Halloj!
Måste bara tipsa om den här länken om att dubba däck, funkar nog för moped också även om det var cross i artikeln:
https://www.diymotofix.com/blog/motorcy ... part-three
/Fredrik
Dubbat
-
- Inlägg: 193
- Blev medlem: 19 apr 2010, 23:00
- Ort: Karlskoga
- Kontakt:
Re: Dubbat
Bra länk och seriös dubbning.....
Men en sak som min expert säger jobbat med däck i över 30år. Man ska inte ha dubbarna i en linje, titta på ett dubbat vinter däck för bil.
Förklaringen är ganska enkel.....det är för att dubbarna inte ska gå i samma spår i isen, ej gräva i samma spår. När nästa dubb kommer ska
den blida ett nytt spår i isen/snö inte gräva i det gamla dubb spåret. Är man över seriös och får snygga rader har man gjort fel enligt han,
bätter att dubbarna är lite sneda och olika centrerat...
Men en sak som min expert säger jobbat med däck i över 30år. Man ska inte ha dubbarna i en linje, titta på ett dubbat vinter däck för bil.
Förklaringen är ganska enkel.....det är för att dubbarna inte ska gå i samma spår i isen, ej gräva i samma spår. När nästa dubb kommer ska
den blida ett nytt spår i isen/snö inte gräva i det gamla dubb spåret. Är man över seriös och får snygga rader har man gjort fel enligt han,
bätter att dubbarna är lite sneda och olika centrerat...
Re: Dubbat
vill man kosta på sig skruvdubb så tror jag mer på BestGrip än på Coldcutter i exemplet ovan.
men det är nog rätt att man vill ha så många rader som möjligt, om man inte pluggar tokfullt
med dubb.
har man för mycket dubb och kommer ut på asfalt så kan det bli lite tomtebloss-effekt.
erlan
men det är nog rätt att man vill ha så många rader som möjligt, om man inte pluggar tokfullt
med dubb.
har man för mycket dubb och kommer ut på asfalt så kan det bli lite tomtebloss-effekt.
erlan
Re: Dubbat
.erlan skrev:vill man kosta på sig skruvdubb så tror jag mer på BestGrip än på Coldcutter i exemplet ovan.
men det är nog rätt att man vill ha så många rader som möjligt, om man inte pluggar tokfullt
med dubb.
har man för mycket dubb och kommer ut på asfalt så kan det bli lite tomtebloss-effekt.
erlan
.
(har man för mycket dubb och kommer ut på asfalt)...Och det blir svin halt, märks redan i garget...
Re: Dubbat
På tal om halt såg jag en utredning om en olycka i USA där en HD åkare körde vält i en kurva framför en bil och dog. Visade sig att han putsat sin båge så noga att han till och med blankade hela däcken med silicon medel. I första kurvan efteråt var däcken så hala att han gick omkull med fatal utgång Så se upp med hala däck och dito vägar
Re: Dubbat
.HSE skrev:På tal om halt såg jag en utredning om en olycka i USA där en HD åkare körde vält i en kurva framför en bil och dog. Visade sig att han putsat sin båge så noga att han till och med blankade hela däcken med silicon medel. I första kurvan efteråt var däcken så hala att han gick omkull med fatal utgång Så se upp med hala däck och dito vägar
.
Haha...det är som att spruta vinylglans på rattten, då blir den hal som en ål.....