Nybörjarrenovering av Rex

Original- och bruksrenoveringar samt Custombyggen.
Användarens profilbild
felix83
Inlägg: 101
Blev medlem: 20 nov 2013, 15:49
Ort: Hidingsta, Örebro

Re: Nybörjarrenovering av Rex

Inlägg av felix83 »

kejsaren skrev:
felix83 skrev: Bild
Packningen mellan blockhalvorna hade inte klockren passform, men jag tror den kommer göra jobbet ändå

Det tror inte jag :shock:
Hur löste du det där?
Enkelt uttryckt så gjorde jag inte det. Delen av motorn där packningen inte tätar är den som är inringad på bilden. Packningens passform är OK runt vevpartiet, så i den bästa av världar (i vilken vi ju alla lever...) så skall det ju inte vara någon olja där ändå, varför jag är beredd att chansa. Med reservation att jag bittert får ångra mig senare, förstås... Men visst, passformen är ju imponerande usel just där.
Vevparti.jpg
Vevparti.jpg (26.78 KiB) Visad 4386 gånger
_______________________________________

/Felix
Rex Sportbastard (sålt projekt)
Användarens profilbild
ollaolle
Forumsponsor
Inlägg: 226
Blev medlem: 07 okt 2008, 23:00
Ort: ALUNDA.UPPLAND.

Re: Nybörjarrenovering av Rex

Inlägg av ollaolle »

Går det inte att fylla ut med sådant här där packning saknas?
Bilagor
Tub.jpg
Användarens profilbild
felix83
Inlägg: 101
Blev medlem: 20 nov 2013, 15:49
Ort: Hidingsta, Örebro

Re: Nybörjarrenovering av Rex

Inlägg av felix83 »

Arbetet fortskrider i sakta mak, jag upptäckte att ljusspolen var kaputt så en sådan skall införskaffas. Under tiden har jag lyft blicken en smula, och fokuserat på hur resten av mopeden ser ut. En detalj som vållat en del huvudbry är bensinkranen. Är det någon som på rak arm vet vad det är för dimension på den? Den sitter gängad i tanken (således utvändig gänga). Jag är på resande fot för stunden, så dessvärre kan jag inte lägga upp någon bild.
_______________________________________

/Felix
Rex Sportbastard (sålt projekt)
Användarens profilbild
felix83
Inlägg: 101
Blev medlem: 20 nov 2013, 15:49
Ort: Hidingsta, Örebro

Re: Nybörjarrenovering av Rex

Inlägg av felix83 »

Här har det inte hänt så mycket ser jag! I sanningens namn har det inte hänt så mycket med motorn heller... I våras fick jag i alla fall ihop motorn, bara för att ganska omgående inse att jag hade monterat tandhjulet på kickaxeln fel. Nå, det var bara att svära en (förvånansvärt kort) ramsa och klyva den igen, rotera hjulet så stoppklacken hamnade rätt och skruva ihop allt igen. Efter det tappade jag sugen ett tag, men mäktade i alla fall med att renovera tändplattan. Sedan har inget hänt fram tills igår, då jag plötsligt fick tillbaka lusten att meka moped. Märkligt det där...
Nå, ut i garaget när barnen somnat och skruva ihop det sista på blocket.

Den unika och snygga (men lite märkligt konstruerade) våxelöverföringen är antingen väldigt feljusterad eller väldigt sliten, eller båda. Jag lutar åt det sistnämnda, men jag låter det vara för stunden. Först och främst ska jag få motorn att starta!
Slutresultatet
Slutresultatet
tmp_10289-block_färdigt1594395076.jpg (18.56 KiB) Visad 4105 gånger
Edit: Jag såg just att igår var på dagen ett år sedan jag startade denna tråd! Detta projekt går rejält mycket fortare än vad jag hade förväntat mig! :D
_______________________________________

/Felix
Rex Sportbastard (sålt projekt)
Användarens profilbild
felix83
Inlägg: 101
Blev medlem: 20 nov 2013, 15:49
Ort: Hidingsta, Örebro

Re: Nybörjarrenovering av Rex

Inlägg av felix83 »

I gårkväll var det så dags för själva slutklämmen i motormonteringen - kolv, cylinder och förgasare.
Eftersom jag inte äger något kolvbultsverktyg så knåpade jag ihop ett av lite M6-gängstång vilken kläddes med några cm krympslang, ett par muttrar och lite brickor.
Det fungerade, men inte särskilt väl eftersom det inte centrerade kolvbulten i vevstakens nållager. Således blev det en hel del pill och en och annan svordom innan allt var på plats.
Hempulat kolvbultsverktyg
Hempulat kolvbultsverktyg
För att få in kolvbulten de sista millimetrarna i kolven använde jag mig av det beprövade verktyget sexkantshylsa, närmare bestämt en lång variant vars ytterdiameter var ett uns mindre än bulten. Jag var vid det här laget tämligen less på att pressa kolvbultar fram och tillbaka och var således minutiös i min strävan att inte råka trycka in bulten för långt.
Sluttampen av monteringen
Sluttampen av monteringen
Cylindern monterades utan större mankemang, dock visade det sig att de muttrar som låg med i "byggsatsen" var lite för stora och som därför orsakade gängpaj på ena pinnskruven. Ett byte till muttrar av högre kvalitet tycktes dock åtgärda felet. Vi får se, om jag får läckage vid cylinderfotspackningen så vet jag ju vad det beror på.
Gängpaj
Gängpaj
Till sist kunde jag montera topplock, tändstift och tändhatt och prova att dra runt motorn. Ett varv gick bra, men sedan var det stopp(!). Kolven krockar med topplocket. Ridå.
Troligtvis är det cylinderfots- eller topplockspackningen som är för tunn. Jag har idag införskaffat 1,5 mm packningsmaterial på Biltema och ämnar slöjda ihop egna packningar.

Tips och knep kring det här med squish tas tacksamt emot!

Slutligen - en bild på den (nästan) färdiga produkten:
Hela härligheten
Hela härligheten
_______________________________________

/Felix
Rex Sportbastard (sålt projekt)
Användarens profilbild
felix83
Inlägg: 101
Blev medlem: 20 nov 2013, 15:49
Ort: Hidingsta, Örebro

Re: Nybörjarrenovering av Rex

Inlägg av felix83 »

Jag har nu googlat runt en del och det verkar som om kolven som jag fick med (vid sidan om) är till en annan moped.
Så här ser produktbilden ut för EM50-kolven som Mopeddelar.se säljer:
EM50kolv.jpg
EM50kolv.jpg (131.22 KiB) Visad 4004 gånger
Om man jämför med den kolven jag fick med och som är monterad på bilderna ovan så är den senare mycket kullrigare och eventuellt även högre.
Frustrerande när man har kommit så här långt. Nå, jag får väl lägga en beställning på rätt kolv då.
_______________________________________

/Felix
Rex Sportbastard (sålt projekt)
Användarens profilbild
SS440-80
Forumsponsor
Inlägg: 951
Blev medlem: 20 okt 2014, 21:33
Ort: Fredriksberg. Dalarna.

Re: Nybörjarrenovering av Rex

Inlägg av SS440-80 »

Inte säkert att den är fel baserat enbart på kolvtoppens utseende.

Det här är en bild på två kolvar till Express M52, den låga är en standardkolv och den andra är en högkompskolv. Bägge funkar fint i samma motor, men inte samtidigt förstås :D
image.jpeg
image.jpeg (73.14 KiB) Visad 3989 gånger
Användarens profilbild
felix83
Inlägg: 101
Blev medlem: 20 nov 2013, 15:49
Ort: Hidingsta, Örebro

Re: Nybörjarrenovering av Rex

Inlägg av felix83 »

SS440-80 skrev:Inte säkert att den är fel baserat enbart på kolvtoppens utseende.

Det här är en bild på två kolvar till Express M52, den låga är en standardkolv och den andra är en högkompskolv. Bägge funkar fint i samma motor, men inte samtidigt förstås :D
image.jpeg
Jag funderade på det också, om det var något slags högkompskolv, men faktum kvarstår att den inte funkar till min cylinder. Jag ska jämföra hur korvarna ser ut i övrigt, men jag misstänker att jag får köpa en ny kolv trots allt.
_______________________________________

/Felix
Rex Sportbastard (sålt projekt)
HSE
Inlägg: 5521
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Nybörjarrenovering av Rex

Inlägg av HSE »

Så här ser kranen ut du skall ha:
Bensinkran 002 (640x480).jpg
Bensinkran 002 (640x480).jpg (247.62 KiB) Visad 3957 gånger
Jag har också sådana där motorer på hyllan :D
Bensinkran 003 (640x480).jpg
Bensinkran 003 (640x480).jpg (265.59 KiB) Visad 3957 gånger
Användarens profilbild
felix83
Inlägg: 101
Blev medlem: 20 nov 2013, 15:49
Ort: Hidingsta, Örebro

Re: Nybörjarrenovering av Rex

Inlägg av felix83 »

HSE skrev:Så här ser kranen ut du skall ha:
Bilagan Bensinkran 002 (640x480).jpg finns inte längre
Jag har också sådana där motorer på hyllan :D
Bilagan Bensinkran 003 (640x480).jpg finns inte längre
Jag har två tankar till min, ingen av dem ser ut så där! Den ena vet jag dock har modifierats för att kunna använda en vanlig M12X1-kran, men den andra ser ut att sakna någon detalj?
tmp_27415-DSC_0007-1024x576100273103.JPG
Som varande bevandrad inom EM50-världen, har du någon kvalificerad gissning om mitt kolvproblem?
_______________________________________

/Felix
Rex Sportbastard (sålt projekt)
HSE
Inlägg: 5521
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Nybörjarrenovering av Rex

Inlägg av HSE »

Nej, den kolven ser onekligen ut att vara till någon annan motor eller vara högkom kolv men då behövs annat topplock. Här är link till sidor med reservdelar, där kan du jämföra själv: http://www.zweirad-union-mopeds.de/ersa ... -zubehoer/" onclick="window.open(this.href);return false;
HSE
Inlägg: 5521
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Nybörjarrenovering av Rex

Inlägg av HSE »

Du saknar både bensinkranen och nippeln som skall sitta mellan tanken och kranen. Lite bilder:
Bensinkran med nippel 001 (640x480).jpg
Bensinkran med nippel 001 (640x480).jpg (236.32 KiB) Visad 3897 gånger
Bensinkran med nippel 002 (640x480).jpg
Bensinkran med nippel 002 (640x480).jpg (173.15 KiB) Visad 3897 gånger
Användarens profilbild
felix83
Inlägg: 101
Blev medlem: 20 nov 2013, 15:49
Ort: Hidingsta, Örebro

Re: Nybörjarrenovering av Rex

Inlägg av felix83 »

Tack för dina förklarande bilder HSE! Att jag saknar en bensinkran är jag med på! ;) Jag kommer köra med den fula modifierade tanken först och söka förbättra mopeden allteftersom. Har beställt bensinkran och ny kolv idag. Funderar på om jag ska passa på att dra pluggen medan cylindern ändå är av. Det är ju ändå en sportmoped! :twisted:
_______________________________________

/Felix
Rex Sportbastard (sålt projekt)
HSE
Inlägg: 5521
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Nybörjarrenovering av Rex

Inlägg av HSE »

Dra pluggen gör förvånade lite, ca 5 km. Läs hur du gör det här, finns också anvisningar för att höja toppfarten ytterligare i steg två: http://www.ljungdell.se/Ljungdell/Victoria_Em50.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarens profilbild
felix83
Inlägg: 101
Blev medlem: 20 nov 2013, 15:49
Ort: Hidingsta, Örebro

Re: Nybörjarrenovering av Rex

Inlägg av felix83 »

HSE skrev:Dra pluggen gör förvånade lite, ca 5 km. Läs hur du gör det här, finns också anvisningar för att höja toppfarten ytterligare i steg två: http://www.ljungdell.se/Ljungdell/Victoria_Em50.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Jag misstänkte det, men blotta vetskapen om att det sitter en strypning i motorn gör mig lite deprimerad. Dessutom är målet gradvis förbättring, så om jag i framtiden ger mig på att jacka kolven så behöver jag inte dra pluggen då. Åtminstone tänkte jag så tills jag började slipa i svetsen som håller pluggen. Så här ser det ut för stunden, efter det att alla mina (lågkvalitets-) slipstift gått åt faders:
Pluggdragning
Pluggdragning
Men jag ger inte tappt! När jag har kommit så långt så kan jag lika gärna fortsätta.

Den nya kolven sitter i alla fall på plats, jag hade sakerna i handen dagen efter jag lade ordern hos mopeddelar.se, imponerande!
Så här ser kolvarna ut bredvid varandra. De är onekligen lika, bortsett från höjden då. Frågan är om det inte är något slags högkompsvariant som jag fick med trots allt.
tmp_11907-DSC_0018-1067x6001456681583.JPG
Imorgon kan jag förhoppningsvis köpa nya slipstift och sedan skall pluggdjäveln ur!
Senast redigerad av felix83 den 11 aug 2016, 22:00, redigerad totalt 1 gånger.
_______________________________________

/Felix
Rex Sportbastard (sålt projekt)
Skriv svar