Dubbat

Original- och bruksrenoveringar samt Custombyggen.
frippegubben
Inlägg: 193
Blev medlem: 19 apr 2010, 23:00
Ort: Karlskoga
Kontakt:

Re: Dubbat

Inlägg av frippegubben »

Halloj!

Måste bara tipsa om den här länken om att dubba däck, funkar nog för moped också även om det var cross i artikeln:
https://www.diymotofix.com/blog/motorcy ... part-three

/Fredrik
Användarens profilbild
billykid
Forumsponsor
Inlägg: 3443
Blev medlem: 16 jan 2010, 00:00
Ort: Norra Dalarna

Re: Dubbat

Inlägg av billykid »

Bra länk och seriös dubbning..... thumb_up

Men en sak som min expert säger jobbat med däck i över 30år. Man ska inte ha dubbarna i en linje, titta på ett dubbat vinter däck för bil.

Förklaringen är ganska enkel.....det är för att dubbarna inte ska gå i samma spår i isen, ej gräva i samma spår. När nästa dubb kommer ska
den blida ett nytt spår i isen/snö inte gräva i det gamla dubb spåret. Är man över seriös och får snygga rader har man gjort fel enligt han,
bätter att dubbarna är lite sneda och olika centrerat... :!:
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7308
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: Dubbat

Inlägg av erlan »

vill man kosta på sig skruvdubb så tror jag mer på BestGrip än på Coldcutter i exemplet ovan.

men det är nog rätt att man vill ha så många rader som möjligt, om man inte pluggar tokfullt
med dubb.
har man för mycket dubb och kommer ut på asfalt så kan det bli lite tomtebloss-effekt.

erlan
Användarens profilbild
billykid
Forumsponsor
Inlägg: 3443
Blev medlem: 16 jan 2010, 00:00
Ort: Norra Dalarna

Re: Dubbat

Inlägg av billykid »

erlan skrev:vill man kosta på sig skruvdubb så tror jag mer på BestGrip än på Coldcutter i exemplet ovan.

men det är nog rätt att man vill ha så många rader som möjligt, om man inte pluggar tokfullt
med dubb.
har man för mycket dubb och kommer ut på asfalt så kan det bli lite tomtebloss-effekt.

erlan
.
.
(har man för mycket dubb och kommer ut på asfalt)...Och det blir svin halt, märks redan i garget... :shock:
HSE
Inlägg: 5521
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Dubbat

Inlägg av HSE »

På tal om halt såg jag en utredning om en olycka i USA där en HD åkare körde vält i en kurva framför en bil och dog. Visade sig att han putsat sin båge så noga att han till och med blankade hela däcken med silicon medel. I första kurvan efteråt var däcken så hala att han gick omkull med fatal utgång :shock: Så se upp med hala däck och dito vägar :wink:
Användarens profilbild
billykid
Forumsponsor
Inlägg: 3443
Blev medlem: 16 jan 2010, 00:00
Ort: Norra Dalarna

Re: Dubbat

Inlägg av billykid »

HSE skrev:På tal om halt såg jag en utredning om en olycka i USA där en HD åkare körde vält i en kurva framför en bil och dog. Visade sig att han putsat sin båge så noga att han till och med blankade hela däcken med silicon medel. I första kurvan efteråt var däcken så hala att han gick omkull med fatal utgång :shock: Så se upp med hala däck och dito vägar :wink:
.
.
Haha...det är som att spruta vinylglans på rattten, då blir den hal som en ål..... staff_gemini-1.gif staff_gemini-1.gif
Skriv svar