Mickes KS50 -70

Original- och bruksrenoveringar samt Custombyggen.
Ricky
Inlägg: 288
Blev medlem: 03 jan 2009, 00:00

Re: Mickes KS50 -70

Inlägg av Ricky »

Hur spände du upp det i svarven?
Mellan dubb och kullager på plats och medbringare eller på något annat sätt?

Står nämligen inför samma operation själv..

mvh Ricky
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5459
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: Mickes KS50 -70

Inlägg av Micke S »

Mange skrev:
Micke S skrev:Någon som vet om de båda motorfästena är galvade original eller svartmålade?
Dom är galvade orginal.
Ja här syns det att de har varit galvade. Delarna är inte alls lika snyggt jämngråa som när de var blästrade genom att fosfateringen blir flammig beroende på att underlaget har olika egenskaper över ytan. Men fosfateringen är en bra grund att gå vidare på med lackering och hindrar att grejorna börjar rosta på en gång som det kan bli med nyblästrade saker. Jag har i.o.f.s. inget problem med det genom att den relativa luftfultigheten garaget bara är ca 25% efter installation av luft/luft värmepumpen.
DSC05213.JPG
Nästa sak som fixades till var att fräsa ur spår i bakkant på Polini 80 cylinderns båda nedre kylflänsar. Det undre motorfästet används för att fixera motorn i maskinskruvstycket. Jag blev lite förvånad att motorn fick plats på skruvstycket under spindeln och hade räknat med att få spänna fast den direkt på koordinatbordet med klampor över genomgående bultar i motorfästena. Efter modifieringen går det att använda original motorupphängning. Det blir tajt mellan det högra bygelbenet och högra skruven till insugsröret så man får putsa bort lite på insidan av bygeln där men det är inget som syns sedan.
Bilagor
DSC05215.JPG
DSC05216.JPG
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5459
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: Mickes KS50 -70

Inlägg av Micke S »

Ricky skrev:Hur spände du upp det i svarven?
Mellan dubb och kullager på plats och medbringare eller på något annat sätt?

Står nämligen inför samma operation själv..

mvh Ricky
Jag spände upp navet innan fälgen var monterad så att det blev lättdrivet och risken för vibrationer hålls nere. En 12 mm axel fördes in i lagret närmast chucken och en roterande dubb mot det andra hjullagret fick trycka navet mot chucken. Sedan använde jag ett nytt och vasst karbidskär och tog bara en halv tiondel i taget, totalt 2 tiondelar. Materialet i bromsstrumman är nästan lika hårt som kullagerstål så det gäller att allt är stabilt och inga glapp finns i kilar som därför ställdes lite hårdare än normalt. Det får föstås inte vara glappa hjullager när man spänner upp ett nav så här.

Vill man vara 100% säker på att navet inte börjar spinna på axeln och få ett stabilt montage kan man ta bort lagret mot chucken och svarva till en grövre axel i aluminium som passar exakt i lagerläget och låsa den med Loctite. Enklast är sedan att värma på lite och slå eller trycka ut klumpen med en hydraulpress när man är klar.

Eller så borrar man och sätter ett stift på navet som får driva navet mot en chuckback. Det finns många sätt som är säkrare än metoden som jag använde men det gick bra i alla fall.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Ricky
Inlägg: 288
Blev medlem: 03 jan 2009, 00:00

Re: Mickes KS50 -70

Inlägg av Ricky »

Tack för tipsen.
Ska testa med lite olika skär på ett utdömt nav.

//Ricky
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5459
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: Mickes KS50 -70

Inlägg av Micke S »

Ja det är klokt att testa innan. Får man vibrationer så att det blir fiskbensmönster p.g.a. instabilitet så är det nästan kört sedan även med en stabil uppsättning genom att materialet är så hårt. Då tvingas man ta större skärdjup och får inte längre en trumma med passande radie mot backarna.

Kraven på att moppen ska bli i fint skick ökar lite hela tiden. Så en hel del saker som från början inte var tänkta att bytas men är lite skabbiga bytts i alla fall genom att merkostnaden är försumbar i den totala renoveringskostnaden :shock: Mopedrenovering gjorde som vanligt en blixtsnabb leverans och alla delat ser jyssta ut.
Bilagor
DSC05217.JPG
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Användarens profilbild
billykid
Forumsponsor
Inlägg: 3443
Blev medlem: 16 jan 2010, 00:00
Ort: Norra Dalarna

Re: Mickes KS50 -70

Inlägg av billykid »

Micke S skrev:
Mange skrev:
Micke S skrev:Någon som vet om de båda motorfästena är galvade original eller svartmålade?
Dom är galvade orginal.
Ja här syns det att de har varit galvade. Delarna är inte alls lika snyggt jämngråa som när de var blästrade genom att fosfateringen blir flammig beroende på att underlaget har olika egenskaper över ytan. Men fosfateringen är en bra grund att gå vidare på med lackering och hindrar att grejorna börjar rosta på en gång som det kan bli med nyblästrade saker. Jag har i.o.f.s. inget problem med det genom att den relativa luftfultigheten garaget bara är ca 25% efter installation av luft/luft värmepumpen.
DSC05213.JPG
Nästa sak som fixades till var att fräsa ur spår i bakkant på Polini 80 cylinderns båda nedre kylflänsar. Det undre motorfästet används för att fixera motorn i maskinskruvstycket. Jag blev lite förvånad att motorn fick plats på skruvstycket under spindeln och hade räknat med att få spänna fast den direkt på koordinatbordet med klampor över genomgående bultar i motorfästena. Efter modifieringen går det att använda original motorupphängning. Det blir tajt mellan det högra bygelbenet och högra skruven till insugsröret så man får putsa bort lite på insidan av bygeln där men det är inget som syns sedan.
.
.
Snyggt jobbat Micke.... slider_score.gif ..men det finns enklar Op. för samma sak... 8)
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5459
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: Mickes KS50 -70

Inlägg av Micke S »

Ja en roterande fil på slipmaskinen hade fungerat precis lika bra :)
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Användarens profilbild
JoNo
Forumsponsor
Inlägg: 851
Blev medlem: 22 okt 2014, 09:16
Ort: Bollnäs kommun

Re: Mickes KS50 -70

Inlägg av JoNo »

Har en känsla att den här dappen blir en riktig godbit. :drewl:
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5459
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: Mickes KS50 -70

Inlägg av Micke S »

Tack för uppmuntran ! Ser också fram mot det färdiga resultatet :D En bra grej med att behöva vänta på delar från lack är att man får tid att se över delar och tänka till lite på kommande steg.

Jag gissar att det blir en tvåstegsprocedur. Först montera ihop allt och se till att det lirar och maskinen går bra. Sedan ta ett steg tillbaka och se vad som behöver förbättras för man missar säkert en hel del i ivern att bli klar men det är ju inte värre än att man får "gå påan igen". :P

I dag ska jag försöka få till den bakre bromsskölden som ser för djäklig ut med hack och repor.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Användarens profilbild
JanneL
Forumsponsor
Inlägg: 3378
Blev medlem: 15 mar 2010, 00:00
Ort: Tärnsjö

Re: Mickes KS50 -70

Inlägg av JanneL »

Vissa mopeder tål ju att kostas på, och det är väl en fördel för oss som säljer mopeden efter nåt eller några år för att byta till en annan osv. '
Det skulle ju vara ekonomiskt självmord att lägga en åttatusenkoronorslack på en Compact.
Användarens profilbild
zappafan
Forumsponsor
Inlägg: 5188
Blev medlem: 09 maj 2009, 23:00
Ort: Robertsfors - 6 mil norr om Umeå

Re: Mickes KS50 -70

Inlägg av zappafan »

JanneL skrev: att lägga en åttatusenkoronorslack på en Compact.
:not_a_clue: staff_shutup9ou.gif :mrgreen: :wink:
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5459
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: Mickes KS50 -70

Inlägg av Micke S »

I det här fallet hade det inte ens lönat sig att lacka moppen själv. Kostnaden för att lacka alla delar är mindre än hälften av 8000. För min del står jag dock med 6 stora sprayflaskor Zundappblå, 3 sprayflaskor 2-komponent klarlack och 3 flaskor Primer/Filler till övers genom att jag valde att inte lacka själv. Allt i proffkvalité som ger ett helt annat resultat än Biltemafärger :shock: Färgerna kan säljas om någon behöver, kom med ett bud i så fall via PM.

Bromsskölden bak är klar i alla fall. jag använde ovan nämnda primer filler, Hagmans fälgfärg och 1k klarlack. Det hade gått att få till betydligt bättre men blev okay jämfört med hur det var innan. När jag ser hur svårt det är så är jag däjkligt nöjd att allt det blåa blir påsprutat av ett proffs inkl. underarbete :D

Ser på bilden också att jag fuskade lite med sodablästringen på insidan men det är bara att blåsa på lite till "någon gång" :wink: Blästersprutan är från Jula och fungerar väldigt bra för Soda. Den kan även användas för glasblästring. Det gick inte åt mycket Soda för att blåsa rent på insidan.

Färgen har en jättefin "galvlyster," som syns på sista bilden, så jag kör med samma på de båda motorfästena nertill och bygeln upptill :D
Bilagor
DSC05218.JPG
DSC05219.JPG
DSC05221.JPG
DSC05224.JPG
DSC05225.JPG
DSC05228.JPG
DSC05227.JPG
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5459
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: Mickes KS50 -70

Inlägg av Micke S »

Fusk-galvaniseringen blir tillräckligt bra vilket framgår av den andra bilden där man ser ytan bra.

En gissning är att moppen kommer att vara klar och provstartad om precis 20 dagar från nu så det gäller att ligga på lite :wink:
Bilagor
DSC05231.JPG
DSC05232.JPG
Senast redigerad av Micke S den 20 maj 2016, 04:45, redigerad totalt 1 gånger.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Användarens profilbild
Lolalola
Moderator
Inlägg: 2958
Blev medlem: 25 jun 2010, 23:00

Re: Mickes KS50 -70

Inlägg av Lolalola »

Jösses sicken yta. Skitsnyggt!
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5459
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: Mickes KS50 -70

Inlägg av Micke S »

Tack ! Ja det syns att det är en fungerande metod. Jag var lite orolig för att det skulle se ut som tattarkrom men det gör det inte .
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Skriv svar