Comet 1976 i min version!!

Original- och bruksrenoveringar samt Custombyggen.
Sydstatare
Inlägg: 196
Blev medlem: 03 nov 2015, 17:50
Ort: Vena

Re: Comet 1976 i min version!!

Inlägg av Sydstatare »

Blev redigt snyggt resultat...
Puch, Crescent, Rex, Zundapp
O såklart V8
Peter Holbrant
Forumsponsor
Inlägg: 815
Blev medlem: 26 feb 2016, 22:08

Re: Comet 1976 i min version!!

Inlägg av Peter Holbrant »

Bockar och tackar vart till sist värt allt slit.. Slet isär den runt slutet av februari så vart ett par tuffa månader...
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5461
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: Comet 1976 i min version!!

Inlägg av Micke S »

Peter Holbrant skrev:Redo eller ej nu är den lastad inför första rallyt... Dock jävlades det in i kaklet mycket typ skitmissnöjd vid första provturen gick sämre med tivedens steg tre än RN motor steg två!! Visade sig bero på den nya tändspolen var kass repade sig ordentligt efter ett byte till lånad standard.
Mycket fint bygge med massor med innovativa och välgjorda lösningar thumb_up

De där gula s.k. högvarvspolarna med tändkurva är en ren bluff. Det finns ingen varvtalsbegränsare i standardspolarna och de gula spolarna har definitivt ingen tändkurva. Jag fattar inte att RN motor fortfarande annonserar dem som sådana men han säljer säkert många av dem och struntar i att det är båg eller gör det i ren okunskap. Om du vill ha en tändkurva på riktigt är det lätt att ordna med ett motstånd och en konding. Då kan du kombinera bra dragkraft på låga varv och hög effekt på höga varv utan risk för spikningar, vilket inte går att åstadkomma med en fast tändning. På en lågvarvig motor spelar det inte så stor roll för där kan man t.ex. köra med fast 2,5 mm FÖD men på en mer högvarvig motor som ger bra effekt går det inte utan att kolven spikar sönder och effekten blir dålig även under tiden den inte har hunnit gå sönder.

Det finns en spole som annonseras ha tändkurva och den har det också även om den inte flyttar tändningen så mycket. Det är de röda Top Racing spolarna. Men de reglerar tändningen år fel håll för 2T cocos_acc.gif

Ett filter mellan kranen och förgasaren är aldrig fel :wink:
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Peter Holbrant
Forumsponsor
Inlägg: 815
Blev medlem: 26 feb 2016, 22:08

Re: Comet 1976 i min version!!

Inlägg av Peter Holbrant »

Köpte tändspolen för den gamla gick sönder förra säsongen och skiljde inte många kronor... Håller med gör ingen större skillnad mot originalet... Men kan säga "fungerar" nu i alla fall visade sig vara en kortis i vänsterhandtaget att den fungerade efter tändspolebyte berodde på att kortisen var bortkopplad efter den teststarten.. Nu fixat kortis och mopeden löjligt lättstartad men i kväll ska jag testa ett par drevningar och även spolar har visserligen aldrig räknad med någon större effektökning med tändspolen men om det blir någon bättring sämmring vet jag senare idag kommer bli intressant se... Men det mesta testas i kväll och några mils provkörningar kvar innan cylindern är inkörd men återkommer för "slutresultat"..
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5461
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: Comet 1976 i min version!!

Inlägg av Micke S »

Då har det säkert löst sig.

Jag fick kortis i dödarknappen på en moppe med Kokusansystem. På bilden nedan ser man att sladden för dödaren (Absteller) lämnar flera hundra volt och det är den man kortsluter till jord när motorn stoppas. Genom att det är så hög spänning kan det även om strömmen är låg och det är korta pulser leda till att dödarkontakten så småningom blir bränd och orsakar kortslutning. Jag har inte mätt spänningen men det pirrar till rätt bra om man råkar ta på kabeln så det är i alla fall hög spänning jämfört med 12 V :shock:

Dödarsladden är kopplad via två dioder till högspänningsledningen (grön punkt) från tändplattan som matar CDIn med högspänning som uppges till 350 V växlelström i bilden.
Bilagor
kokusan_zuendbox.png
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Skriv svar