Projekt Arizonda
Projekt Arizonda
Först vill jag bara tala om att jag äntligen bytt bort mitt larviga forumnamn så nu är det vad jag heter.
Tack för hjälpen Jossan.
Jag vet inte varför jag börjar på ett nytt projekt innan de gamla är färdiga
Men eeh, ja, ni vet hur det kan bli och nu blev det så i alla fall
Har ju sen länge haft en Dakota 3000 som jag är jättenöjd med, den tillhör de lite större mopederna och det är ju bra för mig som är enochnittio/etthundratjugo,
Jag tyckte det var dags att försöka snickra ihop ett värre åk av en sån ram.
Har kommit över 1st Monza 4speed och en Dakota 3000, båda i bedrövligt skick men duger att bygga på, det jag vet saknas är en bra sadelstomme.
Här är objekten:
Hade sen tidigare lite skojiga hjuldelar liggandes som jag tänker använda.
2st Sachs 150mm nav med gummiryckutjämnare till drevet och ett par 18-tums Acrontfälgar.
Däck Metzeler ME22 3.00-18 är beställt.
Jag börjar med att glasblästra av alla delar så man ser vad som behöver åtgärdas, det är så skönt med rena delar.
Brukar alltid gnistra ihop en ställning som man kan montera ramen på tills man får på hjulen.
Framgafflarna hade rostiga och hade krökta holmrör så en ny sats från Mopedrenovering.se beställdes.
En riktigt bra sats faktiskt, det mesta man behöver finns med och gummidamaskerna är av kanonbra kvalitet.
En del blästring och rengöring av gaffelkronor mm och sen montering av allt.
Lagerbanorna var i väldigt bra skick så det vara bara och göra rent o peta i nya kulor, gaffelskruvarna högst upp funderar jag på att göra nya i egen design men det hänger lite på vad det blir för styre och mätare mm.
Har aldrig varit nån Puckfantast men nu när det blir ett bygge så sätter man ju dit det man vill och gaffeln är faktiskt riktigt bra, kanske övre gaffelkronan inte är så snygg men det går ju att byta om man vill.
Sen är det dags för att se hur framnavet passar och där behövs bara 1st distans på var sida om navet.
Jag passade på att tillverka en ny axel med kupolmutter bara för att jag gillar utseendet och täckta gängor.
Jag har inte bestämt mig för hur jag sak lösa bromssköldens stoppklack, svetsa på en klack eller tillverka en klamma med klack med över och underfall som kläms runt gaffelbenet. Det enklaste är ju en svetsad klack men det ska ju vara lite annorlunda och fränt också. Dessutom kommer inte klacken mitt på gaffelbenet heller, som syns på bilden, utan lite framför benet, hmm, det får man fundera lite till på, jag fortsätter med baknavet istället.
Tack för hjälpen Jossan.
Jag vet inte varför jag börjar på ett nytt projekt innan de gamla är färdiga
Men eeh, ja, ni vet hur det kan bli och nu blev det så i alla fall
Har ju sen länge haft en Dakota 3000 som jag är jättenöjd med, den tillhör de lite större mopederna och det är ju bra för mig som är enochnittio/etthundratjugo,
Jag tyckte det var dags att försöka snickra ihop ett värre åk av en sån ram.
Har kommit över 1st Monza 4speed och en Dakota 3000, båda i bedrövligt skick men duger att bygga på, det jag vet saknas är en bra sadelstomme.
Här är objekten:
Hade sen tidigare lite skojiga hjuldelar liggandes som jag tänker använda.
2st Sachs 150mm nav med gummiryckutjämnare till drevet och ett par 18-tums Acrontfälgar.
Däck Metzeler ME22 3.00-18 är beställt.
Jag börjar med att glasblästra av alla delar så man ser vad som behöver åtgärdas, det är så skönt med rena delar.
Brukar alltid gnistra ihop en ställning som man kan montera ramen på tills man får på hjulen.
Framgafflarna hade rostiga och hade krökta holmrör så en ny sats från Mopedrenovering.se beställdes.
En riktigt bra sats faktiskt, det mesta man behöver finns med och gummidamaskerna är av kanonbra kvalitet.
En del blästring och rengöring av gaffelkronor mm och sen montering av allt.
Lagerbanorna var i väldigt bra skick så det vara bara och göra rent o peta i nya kulor, gaffelskruvarna högst upp funderar jag på att göra nya i egen design men det hänger lite på vad det blir för styre och mätare mm.
Har aldrig varit nån Puckfantast men nu när det blir ett bygge så sätter man ju dit det man vill och gaffeln är faktiskt riktigt bra, kanske övre gaffelkronan inte är så snygg men det går ju att byta om man vill.
Sen är det dags för att se hur framnavet passar och där behövs bara 1st distans på var sida om navet.
Jag passade på att tillverka en ny axel med kupolmutter bara för att jag gillar utseendet och täckta gängor.
Jag har inte bestämt mig för hur jag sak lösa bromssköldens stoppklack, svetsa på en klack eller tillverka en klamma med klack med över och underfall som kläms runt gaffelbenet. Det enklaste är ju en svetsad klack men det ska ju vara lite annorlunda och fränt också. Dessutom kommer inte klacken mitt på gaffelbenet heller, som syns på bilden, utan lite framför benet, hmm, det får man fundera lite till på, jag fortsätter med baknavet istället.
Senast redigerad av JanneL den 06 jan 2016, 07:23, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Projekt Arizona
Snajdigt det blir! Dom naven skulle man kunna tänka sig! Forumnamnsbytet kommer kommer att ta en stund att vänja sig vid!
Mcb 1248 75
Mcb 1293 75
Mcb 1194 67
Mcb 1294 77
Dbs Panter 75
Dbs Sport 70
Zündapp KS50 75
Puch Maxi 76
Crescent 1138 60
Mcb 1293 75
Mcb 1194 67
Mcb 1294 77
Dbs Panter 75
Dbs Sport 70
Zündapp KS50 75
Puch Maxi 76
Crescent 1138 60
Re: Projekt Arizona
Gött,detta blir spännande
är det isdt nav ?
är det isdt nav ?
Re: Projekt Arizona
Tror inte det, jag är iofs inte så hemma på dom.
De sitter i alla fall på Hercules och DKW har jag tagit reda på.
Det fattades lite delar till baknavet men det har jag fixat till nu så det är löst.
Lite problem att hitta ekrar och nipplar till dom, Acrontfälgarna har 6mm hål och naven har 4,9mm hål
har inte fått tag på Basmotor men vad jag kan se så har han inga rostfria ekrar med dom måtten.
helst skulle jag vilja ha reducerade rostfria ekrar.
jag vet inte hur pass små ekrar man kan ha kan det fungera med 4mm ekerdiameter i 4,9mm hål?
nån som har provat? funkar äkert ett tag och det borde inte vara några problem tycker jag
De sitter i alla fall på Hercules och DKW har jag tagit reda på.
Det fattades lite delar till baknavet men det har jag fixat till nu så det är löst.
Lite problem att hitta ekrar och nipplar till dom, Acrontfälgarna har 6mm hål och naven har 4,9mm hål
har inte fått tag på Basmotor men vad jag kan se så har han inga rostfria ekrar med dom måtten.
helst skulle jag vilja ha reducerade rostfria ekrar.
jag vet inte hur pass små ekrar man kan ha kan det fungera med 4mm ekerdiameter i 4,9mm hål?
nån som har provat? funkar äkert ett tag och det borde inte vara några problem tycker jag
Re: Projekt Arizona
Intressant! Och välkommen till forumet JanneL
Re: Projekt Arizona
Kan inte se nåt konstigt i det,men kolla med dom.Dom har lite i gömmorna och framförallt kunskapJanneL skrev:Tror inte det, jag är iofs inte så hemma på dom.
De sitter i alla fall på Hercules och DKW har jag tagit reda på.
Det fattades lite delar till baknavet men det har jag fixat till nu så det är löst.
Lite problem att hitta ekrar och nipplar till dom, Acrontfälgarna har 6mm hål och naven har 4,9mm hål
har inte fått tag på Basmotor men vad jag kan se så har han inga rostfria ekrar med dom måtten.
helst skulle jag vilja ha reducerade rostfria ekrar.
jag vet inte hur pass små ekrar man kan ha kan det fungera med 4mm ekerdiameter i 4,9mm hål?
nån som har provat? funkar äkert ett tag och det borde inte vara några problem tycker jag
Re: Projekt Arizona
Tack HasseHasse skrev:Intressant! Och välkommen till forumet JanneL
Re: Projekt Arizonda
Snyggt!
Vad blir det för motor på denna?
Vad blir det för motor på denna?
Re: Projekt Arizonda
trådrubriken tyder väl på honda?
erlan
erlan
Re: Projekt Arizonda
Kan det vara så?erlan skrev:trådrubriken tyder väl på honda?
erlan
Ja, vad gör man inte för att slippa *uch...
Re: Projekt Arizonda
Vafalls?! Rasföräderi på hög nivå i Tärnsjö?! Ajabaja!
Puch Dakota -73/74 Guld, 74cc 4speed
Crescent 1149 Raketarsle -62, 50/3 KFS
Crescent 1134 -59, 50/3 S
Fram M41, 110cc -56
Victoria FM38 -53
RAGNARÖK MK NERIKE
Crescent 1149 Raketarsle -62, 50/3 KFS
Crescent 1134 -59, 50/3 S
Fram M41, 110cc -56
Victoria FM38 -53
RAGNARÖK MK NERIKE
Re: Projekt Arizonda
Du är lite klurig du Erlanerlan skrev:trådrubriken tyder väl på honda?
erlan
näheBaronen skrev:Vafalls?! Rasföräderi på hög nivå i Tärnsjö?! Ajabaja!
Ena liten lättlätt förädling bare
Re: Projekt Arizonda
Övre stötdämparfästet såg så klent ut så jag gjorde ett nytt lite biffigare och svetsade dit, mest för att det är kul . Den nya axeln till det blev M10x1,25 istället för M8 så nu passar stötdämparna direkt för de har 10mm bussning. Gängorna för dämparna på svingen var slut så jag gjorde nya machande kupolbultar till dessa på en gång, även det med M10.
Var iväg och lämnade limpstommen för rep. hos en plåtslagarbekant, han sa att han nog gör en ny stomme snabbare än att laga det här "galanta" aset
Gör 30st sa jag för dom e svååååra att få tag på så du kan nog sälja ett gäng på Tradyra.
ska bli kul att se hur det blir. den gamla var inte så kul även om den är klart reparabel.
Var iväg och lämnade limpstommen för rep. hos en plåtslagarbekant, han sa att han nog gör en ny stomme snabbare än att laga det här "galanta" aset
Gör 30st sa jag för dom e svååååra att få tag på så du kan nog sälja ett gäng på Tradyra.
ska bli kul att se hur det blir. den gamla var inte så kul även om den är klart reparabel.
Re: Projekt Arizonda
Baknavet blir det lite mer jobb med att få till, det fattades lite delar till drevsidan och jag behövde svarva lite distanser och en axel mm. Svingen måste breddas 15mm upptäckte jag. de nya detaljerna till baknavet medförde att jag var tvungen att fräsa upp spåren i svingen några mm, på drevsidan blev det 16mm och på andra sidan blev det 14mm, både främre och bakre stickaxel har diameter 14mm
Jag gjorde detaljerna på drevsidan ganska lika Zündapps konstruktion, det blir både bra och snyggt tycker jag, sen är det inte helt fel att man kan ta bort hjulet utan att lossa drev o kedja.
funderar på att fixa till nya kedjespännare, dom gamla är lite veka och för mycket old style, det får bli nya
Gjorde iordning ett 36 kuggars drev, vi får se om det räcker , hoppas inte
Blev tvungen att bredda baksvingen med det gick bra
Jag gjorde detaljerna på drevsidan ganska lika Zündapps konstruktion, det blir både bra och snyggt tycker jag, sen är det inte helt fel att man kan ta bort hjulet utan att lossa drev o kedja.
funderar på att fixa till nya kedjespännare, dom gamla är lite veka och för mycket old style, det får bli nya
Gjorde iordning ett 36 kuggars drev, vi får se om det räcker , hoppas inte
Blev tvungen att bredda baksvingen med det gick bra
Re: Projekt Arizonda
Jättesnyggt! Sånt där mysjobb med svetsen och slipen
Puch Dakota -73/74 Guld, 74cc 4speed
Crescent 1149 Raketarsle -62, 50/3 KFS
Crescent 1134 -59, 50/3 S
Fram M41, 110cc -56
Victoria FM38 -53
RAGNARÖK MK NERIKE
Crescent 1149 Raketarsle -62, 50/3 KFS
Crescent 1134 -59, 50/3 S
Fram M41, 110cc -56
Victoria FM38 -53
RAGNARÖK MK NERIKE