Det blev en PUCH Nevada...Ny gnista i projektet...

Original- och bruksrenoveringar samt Custombyggen.
Baronen
Forumsponsor
Inlägg: 2031
Blev medlem: 05 sep 2014, 21:34
Ort: Fjugesta

Re: Det blev en PUCH Nevada...Ny gnista i projektet...

Inlägg av Baronen »

Jo, visst funkar 15 drev! Blir bara lite tajt. Kan vara bra att göra ett liitet ingrepp på växelpetaraxeln. :)
Puch Dakota -73/74 Guld, 74cc 4speed
Crescent 1149 Raketarsle -62, 50/3 KFS
Crescent 1134 -59, 50/3 S
Fram M41, 110cc -56
Victoria FM38 -53

RAGNARÖK MK NERIKE
Användarens profilbild
Patrik
Inlägg: 5008
Blev medlem: 28 jun 2009, 23:00
Kontakt:

Re: Det blev en PUCH Nevada...

Inlägg av Patrik »

Coolvette skrev:Ni som bygger på trimmade fyrväxlade Puch´ar, vad har ni för drevning?
Har du rätta "drevningen" mellan vevaxel å växellådan?


/ P
Användarens profilbild
Coolvette
Forumsponsor
Inlägg: 1562
Blev medlem: 08 feb 2012, 00:00
Ort: Landskrona, Skåne
Kontakt:

Re: Det blev en PUCH Nevada...

Inlägg av Coolvette »

Patrik skrev:
Coolvette skrev:Ni som bygger på trimmade fyrväxlade Puch´ar, vad har ni för drevning?
Har du rätta "drevningen" mellan vevaxel å växellådan?

/ P
Vet inte vad du menar med "rätt" eller "fel", jag har 19-69 men den finns ju även 18-67 tror jag det är.
Om det ena är mer rätt än det andra vet jag inte, jag undrar bara vad andra har för drevning,
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5461
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: Det blev en PUCH Nevada...Ny gnista i projektet...

Inlägg av Micke S »

Det skiljer bara 2,5 % mellan de kombinationerna där 18-67 är den starkaste av dem. Så om du kan få dit ett 15 i.s.f. 14-drev minskar varvtalet relativt hastighet med 7 % och hastigheten ökar lika mycket på de lägre växlarna. Om den fortfarande klarar att nå maxeffekt på högsta växeln så att toppfarten ökar visar sig vid prov. Men det kan vara ett bra utgångsläge och sedan går det att gå upp en kugg eller två i bakdrev om den blir för klen på 4an.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Användarens profilbild
Coolvette
Forumsponsor
Inlägg: 1562
Blev medlem: 08 feb 2012, 00:00
Ort: Landskrona, Skåne
Kontakt:

Re: Det blev en PUCH Nevada...Ny gnista i projektet...

Inlägg av Coolvette »

Micke S skrev:Det skiljer bara 2,5 % mellan de kombinationerna där 18-67 är den starkaste av dem. Så om du kan få dit ett 15 i.s.f. 14-drev minskar varvtalet relativt hastighet med 7 % och hastigheten ökar lika mycket på de lägre växlarna. Om den fortfarande klarar att nå maxeffekt på högsta växeln så att toppfarten ökar visar sig vid prov. Men det kan vara ett bra utgångsläge och sedan går det att gå upp en kugg eller två i bakdrev om den blir för klen på 4an.
15 är uteslutet, det kommer inte att gå dit på grund av växelaxlen, 14 är tajt nog.

Jag får fixa ett mindre bakdrev.
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5461
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: Det blev en PUCH Nevada...Ny gnista i projektet...

Inlägg av Micke S »

OK, trodde det skulle fungera med 15 som Baronen tipsade om.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7309
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: Det blev en PUCH Nevada...Ny gnista i projektet...

Inlägg av erlan »

går det att montera ett mustngnav med 5-bultat bakdrev?
lternativt svarva och fräsa en egen special drevhållare? för det är väl lös drevhållare med ryckutjämnare
även på puchnaven?

Erlan
Användarens profilbild
JoNo
Forumsponsor
Inlägg: 851
Blev medlem: 22 okt 2014, 09:16
Ort: Bollnäs kommun

Re: Det blev en PUCH Nevada...Ny gnista i projektet...

Inlägg av JoNo »

Puchen har solitt nav, 6-bultat.

Minns att när man var yngre moddade alabama bakdrev för å få upp farten. :D
Användarens profilbild
Coolvette
Forumsponsor
Inlägg: 1562
Blev medlem: 08 feb 2012, 00:00
Ort: Landskrona, Skåne
Kontakt:

Re: Det blev en PUCH Nevada...Ny gnista i projektet...

Inlägg av Coolvette »

Om jag inte hittar något drev som passar direkt gör jag en enkel adapterplatta och får ut ett plant drev till rätt linje, enklast.

Brukar man inte säga att en kugg fram motsvarar fyra bak eller är det mer femtonårssnack?
Senast redigerad av Coolvette den 12 sep 2016, 12:12, redigerad totalt 2 gång.
Användarens profilbild
Coolvette
Forumsponsor
Inlägg: 1562
Blev medlem: 08 feb 2012, 00:00
Ort: Landskrona, Skåne
Kontakt:

Re: Det blev en PUCH Nevada...Ny gnista i projektet...

Inlägg av Coolvette »

Baronen skrev:Jo, visst funkar 15 drev! Blir bara lite tajt. Kan vara bra att göra ett liitet ingrepp på växelpetaraxeln. :)
Verkligen?
Har inte testat men frigången med 14-kuggars är väl mindre än en millimeter så att slipa i växellaxeln är ett måste.
Användarens profilbild
T M
Forumsponsor
Inlägg: 1528
Blev medlem: 30 maj 2013, 08:16
Ort: Mellanöstern i Halland

Re: Det blev en PUCH Nevada...Ny gnista i projektet...

Inlägg av T M »

:twisted:
Vet int om detta hjälper dig: :?:

https://www.thansen.dk/scooter-knallert ... 039195839/" onclick="window.open(this.href);return false;
Baronen
Forumsponsor
Inlägg: 2031
Blev medlem: 05 sep 2014, 21:34
Ort: Fjugesta

Re: Det blev en PUCH Nevada...Ny gnista i projektet...

Inlägg av Baronen »

Coolvette skrev:
Baronen skrev:Jo, visst funkar 15 drev! Blir bara lite tajt. Kan vara bra att göra ett liitet ingrepp på växelpetaraxeln. :)
Verkligen?
Har inte testat men frigången med 14-kuggars är väl mindre än en millimeter så att slipa i växellaxeln är ett måste.
Man får göra ett ingrepp men det går :)
Puch Dakota -73/74 Guld, 74cc 4speed
Crescent 1149 Raketarsle -62, 50/3 KFS
Crescent 1134 -59, 50/3 S
Fram M41, 110cc -56
Victoria FM38 -53

RAGNARÖK MK NERIKE
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5461
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: Det blev en PUCH Nevada...Ny gnista i projektet...

Inlägg av Micke S »

Coolvette skrev:
Brukar man inte säga att en kugg fram motsvarar fyra bak eller är det mer femtonårssnack?
Det beror på vilka drev man har. I ditt fall motsvarar en ändring med en kugg fram 36/14 = 2,6 kugg bak.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Sydstatare
Inlägg: 196
Blev medlem: 03 nov 2015, 17:50
Ort: Vena

Re: Det blev en PUCH Nevada...Ny gnista i projektet...

Inlägg av Sydstatare »

Man får slipa nån mm så får man på 15 drev. Har själv de. :mrgreen:
Puch, Crescent, Rex, Zundapp
O såklart V8
Användarens profilbild
mallgroda
Inlägg: 421
Blev medlem: 18 feb 2008, 00:00
Ort: Skövde

Re: Det blev en PUCH Nevada...Ny gnista i projektet...

Inlägg av mallgroda »

Adapterplatta till drevet i bak och plana drev skulle lösa drevproblemet för dig ingemar, jag lät roffe tillverka två bakdrev till mig för racingnavet jag har på dakotan. Dels ville jag gå upp i kedjestorlek från 415 till 420 samt att jag tyckte att eftermarknadsdreven med 36 kugg var så fruktansvärt fula med sina lätthål, samt att jag ville kunna labba lite med 36-38 i bak för att se var varvtalet hamnade bäst vid normalfart

Bild
Skriv svar