Med polsk budget!!

Original- och bruksrenoveringar samt Custombyggen.
PUCH-60
Inlägg: 853
Blev medlem: 01 apr 2011, 23:00
Ort: Gotland

Re: Med polsk budget!!

Inlägg av PUCH-60 »

Ha ha, det gäller att ha fantasi när man bygger "budget", men bra blir det ! thumb_up
VS50 lyx-60
Dakota-66 grön
Dakota-68 röd
Alabama-68 ombyggd
Florida-72 orange
Dakota-75 guld
Tomos youngstr
Packy år ?
Texas-74
MGB Korado
Mc50 cross-65
FRAM solifer-62
E-Type 100cc
+ några vrak
Peter Holbrant
Forumsponsor
Inlägg: 815
Blev medlem: 26 feb 2016, 22:08

Re: Med polsk budget!!

Inlägg av Peter Holbrant »

Faktiskt riktigt kul bygga på detta udda vis ändå rätt säker på att slutresultat blir helt ok... Bygget ska max ha få kostat 5000kr färdig inkl inköp... Men med en hel del kreativitet tror jag det kommer gå!! Inte så mycket kvar innan den ska rivas ned och lackeras! Ur budgetsynpunkt blir det hederlig lackfärg i sprutan röd och svart finns billigt på biltema.. Ska en sväng till Töreboda i morgon ska nog kosta på mig ett nytt däck framdäck bra gammalt. Ändå en färskvara som säkerhetsfråga och de däck som är liggandes antingen av fel storlek eller i lika usel skick!! Får jag på däck och fälg möjligt jag provstartar och provkör lite innan bakhjulet ekras om. Funderar lite på tillverka en sidoväska av en gammal skinnjacka kontaktlim och en brevlåda men vet i tusan om man ska gå full Arnstad in??? Menar ja e ju bara lite galen..
Sydstatare
Inlägg: 196
Blev medlem: 03 nov 2015, 17:50
Ort: Vena

Re: Med polsk budget!!

Inlägg av Sydstatare »

Blir helt klockrent ju. Sketafrän.
Puch, Crescent, Rex, Zundapp
O såklart V8
Peter Holbrant
Forumsponsor
Inlägg: 815
Blev medlem: 26 feb 2016, 22:08

Re: Med polsk budget!!

Inlägg av Peter Holbrant »

Då var det åter dags tänka på lite Polskt vis!!
Direkt ur skrotbingen en slaktad Toyota ljuddämpare bidde en...
Direkt ur skrotbingen en slaktad Toyota ljuddämpare bidde en...
Japp exakt!!
Ett skydd över bromsstag och fjädrar vart lite renare linjer..
Ett skydd över bromsstag och fjädrar vart lite renare linjer..
Sen fick jag lirat färdigt på den gamla Crescent tanken som till sist efter mycket finlir..
vart fullt dugliga som nya ramkåpor..
vart fullt dugliga som nya ramkåpor..
ko27.jpg
Tror som sagt slutresultat efter lack blir ett fullt dugligt budgetbygge!!
Kvar ekra bakdäck och gå igenom hjullagring sen är fantastiskt nog grovarbetet klart känns skönt måste rota fram något dugligt däck och kedja tuta kopplingshandtag i övrigt har jag nog det mesta!! Dock blir gummisadeln vad som om inget under sker kommer gräva störst hål i budget så får rota ordentligt i gömmorna..
men vist vart framfälgen riktigt tjusig med nya fälgbanor och ekrar kommer inte vara mycket övrig krom på mopeden... bara fälgar och styre resten av kromet får bli silverfärg men duger det åxå..
Bilagor
ko29.jpg
Användarens profilbild
SS440-80
Forumsponsor
Inlägg: 949
Blev medlem: 20 okt 2014, 21:33
Ort: Fredriksberg. Dalarna.

Re: Med polsk budget!!

Inlägg av SS440-80 »

Du vet hur man ska sminka en gris slider_score.gif
Användarens profilbild
JoNo
Forumsponsor
Inlägg: 851
Blev medlem: 22 okt 2014, 09:16
Ort: Bollnäs kommun

Re: Med polsk budget!!

Inlägg av JoNo »

Gillar "Kajsa-Varg" konceptet starkt slider_score.gif
Peter Holbrant
Forumsponsor
Inlägg: 815
Blev medlem: 26 feb 2016, 22:08

Re: Med polsk budget!!

Inlägg av Peter Holbrant »

Var och reparerade en biltvätt på en Statoilmack idag och fick syn i skräpbingen låg det guld!! En snabb fråga jodå inga problem att ta en!!
Guld fanns det gott om men jag behövde bara en!!
Guld fanns det gott om men jag behövde bara en!!
Väl hemma reducerade hyllplanet!!
ko38.jpg
Ja och guldet reducerades och parades ihop via lite magi och färg till ett tjusig värmeskydd..
ko32.jpg
ko31.jpg
Sen fick jag ta tag i ett krokigt bekymmer!!
Skärmstag med ett klart traumatisk barndom..
Skärmstag med ett klart traumatisk barndom..
ko33.jpg
En hel del knackande böjande fylla material med svetsen och tillslipande vart skärmstaget kanske inte guld men kommer bli fullt acceptabelt på ett budgetbygge..
Menar ett tunt lager spackel fixar resten när det väl är dags för fas 3 i bygget...
inte perfekt men bättre och dugligt..
inte perfekt men bättre och dugligt..
Men ingen ide vara för glad morgondagens fix av bakhjul väntar och det är långt från guld i nuläget..
ko37.jpg
ko36.jpg
Japp lite om dagens fixande och om morgondagens bekymmer!! I övrigt fått fixat lite smådetaljer som framhjulets lagring och lite virejobb..
nu natti natt..
Peter Holbrant
Forumsponsor
Inlägg: 815
Blev medlem: 26 feb 2016, 22:08

Re: Med polsk budget!!

Inlägg av Peter Holbrant »

Blä vart en lång dag!! Man måste arbeta lite och dagen vart lång med många mil.. Erkänner Strömstad bra bit bort lägg då till ett par jobb i göteborg då blir dagen lång!!
I alla fall hittills inga arbeten inför morgondagen men det kan ändra sig fort!! Dock försvinner skruvmöjlighet i morgon ändå ska hämta en skoterett-objekt då.
Så vart lite bråttom få gjort lite idag åxå!!

Men fått fixat nya fälgbanor och ekrar till bakhjulet. Alltid något.
ko40.jpg
Passade på och snygga upp drevet lite när man ändå höll på.
ko41.jpg
Hittade även en kedja i gömmorna!! Glädjen vart hög tills jag kom på vad det var för någon och varför den vart liggande!!
Ett felköp vart en 420 hmm vet inte om den går använda men ska höra med kompis om han känner för ett byte med en 415..
ko39.jpg
Men nu kvällen ett litet jobb kvar i kväll ska faktiskt räkna ut vad bygget hittills gått på!! Så ska bli både intressant och lite skrämmande se vad som finns kvar på min polska budget..
Peter Holbrant
Forumsponsor
Inlägg: 815
Blev medlem: 26 feb 2016, 22:08

Re: Med polsk budget!!

Inlägg av Peter Holbrant »

Hmm blir till att tänka mer polskt!!
Hittills har det dragit iväg fortare än önskat trots små bäckar!!
Moped 3050kr
koppling/handbromsgrepp 40kr
verktygsväska 95kr
kick 106kr
dekaler 50kr
72 ekrar 87kr
fälgbanor 107x2kr
handtag 20kr
60cc cylinder 215kr
15mm förgasare 121kr
svart sprayburk 79kr.

Om jag inte felräknat så har bygget än så länge landat på 4202kr så 798kr ska räcka till sadelgummi men åxå färg och ett däck säkert något mer... hmm blir tufft! även om färgen ska vara vanlig högblank lackfärg från biltema..
Peter Holbrant
Forumsponsor
Inlägg: 815
Blev medlem: 26 feb 2016, 22:08

Re: Med polsk budget!!

Inlägg av Peter Holbrant »

Men då vart den svåraste biten avklarad och inköpt!! Hittade sadelgummit för 388kr på Ebay!!
ko42.jpg
Lägger man till en burk svart en burk röd och en liter lacknafta från biltema!! Dvs 280KR!!
ko43.jpg
samt ett 2,25/19 däck för 180kr(då får jag säkert stå ut med speed)

Då vart det 668kr sedan ska det räcka med en burk silver åxå a 80kr
Då blir det 748kr!!

Fasiken det betyder att mitt polska projekt kommer landa på 4950kr!! (visst sanning med modifikation då inte räknat saker som bult slippapper svetstråd etc)
Men som jag ser det klarar jag målet!! Visst kanske inte kan få tillbaka 5000kr på en komar om jag säljer?? Men målet har varit en billig bruksmoped och bevis att
hobbyn kan vara överkomlig för de flesta och en duglig renovering med en polsk prislapp( i många fall ordagrant då de flesta delar handlats med polska Sloty).. Så målet är fullt nåbart!! Ska bara utföras enligt plan åxå.. återstår ett "bara" riva isär blästra lackera och putsa skruva ihop!! Ett rätt stort "bara"....
Men visst lite berömvärt i alla fall.. Även om något bakslag kan och kommer ske under resterande resan åxå!!
HSE
Inlägg: 5516
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Med polsk budget!!

Inlägg av HSE »

Om jag jämför med mitt budget projekt en Puch Dakota 3000 som hade samma mål på under 5000 klar så är det inköpspriset som sticker ut. Jag gav ju 400 kr för vraket! Det gav utrymme för att köpa in en ny kinamotor men jag hade kunnat renovera orginalmotorn och fortfarande hamnat innanför budgeten. Hondakopian valde jag för att jag älskar köra fyrtaktare och den mopeden är den jag kör mest med :D
klar 003.JPG
Men som sagt, för alla lågbudgetprojekt så gäller det att köpa utgångsmaterialet så billigt och så komplett som möjligt för det sticker snabbt iväg sedan. Givetvis älskar jag ditt projekt slider_score.gif
Peter Holbrant
Forumsponsor
Inlägg: 815
Blev medlem: 26 feb 2016, 22:08

Re: Med polsk budget!!

Inlägg av Peter Holbrant »

Precis men valde medvetet Komar!! Då jag sett en sådan vart nyfiken på modellen och konstaterat att delar finns billigt i Polen!! Men som alltid rätt plats och tid så kan allt hittas!! Så fick hålla till godo med en tradera auktion och då får man ge lite mer för sakerna... Samt hade inte varit någon riktig utmaning om jag lagt budgeten bara några kronor högre!! Låg lite i egen intresset att återgå till den bygglädje man hade i 12-15års åldern när man alltid byggde guld av skrot skräp och kasserat!! Å andra sidan som sagt så fort Komar är färdig. Så ska jag ta mig ann en Compact, känns skönt veta att det bygget har en mindre utmanande budget!!
Peter Holbrant
Forumsponsor
Inlägg: 815
Blev medlem: 26 feb 2016, 22:08

Re: Med polsk budget!!

Inlägg av Peter Holbrant »

Så nära men han inte!! Så fick ihop och provstartat för första gången för att sedan dö.... Visade sig vara kilen som rykt a misstänkt jag missat dra åt magneten..
Ny kil och brummade på fint!! Fick dock ej provkört tappat bort ventilgummit!! Japp ventilgummi!! Men imorgon tar jag med ny ventil från en av barnens cyklar och tar en provsväng!! Innan den demonteras i beståndsdelar för blästring och lack!!

Men nu iväg och köpa en Skoterett!! Känns viktigare än en provtur..
ko44.jpg
ko45.jpg
Peter Holbrant
Forumsponsor
Inlägg: 815
Blev medlem: 26 feb 2016, 22:08

Re: Med polsk budget!!

Inlägg av Peter Holbrant »

Fått provkört Komaren idag!! Får nog lägga ytterligare ett par dagars finlir innan jag river den i delar för lack. Inte nöjd!! Toppar 51km vilket jag lätt kan leva med. Om den bara vore tillräckligt stark!!

Men vill inte varva ur ordentligt visst cylindern inte inkörd än men något är det blir till dubbelkolla det mesta. Lustigt nog vart motorn starkare med filad originalcylinder och adapterad förgasare än med 60cc. Visst inte laborerat med munstycken i den nyköpta förgasaren. Men den borde vara hyfsat injusterad till cylindern då de såldes i kitt! Lär bli finlir både på tändning som förgasare även prova ett par andra ljuddämpare!! Menar 55 och stark borde inte vålla några bekymmer på 60cc! Men positivt fick slängt på tanken på lösen på gårdagens fynd min skoterett och brummade igång fint!! Ska försöka kasta ihop den och få provkört lite innan den hamnar i slummer inför renovering..
Peter Holbrant
Forumsponsor
Inlägg: 815
Blev medlem: 26 feb 2016, 22:08

Re: Med polsk budget!!

Inlägg av Peter Holbrant »

Fått ta tag i lite viktigare jobb än ytterligare en moped i mängden!! Fixat nytt större rum till min son genom att göra ett rum av två men till sist vart det klart så man kunde åter ta tag i Komaren!!

Då jag konstaterade att motorn gick som en potta skit har jag fått felsökt lite och den polska förgasaren visade sig vara mer polsk än bra!! Efter ett byte till 17mm zundapp så varvar den riktigt bra och låter gott samt startar på första kicken.. Toppfart osäker typ skithalt å becksvart samt lyset ännu ej kopplat!! Så rullades in och påbörjade byte av styre lacka lite före detta krom detaljer med silverfärg samt konstaterade att lycktsarg var om inte exakt lika så i alla fall väldigt lik!! Styret jag hittade vart åxå snudd på exakt samma form 2cm bredare och en cm högre så kommer nog göra sig riktigt bra.. Jaja i morgon ny kväll med mekande då ska lackade grejor dit lyse kopplas å lite gummidetaljer monteras..
Lite silverfärg gör skillnad
Lite silverfärg gör skillnad
snarlikt men betydligt snyggare styre..
snarlikt men betydligt snyggare styre..
Från början tänkte jag bara rikta bucklor blästra och lacka orginalet
Från början tänkte jag bara rikta bucklor blästra och lacka orginalet
Men en Compakt-sarg passade riktigt bra så hellre riktigt krom eller hur??
Men en Compakt-sarg passade riktigt bra så hellre riktigt krom eller hur??
Skriv svar