Nybörjarrenovering av Rex

Original- och bruksrenoveringar samt Custombyggen.
Användarens profilbild
Hasse
Forumsponsor
Inlägg: 4294
Blev medlem: 23 jul 2008, 23:00
Ort: Ullånger

Re: Nybörjarrenovering av Rex

Inlägg av Hasse »

Jag hade ett litet läckage på min tank till 1159:an, köpte en sats tanktätning(kreem). De var tror jag
5-6 år sen och det är fortfarande helt tätt. Mycket imponerande. Har använt den på en Zűndapptank också
som var rostig så jag fick småflagor som satte igen lågfartsmunstycket hela tiden. Rengjorde tanken flera gånger men efter ett tag var det dags igen... Med tanktätare så blir ju tanken som nylackad invändigt, så nu är det irritationsmomentet ur världen. 8)


http://www.nostalgia.se/ovrigt/kemikali ... ats-3.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarens profilbild
Lolalola
Moderator
Inlägg: 2957
Blev medlem: 25 jun 2010, 23:00

Re: Nybörjarrenovering av Rex

Inlägg av Lolalola »

felix83 skrev: Hur lagar jag bäst hålen? Mina två alternativ är att antingen spackla igen dem med kemisk metall, eller kapa ur och svetsa i en lagningsplåt. Ni med rutin, vad säger ni?
Silver- eller mässingslod och en gassvets. Kanske att silverlodet funkar med gasol? Men det blir bra. Det finns pinnar med färdig-fluss på t.ex. Jula och utan större rutin blir det hur tätt som helst. :)

Edit: Schysst moped förövrigt. Jag gilla den modellen skarpt och har fortfarande kvar min som jag lärde mig köra moppe på.
umekille
Inlägg: 1492
Blev medlem: 01 sep 2009, 23:00

Re: Nybörjarrenovering av Rex

Inlägg av umekille »

Hasse skrev:Jag hade ett litet läckage på min tank till 1159:an, köpte en sats tanktätning(kreem). De var tror jag
5-6 år sen och det är fortfarande helt tätt. Mycket imponerande. Har använt den på en Zűndapptank också
som var rostig så jag fick småflagor som satte igen lågfartsmunstycket hela tiden. Rengjorde tanken flera gånger men efter ett tag var det dags igen... Med tanktätare så blir ju tanken som nylackad invändigt, så nu är det irritationsmomentet ur världen. 8)


http://www.nostalgia.se/ovrigt/kemikali ... ats-3.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Fråga hur blir det med bränslekrananslutningen?
kan den inte gå tät eller börja läka emellan mot plåten där?
Användarens profilbild
Hasse
Forumsponsor
Inlägg: 4294
Blev medlem: 23 jul 2008, 23:00
Ort: Ullånger

Re: Nybörjarrenovering av Rex

Inlägg av Hasse »

umekille skrev:
Fråga hur blir det med bränslekrananslutningen?
kan den inte gå tät eller börja läka emellan mot plåten där?
Förstår inte riktigt vad du ser för "problem"? Man tar självklart bort kranen och pluggar innan man häller i tanktätaren.
umekille
Inlägg: 1492
Blev medlem: 01 sep 2009, 23:00

Re: Nybörjarrenovering av Rex

Inlägg av umekille »

tänkte bara att det kan bli nån glepa där bensinen kan tränga mellan seal o plåten....
Användarens profilbild
SS440-80
Forumsponsor
Inlägg: 951
Blev medlem: 20 okt 2014, 21:33
Ort: Fredriksberg. Dalarna.

Re: Nybörjarrenovering av Rex

Inlägg av SS440-80 »

Ingen fara, sealern limmar fast så bensinen kan inte krypa mellan... Blir som en emaljerad kastrull :)
Användarens profilbild
felix83
Inlägg: 101
Blev medlem: 20 nov 2013, 15:49
Ort: Hidingsta, Örebro

Re: Nybörjarrenovering av Rex

Inlägg av felix83 »

Jag bestämde mig till slut för att svetsa i en lagningsbit.

Gick åt helvete.

Jag lyckades inte få svetsarna täta och till slut började även anslutningen till bensinkranen att läcka, eftersom en tidigare ägare gjort en abrovinsch och fäst muttern till kranen med kemisk metall, då övergången mellan tank och kran saknades.
Lyckligtvis har jag en tank till, dessvärre saknar även denna övergången. Anslutningen till tanken är ca 14 mm och ser fingängad ut. Någon som vet hur detta såg ut från början, satt det en övergång eller finns det bensinkranar med denna gänga?

Jag har mailat Rösebäcken och frågat, finns det någon här som har en lösning så får hen mer än gärna hojta till!
DSC_0639-540x960.JPG
DSC_0642-540x960.JPG
_______________________________________

/Felix
Rex Sportbastard (sålt projekt)
HSE
Inlägg: 5521
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Nybörjarrenovering av Rex

Inlägg av HSE »

En övergång, se bilder på min tank. Rextank.
P2060684.JPG
. Kranen med övergången.
P2060683.JPG
.
P2060681.JPG
. Hålet I tanken.
P2060682.JPG
.
Användarens profilbild
felix83
Inlägg: 101
Blev medlem: 20 nov 2013, 15:49
Ort: Hidingsta, Örebro

Re: Nybörjarrenovering av Rex

Inlägg av felix83 »

HSE skrev:En övergång, se bilder på min tank. Rextank.
Jag hade bestämt för mig att det var så det låg till. Hoppas Rösebäcken har en övergång på lager.

EDIT: Mätte lite noggrannare nu. Gängan i tanken verkar vara M15x1.
_______________________________________

/Felix
Rex Sportbastard (sålt projekt)
Användarens profilbild
Johan Lat
Inlägg: 1190
Blev medlem: 05 maj 2009, 23:00
Ort: Hönö

Re: Nybörjarrenovering av Rex

Inlägg av Johan Lat »

Simtus kan säkert hjälpa dig att göra en övergång

https://www.raketsport.com/simtus_produktblad.htm
Stolt ägare av: Zündapp KS50-68, KS100-68, KS100-67, GTS50(125cc)-73, KS50-74, KS50-76(org), KS50-76(ren), KS50-76WC, KS50-76WC, K80-80, CS50-81, KS50-81, Mustang Mamba-74, Mustang Mamba-76, Crescent Transport
Användarens profilbild
felix83
Inlägg: 101
Blev medlem: 20 nov 2013, 15:49
Ort: Hidingsta, Örebro

Re: Nybörjarrenovering av Rex

Inlägg av felix83 »

Johan Lat skrev:Simtus kan säkert hjälpa dig att göra en övergång

https://www.raketsport.com/simtus_produktblad.htm
Tack för tipset, ska höra med honom!
_______________________________________

/Felix
Rex Sportbastard (sålt projekt)
Användarens profilbild
felix83
Inlägg: 101
Blev medlem: 20 nov 2013, 15:49
Ort: Hidingsta, Örebro

Re: Nybörjarrenovering av Rex

Inlägg av felix83 »

Jag kontaktade Simtus, så förhoppningsvis ordnar det sig med övergång. I väntan på det tänkte jag ful-laga den gamla tanken på det sättet jag först funderade på; med kemisk metall. För den intresserade kommer här en bildserie över mina försök och misslyckanden:
Tank markerad
Tank markerad
Jag började med att skära till en lagningsbit och markera var jag skulle kapa ur i tanken.
Tank urkapad
Tank urkapad
Det rostiga området urkapat.
Lagning punktad
Lagning punktad
Lagningsbiten punktad på plats. Jag sköljde ur tanken innan med avfettning två gånger, följt av diskmedel och varmvatten och avslutningsvis kallt vatten. Dessutom fyllde jag tanken med vatten innan jag började svetsa.
Svetsad och slipad
Svetsad och slipad
Lagningen färdigsvetsad och slipad. Dock läckte som sagt lagningen som ett såll...
Spacklad
Spacklad
...så jag spacklade över allting med kemisk metall och slipade till det någotsånär. Återstår att se om det håller tätt.
_______________________________________

/Felix
Rex Sportbastard (sålt projekt)
Användarens profilbild
felix83
Inlägg: 101
Blev medlem: 20 nov 2013, 15:49
Ort: Hidingsta, Örebro

Re: Nybörjarrenovering av Rex

Inlägg av felix83 »

För att göra något annat så började jag byta lameller. Dock upptäckte jag vid närmare granskning att de ser olika ut på de båda sidorna. På ena sidan har de en "fåra" mitt i de utstickande delarna, på andra sidan saknas den. Spelar det någon roll åt vilket håll man monterar lamellerna?
Sida med fåra
Sida med fåra
Sida utan fåra
Sida utan fåra
Likaså är ena sidan av stålskivorna markerad med ett S, markerar detta någon monteringsriktning?
Stålskiva
Stålskiva
_______________________________________

/Felix
Rex Sportbastard (sålt projekt)
HSE
Inlägg: 5521
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Nybörjarrenovering av Rex

Inlägg av HSE »

Tror inte det har någon betydelse hur du vänder de bitarna. Enda fallgroparna jag vet på kopplings monteringen är att stål lamellernas tänder måste ligga i ingrepp mot korgens tänder och att kopplings korgens fjädrars muttrar inte skall dras tills de bottnar så man får dra jämt och se till att paketet ligger plant...
Användarens profilbild
felix83
Inlägg: 101
Blev medlem: 20 nov 2013, 15:49
Ort: Hidingsta, Örebro

Re: Nybörjarrenovering av Rex

Inlägg av felix83 »

Bara för att välja något så vände jag den S-märkta sidan av stållamellerna inåt, mot växellådan, och de fårade delarna av fiberlamellerna utåt. Därefter fyllde jag lådan med rak 30 motorolja.

Dessvärre tycktes jag inte ha lärt mig något av mina tidigare misstag, utan ännu en gång skruvade jag inte in de fyra fjäderbelastade muttrarna som håller ihop lamellerna tillräckligt. Således slirade kopplingen när jag försökte kicka. Jag löste detta mankemang genom att genom inspektionsluckan i kopplingskåpan skruva in alla muttrar 2 varv.
_______________________________________

/Felix
Rex Sportbastard (sålt projekt)
Skriv svar