Det blev en PUCH Nevada...Ny gnista i projektet...
Re: Det blev en PUCH Nevada...Ny gnista i projektet...
Jo, visst funkar 15 drev! Blir bara lite tajt. Kan vara bra att göra ett liitet ingrepp på växelpetaraxeln.
Puch Dakota -73/74 Guld, 74cc 4speed
Crescent 1149 Raketarsle -62, 50/3 KFS
Crescent 1134 -59, 50/3 S
Fram M41, 110cc -56
Victoria FM38 -53
RAGNARÖK MK NERIKE
Crescent 1149 Raketarsle -62, 50/3 KFS
Crescent 1134 -59, 50/3 S
Fram M41, 110cc -56
Victoria FM38 -53
RAGNARÖK MK NERIKE
Re: Det blev en PUCH Nevada...
Har du rätta "drevningen" mellan vevaxel å växellådan?Coolvette skrev:Ni som bygger på trimmade fyrväxlade Puch´ar, vad har ni för drevning?
/ P
Re: Det blev en PUCH Nevada...
Vet inte vad du menar med "rätt" eller "fel", jag har 19-69 men den finns ju även 18-67 tror jag det är.Patrik skrev:Har du rätta "drevningen" mellan vevaxel å växellådan?Coolvette skrev:Ni som bygger på trimmade fyrväxlade Puch´ar, vad har ni för drevning?
/ P
Om det ena är mer rätt än det andra vet jag inte, jag undrar bara vad andra har för drevning,
Re: Det blev en PUCH Nevada...Ny gnista i projektet...
Det skiljer bara 2,5 % mellan de kombinationerna där 18-67 är den starkaste av dem. Så om du kan få dit ett 15 i.s.f. 14-drev minskar varvtalet relativt hastighet med 7 % och hastigheten ökar lika mycket på de lägre växlarna. Om den fortfarande klarar att nå maxeffekt på högsta växeln så att toppfarten ökar visar sig vid prov. Men det kan vara ett bra utgångsläge och sedan går det att gå upp en kugg eller två i bakdrev om den blir för klen på 4an.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Re: Det blev en PUCH Nevada...Ny gnista i projektet...
15 är uteslutet, det kommer inte att gå dit på grund av växelaxlen, 14 är tajt nog.Micke S skrev:Det skiljer bara 2,5 % mellan de kombinationerna där 18-67 är den starkaste av dem. Så om du kan få dit ett 15 i.s.f. 14-drev minskar varvtalet relativt hastighet med 7 % och hastigheten ökar lika mycket på de lägre växlarna. Om den fortfarande klarar att nå maxeffekt på högsta växeln så att toppfarten ökar visar sig vid prov. Men det kan vara ett bra utgångsläge och sedan går det att gå upp en kugg eller två i bakdrev om den blir för klen på 4an.
Jag får fixa ett mindre bakdrev.
Re: Det blev en PUCH Nevada...Ny gnista i projektet...
OK, trodde det skulle fungera med 15 som Baronen tipsade om.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Re: Det blev en PUCH Nevada...Ny gnista i projektet...
går det att montera ett mustngnav med 5-bultat bakdrev?
lternativt svarva och fräsa en egen special drevhållare? för det är väl lös drevhållare med ryckutjämnare
även på puchnaven?
Erlan
lternativt svarva och fräsa en egen special drevhållare? för det är väl lös drevhållare med ryckutjämnare
även på puchnaven?
Erlan
Re: Det blev en PUCH Nevada...Ny gnista i projektet...
Puchen har solitt nav, 6-bultat.
Minns att när man var yngre moddade alabama bakdrev för å få upp farten.
Minns att när man var yngre moddade alabama bakdrev för å få upp farten.
Re: Det blev en PUCH Nevada...Ny gnista i projektet...
Om jag inte hittar något drev som passar direkt gör jag en enkel adapterplatta och får ut ett plant drev till rätt linje, enklast.
Brukar man inte säga att en kugg fram motsvarar fyra bak eller är det mer femtonårssnack?
Brukar man inte säga att en kugg fram motsvarar fyra bak eller är det mer femtonårssnack?
Senast redigerad av Coolvette den 12 sep 2016, 12:12, redigerad totalt 2 gång.
Re: Det blev en PUCH Nevada...Ny gnista i projektet...
Verkligen?Baronen skrev:Jo, visst funkar 15 drev! Blir bara lite tajt. Kan vara bra att göra ett liitet ingrepp på växelpetaraxeln.
Har inte testat men frigången med 14-kuggars är väl mindre än en millimeter så att slipa i växellaxeln är ett måste.
Re: Det blev en PUCH Nevada...Ny gnista i projektet...
Vet int om detta hjälper dig:
https://www.thansen.dk/scooter-knallert ... 039195839/" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Det blev en PUCH Nevada...Ny gnista i projektet...
Man får göra ett ingrepp men det gårCoolvette skrev:Verkligen?Baronen skrev:Jo, visst funkar 15 drev! Blir bara lite tajt. Kan vara bra att göra ett liitet ingrepp på växelpetaraxeln.
Har inte testat men frigången med 14-kuggars är väl mindre än en millimeter så att slipa i växellaxeln är ett måste.
Puch Dakota -73/74 Guld, 74cc 4speed
Crescent 1149 Raketarsle -62, 50/3 KFS
Crescent 1134 -59, 50/3 S
Fram M41, 110cc -56
Victoria FM38 -53
RAGNARÖK MK NERIKE
Crescent 1149 Raketarsle -62, 50/3 KFS
Crescent 1134 -59, 50/3 S
Fram M41, 110cc -56
Victoria FM38 -53
RAGNARÖK MK NERIKE
Re: Det blev en PUCH Nevada...Ny gnista i projektet...
Det beror på vilka drev man har. I ditt fall motsvarar en ändring med en kugg fram 36/14 = 2,6 kugg bak.Coolvette skrev:
Brukar man inte säga att en kugg fram motsvarar fyra bak eller är det mer femtonårssnack?
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
-
- Inlägg: 196
- Blev medlem: 03 nov 2015, 17:50
- Ort: Vena
Re: Det blev en PUCH Nevada...Ny gnista i projektet...
Man får slipa nån mm så får man på 15 drev. Har själv de.
Puch, Crescent, Rex, Zundapp
O såklart V8
O såklart V8
Re: Det blev en PUCH Nevada...Ny gnista i projektet...
Adapterplatta till drevet i bak och plana drev skulle lösa drevproblemet för dig ingemar, jag lät roffe tillverka två bakdrev till mig för racingnavet jag har på dakotan. Dels ville jag gå upp i kedjestorlek från 415 till 420 samt att jag tyckte att eftermarknadsdreven med 36 kugg var så fruktansvärt fula med sina lätthål, samt att jag ville kunna labba lite med 36-38 i bak för att se var varvtalet hamnade bäst vid normalfart