En Champ blir till -Var tanken iallafall!

Original- och bruksrenoveringar samt Custombyggen.
Danne
Inlägg: 96
Blev medlem: 31 aug 2015, 08:00

En Champ blir till -Var tanken iallafall!

Inlägg av Danne »

Mitt andra moppeprojekt är en Crescent Golden Champ, köpte en ram och ska nu försöka att hitta grejer och börja själva bygget.

Var naiv och trodde att det skulle bli lättare att hitta grejer än det faktiskt är, sedan är det ju också hur original man ska bygge -vågar man göra egna val?

Har någon tips på hur man börjar och vad börjar man med i själva bygget?

Ska man behålla hydraulbromsen fram eller går det att byta/bygga om? Eller går det att använda bromsar från en modern scooter?
Saknar egentligen allt förutom ramen så om någon har en låda grejer över är jag spekulant.

Varför Golden Champ? Började med att renovera en vanlig compakt men har fastnat för champens historia att den faktiskt bara tillverkades under 1977 (ev några -78).
Den är annorlunda mot compakten vilken är en dussinmoppe och har faktiskt aldrig sett en i verkligheten.
Har också bestämt mig för att hålla mig till Crescent så långt det går och då finns det inte så många udda moppar -Ska väl nämna att jag också har en Skoterett.
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7308
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: En Champ blir till -Var tanken iallafall!

Inlägg av erlan »

ja champen var en moppe dom flesta hade åsikter om när den var ny.
dessutom en moped som alla verkar orginalrenovera.
personligen tycker jag det finns stort utrymme för estetiska förbättringar.
delar, ja det beror väl på vilken nivå det är på bygget.
fina delar är väl toksvåra och skitdyra.
nöjer du dig med sånt som inte riktigt duger på finrenoveringar,
så finns det en kille i tärnsjö som borde fått en del bitar i B-kvalitet över.

erlan
Danne
Inlägg: 96
Blev medlem: 31 aug 2015, 08:00

Re: En Champ blir till -Var tanken iallafall!

Inlägg av Danne »

Tärnsjö -tror att jag fått en hint om det tidigare.

Jo jag kan nog nöja mig med lite B-kvalite grejer för att få ihop en champ.

Funderar en del på hydraulbromsen och om det skulle gå att använda något modernt från en scooter -finns ju bromssystem på varenda kinamoppe, borde gå att lösa med kina grejer kan jag tycka.

Sedan är det detta med framgaffel och skärm osv -går det att anväda zundapp eller Yamaha?
Skulle helst bygga original men jag tror inte att ekonomin håller med om det så lite konstnärlig frihet kanske är på plats.
Användarens profilbild
Hynboholm
Forumsponsor
Inlägg: 2257
Blev medlem: 02 apr 2013, 22:59
Ort: Wermland.

Re: En Champ blir till -Var tanken iallafall!

Inlägg av Hynboholm »

Danne skrev: Funderar en del på hydraulbromsen och om det skulle gå att använda något modernt från en scooter -finns ju bromssystem på varenda kinamoppe, borde gå att lösa med kina grejer kan jag tycka.
Sedan är det detta med framgaffel och skärm osv -går det att anväda zundapp eller Yamaha?
Skulle helst bygga original men jag tror inte att ekonomin håller med om det så lite konstnärlig frihet kanske är på plats.
Det är original som gäller tycker jag.
Monterar du en massa andra grejer så blir det ju ingen Golden Champ.
Visst är det dyrt och krångligt med delar, men så är det ju med ovanliga mopeder.
Som sagt, du vet ju vem du ska ta kontakt med... :wink:
Lycka till!
Falkfish
Forumsponsor
Inlägg: 791
Blev medlem: 26 dec 2012, 00:00
Ort: Falkenberg
Kontakt:

Re: En Champ blir till -Var tanken iallafall!

Inlägg av Falkfish »

Danne.
Som sagts tidigare, kontakta "Kejsaren" på detta forum, han har säkert delarna du söker, och även hans "B" kvalitet överträffar mångas " superkvalitet", han är duktig yrkesman och noggrann..

S
Användarens profilbild
selma
Forumsponsor
Inlägg: 2725
Blev medlem: 02 nov 2010, 00:00
Ort: Karlstad

Re: En Champ blir till -Var tanken iallafall!

Inlägg av selma »

Om du bara har en ram så kommer det bli tokdyrt om du ska originalrenovera,är inte det ett problem för plånboken så är det bara att köra.
Bästa är nog ändå att satsa på ett mer komplett renoveringsobjekt om du ska originalrenovera.

Vore jag dej så skulle jag gå bananas med den ramen,allt passar bara man får krångla lite.
Välja delar efter eget tycke,ett mycket kul sätt att roa sig i garaget.
Så mitt tips go :bananas: :bananas: :bananas: :wink:
TolvNollNio
Inlägg: 783
Blev medlem: 26 jan 2015, 20:46
Ort: Nordvästskåne

Re: En Champ blir till -Var tanken iallafall!

Inlägg av TolvNollNio »

Första gången Golden Champ googlades dök detta upp: http://www3.shellkonto.se/speed/phpBB2/ ... 2a508c9de1 (hoppas länken funkar) och den har väl fått lite konstnärlig frihet som gjort den gott :D så gör du som du vill :wink:
Blå/vit Monark 1209
Falkfish
Forumsponsor
Inlägg: 791
Blev medlem: 26 dec 2012, 00:00
Ort: Falkenberg
Kontakt:

Re: En Champ blir till -Var tanken iallafall!

Inlägg av Falkfish »

TolvNollNio skrev:Första gången Golden Champ googlades dök detta upp: http://www3.shellkonto.se/speed/phpBB2/ ... 2a508c9de1 (hoppas länken funkar) och den har väl fått lite konstnärlig frihet som gjort den gott :D så gör du som du vill :wink:
Den där är sååå läcker..

Go all out som Selma skriver, det blir ett kul bygge att följa :-)

S
Användarens profilbild
JanneL
Forumsponsor
Inlägg: 3378
Blev medlem: 15 mar 2010, 00:00
Ort: Tärnsjö

Re: En Champ blir till -Var tanken iallafall!

Inlägg av JanneL »

selma skrev:Om du bara har en ram så kommer det bli tokdyrt om du ska originalrenovera,är inte det ett problem för plånboken så är det bara att köra.
Bästa är nog ändå att satsa på ett mer komplett renoveringsobjekt om du ska originalrenovera.

Vore jag dej så skulle jag gå bananas med den ramen,allt passar bara man får krångla lite.
Välja delar efter eget tycke,ett mycket kul sätt att roa sig i garaget.
Så mitt tips go :bananas: :bananas: :bananas: :wink:
där håller jag med dig :D
Användarens profilbild
Hynboholm
Forumsponsor
Inlägg: 2257
Blev medlem: 02 apr 2013, 22:59
Ort: Wermland.

Re: En Champ blir till -Var tanken iallafall!

Inlägg av Hynboholm »

Vet inte vilken budget du har eller vart du finns, men detta kanske kan vara något?

http://www.blocket.se/alvsborg/Cresent_ ... m?ca=7&w=3
flora
Inlägg: 998
Blev medlem: 13 sep 2009, 23:00
Ort: Linköping

Re: En Champ blir till -Var tanken iallafall!

Inlägg av flora »

Måste säga att den vanliga compacten är bekvämare att köra, jag har haft två GC och jag tycker man sitter så högt på dom så man tappar lite av vägkänslan, blir lite compact på styltor :)
Crescent Golden Champ 1255
Crescent Champion 1256
Mustang Cross B
Danne
Inlägg: 96
Blev medlem: 31 aug 2015, 08:00

Re: En Champ blir till -Var tanken iallafall!

Inlägg av Danne »

Såg champen i Borås och det känns lite surt inte kunna köpa den, verkar vara en riktigt bra start på ett champ liv.
Att bara ha en ram gör ju ingen riktigt glad även om jag just nu använder den till att förgylla garaget, kunde jag bara lägga upp bilder kunde jag visa......

Misstänker att innan jag gjort förhandlingen klart så är champen borta men det dyker väl upp fler framöver och kanske till ett bättre pris.
Danne
Inlägg: 96
Blev medlem: 31 aug 2015, 08:00

Re: En Champ blir till -Var tanken iallafall!

Inlägg av Danne »

Tänkte visa min GC ram från den bästa sidan.
Vi får väl se om det blir en rullande ram eller om den får fortsätta att pryda garaget.
Skärmklipp.JPG
Skärmklipp.JPG (61.5 KiB) Visad 5997 gånger
Användarens profilbild
Hynboholm
Forumsponsor
Inlägg: 2257
Blev medlem: 02 apr 2013, 22:59
Ort: Wermland.

Re: En Champ blir till -Var tanken iallafall!

Inlägg av Hynboholm »

Danne skrev: Misstänker att innan jag gjort förhandlingen klart så är champen borta men det dyker väl upp fler framöver och kanske till ett bättre pris.
Med tanke på att den försvann snabbt så hittar du nog inte många som är billigare...
frippegubben
Inlägg: 193
Blev medlem: 19 apr 2010, 23:00
Ort: Karlskoga
Kontakt:

Re: En Champ blir till -Var tanken iallafall!

Inlägg av frippegubben »

Jag skulle säga så här:
Om det nu är både svårt rent praktiskt och ekonomiskt att genomföra en orginalrenovering, så gör nåt som känns ok för dig själv!
Men!
Försök att genomföra detta utan att ge dig på att skära och svetsa i den ram du har! Då har du fortfarande möjligheten att nångång i framtiden genomföra den där orginalrenoveringen som många tycks förorda, och samtidigt kan du få ett trevligt, mer personligt och dessutom genomförbart projekt tills den dagen ev kommer! Och behåll orginallacken, den såg ju rätt ok ut på bilden!
Skriv svar