Sida 3 av 6

Re: En Champ blir till -Var tanken iallafall!

Postat: 26 nov 2015, 07:15
av Danne
Nu när ramen börjar likna något, är ju inte färdig slipad ännu men jag tror att det ska lösa sig även om det behöver fyllas igen några slagghål.

Det nämndes att jag borde kolla tätheten -Men hur gör man det?

En annan fråga är om höjden på en original Champ, mätte på brorsans Champ och den var nästan 90 cm hög -Ska de verkligen vara så höga?
Blir det inte vingligt, som att sitta på en pedistal?

Re: En Champ blir till -Var tanken iallafall!

Postat: 26 nov 2015, 09:14
av HSE
För att kolla tätheten får du slå i ren bensin, undvik oljeblandat för om det finns någon läcka vill man inte ha oljefilm på allt runt läckan :wink: Sedan trycksätter men helst tanken med runt ett bar, då ser man snabbt både om och var det läcker men det fungerar också att låta den stå något dygn med.

Re: En Champ blir till -Var tanken iallafall!

Postat: 26 nov 2015, 11:58
av erlan
jag kan tillägga tipset att krita området med en skolkrita, så ska fuktfläcken synas mycket bra.

erlan

Re: En Champ blir till -Var tanken iallafall!

Postat: 26 nov 2015, 12:15
av erlan
Danne skrev:Kul att ämnet motor togs upp

Hade ju en fundering på om det går att bygga om den till 3 vxl fot med kick men det verkar svårt.
jag såg inte förän nu att du skrivit "fot" där.
det går inte alls. blocken är helt olika. växelkåpan passar inte ens.

erlan

Re: En Champ blir till -Var tanken iallafall!

Postat: 08 dec 2015, 08:46
av Danne
nya delar.jpg
Ja nu har jag lärt mig lite mer om Sachsmotorer -Mycket riktigt så går det inte att bygga om en 2vxl hand till 3 vxl fot. Eller ska man säga att det praktiskt inte är möjligt få för teoretiskt är det ju möjligt bara det att man i princip byter hela motorn. Men jag ska fortfarande bygga om min tramp till kickstart -Det ska fungera.
Passar även på att byta lager och boxar och har fixat en GC cylinder, topp och förgasare. Vet att det inte är rätt på denna motorn men jag börjar med det så får vi se när bytet till annat cylinderpaket blir.
Har gjort två större saker sedan jag skrev sist -Varit i Värmland och köpt några grundgrejer till min GC Rat Bike och varit hos en kille som kan detta med att renovera GC -Så nu har jag två Golden Champ byggen. Den med svetsad ram ska bli ooriginal men den senaste ska med tiden bli väldigt original.

Som man ser på bilden med nyinköpta grejer så håller kvaliten på dessa inte den högsta standarden men det spelar ingen roll, första tanken är att det ska vara lite så.
Tänkte satsa på ett par snygga ekrade hjul och en bra motor (har lagt ut en köpes annons på forumet). Har lyckats köpa ett framhjul så nu får vi se om jag kan fixa ett bra bakhjul också.

Vid första blicken inser man ju att denna skapelse kommer ju inte att vinna några större design priser, men när hjulen byts blir den lite bättre tror jag, ingen som är intresserade av Mustang/Zundapp 17" hjul?
Svingen är från en Compact, stämmer hyfsat i måtten men den ska givetvis fixas lite för att passa bättre och framförallt bli mer designad.

Något knas är det med gaffeln, dels verkar den lite krökt men jag tycker att den verkar lång. Hela moppen blir liksom bakåt lutande, läste i en annan tråd att det kanske går att korta den -Men var sågar man? Trodde att det bara var att såga av rören typ 5 cm men det kanske är mer komplicerat än så? Det är en F50 gaffel.
Färgsättningen blir nog så att ramen förblir som den är och annan plåt blir mattsvart -Vi börja så iallafall.

Någon som har bra tips på snygga handtag? Vill ha svarta med enkel designen men ändå lite tuffa.

Re: En Champ blir till -Var tanken iallafall!

Postat: 08 dec 2015, 10:58
av Baronen
Det finns kanske någon som har en lämpligare gaffel åt dig? Kanske lite synd att kapa sönder en F50 gaffel? :)

Re: En Champ blir till -Var tanken iallafall!

Postat: 08 dec 2015, 13:41
av JanneL
fast F50, F50GLX och Golden champ har ju samma gaffel förutom att ena benet på F50 saknar fästet för skivbroms och istället har fäste för sköld.

Re: En Champ blir till -Var tanken iallafall!

Postat: 08 dec 2015, 14:46
av Hynboholm
Den kanske inte är hög fram, utan låg bak... :?:

Re: En Champ blir till -Var tanken iallafall!

Postat: 08 dec 2015, 15:37
av Danne
Helt riktigt -Den är nog låg bak vilket förmodligen ger känslan att den är hög fram.
Vaggan är inte rätt variant och stötarna har CC 260.

Men om man skulle kapa gaffeln för jag vill inte göra den högre än vad den är bak - Är det bara att såga av rören de cm som behövs och är det något man måste tänka på?

Kanske skulle sätta dit motorn först så att den inte blir för låg och den tar i......

Re: En Champ blir till -Var tanken iallafall!

Postat: 08 dec 2015, 16:25
av erlan
det är fjädrarna du ska kapa först, eller montera kortare fjädrar, om du ska sänka en framgaffel.
om den slår i botten mekaniskt så får du sen kapa rören.
se till så gaffeln sitter ihop sen.
minns en kille som hade fuskat med monteringen av en Dakotagaffel.
det straffade sig när han åkte på bakhjulet. :bike_pedalare:
jag råkade gå förbi mitt F50 projekt med ett måttband i fickan. gaffeln var 70cm från axelfästet till övre styrkronan.

fotpinnarna och ljuddämparen brukar ta i först, om det blir för lågt. men du är nog nåt på spåren där,
med att sänka den. och vanliga ekerhjul.
mät bredden på hjulfästet i svingen, så kanske du kan få tips på lämpligt baknav.
om du ska ha skivbroms fram, kanske du ska kolla på gaffel med hjul till suzuki k50,
den har många andra använt som velat ha bättre framända på MCBmoppar

om du tänker öka toppfarten: i holland finns det ostrypta cylindrar med rätt motorfäste på cylindern.
dock tveksamt om förgasaren får plats, förgasarfästet är vinklat mer uppåt, men det går att ändra.
uppgiven effekt tror jag är 2,9hk med 12mm förgasare på 17mm insug.

erlan

Re: En Champ blir till -Var tanken iallafall!

Postat: 08 dec 2015, 19:32
av selma
Sätt ihop allt och anpassa höjd fram/bak innan du kapar nåt,vore jag dej så skulle jag satsa på en annan gaffel när det ändå inte blir åt originalhållet.
Ceriani,Marzocchi mm har fina gafflar som går att anpassa så det funkar,säkert inte bolt on men du löser det.

Re: En Champ blir till -Var tanken iallafall!

Postat: 08 dec 2015, 21:38
av Coolvette
Vad är det för diameter på originalframhjul?

Framskärmen ser ju inte rätt ut för Mustangens 17-tummare men det kan vara en synvilla.

Re: En Champ blir till -Var tanken iallafall!

Postat: 08 dec 2015, 21:48
av Raketaren
har för mig att det ska vara 16 tum på originalfälgen... :)

Re: En Champ blir till -Var tanken iallafall!

Postat: 08 dec 2015, 22:49
av TolvNollNio
17" fram och 16" bak enligt detta ställe: http://www.raketsport.com/compacten.htm

Re: En Champ blir till -Var tanken iallafall!

Postat: 10 dec 2015, 20:37
av HUSQVARNA SPORT
Skaffa en bättre gaffel den är ju krokig det som skiljer mcb gafflarna är oftast längden på under benet.