Nybörjarrenovering av Rex

Original- och bruksrenoveringar samt Custombyggen.
Användarens profilbild
Johan Lat
Inlägg: 1191
Blev medlem: 05 maj 2009, 23:00
Ort: Hönö

Re: Nybörjarrenovering av Rex

Inlägg av Johan Lat »

Ett knack med ett dorn på skruven är ett ypperligt sätt att få loss en trilskande skruv, man förstör inget genom att göra så.
Stolt ägare av: Zündapp KS50-68, KS100-68, KS100-67, GTS50(125cc)-73, KS50-74, KS50-76(org), KS50-76(ren), KS50-76WC, KS50-76WC, K80-80, CS50-81, KS50-81, Mustang Mamba-74, Mustang Mamba-76, Crescent Transport
Användarens profilbild
felix83
Inlägg: 101
Blev medlem: 20 nov 2013, 15:49
Ort: Hidingsta, Örebro

Re: Nybörjarrenovering av Rex

Inlägg av felix83 »

All input är välkommen och tas tacksamt emot!
Jag ertappar ofta mig själv med att vara överdrivet försiktig när det kommer till att med kraft/våld lösgöra saker som suttit länge, i alla fall på bilen (där reservdelspriserna i vissa fall är allt annat än rimliga om en råkar ha sönder något).
Anledningen till att jag provade med värme trots att materialet rimligtvis inte borde ha korroderat var en tanke om att de termiska spänningarna i materialet, eller om man så vill skillnaden i termisk expansion mellan stålet i skruven och aluminiumet i blocket skulle förmå skruven att släppa. Funkade sådär.

Med allas erfarenheter och tips i åtanke kommer min handlingsplan se ut som följer:

1) Ett sista försök med bara handkraft
2) Dorn och hammarslag, därefter vanlig handkraft
3) Slagskruvmejsel
4) Skita i allt, dricka öl och sura

Jag återkommer!
_______________________________________

/Felix
Rex Sportbastard (sålt projekt)
Användarens profilbild
pnilz
Site Admin
Inlägg: 1835
Blev medlem: 27 nov 2011, 00:00
Ort: Pengsjö , Vännäs

Re: Nybörjarrenovering av Rex

Inlägg av pnilz »

:D thumb_up

Berätta gärna hur det går :wink:
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Re: Nybörjarrenovering av Rex

Inlägg av 56:an »

Johan Lat skrev:Ett knack med ett dorn på skruven är ett ypperligt sätt att få loss en trilskande skruv, man förstör inget genom att göra så.
Jodå, det är ett gammalt känt knep men på moppemotorn gäller det och tänka först och slå sedan. Jag har sett mer än en tändplatta där ett fäste till tändspolen är brustet så 100% rätt där vill jag nog inte ge dig :D
Användarens profilbild
T M
Forumsponsor
Inlägg: 1528
Blev medlem: 30 maj 2013, 08:16
Ort: Mellanöstern i Halland

Re: Nybörjarrenovering av Rex

Inlägg av T M »

:twisted:
Bygg en ram av 2" tum 3'or i mått som ytan där kåpan möter blocket så möllan får stöd.

Tricket med dorn är bra finns dock en variant som funkar om skruvarna är sletna: en smal dorn sätts i ytterkant på spår och knacka i rotationsriktningen.
Har man rätt mejsel med slagyta på skaftet kan man sätta den i spåret dra åt rätt håll knacka med en hammare & knycka till med handen när hammaren landar.
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Re: Nybörjarrenovering av Rex

Inlägg av 56:an »

Det jag vet om dom där skruvarna endast din beskrivning att dom sitter som berget och att skallarna är lite slitna. Och det är endast med den beskrivningen jag kan skapa mig i bild i huvudet hur verkligheten ser ut och den blir då att skruven sitter hårt och skallen är lite sliten men användbar för en skruvmejsel.

Det är alltså vad jag utgår ifrån när du får mitt råd. En bättre idé att förklara en sån situation är och använda närbilder vilket jag försöker göra i mina trådar och inlägg. Då som först ser läsaren med egna ögon precis hur det förhåller sig och det brukar minimera missförstånden och då är det sällan det uppkommer diskussioner på grund av osäkerhet.
Verklighet och antaganden kan både ge lika och olika resultat.
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Re: Nybörjarrenovering av Rex

Inlägg av 56:an »

T M skrev: :twisted:
Har man rätt mejsel med slagyta på skaftet kan man sätta den i spåret dra åt rätt håll knacka med en hammare & knycka till med handen när hammaren landar.
Jag betonar rätt mejsel för är den för stor så delar sig lätt skruvskallen och då är det endast borren som gäller :D
Användarens profilbild
felix83
Inlägg: 101
Blev medlem: 20 nov 2013, 15:49
Ort: Hidingsta, Örebro

Re: Nybörjarrenovering av Rex

Inlägg av felix83 »

56:an skrev:Det jag vet om dom där skruvarna endast din beskrivning att dom sitter som berget och att skallarna är lite slitna. Och det är endast med den beskrivningen jag kan skapa mig i bild i huvudet hur verkligheten ser ut och den blir då att skruven sitter hårt och skallen är lite sliten men användbar för en skruvmejsel.
Det låter som om du har skapat dig en ganska sann bild av verkligheten, där. Som du, och många andra medlemmar på andra fora, säkert märkt är jag själv ganska mycket för att bifoga bilder till mina inlägg. Anledningen till att jag inte gjorde det nu var att jag från början inte ställde en fråga utan bara berättade om mina avsikter. Om jag i förväg hade vetat omfattningen på den debatt som skulle följa så hade det nog varit klokt att lägga in en bild, ja. Men efterklok är det lätt att vara.
_______________________________________

/Felix
Rex Sportbastard (sålt projekt)
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Re: Nybörjarrenovering av Rex

Inlägg av 56:an »

Jaaduu... När det gäller vattenvälling så är det många som har den bästa och så har det nog alltid varit :D
HSE
Inlägg: 5538
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Nybörjarrenovering av Rex

Inlägg av HSE »

För att återgå till lossa skruven så är slagskruvmejsel enklast och bäst enligt min erfarenhet. Går inte det så finns det andra varianter som att borra i skruvskallen men det är svårare att göra, gäller att träffa exakt rätt och inte slinta. Har man tillgång till svets kan man värma men det är också lurigt med lättmetalskåporna som inte tål värme i samma grad som skruven. Dessa skruvar sitter ju illa till i mjuka kåpor så om man är rädd om motorn så är det typ tandläkarborr som gäller om man vill vara riktigt försiktig :D
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Re: Nybörjarrenovering av Rex

Inlägg av 56:an »

Nu är det tre som föreslår slagskruvmejsel men själv skulle jag aldrig ge efter och ta det rådet ändå och vad är det som säjer att bara för fler som säjer det att det då skulle vara bäst?

För en tid sen var själv osäker och tog råd på ett kopplingslager till Sachs som jag upplevde väldigt glappt. Rådet jag fick var att dom var glappa även nya så det var ingen idé och byta lagret. Jag satte då i det gamla men fick aldrig korgen helt glappfri trots noggrann schimsning. Ångrar faktiskt jag tog rådet, borde istället funderat och gått min egen väg istället tycker jag nu. Jag tror inte det är bra att ta för mycket råd för då blir man utlämnad. Man måste också kunna fatta egna beslut och på det viset få en erfarenhet och helst då inte för dyrköpt.
Användarens profilbild
felix83
Inlägg: 101
Blev medlem: 20 nov 2013, 15:49
Ort: Hidingsta, Örebro

Re: Nybörjarrenovering av Rex

Inlägg av felix83 »

Jag håller med om att konsensus inte per automatik avgör vad som är "rätt" att göra. Å andra sidan är det onödigt att uppfinna hjulet på nytt. Det är också anledningen till min plan att uttömma mina andra listade alternativ innan jag (bildligen) går loss med storsläggan.
_______________________________________

/Felix
Rex Sportbastard (sålt projekt)
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Re: Nybörjarrenovering av Rex

Inlägg av 56:an »

OK, gör du så. Men hur du än gör så säj här att du använde slagskruvmejsel, även om du nu inte skulle ha nån sån :D , för mej är det inga problem jag klarar det :)
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7309
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: Nybörjarrenovering av Rex

Inlägg av erlan »

jag kan inte se det generella problemet med slagskruvmejseln.
man behöver ju inte dundra på med storsläggan!
lämpligt att se till så att det finns stöd hela vägen bakom skruven-ner i arbetsbänken, då kan man slå lite hårdare.

vilken metod som funkar bäst, beror ju på vilken maskinpark man har tillgång till.
själv skulle jag sätta upp motorn i en fräsmaskin. ta en borrande pinnfräs och borra bort skruvskallen med.
sen skulle jag svetsa fast en lämplig mutter på skruvänden som sitter kvar.
när skruven sen kallnat så går den troligen att skruva ur.

erlan
Användarens profilbild
felix83
Inlägg: 101
Blev medlem: 20 nov 2013, 15:49
Ort: Hidingsta, Örebro

Re: Nybörjarrenovering av Rex

Inlägg av felix83 »

För att förflytta fokus från det mekaniska till det filosofiska så har jag funderat över vad jag ska kalla min moped. Eftersom det tydligen är en Sportmaster med Sport-detaljer så lekte jag med tanken på att kalla den Sportmaster Sport (tänker då -något långsökt- på Grandmaster Flash). Men just i detta nu, trött efter att ha lagt en ettochetthalvtåring som då RAKT inte tänkte sova, så kom det till mig.
Inom den motorvärld som jag normalt rör mig i så talar man ibland om bastarder, oäktingar. Bilar som uppgraderats med delar från nyare eller på annat sätt bättre modeller. Då faller ju det sig naturligt att detta blir en -håll i er-

Rex Sportbastard!

Herrejävvlar, ibland överraskar jag t.o.m. mig själv! :D
_______________________________________

/Felix
Rex Sportbastard (sålt projekt)
Skriv svar