Nybörjarrenovering av Rex

Original- och bruksrenoveringar samt Custombyggen.
Baronen
Forumsponsor
Inlägg: 2029
Blev medlem: 05 sep 2014, 21:34
Ort: Fjugesta

Re: Nybörjarrenovering av Rex

Inlägg av Baronen » 11 aug 2016, 21:49

Jag hade använt den gamla kolven iaf! :)
Puch Dakota -73/74 Guld, 74cc 4speed
Crescent 1149 Raketarsle -62, 50/3 KFS
Crescent 1134 -59, 50/3 S
Fram M41, 110cc -56
Victoria FM38 -53

RAGNARÖK MK NERIKE

Användarvisningsbild
felix83
Inlägg: 93
Blev medlem: 20 nov 2013, 15:49
Ort: Hidingsta, Örebro

Re: Nybörjarrenovering av Rex

Inlägg av felix83 » 11 aug 2016, 21:59

Baronen skrev:Jag hade använt den gamla kolven iaf! :)
Även fast den krockar med topplocket? :wink:
_______________________________________

/Felix
Rex Sportbastard (projekt)

Användarvisningsbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 6972
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: Nybörjarrenovering av Rex

Inlägg av erlan » 11 aug 2016, 22:16

justerat kolven och/eller topplocket med svarv gissar jag på.
det hade i alla fall jag gjort.
men har man inte tillgång till svarv så får man lösa problem på andra sätt.

erlan

Användarvisningsbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 6972
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: Nybörjarrenovering av Rex

Inlägg av erlan » 11 aug 2016, 22:18

men du kan antagligen sälja högkompkolven för mer än den nytillverkade kostade.

erlan

Baronen
Forumsponsor
Inlägg: 2029
Blev medlem: 05 sep 2014, 21:34
Ort: Fjugesta

Re: Nybörjarrenovering av Rex

Inlägg av Baronen » 12 aug 2016, 09:18

felix83 skrev:
Baronen skrev:Jag hade använt den gamla kolven iaf! :)
Även fast den krockar med topplocket? :wink:
Höj cylindern, enkelt! :)
Puch Dakota -73/74 Guld, 74cc 4speed
Crescent 1149 Raketarsle -62, 50/3 KFS
Crescent 1134 -59, 50/3 S
Fram M41, 110cc -56
Victoria FM38 -53

RAGNARÖK MK NERIKE

Användarvisningsbild
felix83
Inlägg: 93
Blev medlem: 20 nov 2013, 15:49
Ort: Hidingsta, Örebro

Re: Nybörjarrenovering av Rex

Inlägg av felix83 » 12 aug 2016, 12:50

Baronen skrev:
felix83 skrev:
Baronen skrev:Jag hade använt den gamla kolven iaf! :)
Även fast den krockar med topplocket? :wink:
Höj cylindern, enkelt! :)
Jag är kanske feg, men eftersom motorn inte har varit igång i min ägo så tänker jag inte hotrodda för mycket innan jag vet att allt lirar som det ska. Ju färre variabler som kan strula, desto bättre. Dessutom vet jag inte om jag skulle kunna hantera motorkraften! :lol:
_______________________________________

/Felix
Rex Sportbastard (projekt)

Baronen
Forumsponsor
Inlägg: 2029
Blev medlem: 05 sep 2014, 21:34
Ort: Fjugesta

Re: Nybörjarrenovering av Rex

Inlägg av Baronen » 12 aug 2016, 12:53

Ofta så är inte portarna helt öppna i cylindern pga av att kolven täcker dom delvis. En cylinderhöjning funkar då perfekt. Du behöver inte vara orolig, knacka till en tjock packning bara! ;) Kolla min Fram, den startade på en gång.
Puch Dakota -73/74 Guld, 74cc 4speed
Crescent 1149 Raketarsle -62, 50/3 KFS
Crescent 1134 -59, 50/3 S
Fram M41, 110cc -56
Victoria FM38 -53

RAGNARÖK MK NERIKE

Användarvisningsbild
felix83
Inlägg: 93
Blev medlem: 20 nov 2013, 15:49
Ort: Hidingsta, Örebro

Re: Nybörjarrenovering av Rex

Inlägg av felix83 » 15 aug 2016, 21:23

Jag orkade inte byta kolv igen (läs: fegade ur) utan använde originalkolven trots allt. Ikväll fick jag även ur pluggen efter mycket om och men. Jag filade ur svetsen, sedan skruvade jag in en kort M8-skruv och använde den som mothåll för att lirka ut pluggen en bit. Därefter knackade jag ur pluggen med ett dorn.
tmp_24331-DSC_0042-1024x576-42212471.JPG
Skruv som mothåll
tmp_24331-DSC_0043-1024x576-2066150356.JPG
Urknackning
Hålet i insuget lagades med kemisk metall. Därefter var det dags för en stor milstolpe: återmontering av motorn i ramen, för första gången i min ägo. Jag fick inte med några fästelement utan använde M8-gängstång för det bakre motorfästet. Till det övre hittade jag en lämplig detalj i Biltemas avgassystemssortiment, vilken passade nästan spöklikt väl:
tmp_24331-DSC_0044-576x10241760813347.JPG
Monteringsdetalj
För den som undrar har denna artikelnummer 98-1245.

Slutresultat:
tmp_29107-DSC_0046-1024x576-76768184.JPG
Motor i ram
Och Sportbastarden i all sin prakt:
tmp_29107-DSC_0047-1024x576302779757.JPG
Rex Sportbastard
Jag saknar fortfarande en krök, men ämnar försöka att provstarta ändå, så snart jag har införskaffat slangklämmor till bensinkran och -filter.
_______________________________________

/Felix
Rex Sportbastard (projekt)

Nymans2013
Inlägg: 801
Blev medlem: 20 okt 2009, 23:00
Ort: Oskarshamn

Re: Nybörjarrenovering av Rex

Inlägg av Nymans2013 » 15 aug 2016, 22:47

Din avsaknad av krök är hyfsat lättlöst. Om jag inte minns fel är ingången i cylinder nämligen 28mm. dvs köp en vanlig Sachs Eller Zündappkrök (tror du kommer närmast i passform med Sachsen). Kappa bort flänsen på S, eller stosen på Z, så bör dem sedan passa i cylindern. Temporär fastsättning kan ske med T.ex ståltråd
Har inte vettet att sluta med moppar.

Baronen
Forumsponsor
Inlägg: 2029
Blev medlem: 05 sep 2014, 21:34
Ort: Fjugesta

Re: Nybörjarrenovering av Rex

Inlägg av Baronen » 15 aug 2016, 23:47

http://www.norscand.com/mopeddelar-1997 ... toria-em50" onclick="window.open(this.href);return false;
Finns på Norscand också om man inte vill krångla till det.. :)
Puch Dakota -73/74 Guld, 74cc 4speed
Crescent 1149 Raketarsle -62, 50/3 KFS
Crescent 1134 -59, 50/3 S
Fram M41, 110cc -56
Victoria FM38 -53

RAGNARÖK MK NERIKE

Användarvisningsbild
felix83
Inlägg: 93
Blev medlem: 20 nov 2013, 15:49
Ort: Hidingsta, Örebro

Re: Nybörjarrenovering av Rex

Inlägg av felix83 » 16 aug 2016, 05:03

Tack för tipsen! Hade bara kollat mopeddelar.se och mopedrenovering.se, inte Norscand. En ny krök kommer ju med god marginal vara den blankaste delen på hela mopeden, men något ska ju vara det också.
_______________________________________

/Felix
Rex Sportbastard (projekt)

HSE
Inlägg: 4650
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Nybörjarrenovering av Rex

Inlägg av HSE » 16 aug 2016, 07:46

felix83 skrev:Tack för tipsen! Hade bara kollat mopeddelar.se och mopedrenovering.se, inte Norscand. En ny krök kommer ju med god marginal vara den blankaste delen på hela mopeden, men något ska ju vara det också.
De där krökarna håller sig inte blanka så länge så du behöver inte oroa dig för den detaljen, Kina krom är tunt :)

Användarvisningsbild
T M
Forumsponsor
Inlägg: 1522
Blev medlem: 30 maj 2013, 08:16
Ort: Mellanöstern i Halland

Re: Nybörjarrenovering av Rex

Inlägg av T M » 16 aug 2016, 10:49

:twisted:
Du saknar även avgas stosen se bild
Bilagor
EM 50 cyl.jpg
EM 50 cyl.jpg (22.74 KiB) Visad 1749 gånger

Användarvisningsbild
Lolalola
Forumsponsor
Inlägg: 2014
Blev medlem: 25 jun 2010, 23:00
Ort: Marks kommun

Re: Nybörjarrenovering av Rex

Inlägg av Lolalola » 16 aug 2016, 19:59

Jag hade en Victoria med i stort sett samma motor, och där passade en böj tillZündapp helt perfekt. Pang på bara utan modifieringar. Det borde ju bli samma vinklar och grejor på din med. Åtmonstone om du har en utvändig lös stos som du kan trä den utanpå. :)

Bild

Användarvisningsbild
felix83
Inlägg: 93
Blev medlem: 20 nov 2013, 15:49
Ort: Hidingsta, Örebro

Re: Nybörjarrenovering av Rex

Inlägg av felix83 » 20 aug 2016, 16:20

Jag försökte mig på en provstart tidigare idag, kröklöst då. Gick inget vidare alls. Den verkar slira på kopplingen, så det var helt lögn att kicka. Ska pröva att släppa lite på spänningen, annars blir det väl till att plocka isär kopplingen och se hur den mår.
Edit: Att ändra justeringen hjälpte föga. Blir att skruva av kopplingskåpan igen. Vad trött jag blir.
_______________________________________

/Felix
Rex Sportbastard (projekt)

Skriv svar