Comet 1976 i min version!!

Original- och bruksrenoveringar samt Custombyggen.
Sydstatare
Inlägg: 196
Blev medlem: 03 nov 2015, 17:50
Ort: Vena

Re: Comet 1976 i min version!!

Inlägg av Sydstatare »

Blir kanon snyggt de dära
Puch, Crescent, Rex, Zundapp
O såklart V8
Användarens profilbild
billykid
Forumsponsor
Inlägg: 3443
Blev medlem: 16 jan 2010, 00:00
Ort: Norra Dalarna

Re: Comet 1976 i min version!!

Inlägg av billykid »

Så här blev mitt försök med lack av framhjulet.....Ej bra..Hmm.. :x
Bilagor
comet_hjul.JPG
Peter Holbrant
Forumsponsor
Inlägg: 815
Blev medlem: 26 feb 2016, 22:08

Re: Comet 1976 i min version!!

Inlägg av Peter Holbrant »

Dagen till ära har varit segare än vanligt!!

Men ny barnvecka som per automatik betyder mindre byggutmaningar men flera andra utmaningar!
En sak är i alla fall bra dessa veckor betyder i alla fall ingen övertid extra skönt idag efter gårdagens som bjöd på långkörning i köp av nästa projekt!! Nya utmaningar och denna gången blir det lite annorlunda mot hur jag brukar bygga men det är ett helt annat projekt!!

Idag kom i alla fall paketet från Ettan hade inte gjort något om det kommit i fredags men i med att söndagen inte bjöd på byggtid kan jag erkänna att delarna var inte någon panik med!!
Paket är ju alltid kuligt
Paket är ju alltid kuligt
Men en lustig sak blinkersreläet stämmer då rakt inte överens med askens elschema lustigt värre!! Jaja ingen raketforskning men nog var det ändå mer än lite udda!! Är ändå bland annat elektriker så tror jag löser trådarna ändå men kan nog finnas några som kliar sig när de öppnar paketet..
hmm i det medföljande schemat där blir två tre!! Japp äkta Kina kvalite tror jag..
hmm i det medföljande schemat där blir två tre!! Japp äkta Kina kvalite tror jag..
Men nu sover barnen så fått lackat kåpan eller tja lite av den ännu inte riktigt bestämt mig hur den ska bli!! Oftast brukar jag rätt snabbt få en vision och sedan köra på det spåret men inte denna gången!! Antingen hela fältet silver som nu!! Med tanke på att matcha andra sidans kåpa där lilla locket är silver!! Eller lacka kåpan svart och slipa fram Sachs i silver!!(lutar åt den versionen men måste se motorn på ramen innan beslutet avgörs). Som sista alternativ måla Sachs grönt och kåpan svart men här mer tveksam mister själva motorns helhet då skulle lilla kåpan behöva vara grön och det vill jag inte!!
Beslutsångest men en början eller kanske slut mer hjärnarbete innan beslut i alla fall.
Beslutsångest men en början eller kanske slut mer hjärnarbete innan beslut i alla fall.
Ja detaljer är en ständig pågående process väntar fortfarande på två detaljer baklampa och sidoväskor sidoväskor viktiga då dessa ska få lite personlighet och både sys som byggas om för passa. Baklampan viktig för att få fast väskorna så hand i hand går de och allt jag kan göra är vänta...(ja å allt annat)
Peter Holbrant
Forumsponsor
Inlägg: 815
Blev medlem: 26 feb 2016, 22:08

Re: Comet 1976 i min version!!

Inlägg av Peter Holbrant »

Man blir alltid lite nojig när saker är på väg!! Man väntar och väntar lyckas man inte heller spåra paketet blir man än nojigare!! Som alltid ville man ha sakerna igår om möjligt!! Hur som äntligen äntligen fungerar spårningen!! Över en vecka inte ett knyst och helt ospårbar inte undra på man vart lite oroad.. Men nu i alla fall ska min baklampa tydligen tagit sig till Göteborg, i alla fall.
Finns fler fräcka lampor där om man vill vågar se bortom original.. http://bike-netshoppen.dk/product/pw-baglygte-xf-22-7552/
Finns fler fräcka lampor där om man vill vågar se bortom original.. http://bike-netshoppen.dk/product/pw-baglygte-xf-22-7552/
92.jpg (21.3 KiB) Visad 3310 gånger
Gott för då kan jag få på mitt blinkers och väsk-fäste!!
123.jpg
123.jpg
Å med den på plats kan sidoväskor modifieras och få en lämplig personlig design...
väska2.jpg
väska2.jpg (16.34 KiB) Visad 3310 gånger
Blir nu tanken dekalförsedd av nordiska reklamskyltar i veckan som lovat.
grö3.jpg
51.jpg
51.jpg (97.81 KiB) Visad 3310 gånger
Så den åxå kan bli monterad och lite finlir av låset på verktygslådeluckan.
91.jpg
91.jpg (22.37 KiB) Visad 3310 gånger
Låset behöver nog anpassas lite i alla fall! För kommer egentligen från en kaffemaskin...
Med typ noll koll är ändå läget under förhållandevis bra kontroll!(eller är det de?? man kan alltid räkna med att nått missas)
Bilagor
122.jpg
Peter Holbrant
Forumsponsor
Inlägg: 815
Blev medlem: 26 feb 2016, 22:08

Re: Comet 1976 i min version!!

Inlägg av Peter Holbrant »

Jodå nu är jag helt säker på min sak... Gud finns och nog fan hatar han mig!! Har gått i väntans tider efter den "perfekta" baklampan till mitt bygge. Idag kom den jippie!! Vilket snabbt ersattes av ett jippie-Ki-Yay MotherFucker!..

Det visade sig att det fanns tre olika versioner av "min" lampa jag hade valt modell XF-22A!!! När paketet slits upp så tydligt märkt A!! Leendes vändes paketet upp då ser jag Va ända in i xxxxe felmärkt förpackning. Vart lampjävel C.... Sur sa räven!! Tro mig jag sa betydligt värre saker!!
Tre tjusiga versioner varav A klart snyggast på min moppe
Tre tjusiga versioner varav A klart snyggast på min moppe
Visst ska erkänna att lampan lyser förbenat snyggt. Som tur är!!
154.jpg
Egentligen inte jätteful och kommer säkert göra sig denna åxå. Trassla med långväga byten och leveranser orkas inte med...
155.jpg
Man får inte alltid som man vill. Själv överväger jag i alla fall gå ur kyrkan. För ska den gubben jävlas behöver jag i alla fall inte finansiera det åxå... Dyrt nog med felleveranser... Nu är man lite nyfiken på vilken modell av packväskor som kommer i nästa väntade paket!!

Kan ändå rekommendera !! För finns många snygga lampor och tillbehör där. Räknar kallt med att det bara är jag som har turen nog få felleverans... http://bike-netshoppen.dk/product/pw-ba ... f-22-7552/
Användarens profilbild
Hasse
Forumsponsor
Inlägg: 4294
Blev medlem: 23 jul 2008, 23:00
Ort: Ullånger

Re: Comet 1976 i min version!!

Inlägg av Hasse »

Förvisso till stora mopeder men kanske finns nåt matnyttigt ändå.http://ebutik.nccr.se/belysning/
Peter Holbrant
Forumsponsor
Inlägg: 815
Blev medlem: 26 feb 2016, 22:08

Re: Comet 1976 i min version!!

Inlägg av Peter Holbrant »

Tror jag var inne på den sidan och letade också... Men letade mycket oftast när man hittade något man gillade så var måtten inte bra..
Peter Holbrant
Forumsponsor
Inlägg: 815
Blev medlem: 26 feb 2016, 22:08

Re: Comet 1976 i min version!!

Inlägg av Peter Holbrant »

På barnveckor prioriteras inte någon verkstadstid alls.. Helt naturligt bra mycket viktigare saker ta hand om än hobbys då!! Därför nöjd om man får gjort det allra minsta, Så Ja förutom trevligt fredagsmys med barnen. Fick jag ikväll efter änglarna väl somnat gjort en liten plan för elen!! Visst tror inte jag egentligen behövde gjort mer än mätt upp tändlåset. Resten gett sig efter vad man dragit. Men känns i alla fall bra med en skiss! Nästa vecka blir det åter barnfritt och möjlighet att skruva(går fort till första maj nu å en plan som måste hålla). Dock solkas möjligheten med att jag troligen får tillbringa några hotellnätter. Men å andra sidan man måste få in lite slantar åxå..
kristallklart eller hur...
kristallklart eller hur...
Peter Holbrant
Forumsponsor
Inlägg: 815
Blev medlem: 26 feb 2016, 22:08

Re: Comet 1976 i min version!!

Inlägg av Peter Holbrant »

Då jag precis installerat fifa 16 på barnens tv-spel(någon form av sportspel..) Hade jag ovanligt lugn och ro kom att kika på baklampan och konstaterade att det inte följde med någon gummitätning bakom...

Satt och knåpade när Rasmus kom ner för hämta saft. Han frågade vad jag sysslade med? Jag förklarade! Då kom frågan som ställde till det: "Varför använder du svart vore snyggare med grönt." Så försvann han upp, för mer spel... Kvar satt en paff gubbe och funderade, visst tusan tror faktiskt han har rätt!!
158.jpg
Nu gjort tätningar både i mopedens nyans och för säkerhets skull i svart.... Nu bara hitta finsaxen den mindre och blåmålade absolut förbjudet ta ur köket saxen.. Upphittad och använd för ett par dagar sedan. Nu åter garanterat i Madickens rum någon som vågar satsa en 100ing emot..
Användarens profilbild
billykid
Forumsponsor
Inlägg: 3443
Blev medlem: 16 jan 2010, 00:00
Ort: Norra Dalarna

Re: Comet 1976 i min version!!

Inlägg av billykid »

" Så försvann han upp, för mer spel... Kvar satt en paff gubbe och funderade, visst tusan tror faktiskt han har rätt!!

Hahaha....**ler** ... :wink:
Peter Holbrant
Forumsponsor
Inlägg: 815
Blev medlem: 26 feb 2016, 22:08

Re: Comet 1976 i min version!!

Inlägg av Peter Holbrant »

Egentligen rätt uselt köpte ett par pirathandtag modell Suzuki till min Comet...
159.jpg
Krävdes en hel del arbete för få på kopplingshandtaget, som att lossa montera kabeln bättre dessutom en del putsande med slipstift för att inte riskera skada kabeln. Gashandtaget var inte ens färdigt!! Det saknade inte bara bromljuskontakt(den hittades på E-bay i england). Det fanns inte ens gängor för montera bromsvarningskontakten!! Samt mycket gjutskägg att fila bort för att ens få i kontakten.
161.jpg
Dessutom rejält glappiga handtag. Då en vanlig bult satt till kopplings/bromsgrepp. De bultarna som satt där var inte bara av fel modell. Verkar också vara av en mer tveksam kvalitet, som troligen rostat snabbt!!
Nya bult av rätt modell ska väl i alla fall ordna bekymret med glappiga handtag.
Nya bult av rätt modell ska väl i alla fall ordna bekymret med glappiga handtag.
Nu drog jag ändå sönder en gängtapp vid modifiering av gashandtaget... Så fått beställt nytt sådant, så det jobbet var ogjort sådant. Passade då även inhandla bult av rätt modell. Nästa vecka får bland annat detta fixas. Ändå tycker jag att det ofta är tveksam kvalite på nytillverkade delar.... Rätt ofta delarna kräver rätt mycket arbete för bli bra..
Peter Holbrant
Forumsponsor
Inlägg: 815
Blev medlem: 26 feb 2016, 22:08

Re: Comet 1976 i min version!!

Inlägg av Peter Holbrant »

Lustigt att jag med två vänsterfötter och blyfot skulle bli så bra på vals!! Ja ett steg bakåt och två steg framåt är onekligen en melodi! Det går framåt men inte alltid på effektivaste sätt!!
Ikväll efter lång arbetsdag ordagrant vart Varberg Vetlanda Jönköping Borås och hem å då ska man mellan sträckorna laga lite maskiner också.. En rätt sliten karl när man väl kom hem.. Men en lite moppejobb fick de bli i alla fall.. Fått monterat dekaler på sidokåpor med de nya listerna och kåpmuttrar gjorde det sig rätt bra om man är som jag både jävig och partisk...
162.jpg
Sen skulle motorn varit monterad!! Men där sket det sig visade sig att färgen till transmissionskåpan spruckigt!! Jaja börjar bli van med förseningar i motor monteringen nu! Senast var det en kåpa som saknade en gänga till lillkåpan... Nu får det bli en tripp via bläster och en bättre anpassad grundfärg. Gör om gör rätt det är takten i en vals..

Ingen ide sura ner sig lika bra ta tag i något annat så fick bli montering av blinkersarrangemang/väskhållare samt baklampan..
165.jpg
166.jpg
164.jpg
Rätt nöjd men bestämt att det får bli ett litet KTM märke nederst på bakskärmen och en nyknåpad under baklampan lite grön text som passar in mot den gröna tätlisten bakom baklampan och lättar upp lite i det svarta. Räknar och tror det kommer bli riktigt braigt men återstår se..
163.jpg
Användarens profilbild
billykid
Forumsponsor
Inlägg: 3443
Blev medlem: 16 jan 2010, 00:00
Ort: Norra Dalarna

Re: Comet 1976 i min version!!

Inlägg av billykid »

Barn kan visst göra saker......På en resa var hon sur....hittade resrv. nycklarna till bilen, jaja nemas proplem...alla dörra är stängda + fönster... 8)
Hmmm tror ni att vi hittade nycklarna när vi kom hem efter vår semmester...NIX, ca. 3år senare hittade jag dom...under kopan till handbromsen.

Men den här bilden slår allt tror jag.......kom nu då....ska vi åka eller ....... :mrgreen:
Bilagor
Jenny_åka_nu.JPG
Jenny_åka_nu.JPG (39.85 KiB) Visad 3050 gånger
HSE
Inlägg: 5537
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Comet 1976 i min version!!

Inlägg av HSE »

När min grabb var i den storleken sade min fru "nu sitter han i bilen och leker att han kör utanför garaget, han kan väl inte få den att rulla, det sluttar ju? Ingen fara det är både handbroms och växel i sade jag. Inte mer än sagt det så skrek frugan och när jag tittade ut stod bilen på näsan nere i diket till grannens tomt. Dörren öppnades och en liten kille kravlade sig ut och kom springande. Fick bärga bilen ur diket med en talja, undrar om grannarna trodde på min förklaring om hur bilen hamnat i diket ?
Peter Holbrant
Forumsponsor
Inlägg: 815
Blev medlem: 26 feb 2016, 22:08

Re: Comet 1976 i min version!!

Inlägg av Peter Holbrant »

Osedvanligt sliten idag... Man börjar bli gammal rivit ut en lastbilstvätt i Skara idag!! Kan meddela de som är intresserade att de är höga stora och tunga med ca 30 meter räls som är bultade med över 100 bult ggr 2... efter mutterknack är det lika många expanderbult att skära bort!! Att det för varje år bara blir längre och längre ned till golvet gör inte saken bättre alls...

Ändå på mopedfronten fått gjort lite framsteg en självklar mindre modifiering och det numer obligatorisk bakslaget... Kan säga till dig gud var denna lilla detalj allt du hade så var det en baggis eller kanske bara extra snäll efter en tuffare än vanligt dag?? Började med fixa till gårdagens bakslag. kåpan som utav någon lustig anledning hade färg spruckigt/rest sig??
Spruckigt/rest sig?? jaja bara göra om...
Spruckigt/rest sig?? jaja bara göra om...
Via blästern..
Via blästern..
Efter lite grund och topp samt tork sedan dags äntligen få ihop och på motorn..
Efter lite grund och topp samt tork sedan dags äntligen få ihop och på motorn..
Jaja i alla fall flyttat upp baklampan lite såg bild efter gårdagens och insåg den skulle upp ett snäpp för snyggare linjer!!
En cm höjning kan göra stor skillnad nu nöjd i alla fall..
En cm höjning kan göra stor skillnad nu nöjd i alla fall..
167.jpg (26.98 KiB) Visad 2963 gånger
Men även fått på motorn och ett par kåpor... Motorn blev precis som jag tänkt mig riktigt snyggt i halvmatt svart och silver kommer göra sig braigt i alla fall.
168.jpg
169.jpg
170.jpg
171.jpg
i morgon dags ta tag i sidokåpors gängor misstänker det saknas distanser då man inte kan skruva åt kåpor utan deformera dem.. Men blir morgondagens jobb om denna trötta kropp orkar alltså...

De obligatoriska bakslaget då ja inget värre än en avslagen blinkers snabbt åtgärdat i alla fall å med min tur skadar det inte ha en liggandes i reserv..
Bakslaget ja inget värre en ny å lite svart bara sedan positivt i eländet en i reserv..
Bakslaget ja inget värre en ny å lite svart bara sedan positivt i eländet en i reserv..
Nu vore dusch å säng mycket gott men nog tusan har jag kvar fixa med tidrapport också suck..
Skriv svar