Renovering av Crescent MCB 1206 Trapper

Original- och bruksrenoveringar samt Custombyggen.
Användarvisningsbild
nysa81
Inlägg: 96
Blev medlem: 15 sep 2015, 15:06
Ort: Luleå

Re: Renovering av Crescent MCB 1206 Trapper

Inlägg av nysa81 » 24 mar 2016, 09:44

Har hittat igen Crescentdekalerna, dom verkar vara 100x35 eller 100x38.

"TRAPPER" verkar inte finnas som dekal att köpa, måste nog tillverka denna.
Snälla, någon som har en MCB 1206 Trapper som skulle vilja mäta längd och höjd på denna åt mig?

Tack :)
Crescent MCB 1206 Trapper

Användarvisningsbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7024
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: Renovering av Crescent MCB 1206 Trapper

Inlägg av erlan » 24 mar 2016, 10:55

ett tips som jag såg:
med dom trimdelar du beställt kommer du definitivt att vilja ha ett mindre bakdrev.

erlan

Användarvisningsbild
nysa81
Inlägg: 96
Blev medlem: 15 sep 2015, 15:06
Ort: Luleå

Re: Renovering av Crescent MCB 1206 Trapper

Inlägg av nysa81 » 24 mar 2016, 10:56

Har tänkt på det... Vad ska man ha för drev då?
Crescent MCB 1206 Trapper

Användarvisningsbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7024
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: Renovering av Crescent MCB 1206 Trapper

Inlägg av erlan » 24 mar 2016, 11:08

ja jag har inte ens sett en sån trimcylinder, så jag vet inte riktigt hur vass den är.
men det stora problemet för alla som trimmar tvåväxlad flinta brukar vara att dreva tillräckligt mycket.
så den motorn borde med lätthet orka dra 15-28, när den blir inkörd och injusterad.
sen får man tillverka egna drev.
orginaldrevning är ju 14-34.

erlan

Användarvisningsbild
nysa81
Inlägg: 96
Blev medlem: 15 sep 2015, 15:06
Ort: Luleå

Re: Renovering av Crescent MCB 1206 Trapper

Inlägg av nysa81 » 26 mar 2016, 16:42

Nånting står inte rätt till här, kolla in bilderna...
Såhär var det då jag skulle börja montera ihop motorn igen, växelhjulen ligger inte an mot dreven på kopplingsaxeln, dom nuddar bara i varandra.
Om man ser på bilderna så ser man att det varit så sen tidigare, man ser klart och tydligt slitaget... hur har detta ens fungerat? Den har ju gått hur bra som helst i alla år.
Det måste vara någon av axlarna som är fel? Finns det olika?

Och nej, det är inte cidern i bakgrunden som gjort att jag monterat fel... :)
Bilagor
12914877_10153610867633667_139780350_o.jpg
12896458_10153610867598667_305714665_o.jpg
Crescent MCB 1206 Trapper

Användarvisningsbild
nysa81
Inlägg: 96
Blev medlem: 15 sep 2015, 15:06
Ort: Luleå

Re: Renovering av Crescent MCB 1206 Trapper

Inlägg av nysa81 » 27 mar 2016, 18:24

Ingen som har någon idé på detta?
Crescent MCB 1206 Trapper

Användarvisningsbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7024
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: Renovering av Crescent MCB 1206 Trapper

Inlägg av erlan » 27 mar 2016, 19:47

det här är nog en sån helg där många på forumet kan vara borta på olika "äventyr"
du får kanske vänta till veckan, innan nån av husqvarnaentusiasterna tittar in.
själv har jag mekat ytterst lite husqvarna. och inte sett det där förut.

husqvarnan tycker jag dock är den tråkigaste motorn att skruva med.
gillar inte det där med presspassning på alla axlarna. (det har det då varit på alla jag öppnat)
jag har en står till en 1278, men där shimsade jag in E15 lager till veven, bara för att slippa krångla med den i alla fall.

men på bilden ser det ju ut som utgående axeln krupit först halvvägs ur lagret på ena sidan, sen stannat där, ock i stället krupit ur på andra sidan. men eftersom problemet även finns vid montering så antar jag att det är nåt annat som gör att ingående axeln ligger för djupt.


erlan

Användarvisningsbild
T M
Forumsponsor
Inlägg: 1524
Blev medlem: 30 maj 2013, 08:16
Ort: Mellanöstern i Halland

Re: Renovering av Crescent MCB 1206 Trapper

Inlägg av T M » 27 mar 2016, 19:58

:twisted:
Det ser mysko ut så detta kanske hjälper
http://www.raketsport.com/husqvarna_2vxl_hand_luft.htm

Användarvisningsbild
nysa81
Inlägg: 96
Blev medlem: 15 sep 2015, 15:06
Ort: Luleå

Re: Renovering av Crescent MCB 1206 Trapper

Inlägg av nysa81 » 28 mar 2016, 12:11

Har tagit lite fler bilder...

Har kollat i sprängskissen för motor nr 81-6005-2700, 2-handväxlad, kick och kuggtransmission.

Utgående axel, Nr 135 på sprängskissen, art. no 81-612-076 har blivit ersatt av en ny modell av axel art. no 81-612-329.
Det verkar vara den nya typen av axel jag har (se bilder) eftersom den inte har den bussningen längre.
Kan det vara denna som är fel?

Kan det vara den andra axeln, Nr 131 på sprängskissen s.k. kopplingsaxel art.no 81-612-191, som är fel?

Alla kullager sitter perfekt på plats.. sliter mitt hår nu!! :evil: :evil: :cry: :cry:
Bilagor
17.jpg
Här ser man att växelhjulen ligger alldeles för högt gentemot kickstarthjulet och dreven på kopplingsaxeln
16.jpg
Här ser man att växelhjulen ligger alldeles för högt gentemot kickstarthjulet och dreven på kopplingsaxeln
15.jpg
Här ser man att växelhjulen bara nuddar i dreven på kopplingsaxeln
14.jpg
Kickstartsaxel och utgående axel..
13.jpg
Kickstartsaxel och utgående axel..
12.jpg
Utgående axel till drevet, axel knackad helt mot lagret och drevet helt på plats, ser ju ut att stämma
11.jpg
Lager på plats, man skymtar även kopplingsaxeln på plats
10.jpg
Utgående axel
Crescent MCB 1206 Trapper

Användarvisningsbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7024
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: Renovering av Crescent MCB 1206 Trapper

Inlägg av erlan » 28 mar 2016, 14:39

om du monterar axlarna i den andra blockhalvan, hur ser det ut då?
och om du lägger ihop blocken, gå någon av axlarna att skjuta fram och tillbaka?

erlan

flinta
Inlägg: 64
Blev medlem: 05 sep 2009, 23:00
Ort: Torshälla

Re: Renovering av Crescent MCB 1206 Trapper

Inlägg av flinta » 28 mar 2016, 20:27

syns ju på ena bilden att drevaxeln ska längre ut, det ska sitta en distans bakom kedjedrevet mot lagret, kan de va så att du har satt den distansen på insidan kanske då blir det fel.

Användarvisningsbild
T M
Forumsponsor
Inlägg: 1524
Blev medlem: 30 maj 2013, 08:16
Ort: Mellanöstern i Halland

Re: Renovering av Crescent MCB 1206 Trapper

Inlägg av T M » 28 mar 2016, 20:28

:twisted:
Efter bildstudium

Kick drev och ettans (?) drev ligger lika i höjd
R-v brickan rider på nämnda drev
med koppling monterad ligger troligen dreven lika med lite eller inget stöd för ingående axel i vänster block
slutsats är att ingående axel är fel shimsad eller fel axel
Rent teoretiskt bör den vara kortare på en fotväxlad pga mekanism och annorlunda motorblock?

FRÅGA!
Kan någon mäta denna axel på fotväxlad och handväxlad?

flinta
Inlägg: 64
Blev medlem: 05 sep 2009, 23:00
Ort: Torshälla

Re: Renovering av Crescent MCB 1206 Trapper

Inlägg av flinta » 28 mar 2016, 20:32

det är ingen skillnad på axlarna, dom är likadana oavsett om det är handväxlad eller fotväxlad

Användarvisningsbild
nysa81
Inlägg: 96
Blev medlem: 15 sep 2015, 15:06
Ort: Luleå

Re: Renovering av Crescent MCB 1206 Trapper

Inlägg av nysa81 » 29 mar 2016, 11:07

Man är ju ett klantarsle och stirrar sig blind på sprängskissen, hade satt distanshylsan på fel sida, den ska ju sitta på utsidan :) Problemet löst!

Nu återstår några frågor...

1. Vilken drevning skall jag ha med trimkitet jag köpt? Det stora drevet, det medföljer ett 15 tänders i trimkitet, några förslag?
http://www.rnmotor.eu/husqvarna-trim-de ... ginal.html
http://www.rnmotor.eu/husqvarna-trim-de ... -flow.html

2. Någon som har foton på en tank på en Trapper? Vill minnas det är lite stripes på den?

3. Någon som kan måtta "Trapper"-dekalen, längd och höjd?
Bilagor
2.jpg
1.jpg
Crescent MCB 1206 Trapper

Användarvisningsbild
nysa81
Inlägg: 96
Blev medlem: 15 sep 2015, 15:06
Ort: Luleå

Re: Renovering av Crescent MCB 1206 Trapper

Inlägg av nysa81 » 30 mar 2016, 08:27

Är detta en äkta Bing?
Bilagor
5.jpg
4.jpg
3.jpg
2.jpg
1.jpg
Crescent MCB 1206 Trapper

Skriv svar