Med polsk budget!!

Original- och bruksrenoveringar samt Custombyggen.
Peter Holbrant
Forumsponsor
Inlägg: 815
Blev medlem: 26 feb 2016, 22:08

Re: Med polsk budget!!

Inlägg av Peter Holbrant »

Haha!! Ja Dezent heter mina fälgar på firmabilen tror nog telefonen flippade lite korrigerat detta... Nä Dezamet heter motorn sitter på Romet som även tillverkade Komar. Meh håller med även Dezamet är en främmande fågel för mig.
Peter Holbrant
Forumsponsor
Inlägg: 815
Blev medlem: 26 feb 2016, 22:08

Re: Med polsk budget!!

Inlägg av Peter Holbrant »

HSE skrev:en Push Florida framgaffel hade nog suttit fint på din moped men det kanske inte ryms i en polsk budget...
Ja håller med där men är rädd att den gaffeln kan vara för rak i konstruktionen får kika efter något som svänger av mer framåt! Och sen "bara" fixa adoption av det gamla lamphuset.. Men möjligen någon äldre husqvarna, cresent, mustang gaffel nått med böjning och 19""!! Ja först ska jag kika exakt vad som hänt med originalet för just nu dansar hjulet som det själv vill helt och hållet i gaffeln..
HSE
Inlägg: 5516
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Med polsk budget!!

Inlägg av HSE »

Aha Dezamet motor, det är väl samma som sitter på lite mer kända Romet mopeder. http://13553.shop.textalk.se/" onclick="window.open(this.href);return false; Fast de tycks gått över till fyrtakts Hondakopior nu...
Peter Holbrant
Forumsponsor
Inlägg: 815
Blev medlem: 26 feb 2016, 22:08

Re: Med polsk budget!!

Inlägg av Peter Holbrant »

Funderade faktiskt ett tag på att köpa en ny mc från Romet tycker de gör några riktigt snygga och billiga både mc och mopeder idag..
Men idag nöjer jag mig med att hitta på något kuligt med Komaren.
Användarens profilbild
SS440-80
Forumsponsor
Inlägg: 949
Blev medlem: 20 okt 2014, 21:33
Ort: Fredriksberg. Dalarna.

Re: Med polsk budget!!

Inlägg av SS440-80 »

Kul att Komarprojektet är igång :D

Jag är väldigt spänd på vad du kommer fram till gällande framgaffeln. Hittar du en bra lösning på att få ordning på den så berätta gärna hur och vad du gjort, för då kan jag kanske hjälpa grannen med att få hans Komar att hålla framhjulet rakt :lol:
jutte
Inlägg: 89
Blev medlem: 24 sep 2009, 23:00

Re: Med polsk budget!!

Inlägg av jutte »

Kul med en Komar!
Köpte en för några år sedan bara för att se om dom var så usla som alla påstår.
Diplomatiskt uttryckt så stannade den inte länge i familjen.
Lycka till med projektet.
Användarens profilbild
Hynboholm
Forumsponsor
Inlägg: 2257
Blev medlem: 02 apr 2013, 22:59
Ort: Wermland.

Re: Med polsk budget!!

Inlägg av Hynboholm »

jutte skrev: Diplomatiskt uttryckt så stannade den inte länge i familjen.
:mrgreen:
Peter Holbrant
Forumsponsor
Inlägg: 815
Blev medlem: 26 feb 2016, 22:08

Re: Med polsk budget!!

Inlägg av Peter Holbrant »

Jo igång har bygget kommit dock får detta ta lite tid då jag har just receptet polsk budget!! Ännu inte ens bestämt exakt hur den ska bli!! Kluven antingen mycket Komar originalbetonad men med fotväxel kick(lutar ut det hållet för tycker Kometen är snygg i linjer)!! Det andra blir lite mer rejält ombyggt. Men frågan är då jag ställer krav på slutresultat om det är möjligt till polsk budget?? Innefattar lite mer skapande(men måste prova lite delar på lösen först. Byggplan öppen ännu!! Men för att ställa till det lite för mig renoveras en Compact samtidigt. För jag upptäckt hur kuliga de är att köra! Å andra sidan det objektet innefattar bruksmoped så "bara" ny lack. Eventuellt bygga om motorn till fläktkyld och allmän genomgång av bromsar och sånt. Kanske Kokusan för driftsäkerhet?? För tror den kommer fara på många rallyn!
jutte
Inlägg: 89
Blev medlem: 24 sep 2009, 23:00

Re: Med polsk budget!!

Inlägg av jutte »

Minns mycket väl det intressanta framhjulet som levde ett eget liv och jag lyckades aldrig förstå konstruktionen.
Peter Holbrant
Forumsponsor
Inlägg: 815
Blev medlem: 26 feb 2016, 22:08

Re: Med polsk budget!!

Inlägg av Peter Holbrant »

jutte skrev:Minns mycket väl det intressanta framhjulet som levde ett eget liv och jag lyckades aldrig förstå konstruktionen.
ska klämma in ett kik på konstruktionen i nästa vecka. Något måste vara sönder eller seriöst slitet! Svårt tänka mig den är original så dålig funktion på.. Nu visserligen en massa göra i nästa vecka men funderar på alternativen är inte många 1 hitta vad som är sönder och reparera. 2 bygga om befintlig gaffel troligen med gummin från någon stummis. 3 alternativt flytta över strålkastare eller bara kapa av svetsa ihop med andra gaffelben.. Men kommer en uppdatering naturligtvis hur jag löser bekymret..
Baronen
Forumsponsor
Inlägg: 2031
Blev medlem: 05 sep 2014, 21:34
Ort: Fjugesta

Re: Med polsk budget!!

Inlägg av Baronen »

Vilket roligt projekt! Komar har alltid stått väldigt högt på min önskelista och för det har jag fått höra att jag är lite dum i huvudet. Men det är bra att ha en diagnos! :) Jag har tyvärr inte fått tag på någon än men den dagen kommer nog. :)
Puch Dakota -73/74 Guld, 74cc 4speed
Crescent 1149 Raketarsle -62, 50/3 KFS
Crescent 1134 -59, 50/3 S
Fram M41, 110cc -56
Victoria FM38 -53

RAGNARÖK MK NERIKE
Användarens profilbild
Peter_K
Inlägg: 117
Blev medlem: 29 dec 2015, 10:21

Re: Med polsk budget!!

Inlägg av Peter_K »

Kul med en Komar. Det var en av de första moppar jag hade. Hittade några bilder på den jag "renoverade" när jag var 14 år.
IMG_4544.JPG
IMG_4545.JPG
IMG_4546.JPG
Crescent 2000 -60a
Bor i Stuvsta/Huddinge
Peter Holbrant
Forumsponsor
Inlägg: 815
Blev medlem: 26 feb 2016, 22:08

Re: Med polsk budget!!

Inlägg av Peter Holbrant »

Sjysst ta mopeden in i sovrumet själv brukar jag nöja mig med köket..
ett tidigare objek
ett tidigare objek
I alla fall fått jobbat lite idag inga mängder fått fixat en fotbrygga och fotbroms ska dock till någon form av "kedjeskydd" som ger ett mindre plottrigt intryck..
ko9.jpg
ko8.jpg
och donat lite med avgasrör fick bli ett överliggande 28mm.. Dock bara testat med denna ljuddämparen slutgiltig blir något längre och med värmeskydd ska bara finna en till polsk budget!! Har faktiskt inga 28mm liggandes men på Komarens trimmningsgrad räcker det gott med 28mm..
ko10.jpg
ko11.jpg
Snyggt tja en smaksak mest för att man kan och för kul skull!!

Men vad viktigare är fått plockat isär framgaffelns fjädring!! Konstaterade funktion!! Riktigt smart sådan!! Helt enkelt en bussning som regelbundet ska fettas in! Enkel fettnippel som ska se till att minimera glapp mot infästningens stålhylsa!! Nu var fettpatronen slut men filttätningar nipplar såg bra ut ev får ena stödhylsn bytas ut men går nog använda stålhylsan ur någon skrotstötdämpare o inte ordentlig infettning räcker!! I alla fall en smart lösning ett par pumpanden med fettpatron vid behov behöver inte vara svårare..

Blir morgondagens bekymmer det och dags byta fälgbanor och ekra om fälgar.. Och de polska fälgbanorna känns gedigna men tveksam till krom kvalitet.. Ett bättre framdäck skulle kännas bra åxå.
14572354_1086468268105244_1636821479480072216_n.jpg
Användarens profilbild
Peter_K
Inlägg: 117
Blev medlem: 29 dec 2015, 10:21

Re: Med polsk budget!!

Inlägg av Peter_K »

"Sjysst ta mopeden in i sovrumet själv brukar jag nöja mig med köket.."

Inte bara sovrumet, t.o.m pojkrumet :)
Crescent 2000 -60a
Bor i Stuvsta/Huddinge
Peter Holbrant
Forumsponsor
Inlägg: 815
Blev medlem: 26 feb 2016, 22:08

Re: Med polsk budget!!

Inlägg av Peter Holbrant »

Grovbygget fortgår!! Ikväll fått fixat mig en glappfri fjädring i framgaffeln!! plockat isär rengjort bustat om gummit och nytt fett STOOOR skillnad!!
När ändå framhjul var av lika bra ekra om och ny fälgbana!! Vill påstå de nya polska ekrarna vart rejäla 3,5mm grova lär knappast gå av i alla fall..
ko12.jpg
ko14.jpg
ko15.jpg
ko16.jpg
Fixade ihop en bra "manlig" ljuddämpare!! Fick parat ihop en småskabbig Jamacol 32mm till 28mm röret. Ska inte spåra ut i byggplanen nu ljudämparn från bra ha och skulle säkert inte kommit till användning annars men blir säkert duglig detta bygge efter tillfix av skador och modifiering med värmeskydd och lite färg.
ko17.jpg
ko18.jpg
Modifierade en gammal Crecent tank till att bli råämne för nya sidokåpor.. För detta bygget gäller Kajsa Varg och vi tar vad vi har.
En del jobb men blir säkert dugliga till sist!!
ko21.jpg
ko20.jpg
Så lite gjort men framåt går det..
Skriv svar