta nåt som kommer åt bucklan tvivlar jag på. Det var krokar och stänger i alla möjliga former och fasoner, jag är mera orolig för plåttjockleken än att han inte kommer åt.
Jag har mailat "min" massör, så får vi se vad han tror om moppetankar!

Re: Puch Nevada renovering

Postat: 01 sep 2015, 08:06
av Maximal
Frippegubben, var finns han, din massör?

Svängd miniatyrkofot, det var ett bra tips, skall leta efter en liten kofot på bygghandeln!