Monarped -53 JLO FP50

Original- och bruksrenoveringar samt Custombyggen.
Virre
Inlägg: 15
Blev medlem: 05 feb 2016, 20:41

Monarped -53 JLO FP50

Inlägg av Virre »

I veckan hämtade jag en Monark Monarped från 1953 med FP50 motor.
Inget särkilt med detta exemplaret men avståndet till säljaren var relativt kort och moppen verkade ha det jag sökte.
En viss "patina" får man ju räkna med när grejerna har 63år på nacken, hade väl inte tänkt att göra nått åt lack utan köra den som den är till en början.
Faktum är att jag inte tänkt att göra nått mer med motorn heller men eftersom det fattades en tändkabel och jag blev nyfiken på skicket på motorn så lyte jag bort motorn och cylindern.
Loppet ser hyggligt ut, inga repor. Kolven var okej också och i orginal dimension 38mm så där torde det räcka med en honing och kanske nya ringar för att lyxa till det.
Dessvärre känns ett litet spel i vevstaken radiellt samt att vevpartiet kan flyttas sida till sida någon tiondel, inget bra alltså.

Kommer byta lager + packboxar i motorn och försöka hitta ett nytt vevparti alternativt låta någon byta vevtappslager samt ny bussning i vevstaken. Vad kan en sådan operation gå loss på tror ni?

Hitills så har naven plockats ner och smorts samt framgaffeln har fått nytt fett.
Saknar vänster sidas kåpa över drevet så har någon en extra får ni gärna hojta till!

Bild