Projekt Arizonda

Original- och bruksrenoveringar samt Custombyggen.
Användarens profilbild
JanneL
Forumsponsor
Inlägg: 3378
Blev medlem: 15 mar 2010, 00:00
Ort: Tärnsjö

Projekt Arizonda

Inlägg av JanneL »

Först vill jag bara tala om att jag äntligen bytt bort mitt larviga forumnamn så nu är det vad jag heter.
Tack för hjälpen Jossan. slider_thankyou.gif

Jag vet inte varför jag börjar på ett nytt projekt innan de gamla är färdiga :oops:
Men eeh, ja, ni vet hur det kan bli och nu blev det så i alla fall :D

Har ju sen länge haft en Dakota 3000 som jag är jättenöjd med, den tillhör de lite större mopederna och det är ju bra för mig som är enochnittio/etthundratjugo,
Jag tyckte det var dags att försöka snickra ihop ett värre åk av en sån ram.
Har kommit över 1st Monza 4speed och en Dakota 3000, båda i bedrövligt skick men duger att bygga på, det jag vet saknas är en bra sadelstomme.
Här är objekten:
Bild
Bild

Hade sen tidigare lite skojiga hjuldelar liggandes som jag tänker använda.
2st Sachs 150mm nav med gummiryckutjämnare till drevet och ett par 18-tums Acrontfälgar.
Däck Metzeler ME22 3.00-18 är beställt.

Jag börjar med att glasblästra av alla delar så man ser vad som behöver åtgärdas, det är så skönt med rena delar.
Brukar alltid gnistra ihop en ställning som man kan montera ramen på tills man får på hjulen.
Bild
Bild



Framgafflarna hade rostiga och hade krökta holmrör så en ny sats från Mopedrenovering.se beställdes.
En riktigt bra sats faktiskt, det mesta man behöver finns med och gummidamaskerna är av kanonbra kvalitet.
En del blästring och rengöring av gaffelkronor mm och sen montering av allt.
Lagerbanorna var i väldigt bra skick så det vara bara och göra rent o peta i nya kulor, gaffelskruvarna högst upp funderar jag på att göra nya i egen design men det hänger lite på vad det blir för styre och mätare mm.
Har aldrig varit nån Puckfantast men nu när det blir ett bygge så sätter man ju dit det man vill och gaffeln är faktiskt riktigt bra, kanske övre gaffelkronan inte är så snygg men det går ju att byta om man vill.
Bild
Bild
Bild
Bild

Sen är det dags för att se hur framnavet passar och där behövs bara 1st distans på var sida om navet.
Jag passade på att tillverka en ny axel med kupolmutter bara för att jag gillar utseendet och täckta gängor.
Bild
Bild
Bild
Bild

Jag har inte bestämt mig för hur jag sak lösa bromssköldens stoppklack, svetsa på en klack eller tillverka en klamma med klack med över och underfall som kläms runt gaffelbenet. Det enklaste är ju en svetsad klack men det ska ju vara lite annorlunda och fränt också. Dessutom kommer inte klacken mitt på gaffelbenet heller, som syns på bilden, utan lite framför benet, hmm, det får man fundera lite till på, jag fortsätter med baknavet istället.
Senast redigerad av JanneL den 06 jan 2016, 07:23, redigerad totalt 1 gånger.
testo
Forumsponsor
Inlägg: 637
Blev medlem: 18 jan 2012, 00:00
Ort: Norrtälje

Re: Projekt Arizona

Inlägg av testo »

Snajdigt det blir! Dom naven skulle man kunna tänka sig! 8) Forumnamnsbytet kommer kommer att ta en stund att vänja sig vid!
Mcb 1248 75
Mcb 1293 75
Mcb 1194 67
Mcb 1294 77
Dbs Panter 75
Dbs Sport 70
Zündapp KS50 75
Puch Maxi 76
Crescent 1138 60
Användarens profilbild
selma
Forumsponsor
Inlägg: 2725
Blev medlem: 02 nov 2010, 00:00
Ort: Karlstad

Re: Projekt Arizona

Inlägg av selma »

Gött,detta blir spännande :D
är det isdt nav ?
Användarens profilbild
JanneL
Forumsponsor
Inlägg: 3378
Blev medlem: 15 mar 2010, 00:00
Ort: Tärnsjö

Re: Projekt Arizona

Inlägg av JanneL »

Tror inte det, jag är iofs inte så hemma på dom.
De sitter i alla fall på Hercules och DKW har jag tagit reda på.
Det fattades lite delar till baknavet men det har jag fixat till nu så det är löst.
Lite problem att hitta ekrar och nipplar till dom, Acrontfälgarna har 6mm hål och naven har 4,9mm hål
har inte fått tag på Basmotor men vad jag kan se så har han inga rostfria ekrar med dom måtten.
helst skulle jag vilja ha reducerade rostfria ekrar.
jag vet inte hur pass små ekrar man kan ha kan det fungera med 4mm ekerdiameter i 4,9mm hål?
nån som har provat? funkar äkert ett tag och det borde inte vara några problem tycker jag :hmm:
Användarens profilbild
Hasse
Forumsponsor
Inlägg: 4294
Blev medlem: 23 jul 2008, 23:00
Ort: Ullånger

Re: Projekt Arizona

Inlägg av Hasse »

Intressant! Och välkommen till forumet JanneL :)
Användarens profilbild
selma
Forumsponsor
Inlägg: 2725
Blev medlem: 02 nov 2010, 00:00
Ort: Karlstad

Re: Projekt Arizona

Inlägg av selma »

JanneL skrev:Tror inte det, jag är iofs inte så hemma på dom.
De sitter i alla fall på Hercules och DKW har jag tagit reda på.
Det fattades lite delar till baknavet men det har jag fixat till nu så det är löst.
Lite problem att hitta ekrar och nipplar till dom, Acrontfälgarna har 6mm hål och naven har 4,9mm hål
har inte fått tag på Basmotor men vad jag kan se så har han inga rostfria ekrar med dom måtten.
helst skulle jag vilja ha reducerade rostfria ekrar.
jag vet inte hur pass små ekrar man kan ha kan det fungera med 4mm ekerdiameter i 4,9mm hål?
nån som har provat? funkar äkert ett tag och det borde inte vara några problem tycker jag :hmm:
Kan inte se nåt konstigt i det,men kolla med dom.Dom har lite i gömmorna och framförallt kunskap :D
Användarens profilbild
JanneL
Forumsponsor
Inlägg: 3378
Blev medlem: 15 mar 2010, 00:00
Ort: Tärnsjö

Re: Projekt Arizona

Inlägg av JanneL »

Hasse skrev:Intressant! Och välkommen till forumet JanneL :)
Tack Hasse 8)
Användarens profilbild
Hynboholm
Forumsponsor
Inlägg: 2257
Blev medlem: 02 apr 2013, 22:59
Ort: Wermland.

Re: Projekt Arizonda

Inlägg av Hynboholm »

Snyggt!
Vad blir det för motor på denna?
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7309
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: Projekt Arizonda

Inlägg av erlan »

trådrubriken tyder väl på honda?

erlan
Användarens profilbild
Hynboholm
Forumsponsor
Inlägg: 2257
Blev medlem: 02 apr 2013, 22:59
Ort: Wermland.

Re: Projekt Arizonda

Inlägg av Hynboholm »

erlan skrev:trådrubriken tyder väl på honda?

erlan
Kan det vara så?
Ja, vad gör man inte för att slippa *uch... :mrgreen:
Baronen
Forumsponsor
Inlägg: 2031
Blev medlem: 05 sep 2014, 21:34
Ort: Fjugesta

Re: Projekt Arizonda

Inlägg av Baronen »

Vafalls?! Rasföräderi på hög nivå i Tärnsjö?! Ajabaja! :)
Puch Dakota -73/74 Guld, 74cc 4speed
Crescent 1149 Raketarsle -62, 50/3 KFS
Crescent 1134 -59, 50/3 S
Fram M41, 110cc -56
Victoria FM38 -53

RAGNARÖK MK NERIKE
Användarens profilbild
JanneL
Forumsponsor
Inlägg: 3378
Blev medlem: 15 mar 2010, 00:00
Ort: Tärnsjö

Re: Projekt Arizonda

Inlägg av JanneL »

erlan skrev:trådrubriken tyder väl på honda?

erlan
Du är lite klurig du Erlan :wink:
Baronen skrev:Vafalls?! Rasföräderi på hög nivå i Tärnsjö?! Ajabaja! :)
nähe [-X
Ena liten lättlätt förädling bare :mrgreen:
Användarens profilbild
JanneL
Forumsponsor
Inlägg: 3378
Blev medlem: 15 mar 2010, 00:00
Ort: Tärnsjö

Re: Projekt Arizonda

Inlägg av JanneL »

Övre stötdämparfästet såg så klent ut så jag gjorde ett nytt lite biffigare och svetsade dit, mest för att det är kul :D . Den nya axeln till det blev M10x1,25 istället för M8 så nu passar stötdämparna direkt för de har 10mm bussning. Gängorna för dämparna på svingen var slut så jag gjorde nya machande kupolbultar till dessa på en gång, även det med M10.
Bild
Bild
Bild

Var iväg och lämnade limpstommen för rep. hos en plåtslagarbekant, han sa att han nog gör en ny stomme snabbare än att laga det här "galanta" aset :lol:
Gör 30st sa jag för dom e svååååra att få tag på så du kan nog sälja ett gäng på Tradyra.
ska bli kul att se hur det blir. den gamla var inte så kul även om den är klart reparabel.
Bild
Användarens profilbild
JanneL
Forumsponsor
Inlägg: 3378
Blev medlem: 15 mar 2010, 00:00
Ort: Tärnsjö

Re: Projekt Arizonda

Inlägg av JanneL »

Baknavet blir det lite mer jobb med att få till, det fattades lite delar till drevsidan och jag behövde svarva lite distanser och en axel mm. Svingen måste breddas 15mm upptäckte jag. de nya detaljerna till baknavet medförde att jag var tvungen att fräsa upp spåren i svingen några mm, på drevsidan blev det 16mm och på andra sidan blev det 14mm, både främre och bakre stickaxel har diameter 14mm
Jag gjorde detaljerna på drevsidan ganska lika Zündapps konstruktion, det blir både bra och snyggt tycker jag, sen är det inte helt fel att man kan ta bort hjulet utan att lossa drev o kedja.
funderar på att fixa till nya kedjespännare, dom gamla är lite veka och för mycket old style, det får bli nya
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Gjorde iordning ett 36 kuggars drev, vi får se om det räcker , hoppas inte :mrgreen:
Bild
Bild

Blev tvungen att bredda baksvingen med det gick bra
Bild
Bild
Bild
Bild
Baronen
Forumsponsor
Inlägg: 2031
Blev medlem: 05 sep 2014, 21:34
Ort: Fjugesta

Re: Projekt Arizonda

Inlägg av Baronen »

Jättesnyggt! Sånt där mysjobb med svetsen och slipen :)
Puch Dakota -73/74 Guld, 74cc 4speed
Crescent 1149 Raketarsle -62, 50/3 KFS
Crescent 1134 -59, 50/3 S
Fram M41, 110cc -56
Victoria FM38 -53

RAGNARÖK MK NERIKE
Skriv svar