Monarscoot 1957, ett billigt, smutsigt monster!

Original- och bruksrenoveringar samt Custombyggen.
HSE
Inlägg: 5534
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Monarscoot 1957 (?), ett billigt, smutsigt monster!

Inlägg av HSE »

Kan det vara en ledtråd att det står 1956 på motorplåten?
Användarens profilbild
GhR08
Inlägg: 340
Blev medlem: 16 okt 2014, 08:16
Ort: Stockholm

Re: Monarscoot 1957 (?), ett billigt, smutsigt monster!

Inlägg av GhR08 »

HSE skrev:Kan det vara en ledtråd att det står 1956 på motorplåten?
Ja jo, men bara för att motorn är från 56 behöver inte betyda att mopeden är det.
Men!
Gärna för mig, då är den 60 år gammal istället för 59!

Men vänta lite nu, Monarscooten kom väl först 1957?
FN M13 450 SV. 4vxl. 1952
Monarscoot. Ilo Piano G50. 3 vxl. 54cc. 12V HPI. Rito-vev. 1957. Fläktkyld.
MBA Panda. Sachs 501. 4 vxl. 1976
Ducati Mini 2. 3 vxl. 1972
2 små barn!
Användarens profilbild
GhR08
Inlägg: 340
Blev medlem: 16 okt 2014, 08:16
Ort: Stockholm

Re: Monarscoot 1957 (?), ett billigt, smutsigt monster!

Inlägg av GhR08 »

ilo55cc skrev:Kul med bakvänd hastighetsmätare,har själv en 57:a men där går mätaren åt andra hållet.
Ha! Det hade jag inte ens tänkt på, många spännande små detaljer på dessa mopeder!
FN M13 450 SV. 4vxl. 1952
Monarscoot. Ilo Piano G50. 3 vxl. 54cc. 12V HPI. Rito-vev. 1957. Fläktkyld.
MBA Panda. Sachs 501. 4 vxl. 1976
Ducati Mini 2. 3 vxl. 1972
2 små barn!
Baronen
Forumsponsor
Inlägg: 2031
Blev medlem: 05 sep 2014, 21:34
Ort: Fjugesta

Re: Monarscoot 1957, ett billigt, smutsigt monster!

Inlägg av Baronen »

Den motorn satt väl på flera modeller och ILO producerade troligtvis dessa motorer i större volymer och lagrade för att kunna leverera. Har du en tidig -57 så är det ju inte helt otroligt att motorn är tillverkad -56.
Puch Dakota -73/74 Guld, 74cc 4speed
Crescent 1149 Raketarsle -62, 50/3 KFS
Crescent 1134 -59, 50/3 S
Fram M41, 110cc -56
Victoria FM38 -53

RAGNARÖK MK NERIKE
Användarens profilbild
GhR08
Inlägg: 340
Blev medlem: 16 okt 2014, 08:16
Ort: Stockholm

Re: Monarscoot 1957, ett billigt, smutsigt monster!

Inlägg av GhR08 »

mona21.jpg
mona22.jpg
Så där ja, nu börjar den bli naknare.
Storstädning är det som gäller nu för fan vad skitig den är.

Däremot undrar jag var man får tag i alla gummidetaljer.
Satt bla en gummilist mellan ramen och benskydden.

Sen sitter det någon stor lapp (Läder?) under tanken. Vad har den för funktion?

Såg även att det såldes ett kedjeskytt på Facebook, ska en Monarscoot ha kedjeskydd?
FN M13 450 SV. 4vxl. 1952
Monarscoot. Ilo Piano G50. 3 vxl. 54cc. 12V HPI. Rito-vev. 1957. Fläktkyld.
MBA Panda. Sachs 501. 4 vxl. 1976
Ducati Mini 2. 3 vxl. 1972
2 små barn!
Baronen
Forumsponsor
Inlägg: 2031
Blev medlem: 05 sep 2014, 21:34
Ort: Fjugesta

Re: Monarscoot 1957, ett billigt, smutsigt monster!

Inlägg av Baronen »

Den lappen är till för att ta upp vibrationer och missljud.
Puch Dakota -73/74 Guld, 74cc 4speed
Crescent 1149 Raketarsle -62, 50/3 KFS
Crescent 1134 -59, 50/3 S
Fram M41, 110cc -56
Victoria FM38 -53

RAGNARÖK MK NERIKE
HSE
Inlägg: 5534
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Monarscoot 1957, ett billigt, smutsigt monster!

Inlägg av HSE »

Minns inte att min -57 hade något kedje skydd och på dessa bilder ser man heller inget spår av något: http://www.google.se/search?q=monarscoo ... DCQQsAQIGg
Användarens profilbild
GhR08
Inlägg: 340
Blev medlem: 16 okt 2014, 08:16
Ort: Stockholm

Re: Monarscoot 1957, ett billigt, smutsigt monster!

Inlägg av GhR08 »

HSE skrev:Minns inte att min -57 hade något kedje skydd och på dessa bilder ser man heller inget spår av något: http://www.google.se/search?q=monarscoo ... DCQQsAQIGg
Nej eller hur, jag ser inget som ser ut som ett kedjeskydd heller...
FN M13 450 SV. 4vxl. 1952
Monarscoot. Ilo Piano G50. 3 vxl. 54cc. 12V HPI. Rito-vev. 1957. Fläktkyld.
MBA Panda. Sachs 501. 4 vxl. 1976
Ducati Mini 2. 3 vxl. 1972
2 små barn!
Användarens profilbild
GhR08
Inlägg: 340
Blev medlem: 16 okt 2014, 08:16
Ort: Stockholm

Re: Monarscoot 1957, ett billigt, smutsigt monster!

Inlägg av GhR08 »

Baronen skrev:Den lappen är till för att ta upp vibrationer och missljud.
Ok, vad är det för material då? Och du har inget mått på den?
FN M13 450 SV. 4vxl. 1952
Monarscoot. Ilo Piano G50. 3 vxl. 54cc. 12V HPI. Rito-vev. 1957. Fläktkyld.
MBA Panda. Sachs 501. 4 vxl. 1976
Ducati Mini 2. 3 vxl. 1972
2 små barn!
Baronen
Forumsponsor
Inlägg: 2031
Blev medlem: 05 sep 2014, 21:34
Ort: Fjugesta

Re: Monarscoot 1957, ett billigt, smutsigt monster!

Inlägg av Baronen »

GhR08 skrev:
Baronen skrev:Den lappen är till för att ta upp vibrationer och missljud.
Ok, vad är det för material då? Och du har inget mått på den?
Jag vet inte om det är original men på ett par mopeder som jag tagit av tanken på har det suttit som på din och på en Fram så har jag satt dit en gummibit för att slippa missljud från tanken. Det kunna vara läder eller armerad gummiduk. Svårt att se.
Puch Dakota -73/74 Guld, 74cc 4speed
Crescent 1149 Raketarsle -62, 50/3 KFS
Crescent 1134 -59, 50/3 S
Fram M41, 110cc -56
Victoria FM38 -53

RAGNARÖK MK NERIKE
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7309
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: Monarscoot 1957, ett billigt, smutsigt monster!

Inlägg av erlan »

om det ska vara kedjeskydd på alla monarscoot vet jag inte.
jag har samlat på mig 3 ramar till 1269-varianten med sachsmotor och dom ska ha kedjeskydd,
men det har varit borta på alla 3.
men då har 2 varit slaktoffer och en avstannad renovering.

men om det ska skydda skärmen från oljesprut eller kedjan från grus som ramlar ner från skärmen
har jag inte lyckats lista ut.

en annan detalj som ofta saknas är innerskärmen mellan bakhjul och tank.

erlan
Användarens profilbild
GhR08
Inlägg: 340
Blev medlem: 16 okt 2014, 08:16
Ort: Stockholm

Re: Monarscoot 1957, ett billigt, smutsigt monster!

Inlägg av GhR08 »

erlan skrev:om det ska vara kedjeskydd på alla monarscoot vet jag inte.
jag har samlat på mig 3 ramar till 1269-varianten med sachsmotor och dom ska ha kedjeskydd,
men det har varit borta på alla 3.
men då har 2 varit slaktoffer och en avstannad renovering.

men om det ska skydda skärmen från oljesprut eller kedjan från grus som ramlar ner från skärmen
har jag inte lyckats lista ut.

en annan detalj som ofta saknas är innerskärmen mellan bakhjul och tank.

erlan
Det låter ju inte orimmligt att det borde sitta ett kedjeskydd på dom, men det verkar inte ha varit standard om alla saknar ett..

Innerskärm? Kan det vara den läderbit jag undrade över, eller menar du en skärm, i plåt?
FN M13 450 SV. 4vxl. 1952
Monarscoot. Ilo Piano G50. 3 vxl. 54cc. 12V HPI. Rito-vev. 1957. Fläktkyld.
MBA Panda. Sachs 501. 4 vxl. 1976
Ducati Mini 2. 3 vxl. 1972
2 små barn!
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7309
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: Monarscoot 1957, ett billigt, smutsigt monster!

Inlägg av erlan »

om det är läder har jag ingen aning om men det är en remsa i nåt mjukt materian, som sitter spänt
mellan två fästen.

gissat att det är ett elende med kedjeskydden när man ska lägga på kedjan.
gissar att det är ett elende att montera det på ovansidan av svingen, innanför fjädringen.

erlan
Användarens profilbild
GhR08
Inlägg: 340
Blev medlem: 16 okt 2014, 08:16
Ort: Stockholm

Re: Monarscoot 1957, ett billigt, smutsigt monster!

Inlägg av GhR08 »

erlan skrev:om det är läder har jag ingen aning om men det är en remsa i nåt mjukt materian, som sitter spänt
mellan två fästen.

erlan
Då är det samma lapp/kåpa vi pratar om.
Min sitter kvar men är rätt sunkig. Ska försöka få av den så hel som möjligt och se vad det är för nått.

Hur ska bromstaget till bakbromsen se ut, detta känns lite hemmagjort.
Var kan man köpa nya?
mona11.jpg
Apropå underliga detaljer.
Sitter nån gummibit under svingen också.
Kan det vara nån typ av extra dämpning?
mona14.jpg
FN M13 450 SV. 4vxl. 1952
Monarscoot. Ilo Piano G50. 3 vxl. 54cc. 12V HPI. Rito-vev. 1957. Fläktkyld.
MBA Panda. Sachs 501. 4 vxl. 1976
Ducati Mini 2. 3 vxl. 1972
2 små barn!
Användarens profilbild
ilo55cc
Inlägg: 774
Blev medlem: 07 feb 2010, 00:00
Ort: Silverstaden

Re: Monarscoot 1957, ett billigt, smutsigt monster!

Inlägg av ilo55cc »

Det ska sitta ett litet kedjeskydd under karossen mellan motorn och fram till fjädringsinfästningen ungefär ,kanske 25cm långt
bara på ovansidan av kedjan. Förmodligen för att skydda tanken från stänk. Syns knappt med karossen monterad.
Gummit under svingen är väl för att ta emot när den fjädrar ut. En kul grej är att man kan höja och sänka svingen lite med
bulten som sitter i hållaren till gummikudden.
Skriv svar