Nybörjarrenovering av Rex

Original- och bruksrenoveringar samt Custombyggen.
Användarens profilbild
T M
Forumsponsor
Inlägg: 1528
Blev medlem: 30 maj 2013, 08:16
Ort: Mellanöstern i Halland

Re: Nybörjarrenovering av Rex

Inlägg av T M »

felix83 skrev:
Baronen skrev:
SS440-80 skrev:
Baronen skrev:Citronsyra funkar skitbra. Har ett bad här hemma med sånt.
Hur ofta måste du bada då? :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Vid midsommar och jul ;)
Då kanske jag kan få slänga i ett par tankar när du kliver ur? slider_anon.gif :mrgreen:
:twisted:
Gör int det, utspädd " toecheese" fräter bort dem :YMSICK:

Apropå växlar, kolla att segmentplattan sitter rätt
Baronen
Forumsponsor
Inlägg: 2031
Blev medlem: 05 sep 2014, 21:34
Ort: Fjugesta

Re: Nybörjarrenovering av Rex

Inlägg av Baronen »

felix83 skrev:
Baronen skrev:
SS440-80 skrev:
Baronen skrev:Citronsyra funkar skitbra. Har ett bad här hemma med sånt.
Hur ofta måste du bada då? :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Vid midsommar och jul ;)
Då kanske jag kan få slänga i ett par tankar när du kliver ur? slider_anon.gif :mrgreen:
Det går att ordna :)
Puch Dakota -73/74 Guld, 74cc 4speed
Crescent 1149 Raketarsle -62, 50/3 KFS
Crescent 1134 -59, 50/3 S
Fram M41, 110cc -56
Victoria FM38 -53

RAGNARÖK MK NERIKE
Användarens profilbild
felix83
Inlägg: 101
Blev medlem: 20 nov 2013, 15:49
Ort: Hidingsta, Örebro

Re: Nybörjarrenovering av Rex

Inlägg av felix83 »

Baronen skrev:
felix83 skrev: Då kanske jag kan få slänga i ett par tankar när du kliver ur? slider_anon.gif :mrgreen:
Det går att ordna :)
Jag kanske tar dig på orden så småningom! slider_thankyou.gif
T M skrev:Apropå växlar, kolla att segmentplattan sitter rätt
Jag tror inte det är något större fel på växlarna. Felet satt nog snarare i huvudet på mig. Jag lurades av segmentplattans utseende och fick inte riktigt ihop hur växlarna låg, men efter lite läsning och torrväxling så kan jag konstatera att ettan och tvåan går i som de ska, kullänken behöver nog förlängas ett uns för att trean ska gå i ordentligt. :roll: Men tack för tipset ändå!
Senast redigerad av felix83 den 14 okt 2016, 13:18, redigerad totalt 1 gånger.
_______________________________________

/Felix
Rex Sportbastard (sålt projekt)
Baronen
Forumsponsor
Inlägg: 2031
Blev medlem: 05 sep 2014, 21:34
Ort: Fjugesta

Re: Nybörjarrenovering av Rex

Inlägg av Baronen »

felix83 skrev:
Baronen skrev:
felix83 skrev: Då kanske jag kan få slänga i ett par tankar när du kliver ur? slider_anon.gif :mrgreen:
Det går att ordna :)
Jag kanske tar dig på orden så småningom! slider_thankyou.gif
T M skrev:Apropå växlar, kolla att segmentplattan sitter rätt
Jag tror inte det är något större fel på växlarna. Felet satt nog snarare i huvudet på mig. Jag lurades av segmentplattans utseende och fick inte riktigt ihop hur växlarna låg, men efter lite läsning och torrväxling så kan jag konstatera att ettan och tvåan går i som de ska, kullänken behöver nog förlängas ett uns för att trean ska gå i ordentligt. :roll: Men tack för tipset ändå!
Du är välkommen att höra av dig om du får problem med något. Jag löser det! :)
Puch Dakota -73/74 Guld, 74cc 4speed
Crescent 1149 Raketarsle -62, 50/3 KFS
Crescent 1134 -59, 50/3 S
Fram M41, 110cc -56
Victoria FM38 -53

RAGNARÖK MK NERIKE
Användarens profilbild
felix83
Inlägg: 101
Blev medlem: 20 nov 2013, 15:49
Ort: Hidingsta, Örebro

Re: Nybörjarrenovering av Rex

Inlägg av felix83 »

Efter ett långt uppehåll, dels beroende på minskat intresse, dels p.g.a. annat att göra (ett tredje barn, bl.a.) så har lusten att meka moppe återvänt!
Vid senaste uppdateringen behövde tanken rengöras och eftersom City Gross enligt uppgift skulle ha citronsyra i storköksförpackning styrde jag kosan ditåt. Dock hittade jag inte citronsyra, utan på vinst och förlust köpte jag mig en flaska sådant här:
DSC_0553-540x960.JPG
Jag fyllde tanken med varmvatten och hällde i hela flaskans innehåll, skakade om och lät det stå i några timmar med periodvis omruskning. Jag vet inte om det var jätteeffektivt, men tanken är i alla fall hyfsat rostfri inuti nu.

Därefter svetsade jag ihop en krök för att inte störa grannarna i onödan. Dock fäste jag den på ett minst sagt provisoriskt sätt, med ståltråd, varför den på nedanstående filmer inte fyllde någon som helst funktion...
När tanken var återmonterad och bensinslangen kopplad var det så dags för uppstart! Efter en stunds kickande vaknade den, men den gick inte någon längre stund innan den surade ner sig och dog. Det visade sig vara chokespjället som lossnat från armen med följd att choken inte gick ur som den skulle. Jag plockade helt sonika bort chokespjället tills vidare.

Nästa försök gick bättre men långt ifrån bra. I videon håller jag fullgas för att den inte ska dö:

https://www.youtube.com/watch?v=4LxLgZT8CHg" onclick="window.open(this.href);return false;

Efter lite skruvande på munstycket och tomgångsskruven så fick jag den i alla fall att ha tomgång:

https://www.youtube.com/watch?v=BhXmDQGcfz0" onclick="window.open(this.href);return false;

Och efter att ha svetsat fast ett bättre fäste på kröken så blev det så här (passa på att beundra mitt svetsarbete, inte illa! slider_anon.gif :mrgreen:)

https://www.youtube.com/watch?v=wmwEbZyuw2Y" onclick="window.open(this.href);return false;

Som ni märker så fyrtaktar den hejvilt. Grannen föreslog att tändningen behöver justeras, så det blir nästa steg.
Hur som helst är det roligt att (bildligen) vara tillbaks i sadeln igen!
DSC_0571-960x540.JPG
Senast redigerad av felix83 den 03 jul 2018, 18:01, redigerad totalt 2 gång.
_______________________________________

/Felix
Rex Sportbastard (sålt projekt)
Användarens profilbild
SS440-80
Forumsponsor
Inlägg: 951
Blev medlem: 20 okt 2014, 21:33
Ort: Fredriksberg. Dalarna.

Re: Nybörjarrenovering av Rex

Inlägg av SS440-80 »

thumb_up
Användarens profilbild
felix83
Inlägg: 101
Blev medlem: 20 nov 2013, 15:49
Ort: Hidingsta, Örebro

Re: Nybörjarrenovering av Rex

Inlägg av felix83 »

En kort fråga till expertisen: Vad rekommenderas för olja till växellådan på Victoria EM 50/Zweirad Union? Har hört att en rak 30-olja (gräsklipparolja?) funkar, men enligt instruktionsboken ska det vara en rak 80... Alla tips mottages tacksamt!
_______________________________________

/Felix
Rex Sportbastard (sålt projekt)
Användarens profilbild
felix83
Inlägg: 101
Blev medlem: 20 nov 2013, 15:49
Ort: Hidingsta, Örebro

Re: Nybörjarrenovering av Rex

Inlägg av felix83 »

Jag svarar mig själv: Vilket som verkar gå bra, antingen en rak 30 motorolja eller en rak 80 växellådsolja. Dessa motsvarar ungefär varandra i viskositet, något jag inte visste.
Fördjupad läsning för den intresserade (varifrån nedanstående bild är lånad): http://www.classicmotor.se/artiklar/exp ... ypoidolja/" onclick="window.open(this.href);return false;
f6aaf0d82664b6dd35911dfa61fce947f380e04d.jpeg
f6aaf0d82664b6dd35911dfa61fce947f380e04d.jpeg (13.62 KiB) Visad 5593 gånger
_______________________________________

/Felix
Rex Sportbastard (sålt projekt)
HSE
Inlägg: 5521
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Nybörjarrenovering av Rex

Inlägg av HSE »

Ja de olika viskositets klasserna för motor och växelådsoljor har varit upp många gånger här. Onekligen lite förvirrande om man tror att SAE 30 är samma viskositet om det handlar om en olja av något slag men av någon anledning jag glömt valdes detta system i motorismens barndom :roll:
Användarens profilbild
felix83
Inlägg: 101
Blev medlem: 20 nov 2013, 15:49
Ort: Hidingsta, Örebro

Re: Nybörjarrenovering av Rex

Inlägg av felix83 »

Ett säkert sätt för mig att hålla intresset för ett projekt uppe, är att plöja ner lite pengar i det. Således har jag beställt lite småsaker:
Smågodis
Smågodis
En sak som har irriterat mig sedan jag fick mopeden är de fula och obekväma handtagen, så dessa fick sig en föråldringskur:
Gamla handtagen
Gamla handtagen
Nya handtagen
Nya handtagen
Härnäst står byte av lameller, framdrev och kedja på tur, följt av justering av tändningen.
_______________________________________

/Felix
Rex Sportbastard (sålt projekt)
Användarens profilbild
felix83
Inlägg: 101
Blev medlem: 20 nov 2013, 15:49
Ort: Hidingsta, Örebro

Re: Nybörjarrenovering av Rex

Inlägg av felix83 »

När mopeden har stått med en liten skvätt bensin i tanken så har jag märkt att den läcker bensin. Mina misstankar riktades först mot bensinkranen, men när jag prövat allt för att täta krananslutningen och läckan fortfarande var kvar, inspekterade jag tankens kondition lite närmare:
DSC_0606-540x960.JPG
Området slipat:
DSC_0607-540x960.JPG
Jag har behandlat hålen med rostätare till att börja med:
DSC_0609-540x960.JPG
Hur lagar jag bäst hålen? Mina två alternativ är att antingen spackla igen dem med kemisk metall, eller kapa ur och svetsa i en lagningsplåt. Ni med rutin, vad säger ni?
_______________________________________

/Felix
Rex Sportbastard (sålt projekt)
HSE
Inlägg: 5521
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Nybörjarrenovering av Rex

Inlägg av HSE »

Enda som håller i längden är ny metall, frågan är bara hur långt du får gå för att hitta frisk metall. Ibland är det enklare att byta tank. Men kostar ju inget att försöka laga den gamla först. Men skölj ur det ordentligt innan du sätter svetsen i den :wink:
Användarens profilbild
SS440-80
Forumsponsor
Inlägg: 951
Blev medlem: 20 okt 2014, 21:33
Ort: Fredriksberg. Dalarna.

Re: Nybörjarrenovering av Rex

Inlägg av SS440-80 »

Usch ja, läskigt att svetsa i bensintankar... X_X
Användarens profilbild
felix83
Inlägg: 101
Blev medlem: 20 nov 2013, 15:49
Ort: Hidingsta, Örebro

Re: Nybörjarrenovering av Rex

Inlägg av felix83 »

HSE skrev:Enda som håller i längden är ny metall, frågan är bara hur långt du får gå för att hitta frisk metall. Ibland är det enklare att byta tank. Men kostar ju inget att försöka laga den gamla först. Men skölj ur det ordentligt innan du sätter svetsen i den :wink:
Det verkar vara begränsat till hålen på bilden, jag har hackat med en vass skruvmejsel runt om och det verkar vara rätt solitt i övrigt.
Jag hittade en bra instruktion över hur man ska rengöra tanken inför svetsning:
http://www.classicmotor.se/artiklar/exp ... ensintank/" onclick="window.open(this.href);return false;
Jag tänkte även fylla tanken med vatten innan jag börjar svetsa i den, och hålla till utomhus.
_______________________________________

/Felix
Rex Sportbastard (sålt projekt)
umekille
Inlägg: 1492
Blev medlem: 01 sep 2009, 23:00

Re: Nybörjarrenovering av Rex

Inlägg av umekille »

lödsyra tennspackelstav och en bautastor lödkolv..
Båtplast och väv
Tankseal...du täcker hålen utifrån och skvalpar runt sealen
som torkar till en hållbar hinna på insidan...
du sätter en unikabox på pakethållaren som innehåller en gömd tank.
Skriv svar