Tomos TWS2000 special flakmoped

Original- och bruksrenoveringar samt Custombyggen.
MattiasPettersson
Inlägg: 124
Blev medlem: 04 dec 2015, 13:45
Ort: Örnsköldsvik

Re: Tomos TWS2000 special flakmoped

Inlägg av MattiasPettersson »

tog igår bort svänghjulskåpan och hittade 3 markeringar, 1 på svänghjulet och 2 på blocket. Tyvärr blev första bilden dålig
IMG_3924.JPG
IMG_3925.JPG
kolven var inte i topp på någon utav dom 2 markeringarna.
Om jag har förstått det rätt så ska ca 2mm innan dödläge vara på de 2 markeringarna, i centrum av de 2 markeringarna är dödläge och kolven ska vara på väg att vända.
Först där nere var kolven i dödläge..
IMG_3927.JPG
Ägare av:
Zündapp ks50 -74
Crescent mcb 1254 -78
Motorhispania RYZ -03
Ockelbo 600-2 -79
Det är mycket roligare att köra gammal moped än ny! /så länge det vill fungera dvs!
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7309
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: Tomos TWS2000 special flakmoped

Inlägg av erlan »

det ser rimligt ut att tändningen ska stå så strecken står mitt för varandra.
mitt för det övre bör den bli lite råstarkare.
mitt för det nedre bör den öka en aning i toppfart.

många brytarlösa tändsystem har ett litet 3-4 mm hål i svänghjulet.
när det står mitt för motsvarande hål i ankarplattan så ska det tända.

erlan
MattiasPettersson
Inlägg: 124
Blev medlem: 04 dec 2015, 13:45
Ort: Örnsköldsvik

Re: Tomos TWS2000 special flakmoped

Inlägg av MattiasPettersson »

erlan skrev:det ser rimligt ut att tändningen ska stå så strecken står mitt för varandra.
mitt för det övre bör den bli lite råstarkare.
mitt för det nedre bör den öka en aning i toppfart.

många brytarlösa tändsystem har ett litet 3-4 mm hål i svänghjulet.
när det står mitt för motsvarande hål i ankarplattan så ska det tända.

erlan
Tack för informationen erlan! :)
Det hål man kan se på bilderna jag la upp kan det vara det där 3-4mm hålet må tro?
Ägare av:
Zündapp ks50 -74
Crescent mcb 1254 -78
Motorhispania RYZ -03
Ockelbo 600-2 -79
Det är mycket roligare att köra gammal moped än ny! /så länge det vill fungera dvs!
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7309
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: Tomos TWS2000 special flakmoped

Inlägg av erlan »

det hålet ser för stort ut.
och det brukar sitta närmare centrum.
är det bosch eller iskra tändning på en sån där? eller nåt annat?

erlan
Neifelheim
Inlägg: 2793
Blev medlem: 16 mar 2010, 00:00
Ort: Småland.

Re: Tomos TWS2000 special flakmoped

Inlägg av Neifelheim »

jaga rätt på en gammal tomos båtmotor, och ta cyl och kolv ifrån :D
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7309
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: Tomos TWS2000 special flakmoped

Inlägg av erlan »

Neifelheim skrev:jaga rätt på en gammal tomos båtmotor, och ta cyl och kolv ifrån :D
passar det på dom nyare moppemotorerna med?

erlan
MattiasPettersson
Inlägg: 124
Blev medlem: 04 dec 2015, 13:45
Ort: Örnsköldsvik

Re: Tomos TWS2000 special flakmoped

Inlägg av MattiasPettersson »

erlan skrev:det hålet ser för stort ut.
och det brukar sitta närmare centrum.
är det bosch eller iskra tändning på en sån där? eller nåt annat?

erlan
IMG_3930.JPG
AET ett slovenskt svänghjul, inget jag känner till eller kan hitta någon vettig fakta om...
Ägare av:
Zündapp ks50 -74
Crescent mcb 1254 -78
Motorhispania RYZ -03
Ockelbo 600-2 -79
Det är mycket roligare att köra gammal moped än ny! /så länge det vill fungera dvs!
Användarens profilbild
Lolalola
Moderator
Inlägg: 2971
Blev medlem: 25 jun 2010, 23:00

Re: Tomos TWS2000 special flakmoped

Inlägg av Lolalola »

Schysst moppe! :)
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7309
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: Tomos TWS2000 special flakmoped

Inlägg av erlan »

kolla om du hittar nåt bakom hålet som är kl8 på bilden.

erlan
MattiasPettersson
Inlägg: 124
Blev medlem: 04 dec 2015, 13:45
Ort: Örnsköldsvik

Re: Tomos TWS2000 special flakmoped

Inlägg av MattiasPettersson »

I tisdags fick jag paketet från rinab med kolvringar, kolvbultslager och diverse roliga saker till moppen! Skruvade tillbaka cyllen och kickkåpan så jag var redo att provstarta nästa dag.
Dagen efter provstartade jag motorn, den startade på första kicken! Vilken lättnad, tog en försiktig provtur, när jag kom hem lät jag den få kallna innan nästa provtur efter det ville den inte starta, och det kom ett pysande ljud från motorn, eftersom det aldrig varit någon topplockspackning där så skruvade jag upp topplocket och smetade på ett tunt lager packnings cement, fina grejer det där! blir lika effektivt som en riktig packning, bra i sådana lägen då man inte har just den packningen man behöver.
IMG_3936.JPG
IMG_3939.JPG
I dag startades motorn lätt och utan pysande ljud, körde några turer och allt var bara bra, toppade den till 26km/h enligt mobilen och det stämmer nog bra det. styrde in moppen i stallet och skruvade bort kåpan för svänghjulet, nu hade jag bestämt mig för att ändra förtändningen. Tog bort svänghjulet.
Till min förvåning hittade jag en markering på statorplattan som var jäms för det översta sträcker på motorblocket! Stack in ett skjutmått i tändstifts hålet och snurrade det löst påhängda svänghjulet till det var jäms för det övre streck läste utav och letade upp T.D.C. ca 2.2mm i förtändning har motorn alltid varit inställd på, det undre strecket på blocket är 1.2mm i förtändning... Lustigt värre då motorn inte orkar varvar ut mer än vad den egentligen ska kunna :? För att 2.2mm kan väl inte vara förtidig tändning, för då hade väl motorn varit svag istället för råstark på mindre varv?
IMG_3955.JPG
Ägare av:
Zündapp ks50 -74
Crescent mcb 1254 -78
Motorhispania RYZ -03
Ockelbo 600-2 -79
Det är mycket roligare att köra gammal moped än ny! /så länge det vill fungera dvs!
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7309
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: Tomos TWS2000 special flakmoped

Inlägg av erlan »

ja då har du ju lätt att hitta tillbaka till den inställningen.
bara att prova och flytta tändningen.
mattade du ner ytan i cylinderloppet innan du monterade nya ringar. kallas för att hona cylindern.
sen brukar det behövas minst 10 mil innan ringarna sliter in sig så den går som den ska.

erlan
MattiasPettersson
Inlägg: 124
Blev medlem: 04 dec 2015, 13:45
Ort: Örnsköldsvik

Re: Tomos TWS2000 special flakmoped

Inlägg av MattiasPettersson »

erlan skrev:ja då har du ju lätt att hitta tillbaka till den inställningen.
bara att prova och flytta tändningen.
mattade du ner ytan i cylinderloppet innan du monterade nya ringar. kallas för att hona cylindern.
sen brukar det behövas minst 10 mil innan ringarna sliter in sig så den går som den ska.

erlan
ja, ska testa 1.2 (det undre streket) och se hur motorn funkar då
Nä, jag monterade bara på och smorde in cylindern, kolven, veven med 2-taktsolja, sedan lät jag han gå på väldigt låga varv ett tag i början innan jag varierade gasen, nu kanske motorn med dom nya kolvringarna har gått 1-1 1/2 mil.
Ägare av:
Zündapp ks50 -74
Crescent mcb 1254 -78
Motorhispania RYZ -03
Ockelbo 600-2 -79
Det är mycket roligare att köra gammal moped än ny! /så länge det vill fungera dvs!
MattiasPettersson
Inlägg: 124
Blev medlem: 04 dec 2015, 13:45
Ort: Örnsköldsvik

Re: Tomos TWS2000 special flakmoped

Inlägg av MattiasPettersson »

Ändrade först om förtändningen till 1.5mm, den varvade bara sämre, så då ändrade jag sedan över övre strecket och fick fram 2.4mm.
Testade toppfarten och fick fram ca 29km/h, alltså 3 mer än tidigare.
Vågar jag testa ännu högre förtändning?

När jag kör fullgas på raka så vill han typ bluddra (blir ojämn på varven typ) men om jag håller fullt uppför en backe så varvar han upp mycket bättre än på en raka...
Testade ett litet högre munstycke i förgasaren men det blev bara sämre, tillverkade en egen luftburk (för ge han mera luft) av en yoghurt flaska, tvättsvamp och ett klammer. Ingen skillnad då heller, förutom att han gav ett mycket coolare ljud 8)
Ägare av:
Zündapp ks50 -74
Crescent mcb 1254 -78
Motorhispania RYZ -03
Ockelbo 600-2 -79
Det är mycket roligare att köra gammal moped än ny! /så länge det vill fungera dvs!
HSE
Inlägg: 5534
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Tomos TWS2000 special flakmoped

Inlägg av HSE »

En storlek mindre munstycke borde göra att den varvar bättre på rakorna. Men det är alltid känsligt om det skulle bli för magert ihop med hög förtändning så kolla utseendet på tändstiftet noga.
MattiasPettersson
Inlägg: 124
Blev medlem: 04 dec 2015, 13:45
Ort: Örnsköldsvik

Re: Tomos TWS2000 special flakmoped

Inlägg av MattiasPettersson »

HSE skrev:En storlek mindre munstycke borde göra att den varvar bättre på rakorna. Men det är alltid känsligt om det skulle bli för magert ihop med hög förtändning så kolla utseendet på tändstiftet noga.
Har kört ett bra tag med moppen nu, och nu har bluddret försvunnit och det varvar utan problem, den varvar rätt mycket mot den hastighet den ger ut. Grunnar på att den är nerdrevad i bakre växellådan.

motorn är ju en 2-stegsmotor så den har en hög och låg växel, den varvar upp lätt på "första växeln" och sedan "andra växeln". När jag kör den så är den alltid på andra växeln tillochmed i backar som den knappt orkar, det är svårt att hålla den på lågväxeln. om jag startar den i en lätt lutande terräng så får jag köra försiktigt på halvgas för att den inte ska växla upp till högväxeln.
Om växellådan bak är nerdrevad rätt mycket så går han alldeles för lätt på lågväxeln men blir för svag på hög uppförs. på rakor så går han inte fortare efter halvgas utan varvar bara mera när man gasar mer. Det är min teori
Ägare av:
Zündapp ks50 -74
Crescent mcb 1254 -78
Motorhispania RYZ -03
Ockelbo 600-2 -79
Det är mycket roligare att köra gammal moped än ny! /så länge det vill fungera dvs!
Skriv svar