Tomos TWS2000 special flakmoped

Original- och bruksrenoveringar samt Custombyggen.
MattiasPettersson
Inlägg: 124
Blev medlem: 04 dec 2015, 13:45
Ort: Örnsköldsvik

Tomos TWS2000 special flakmoped

Inlägg av MattiasPettersson »

Nu var det dax att fixa i ordning pappas stående flakmoped, när det nu har stått i minst 4 år och det mesta behöver tvättas, lagas och ersättas!
Började med att rulla in den i stallet
IMG_3494.JPG
Det var punka på de 2 bahjulen så ny slang inköptes sen tidigare som nu kunde sättas på, fälgarna var lite rostiga men jag beslöt att låta dom få vara så.
ny slang.JPG
Eftersom gasrullen var trasig och man inte hade en ny hemma fick man vara kreativ och sätta dit en tumgas från en skoter, lite annolunda men kul.
tumgas.JPG
Nu blev jag nyfiken på om det satt någon plugg i kröken, så skruvade jag loss, ingen plugg, när man ändå hade ljuddämparen bortskruvad så täppte jag igen och sotade ur med utblandad kaustiksoda. Nästa dag tömde jag röret och spolade igen och knackade och skakade, till sist skruvade jag tillbaka det!
ljuddämparen (1).JPG
Innan jag provstartar motorn så tog jag loss förgasaren för att rengöra och inspektera (en 15 mm Delorto förgasare). Mycket gamla oljerester och annan skit fann jag i flottörkoppen, så jag dränkte den i avfettnningsbad till nästa dag.
IMG_3785.JPG
Nu skruvade jag tillbaka förgasaren och fyllde i lite bensin i tanken, kickade några gånger innan den till sist gick igång, mycket tyst och otroligt stark för att vara en 50cc må jag säga! Då slog tanken mig om hur det kan se ut i luftburken, så jag tog lös den och skruvade upp. Där inne fann jag en slingrad slang som nog funkar som "skrotsten" plockade bort den och skruvade tillbaka burken. Efter det blev han en aningen starkare, men knappt att det märktes.
IMG_3508.JPG
Det finns två växellådor på detta fordon, en i motorn och den andra på bakaxeln (på den bakre finns det både fram och back). Nu i förrgår skulle jag byta olja i bakre lådan, oljeavtappnings-bulten satt hårt åt båda hållen, och jag låg under flaket så allt blev bak-och-vänt så då råkade jag dra av bulten.. :x
På något vänster kunde jag tillslut peta bulten med skruvmejsel så att den lossnade. mistick_yes.gif
Fyllde på med ny 80 90 olja, med hjälp av att pumpa i oljan från en slang som var limmad fast i korken på en PET flaska in i lådan, då ingen tratt passade. Hålet var M8, så smal tratt hade vi inte så då fick man lösa det så.
Bakreväxellådan
Bakreväxellådan
FORTSÄTTNING FÖLJER!!
Ägare av:
Zündapp ks50 -74
Crescent mcb 1254 -78
Motorhispania RYZ -03
Ockelbo 600-2 -79
Det är mycket roligare att köra gammal moped än ny! /så länge det vill fungera dvs!
sachsmaster
Inlägg: 509
Blev medlem: 10 nov 2015, 23:46
Ort: Morningtown

Re: Tomos TWS2000 special flakmoped

Inlägg av sachsmaster »

:shock: Riktig bakaxel!!! Inge fusk där inte :-BD slider_score.gif slider_score.gif
  • Bild
Baronen
Forumsponsor
Inlägg: 2031
Blev medlem: 05 sep 2014, 21:34
Ort: Fjugesta

Re: Tomos TWS2000 special flakmoped

Inlägg av Baronen »

Kul projekt! :)
Puch Dakota -73/74 Guld, 74cc 4speed
Crescent 1149 Raketarsle -62, 50/3 KFS
Crescent 1134 -59, 50/3 S
Fram M41, 110cc -56
Victoria FM38 -53

RAGNARÖK MK NERIKE
MattiasPettersson
Inlägg: 124
Blev medlem: 04 dec 2015, 13:45
Ort: Örnsköldsvik

Re: Tomos TWS2000 special flakmoped

Inlägg av MattiasPettersson »

Idag har jag fyllt på med växellådsolja i motorn, riggade upp samma flaska igen, transmissions oljan är lika röd som hallon soda :P
IMG_3801.JPG
Efter det blev det en kort åktur, den greppade förvånansvärt bra på snön! Om man hade bra med fart kunde man till och med sladda lite :lol:
Men speciellt fort går den inte! inte ens 30km/h skulle jag tro att den gör, Den håller nästan samma fart uppför som på plan väg, en effektökning är ett måste!
Senare fixade jag frambroms, enkelt när det bara en wire som behövs, bra! Då har man iallafall en broms än så länge :wink:
IMG_3807.JPG
Ägare av:
Zündapp ks50 -74
Crescent mcb 1254 -78
Motorhispania RYZ -03
Ockelbo 600-2 -79
Det är mycket roligare att köra gammal moped än ny! /så länge det vill fungera dvs!
Baronen
Forumsponsor
Inlägg: 2031
Blev medlem: 05 sep 2014, 21:34
Ort: Fjugesta

Re: Tomos TWS2000 special flakmoped

Inlägg av Baronen »

Versa om inte maxi cylindrarna passar på den där :)
Puch Dakota -73/74 Guld, 74cc 4speed
Crescent 1149 Raketarsle -62, 50/3 KFS
Crescent 1134 -59, 50/3 S
Fram M41, 110cc -56
Victoria FM38 -53

RAGNARÖK MK NERIKE
MattiasPettersson
Inlägg: 124
Blev medlem: 04 dec 2015, 13:45
Ort: Örnsköldsvik

Re: Tomos TWS2000 special flakmoped

Inlägg av MattiasPettersson »

Baronen skrev:Versa om inte maxi cylindrarna passar på den där :)
Har inte varit upp med cylindern än, men utsidan av cyllen är väldigt lik maxi's cylinder! :)
Ägare av:
Zündapp ks50 -74
Crescent mcb 1254 -78
Motorhispania RYZ -03
Ockelbo 600-2 -79
Det är mycket roligare att köra gammal moped än ny! /så länge det vill fungera dvs!
MattiasPettersson
Inlägg: 124
Blev medlem: 04 dec 2015, 13:45
Ort: Örnsköldsvik

Re: Tomos TWS2000 special flakmoped

Inlägg av MattiasPettersson »

Nu är det ett problem, och det är bakbromsen..
Eftersom det är 2 hjul bak så har den 2 trumbromsar med var sin wire som i slutänden sitter fast i en sammankoppling med ännu en wire som ska dra i båda vajrarna så att båda hjulen låser sig samtidigt när man drar in bromshandtaget. Då är det så att bromshandtaget är så in år nordens trögt! Man är rädd att man ska dra av wiren när man bromsar fullt. Alla 3 vajrarna går fint och lätt, och trumbroms armarna går också hyfsat lätt, likt förbajat ska det gå på tok för trögt!!!
Ska man ge sig på att skruva upp och se hur det ser ut inuti bromstrumman och om man kan hitta något som inte är som det ska tro? :?
Ägare av:
Zündapp ks50 -74
Crescent mcb 1254 -78
Motorhispania RYZ -03
Ockelbo 600-2 -79
Det är mycket roligare att köra gammal moped än ny! /så länge det vill fungera dvs!
MattiasPettersson
Inlägg: 124
Blev medlem: 04 dec 2015, 13:45
Ort: Örnsköldsvik

Re: Tomos TWS2000 special flakmoped

Inlägg av MattiasPettersson »

Problemet med bakbromsen löst! Nu är det el problem som ska åtgärdas! lyset fram ville inte funka, skruvade loss lyktan och fann alla kablar utdragna 2bruna, en grön och en vit med 2kablar i samma adapter alltså 4 kabeladaptrar, och det finns 4 anslutningar i lyktan med olika tecken, först är en jord symbol, sedan helljus, sedan typ en sol och sist ett halvljus, provade en massa kombinationer men kom fram till en kombination som funkar men inte helt 100%
blinkers funkar korrekt men framljuset lyser bara på helljus, man ska kunna skifta till halvljus, men jag tycker det får duga med bara helljus, det är ändå bara ett mopedlyse!
Ägare av:
Zündapp ks50 -74
Crescent mcb 1254 -78
Motorhispania RYZ -03
Ockelbo 600-2 -79
Det är mycket roligare att köra gammal moped än ny! /så länge det vill fungera dvs!
MattiasPettersson
Inlägg: 124
Blev medlem: 04 dec 2015, 13:45
Ort: Örnsköldsvik

Re: Tomos TWS2000 special flakmoped

Inlägg av MattiasPettersson »

Nu blir det mer intressant update! :) skruvade bort cylindern idag
IMG_3828.JPG
topplocket ser ut som så
IMG_3830.JPG
efter att ha ruckat och slitit med att få bort cylindern som satt förbajat hårt, kolven har två avlånga hål mot insuget, antar att det är någons sorts boost luckor
IMG_3833.JPG
(Jo cylinderloppet är smutsigt på bilden) Cylindern är i gjutjärn.
Det är ju relativt stora portar det där för att bara ge ut 1 hk, och kolven är mer avancerad än vad kolven på min EU moped (AM6 motor) är, och den motorn ger ut 8 hk (urpluggat och inget annat trim) Och Tomos motorn har tillochmed reedventil, jag tror inte man behöver fila i cylindern eller kolven för att få ur mer kräm ur motorn. Kan det vara CDI boxen som stryper eller är det någon V-ring inuti motorn som gör motorn så lågvarvig? förgasaren är på 15mm och insugningsröret på ca 12-13mm.
Ägare av:
Zündapp ks50 -74
Crescent mcb 1254 -78
Motorhispania RYZ -03
Ockelbo 600-2 -79
Det är mycket roligare att köra gammal moped än ny! /så länge det vill fungera dvs!
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7309
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: Tomos TWS2000 special flakmoped

Inlägg av erlan »

jofrab sålde en gång i tiden en snarlik tomosmotor med monteringssats för svenska packmoppar.
dom motorerna var på 3 hk.
så nu är det väl dags att kolla om din är strypt, eller om det är igensotat, eller slut på kolvringar,
eller nåt annat fel.
kolla så förgasaren öppnar fullt. jag har hört talas om strypningar mellan trottel och trottellock.

erlan
MattiasPettersson
Inlägg: 124
Blev medlem: 04 dec 2015, 13:45
Ort: Örnsköldsvik

Re: Tomos TWS2000 special flakmoped

Inlägg av MattiasPettersson »

erlan skrev:jofrab sålde en gång i tiden en snarlik tomosmotor med monteringssats för svenska packmoppar.
dom motorerna var på 3 hk.
så nu är det väl dags att kolla om din är strypt, eller om det är igensotat, eller slut på kolvringar,
eller nåt annat fel.
kolla så förgasaren öppnar fullt. jag har hört talas om strypningar mellan trottel och trottellock.

erlan
Okej, Igensotad är den inte, för jag har haft röret och insatsen i kaustiksoda bad. Någon plugg fanns inte heller i röret.
Förgasaren öppnar fullt, men de här är en sån här förgasare som lyfter ett avlångt block som throttel när man gasar, och då finns det en nål bakom trotteln som har 2 hål i sig som inte ska röra sig. Sådana förgasare är inte särskilt ovanliga har jag sett (15mm).
Den strypning mellan trottel och trottellock brukar man kalla för "sockerbit" om jag inte har missuppfattat det, men det finns det inte på denna förgasare.
Det är endast pappa som har kört packmoppen, och den köptes in ny och han säger att den alltid har varit trög och inte gått segt, precis som nu, så kolvringarna är nog inte problemet.
Ägare av:
Zündapp ks50 -74
Crescent mcb 1254 -78
Motorhispania RYZ -03
Ockelbo 600-2 -79
Det är mycket roligare att köra gammal moped än ny! /så länge det vill fungera dvs!
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7309
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: Tomos TWS2000 special flakmoped

Inlägg av erlan »

dom kan ha strypt den genom att maskinarbeta cylindern så översrömmarna och avgasporten öpnnar väldigt lite. kolla så dom öppnar fullt.
kolla även tändläget.
det går förmodligen även att strypa en motor i reedventilen.
om moppen gått i familjen sen ny: finns data kvar på om det är 1hk i den?
i så fall blir den nog slö i en packmoppe.
finns importören kvar? dom kan kanske svara på hur den är strypt.

erlan
HSE
Inlägg: 5534
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Tomos TWS2000 special flakmoped

Inlägg av HSE »

Finns en del roliga Tomos modeller här: http://www.myronsmopeds.com/category/tomos-models/
MattiasPettersson
Inlägg: 124
Blev medlem: 04 dec 2015, 13:45
Ort: Örnsköldsvik

Re: Tomos TWS2000 special flakmoped

Inlägg av MattiasPettersson »

erlan skrev:dom kan ha strypt den genom att maskinarbeta cylindern så översrömmarna och avgasporten öpnnar väldigt lite. kolla så dom öppnar fullt.
kolla även tändläget.
det går förmodligen även att strypa en motor i reedventilen.
om moppen gått i familjen sen ny: finns data kvar på om det är 1hk i den?
i så fall blir den nog slö i en packmoppe.
finns importören kvar? dom kan kanske svara på hur den är strypt.

erlan
jo det ska jag kolla så att dom öppnar fullt, tack för tipset! :)
Han tror inte han fick med några papper om den när han köpte den, och 2015 stängde dom ner verkstaden och butiken :(
Hittade en sida (kommer inte ihåg vart nu) som jag fann lite motor fakta där det stod att motorns högsta arbetsvarv är på 4000varv/min. Och att motorns effekt var på 1hk
IMG_3843.JPG
tog in och rengjorde grejerna, det fanns skit och klegg mellan varje kylfläns på både topplocket och cylindern
IMG_3848.JPG
Fann beteckningen TOMOS A5 på cylindern
IMG_3852.JPG
Kolven var väldigt sotig
IMG_3853.JPG
Men med lite svinto blev den som ny! :D Undrar varför det är ett litet dubbhål i mitten?
Tack för länken HSE!
Ägare av:
Zündapp ks50 -74
Crescent mcb 1254 -78
Motorhispania RYZ -03
Ockelbo 600-2 -79
Det är mycket roligare att köra gammal moped än ny! /så länge det vill fungera dvs!
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7309
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: Tomos TWS2000 special flakmoped

Inlägg av erlan »

om du kollar på undersidan på kolven så är den svarvad på insidan ca 5mm upp.
där sätter man den på en styrtapp, och dubben i dubbhålet, när man tillverkar kolven.
men hur dom svarvar, eller rättare sagt, hur dom svarvade kolven oval före NCsvarvarnas tid,
har jag inte listat ut.
men en NCsvarv kan man programera så den svarvar ovalt.

1hk vid 4000 rpm. då har du,eller har haft strypningar på motorn.

erlan
Skriv svar