Coolvette skrev:Kollade runt lite efter en lättviktare men det blev en Puch Nevada:
En god vän köpte den för några år sedan, hans tanke var att ha den till jobbet på sommaren, han har 6 km.
Nu är han inte riktigt moppeåkartypen, han har en -65 Mustang-cabbe, en -65 Cadillac DeVille-cabbeo ch till vardags en -99 Chevrolet Tahoe...
Jag slängde ur mig frågan om han skulle sälja den och fick direkt svaret att -"Visst, du kan få köpa den".
Åkte ut och kollade den och fann den ganska OK, spraymålad men tanken är rak och bulfri, dynan är hel och fin.
Fälgarna OK, lite noppor på bakfälgen men inget som stör.
-"Vad vill du ha för den" frågade jag.
- "Tjaa, ge mig en tusenlapp" svarade han.
-"Glöm det" sa jag, "det är för billigt"!
Lite moral har man ju trots allt så jag lade på en tusing så 2000 är vad jag gett för moppen.
Jag tänkte fixa till den och se om den är kul, annars går den vidare.
Motorn är den fläktkylda, treväxlade motorn, (V3) och jag tänkte att "den åker upp på Tradera och så letar jag upp en fyrväxlad fartvindskyld motor istället" men när jag kom hem och torkade bort dammet spela casino med faktura och kollade lite närmare fann jag att det är samma ramnummer som motornummer, så kallat "matching numbers"!
Inte för att jag är originalfanatisk på något sätt men jag tycker ju att grejorna ska få följas åt så originalmotorn stoppas i en låda och får ligga i garaget tills vidare.
Ni som känner till Puch, vad kan ni säga om årsmodellen baserat på bilderna och typskylten?
Som alternativ finns ju de fyrväxlade motorerna men hur passar (Cobra?) Jet 50 och Jet 80-motorerna, passar de direkt?
Wow vilken liten pärla! Är lite avundsjuk och stort av dig att ge mer än vad du var tvungen