En Champ blir till -Var tanken iallafall!

Original- och bruksrenoveringar samt Custombyggen.
Danne
Inlägg: 96
Blev medlem: 31 aug 2015, 08:00

Re: En Champ blir till -Var tanken iallafall!

Inlägg av Danne »

Tror att min ambition att bygge något och då gärna en Champ av denna ram får ligga på is ett tag.
Då jag samtidigt håller på med en Skoterett och en vanlig compakt så finns det inte tid och pengar till en Champrenovering.

Får jag igång compakten och kan sälja den så kan bygget börja men innan dess blir ramen hängande på väggen, om nu ingen vill köpa den förstås?

Men i vilket skick ska man sälja compakten -skapligt lackad och en motor som går eller dålig lack och ingen motor?
Får man betalt för en för en snabb lack och lagerbyte i motorn?
Men den största frågan är ju vilken färg ska man lacka i? Original (tråkröd) eller hitta någon färg som ger compakten lite karaktär?
Gillar ju Kawasaki grön men det var säkert inte någon std färg för Crescent?

Många frågor blir det -förresten någon som vet hur man får bort svingaxeln på en champ?
Danne
Inlägg: 96
Blev medlem: 31 aug 2015, 08:00

Re: En Champ blir till -Var tanken iallafall!

Inlägg av Danne »

Nu närmar sig sannings minut!

Imorgon ska se om jag kan hitta idéer och delar för att bygga något av denna Champram, att bygga en original Champ är inte aktuellt då den är svetsad av någon mindre bemedlad i ämnet svets.
Ramen pryder väggen väl men den förtjänar ju ett bättre öde kan man tycka.

Har hittat mycket inspiration bland forumets projekt och det är ju bara att konstatera att många är fantastiskt duktiga yrkesmän.

Jag tänkte försöka mig på att bygga något enkelt och utan att förstöra ramen mer än den redan är, stora hjul typ 17" och en lämplig gaffel. Känns inte så originellt men vi får se hur det blir till slut.

Den stora utmaningen just nu är om jag kan lyckas bygga om motorn från 2vxl tramp till 3 vxl kick => Går det? Någon som vet?
Har en del 3 vxl delar och kickdelar så det mest grejerna finns men det blir ju som att bygga en ny motor vilket kanske inte är så svårt för många.
Men jag har aldrig skruvat isär en motor tidigare än mindre passat ihop delarna så att det blir en väl fungerande motor igen.
Att skruva isär saker går ju oftast ganska fort och är inte alltid så svårt men vuxenpuzzel brukar ta tid att få ihop -Speciellt om det ska bli bra....

Ska till en moppeverkstad imorgon och leta delar och inspiration, hoppas även på hjälp med motorbygget.
Vill hålla mig med delar inom Crescent familjen men gaffel och hjul lutar åt Mustang - Två anledningar till det är priset och framförallt tillgången på grejer.

Hoppas mycket på morgondagen men inser att allt kommer nog inte att lösa sig.

Förresten någon som vet hur hög en Champ är från marken till ex ovansidan sadeln?
Mätte på brosans Champ och den var nästan 90 cm - är det fel stötar på den?
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7308
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: En Champ blir till -Var tanken iallafall!

Inlägg av erlan »

bygga om en tvåväxlad sachs till trväxlad, kommer inte bli lätt.
och det går bara att bygga till handväxlat.

erlan
Danne
Inlägg: 96
Blev medlem: 31 aug 2015, 08:00

Re: En Champ blir till -Var tanken iallafall!

Inlägg av Danne »

I fredags förra veckan skulle det hända!
Jag skulle åka till en mopedförsäljare och fixa grejer till min Champ och äntligen skulle bygget börja.
Kollade med en för mig ny mopedförsäljare och där skulle en åtrovärd E-type gaffel finnas.
Väl på plats konstaterades vilket oerhört misstag jag gjort!
Gaffeln var inte en E-type utan en ganska vanlig compact gaffel och betingade ett värde som var ungefär 4* det faktiska värdet. Det visade sig att allt var ungefär 4* det faktiska värdet.
Inga grejer till Champen och en dag förlorad!

Nu planeras en resa till min ordinarie moppesäljare- Där vet man vad man får!

Byggstarten får vänta någon vecka till......
Danne
Inlägg: 96
Blev medlem: 31 aug 2015, 08:00

Re: En Champ blir till -Var tanken iallafall!

Inlägg av Danne »

Tänkte visa lite mer av min champram och den stora tvekan som jag kallar den svetslagning som någon av de tidigare ägarna har gjort.
I besvikelsen efter den misslyckade köprundan tog jag mod till mig och började slipa på eländet. Milt sagt har de varit frikostiga med svetsande, gissar att man skulle laga något och brände hål i ramen. Någon annan förklaring kan jag inte komma på.
Har bestämt mig för att slipa lite i taget så att jag inte får övermod och gör något tokigt.
Nästa slipning blir intressant och kommer väl att visa om det varit hål i ramen eller ej.
Åker väl också på att lacka ramen när jobbet med svetsen är klart.

Ser att detta kan gå åt två håll - Antingen blir det bra på utsidan och syns inte efter omlackning eller också åker ramen upp på väggen igen som prydnad i mitt garage.
Och då börjar ju jakten på ett nytt objekt igen!
Bilagor
svets 2.jpg
Svets 1.jpg
Användarens profilbild
Johan Lat
Inlägg: 1190
Blev medlem: 05 maj 2009, 23:00
Ort: Hönö

Re: En Champ blir till -Var tanken iallafall!

Inlägg av Johan Lat »

Ja det ser verkligen ut som om det är en dålig lagning av en läckande ram. Slipa till det så det ser bra ut och kör sen tanktätning i ramen så håller det fint sen, tex Kreem.
Stolt ägare av: Zündapp KS50-68, KS100-68, KS100-67, GTS50(125cc)-73, KS50-74, KS50-76(org), KS50-76(ren), KS50-76WC, KS50-76WC, K80-80, CS50-81, KS50-81, Mustang Mamba-74, Mustang Mamba-76, Crescent Transport
Baronen
Forumsponsor
Inlägg: 2031
Blev medlem: 05 sep 2014, 21:34
Ort: Fjugesta

Re: En Champ blir till -Var tanken iallafall!

Inlägg av Baronen »

Vad bor du på för ort? Ifall du vill ha hjälp tänkte jag. :)
Puch Dakota -73/74 Guld, 74cc 4speed
Crescent 1149 Raketarsle -62, 50/3 KFS
Crescent 1134 -59, 50/3 S
Fram M41, 110cc -56
Victoria FM38 -53

RAGNARÖK MK NERIKE
crjs
Inlägg: 213
Blev medlem: 12 dec 2014, 15:59

Re: En Champ blir till -Var tanken iallafall!

Inlägg av crjs »

Slipa borta allt överflöd och svetsa om de bara. Blir där hål så bara svetsa igen de. Har ju ingen större betydelse om ytan innåt inte är så vacker.

Om du bor i närheten så kan jag hjälpa dig och svetsa om du inte har tillgång till de själv. :wink:
Crescent E-type -74
Crescent 1250 CS -71
Mustang Mamba -75
Crescent 1252 Projekt
Crescent 1252 Projekt
MCB SM50 Projekt
Danne
Inlägg: 96
Blev medlem: 31 aug 2015, 08:00

Re: En Champ blir till -Var tanken iallafall!

Inlägg av Danne »

Tog lite tid igår till att slipa lite mer på ramen och om jag får säga det själv blev det rätt bra. Ska fylla i några slaghål med svets (provar att göra det själv- går det mindre bra hör jag av mig). Misstänker att sista putsen tar längre tid än att gnaga bort 7 mm svets.
Använde en Dremel med hårdmetalltissa och vanlig hederlig fil -Kan väl säga att jag lärde mig en del om hur man filar med bra teknik.
Men nu finns det klart hopp om liv för denna ram, tanken är fortfarande att inte bygga en original Champ utan något annat.
Nu är jag ju extrem nybörjare på detta med att bygga utanför original och framför allt skruva med mopeder, men lågan brinner starkt och jag har inspiration att skapa något eller att kopiera något snyggt.
V-ås på lördag är bokat så då ska det bli kul att se om jag kan hitta några fynd eller åtminstone några grejer som kan passa.
Bilagor
svets 5.jpg
svets 4.jpg
svets 3.jpg
Baronen
Forumsponsor
Inlägg: 2031
Blev medlem: 05 sep 2014, 21:34
Ort: Fjugesta

Re: En Champ blir till -Var tanken iallafall!

Inlägg av Baronen »

Du ser! Blev ju bra det där! Har du någon motor? :)
Puch Dakota -73/74 Guld, 74cc 4speed
Crescent 1149 Raketarsle -62, 50/3 KFS
Crescent 1134 -59, 50/3 S
Fram M41, 110cc -56
Victoria FM38 -53

RAGNARÖK MK NERIKE
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7308
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: En Champ blir till -Var tanken iallafall!

Inlägg av erlan »

kolla nu så tanken är tät.
jag antar att den som svetsat bara byggt på mera svets där det läckt.
tanktätning är nog bra, men jag kan tänka mig hur den tanken ser ut på insidan.
jag är lite skeptisk att tanktätning tränger ner i, och limmar fast glödskal.

om du tänker dig en piggare motor, så kan du söka på forumet. det har funnits bilder och tips
om att förstärka compactramar.

erlan
Danne
Inlägg: 96
Blev medlem: 31 aug 2015, 08:00

Re: En Champ blir till -Var tanken iallafall!

Inlägg av Danne »

Kul att ämnet motor togs upp.

Har som sagt en 2 vxl hand med trampstart, som ska byggas om till kickstart.
Köpt motorn på Tradera och blev väldigt förvånad när lådan som dök upp var så lätt, när jag öppnat lådan stack det inte ut någon kickaxel som jag trodde det skulle
vara,kollade med säljaren om detta och fick svaret - Kan inte så mycket om motorer!!!
Motorn jag köpt hade inte trampstart och inte kickstart utan springstart!
Det var en trampmotor där allt med trampor var borttaget - Lurad!!

Hade ju en fundering på om det går att bygga om den till 3 vxl fot med kick men det verkar svårt.
Ska till en moppekännare imorgon så då får jag domen vad det blir, annars är det tunt med bra motorer.
Har några mindre fungerande motorer men alla kräver renovering och byte av kåpor- Det positiva är att jag kommer att lära mig byta lager, packboxar och plocka ihop en motor.

En fråga som finns är ju vilken typ av motor man borde ha, vet att champen har en 3 vxl men rent allmänt vilken/vilka är de bästa Sachs motorerna?
Ska man leta 2 -3 -4 vxl och ska det vara egen- eller fläktkylt?
crjs
Inlägg: 213
Blev medlem: 12 dec 2014, 15:59

Re: En Champ blir till -Var tanken iallafall!

Inlägg av crjs »

Inte dåligt jobbat med en dremel och en fil! :) Tänkte sagt att du skulle köra med roterande hårdmetalfilar då man har rätt bra kontroll då samt att man kommer åt i alla vinklar. :wink:
Crescent E-type -74
Crescent 1250 CS -71
Mustang Mamba -75
Crescent 1252 Projekt
Crescent 1252 Projekt
MCB SM50 Projekt
Baronen
Forumsponsor
Inlägg: 2031
Blev medlem: 05 sep 2014, 21:34
Ort: Fjugesta

Re: En Champ blir till -Var tanken iallafall!

Inlägg av Baronen »

Jag har en tvåväxlad kickmotor till övers om det kan intressera? Hyfsat komplett. Du bor ju nära så det går bra att komma förbi och ta sig en titt om intresset finns :)
Puch Dakota -73/74 Guld, 74cc 4speed
Crescent 1149 Raketarsle -62, 50/3 KFS
Crescent 1134 -59, 50/3 S
Fram M41, 110cc -56
Victoria FM38 -53

RAGNARÖK MK NERIKE
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7308
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: En Champ blir till -Var tanken iallafall!

Inlägg av erlan »

den motorn får du nog ta som lärpengar, eller på blåskontot. men kolla kopplingslagret, är det fint
är det värt en slant, bara det.
jag har ochså åkt på 3-4 missar/blåsningar där jag inte sett upp.
jag tycker definitivt du ska satsa på en fotväxlad motor till den. d.v.s. en 3 eller 4 växlad.
har du motorämnen är det nog bättre att satsa på ett av dom, om någon av dom har bra blockhalvor.
och jag skulle köra ett sånt bygge fartvindkylt.

erlan
Skriv svar