Att bygga sig en moped

Original- och bruksrenoveringar samt Custombyggen.
frippegubben
Inlägg: 193
Blev medlem: 19 apr 2010, 23:00
Ort: Karlskoga
Kontakt:

Re: Att bygga sig en moped

Inlägg av frippegubben »

Det där begrep jag inte...
Fästena är väl desamma och då hamnar motorn där den gör. Möjligen skulle man kunna slipa ur dem lite så att motorn sänks, eller slipa lite så den lutar lite mer bakåt.
Jag funderar vidare...
Användarens profilbild
Lolalola
Moderator
Inlägg: 2958
Blev medlem: 25 jun 2010, 23:00

Re: Att bygga sig en moped

Inlägg av Lolalola »

Jag hade en lös distans påträdd på det bakre fästet. Nu minns jag inte om jag ändrade om lite mellan fram och bak eller bara tog bort den, men med den borta/ändrad/omflyttad så fick jag motorn ett par centimeter längre ner. Men då tog drevet fram emot i transkåpan så då bytte jag till ett mindre "vevparti" från en modernare cykel. Det var vad som behövdes för att åtminstone få plats med en oisolerad kabelsko på tändstiftet. Fast det blev trångt, det blev det. :)
frippegubben
Inlägg: 193
Blev medlem: 19 apr 2010, 23:00
Ort: Karlskoga
Kontakt:

Re: Att bygga sig en moped

Inlägg av frippegubben »

Aha, "drevet fram" var på vevpartiet, jag tänkte på motorn och fick inte ihop det...
Jag tror just nu mest på att möjligen försöka luta motorn lite mer bakåt, det borde ge mer frigång vid förgasaren och det kanske räcker med några cm för att allt ska fungera.
Men, när jag tänker lite till så inser jag att luftfiltret redan idag ligger mot fästet för cykelns bärhandtag, och lutar jag den mer så blir det säkert än värre där. Jag tänker inte kapa bort fästet för bärhandtaget, så jag får tänka till ytterligare en stund.
frippegubben
Inlägg: 193
Blev medlem: 19 apr 2010, 23:00
Ort: Karlskoga
Kontakt:

Re: Att bygga sig en moped

Inlägg av frippegubben »

Kvällens jobb blev framhjulet, rostigt nav skulle bort vilket var lättare sagt än gjort. Fastärgade ekernipplar gjorde processen onödigt svår. Men skruvstycke och våld löste problemet och jag tror de flesta ekrarna ska gå att använda igen, värre var det med nipplarna...

Bild
frippegubben
Inlägg: 193
Blev medlem: 19 apr 2010, 23:00
Ort: Karlskoga
Kontakt:

Re: Att bygga sig en moped

Inlägg av frippegubben »

Tiden går och lite har hänt sen sist. Dock inte så mycket på just det här projektet då en massa annat pockat på uppmärksamhet.
Vad har hänt då? Jo jag har ekrat upp framhjulet från förra inlägget, men är inte helt nöjd med resultatet, så det ska nog få sig en omgång till med ekernyckel tills det blir helt runt och fint.
Men sen fick jag slutligen tummen ur och lämnade iväg ram, tank och framgaffel på lackering, kändes som att det var enda chansen att få lite driv i projektet. Det blev en svart pulverlack, så förhoppningsvis kommer det att tåla en del. Jag funderar nu på hur jag ska få till några snygga dekorationer på cykeln, den kan ju inte bara vara helsvart.
Ska jag ta nån gräddvit kulör, eller välja nåt helt annat? Kopparfärgat känns lockande. Och ska man försöka måla en Hermes-text på tanken eller beställa dekaler från nån? Pensel eller spruta?
Valen och frågorna hopar sig... Under tiden kan jag börja provmontera saker och se vad som behöver justeras eller ev göras om.
Ett nytt vevparti har jag fixat också som ska monteras nu, det kommer från en träningscykel jag köpte för en 50-lapp och ser i princip helt oanvänt ut!

Bild
frippegubben
Inlägg: 193
Blev medlem: 19 apr 2010, 23:00
Ort: Karlskoga
Kontakt:

Re: Att bygga sig en moped

Inlägg av frippegubben »

Dags att skriva några rader till!
Bild
Lite småplock då och då över vintern gjorde att jag kunde ta en kortare provtur nyss för att se om allt fungerar, och det gjorde det.
Nav både fram och bak fick bytas och ganska lång tid ägnades åt att ekra upp dem igen och få dem så pass raka att däcken inte tar i nånstans. Det är nämligen inte mer än nån millimeter tillgodo på varje sida så då får det inte slå för mycket.
Däcken är biltemas 27.5 mtbdäck, egentligen på gok för breda, men jag ville ha så fett jag kunde och ändå med lite mönster. Jag fick spendera en god stund med att skära bort yttersta raden med mönster på varje sida, men då fick de plats!
I övrigt så sitter det en framlampa från Philips, med hel&halvljus och sadel från Brooks. En del rostiga eller fula delar lackade jag med biltemas kopparspray, bara för att...

Bild
Sen kunde jag inte hålla mig längre utan var tvungen att börja prova montera motor och tank, bara för att få lite överblick på saker och ting. Hittills funkar det ungefär som det ska, men än återstår en hel del innan det är dags att se om den startar och går!
Tomas
Forumsponsor
Inlägg: 490
Blev medlem: 01 jan 2008, 00:00
Ort: Huddinge

Re: Att bygga sig en moped

Inlägg av Tomas »

frippegubben skrev: Det bär mig lite emot att svetsa tankfästen i ramen, jag får undersöka om jag kan hitta passande lösa fästen som ser vettiga ut, typ nån form av rörklammer.
Såna här har jag använt till ett liknande projekt: https://www.esska.se/esska_se_s/Roerkla ... -4140.html" onclick="window.open(this.href);return false;

https://photos.google.com/share/AF1QipO ... VHTTB2b1Fn" onclick="window.open(this.href);return false;

Mvh, Tomas
--
Mustang 579 Sport -57
Crescent 1136 -59
Monarscoot 901269 -69
Zündapp 422 -56
Suzuki GT380 -72
Triumph Bonneville T120 -19
Peter Holbrant
Forumsponsor
Inlägg: 815
Blev medlem: 26 feb 2016, 22:08

Re: Att bygga sig en moped

Inlägg av Peter Holbrant »

Kul bygge extra kul att du bygger grunden på din fars gamla cykel.. gamla och nya minnen i ett bygge.
frippegubben
Inlägg: 193
Blev medlem: 19 apr 2010, 23:00
Ort: Karlskoga
Kontakt:

Re: Att bygga sig en moped

Inlägg av frippegubben »

Bara en liten kort uppdatering, lite goda och lite dåliga nyheter...
De goda är att den är så pass klar att det var dags för provstart idag!
Och efter lite trampade gick den igång och jag puttrade nåt varv runt kvarteret.
Yeah! Vilken känsla!
Sen de dåliga nyheterna...
Jag har gjort ett urbota dumt misstag, jag kollade inte om tanken var tät innan jag lämnade den på lackering... Och idag konstaterade jag att det var den inte... Tydligen nån por i svetsen vid bensinkranen, för där läckte det. Inte så mycket, men tillräckligt för att jag inte ska kunna ignorera det. Jag får väl slipa rent, svetsa igen och se om det går att bara lägga på lite pulver där och ugnsbaka den igen. Suck... Men jag får skylla mig själv...
Skriv svar