Monarscoot 1957, ett billigt, smutsigt monster!
Re: Monarscoot 1957, ett billigt, smutsigt monster!
Kol objekt...ser very nice ut enligt mig......
Hastighets mätaren avig/upp och ner så att säga den ska du vara rädd om ...
Hastighets mätaren avig/upp och ner så att säga den ska du vara rädd om ...
-
- Inlägg: 509
- Blev medlem: 10 nov 2015, 23:46
- Ort: Morningtown
Re: Monarscoot 1957, ett billigt, smutsigt monster!
näe... den bromslänken är inte alls hemmagjord. Det är originalet. Jag vet det för morsan hade en sån monarscooter och jag minns det precisGhR08 skrev:Hur ska bromstaget till bakbromsen se ut, detta känns lite hemmagjort.
Var kan man köpa nya?
Re: Monarscoot 1957, ett billigt, smutsigt monster!
Det va faktiskt nästa fråga. Så tack för den förklaringen!ilo55cc skrev:En kul grej är att man kan höja och sänka svingen lite med
bulten som sitter i hållaren till gummikudden.
FN M13 450 SV. 4vxl. 1952
Monarscoot. Ilo Piano G50. 3 vxl. 54cc. 12V HPI. Rito-vev. 1957. Fläktkyld.
MBA Panda. Sachs 501. 4 vxl. 1976
Ducati Mini 2. 3 vxl. 1972
2 små barn!
Monarscoot. Ilo Piano G50. 3 vxl. 54cc. 12V HPI. Rito-vev. 1957. Fläktkyld.
MBA Panda. Sachs 501. 4 vxl. 1976
Ducati Mini 2. 3 vxl. 1972
2 små barn!
Re: Monarscoot 1957, ett billigt, smutsigt monster!
Bromsstaget på bilden såg ut som en vajer, skall vara ett massivt stag som går från trampaxelns bromsarm till baknavets bromsarm med en vingmutter där bak för justeringen. Senare modeller med kickstart och bromspedal har kanske vajer.
Re: Monarscoot 1957, ett billigt, smutsigt monster!
Så då är frågan. Kan man köpa vilket som helst eller hur ska den se ut egentligen..?HSE skrev:Bromsstaget på bilden såg ut som en vajer, skall vara ett massivt stag som går från trampaxelns bromsarm till baknavets bromsarm med en vingmutter där bak för justeringen. Senare modeller med kickstart och bromspedal har kanske vajer.
FN M13 450 SV. 4vxl. 1952
Monarscoot. Ilo Piano G50. 3 vxl. 54cc. 12V HPI. Rito-vev. 1957. Fläktkyld.
MBA Panda. Sachs 501. 4 vxl. 1976
Ducati Mini 2. 3 vxl. 1972
2 små barn!
Monarscoot. Ilo Piano G50. 3 vxl. 54cc. 12V HPI. Rito-vev. 1957. Fläktkyld.
MBA Panda. Sachs 501. 4 vxl. 1976
Ducati Mini 2. 3 vxl. 1972
2 små barn!
-
- Inlägg: 509
- Blev medlem: 10 nov 2015, 23:46
- Ort: Morningtown
Re: Monarscoot 1957, ett billigt, smutsigt monster!
näe HSE du har fel där. de första monarscootmodellerna hade vajer till bakbromsen.HSE skrev:Bromsstaget på bilden såg ut som en vajer, skall vara ett massivt stag som går från trampaxelns bromsarm till baknavets bromsarm med en vingmutter där bak för justeringen. Senare modeller med kickstart och bromspedal har kanske vajer.
Re: Monarscoot 1957, ett billigt, smutsigt monster!
Då torde det vara en tidig 57 för min 57 har stag..
-
- Inlägg: 509
- Blev medlem: 10 nov 2015, 23:46
- Ort: Morningtown
Re: Monarscoot 1957, ett billigt, smutsigt monster!
stod det inte 1956 på motorn?ilo55cc skrev:Då torde det vara en tidig 57 för min 57 har stag..
Re: Monarscoot 1957, ett billigt, smutsigt monster!
Började väl tillverkas 57 eller ?sachsmaster skrev:stod det inte 1956 på motorn?ilo55cc skrev:Då torde det vara en tidig 57 för min 57 har stag..
-
- Inlägg: 509
- Blev medlem: 10 nov 2015, 23:46
- Ort: Morningtown
Re: Monarscoot 1957, ett billigt, smutsigt monster!
vet inte men så är det säkert... men jag tror ändå att just det här exemplaret är en tidig rackare dels p.g.a. motoråret men också att den är märkt Monark med målad silvertext på benskyddet istället för monarscoot-emblemet som väl är mera vanligt?ilo55cc skrev:Började väl tillverkas 57 eller ?sachsmaster skrev:stod det inte 1956 på motorn?ilo55cc skrev:Då torde det vara en tidig 57 för min 57 har stag..
Re: Monarscoot 1957, ett billigt, smutsigt monster!
Känns mer och mer som jackpot att ha köpt den här!
Tänka sig, en nästan 60år gammal moped i detta skick för så lite pengar!
Men!
Frågan är om det inte är bättre att byta till ett nytt fräscht bromsstag istället för att försöka laga den gamla trasiga vajern..
Tänka sig, en nästan 60år gammal moped i detta skick för så lite pengar!
Men!
Frågan är om det inte är bättre att byta till ett nytt fräscht bromsstag istället för att försöka laga den gamla trasiga vajern..
FN M13 450 SV. 4vxl. 1952
Monarscoot. Ilo Piano G50. 3 vxl. 54cc. 12V HPI. Rito-vev. 1957. Fläktkyld.
MBA Panda. Sachs 501. 4 vxl. 1976
Ducati Mini 2. 3 vxl. 1972
2 små barn!
Monarscoot. Ilo Piano G50. 3 vxl. 54cc. 12V HPI. Rito-vev. 1957. Fläktkyld.
MBA Panda. Sachs 501. 4 vxl. 1976
Ducati Mini 2. 3 vxl. 1972
2 små barn!
-
- Inlägg: 509
- Blev medlem: 10 nov 2015, 23:46
- Ort: Morningtown
Re: Monarscoot 1957, ett billigt, smutsigt monster!
nya fräscha delar på 60 år gamla mopeder tilltalar inte mej alls men det gör man som man vill
Re: Monarscoot 1957, ett billigt, smutsigt monster!
Nu till nästa kritiska fråga.
Hur tvättar man den utan att förstöra färgen eller den handmålade dekalen?
Hur tvättar man den utan att förstöra färgen eller den handmålade dekalen?
FN M13 450 SV. 4vxl. 1952
Monarscoot. Ilo Piano G50. 3 vxl. 54cc. 12V HPI. Rito-vev. 1957. Fläktkyld.
MBA Panda. Sachs 501. 4 vxl. 1976
Ducati Mini 2. 3 vxl. 1972
2 små barn!
Monarscoot. Ilo Piano G50. 3 vxl. 54cc. 12V HPI. Rito-vev. 1957. Fläktkyld.
MBA Panda. Sachs 501. 4 vxl. 1976
Ducati Mini 2. 3 vxl. 1972
2 små barn!
Re: Monarscoot 1957, ett billigt, smutsigt monster!
Testa med såpa och ljummet vatten.GhR08 skrev:Nu till nästa kritiska fråga.
Hur tvättar man den utan att förstöra färgen eller den handmålade dekalen?
Re: Monarscoot 1957, ett billigt, smutsigt monster!
Testa? Vet du att det funkar bra?HSE skrev:Testa med såpa och ljummet vatten.
Vill inte förstöra "patinan".
FN M13 450 SV. 4vxl. 1952
Monarscoot. Ilo Piano G50. 3 vxl. 54cc. 12V HPI. Rito-vev. 1957. Fläktkyld.
MBA Panda. Sachs 501. 4 vxl. 1976
Ducati Mini 2. 3 vxl. 1972
2 små barn!
Monarscoot. Ilo Piano G50. 3 vxl. 54cc. 12V HPI. Rito-vev. 1957. Fläktkyld.
MBA Panda. Sachs 501. 4 vxl. 1976
Ducati Mini 2. 3 vxl. 1972
2 små barn!