Med polsk budget!!

Original- och bruksrenoveringar samt Custombyggen.
Peter Holbrant
Forumsponsor
Inlägg: 815
Blev medlem: 26 feb 2016, 22:08

Re: Med polsk budget!!

Inlägg av Peter Holbrant »

Ja börjar bli "färdig" eller snarare "nja" färdig i nuläget ska elen från motorn kopplas in och två kåpor monteras!! Sedan provkörning man vet ju inte egentligen hur den går ännu men den låter bra och är lättstartad... så finns hopp!! Jo just det den lilla detaljen en ny lack men det är de mindre bekymret i bygget!!
ko54.jpg
Till saken hör att jag gillar faktiskt mixen just nu mellan nytt och gammalt!!
Är egentligen ingen man som gillar patina men just denna mixen med lite blankt och fint och lite ålder kvar gör sig faktiskt riktigt bra..
Gillar de kraftiga hjulbanorna stabilt ekrade med 3,5mm ekrar och kromet nya delar som sadel grepp och handtag lyfter fram patinan så helheten lyfts rejält..!! Kan bara vara så enkelt att jag inte gillar mopeder med enbart patina för för en gångs skull trots patina tycker jag helheten faktiskt gör sig förbannat bra lite nytt+lite ombyggt + patina vart rätt bra skulle bara ha två vita däck åxå.. Eller kan kanske vara som så att jag vill komma igång med nästa projekt åxå!!

Men kolla gärna lite bilder och kommentera på detta( I slutänden gör jag ändå som jag själv vill haha men kommentarer och vinklar är trevligt att få)
ko50.jpg
ko51.jpg
ko52.jpg
ko53.jpg
ko55.jpg
ko59.jpg
ko57.jpg
ko56.jpg
ko58.jpg
Peter Holbrant
Forumsponsor
Inlägg: 815
Blev medlem: 26 feb 2016, 22:08

Re: Med polsk budget!!

Inlägg av Peter Holbrant »

ko60.jpg
ko61.jpg
ko62.jpg
ko63.jpg
Sydstatare
Inlägg: 196
Blev medlem: 03 nov 2015, 17:50
Ort: Vena

Re: Med polsk budget!!

Inlägg av Sydstatare »

Riktigt snygg o grym blev den. Ballt stuk... slider_score.gif slider_score.gif
Puch, Crescent, Rex, Zundapp
O såklart V8
Peter Holbrant
Forumsponsor
Inlägg: 815
Blev medlem: 26 feb 2016, 22:08

Re: Med polsk budget!!

Inlägg av Peter Holbrant »

Tackar eller egentligen är komaren riktigt snygg i modellen men håller med lite mindre modifikation gjorde den inte sämre!!
Precis tillbakakommen från provkörning!! Naturligtvis med ett par incidenter tappad förgasare backspegeln skruvade sig o batteriet la av på gps men gissar på 50km och stark ligger nog nära sanningen då orginaldrev bak och en kugge större fram inte gör så mycket på utväxlingen..

Men det lila jag känt en ruggit bra bruksmoped lättstartad bra tomgång rätt stabil då toppfart inte är lika hissnande som bromsen är klen.. Får kika om jag har några bättre bromsbelägg att montera i innan säsong lämpligt vid däckbytet...
ko64.jpg
återkommer med rapport om toppfart efter lite värme laddning av batteri o kaffe ja kanske lika bra montera kåpor och färdigställa åxå..
Peter Holbrant
Forumsponsor
Inlägg: 815
Blev medlem: 26 feb 2016, 22:08

Re: Med polsk budget!!

Inlägg av Peter Holbrant »

Ja jouren verkar bli lugn trots allt nu klädbyte och ivägbjuden så slipper laga mat idag alltid något..

Nu är en provkörning utan missöden avklarad och även fått fixat till finliret så kåpor på. Ser klart komplettare ut med dessa.
Mopeden känns stabil inga hissnande farter 47km. Men räcker gott på den!! Även om cylinder ej är inkörd borde den ha lite mer att ge misstänker brytarna inte riktigt hänger med men som sagt spelar mindre roll. För brummar på stabilt och orkade i alla fall Lekvadbackarna på högsta växel..
ko69.jpg
ko71.jpg
ko66.jpg
ko72.jpg
ko70.jpg
ko67.jpg
ko68.jpg
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5459
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: Med polsk budget!!

Inlägg av Micke S »

Den som har flest däck i garaget när han dör vinner :wink:
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Peter Holbrant
Forumsponsor
Inlägg: 815
Blev medlem: 26 feb 2016, 22:08

Re: Med polsk budget!!

Inlägg av Peter Holbrant »

Däcken är bara på tillfälligt besök vintern kom snabbt!! Vilket märktes idag!! Gjorde mig ett nytt insug och provkörningen resulterade i ytterligare 2km så vips 49km!!
Fortfarande är det liksom en inbyggd varvspärr!! Filade och justerade brytarna och detta gav bättre gasrespons å ytterligare lite på toppen numer 51,5!!
Målet 55km ligger fast troligen redan nåbart, med lite drevning. Men ska nog ge mig på bonntrimma lite misstänker avgasporten har en hel del att med oviljan till att varva ut ordentligt... Dock rätt usel i trimmningskonsten som yngre brukade man fila och jacka lite vad som känns bra men nog lite mer noga numer så ska nog läsa på lite i ämnet...
Peter Holbrant
Forumsponsor
Inlägg: 815
Blev medlem: 26 feb 2016, 22:08

Re: Med polsk budget!!

Inlägg av Peter Holbrant »

Ja känns skönt fått bonnfilat lite med fullt dugligt resultat!! Visst finns säkert mer att ta men målet varit 55km och till sist vart resultatet 58,4km!!
Absolut inga märkvärdigt gjort med motorn.

Fick jackat kolven några mm.
ko79.jpg
Höjde avgasporten runt 1,5 mm ca.
ko75.jpg
Breddade avgasporten ett par mm åt varje håll
ko76.jpg
Jämnade till övergång melan insug och cylinder samt breddade den något invändigt.
ko77.jpg
Samt portmatchade lite för bättre gasflöde..
ko78.jpg
Känns riktigt godkänt med tanke på att det är en Komar!! Visst inte hundra färdig men väldigt nära.. Återstår fixa till lite bättre bromsar de är i klenaste laget samt byta
däck!! Så nog har resultatet blivit som förväntat inte den snabbaste men billigaste mopeden jag har känns såväl stabil som lättstartad och kommer få följa med på en del rallyn nästa år för en riktigt trevlig och rätt udda modell... Tror i alla fall inte som den ska behöva bli en vanlig syn på skamkärror utan lite som en gammal 240 ingen racer men trygg och tar mig dit jag ska..
ko1a.jpg
ko74.jpg
Tvätt däck och lite bättre broms.. Sen blir de ta tag i ett annat enkelt projekt min Compakt som följs av det enda lite svårare projektet i !"år"(men blir nog nästa) en Skoterett
Anders74
Inlägg: 42
Blev medlem: 31 okt 2016, 12:53
Ort: Skåne

Re: Med polsk budget!!

Inlägg av Anders74 »

Hej!
Jättekul att läsa. Jag har nämligen själv också köpt en Komar. Dock lite nyare än din, men inte mycket. Har kick på min.
Jag visste inte att det fanns så mycket delar till mopeden, och billigt också!
Hur är det att beställa från gmoto? Är frakten dyr?

Bifogar ett foto på min skönhet. Så såg den ut när jag hittade den utanför en garageloppis. Inget fungerade på den från början men nu fungerar allt. Kul :)

Fick inte rätt på förgasaren så det blev att köpa en ny på ebay, http://www.ebay.com.my/itm/Carburetor-C ... SwnDZT9Es-" onclick="window.open(this.href);return false;
Passar bra efter lite filning på förgasaren. Lite problem med munstyckena, fick borra upp till 0.7mm (från 0.51). Men bättre hade varit att köpt en ny från Polen...
Bilagor
WP_20160811_11_17_43_Pro.jpg
Senast redigerad av Anders74 den 02 dec 2016, 17:49, redigerad totalt 2 gång.
Anders74
Inlägg: 42
Blev medlem: 31 okt 2016, 12:53
Ort: Skåne

Re: Med polsk budget!!

Inlägg av Anders74 »

Någon som vet var man köper nya skärmar? Dom jag har är både rostiga och bulliga. Finns det billigt att köpa nya är det absolut ett alternativ.
Peter Holbrant
Forumsponsor
Inlägg: 815
Blev medlem: 26 feb 2016, 22:08

Re: Med polsk budget!!

Inlägg av Peter Holbrant »

Huruvida skärmar finns i polen vågar jag inte svara på men finns mycket delar så skulle inte förvåna mig. Beställde själv från https://gmoto.pl/" onclick="window.open(this.href);return false; mailade en förfrågan om hur med hjälp av google translate fick snabbt svar och ett konto att handla från betalade med paypal.. frakt 150sloty och gick fort kom med flygfrakt direkt till dörren på bara några dagar..

I övrigt tycker jag Komaren är både snygg och fräck absolut inget fartmonster men som sagt vill man åka fort kan jag ta någon annan moppe tror jag kommer välja komaren ofta nästa säsong för allmänt trevlig moped.. Men tillhör inte extrem mopedsamlarna har just nu bara en mustang(sidovagnsmoped) en Compakt och en Skoterett ja samt polska vidundret Komar var moped sin charm och kompletterar varandra bra..

Ska strax ta tag i slutrenovering av Compakten mekaniskt färdig. Sedan blir de helrenovering av Skoteretten bara ihopkastad och provkörd i nuläget. Compakten ska vara klar före 1a maj och Skoteretten får vi se beror på hur fort jag orkar bygga compakten så blir ev nästa års projekt får se vad som hinns med..

Men lycka till med projektet i alla fall en kul och udda å lite föraktad moped.. Men tror faktiskt även Komaren kan bli lite vanligare vad det lider för som sagt billigt insteg till rolig hobby.
Anders74
Inlägg: 42
Blev medlem: 31 okt 2016, 12:53
Ort: Skåne

Re: Med polsk budget!!

Inlägg av Anders74 »

Hej igen,
Har suttit och tittat och skrivit upp vad jag behöver för att göra moped fin. Antingen kör jag som det är eller fixar allt så gott det någonsin går. Blev en massa saker kan jag säga, dock är det oerhört billigt på den Polska sidan.

Är lite tveksam vilken 60ccm (55ccm) cylinder som jag ska välja. Det finns ju två. Vilken valde du? Är du nöjd med den? Den billiga ska ge +20% och den dyra ska ge +25%. Om det stämmer i realiteten är svårt att avgöra. Såg även att du köpt topp, 50cc?
https://gmoto.pl/szukaj.html?q=komar+60cm3" onclick="window.open(this.href);return false;
Amazon_jerka
Inlägg: 331
Blev medlem: 20 jan 2009, 00:00
Ort: Mariestad

Re: Med polsk budget!!

Inlägg av Amazon_jerka »

Härligt med ett udda renovering.
Blir skoj att se hur dom polska hjulen är i kvalitet.
Det är en väldigt snygg modell av Komar, men ack så trötta orginal.
Peter Holbrant
Forumsponsor
Inlägg: 815
Blev medlem: 26 feb 2016, 22:08

Re: Med polsk budget!!

Inlägg av Peter Holbrant »

Läste från någon 60-tals reklam att det vart en bra och rätt stark bruksmoped men som verkade vara omöjlig få att gå fortare än lagstadgad fart ens i nerför.
Så långt är jag villig hålla med med 60cc ökar inte toppfarten nämnvärt men den blir något starkare obs då jag samtidigt byggde om avgassystem och ersatte förgasaren med en 17mm ubåt lätt gjort på 60cc som har annat insug vet jag inte riktigt vad som gjort vad. Köpte ett komplett kit med både topp cylinder förgasare o lager etc och visste inte att det skillde på cylinder så ingen aning vilken den innehöll.

Att kalla den slö tycker jag känns lite fel rätt rapp upp i toppfart men sedan liksom dör den bara ut. Irriterande därför filade jag lite ytterligare tills jag i alla fall fick en bruksmoped möjligt marchera 50-55km. Fortfarande lite irriterande för har nog bara fått upp varvtalet med runt 500 varv någon som vet vad han filar på kan säkert göra bättre. Men som sagt ingen fartmoped vid närmare eftertanke hade de varit skitkul posta en cylinder till agge och se vad han skulle kunna göra med den men har 2 mopeder som gör 80+ sedan tidigare rätt bra på sachs-motorer.

Men där inkluderas saker som Agge-cylindrar och topp rundvev kokusan det vart som sagt ett bevis på att hobbyn kan vara "billig" jag ville göra. Bestämde parametern till 55km och trevlig tur-moped.. Kan göra en enkel jämförelse!!
Min 142 trevlig trivsam även mer än skitkul köra på slingarande grusväg...
Min 142 trevlig trivsam även mer än skitkul köra på slingarande grusväg...
Min bmw trevlig trivsam men kul köra även på asfalt
Min bmw trevlig trivsam men kul köra även på asfalt
Eller för all del vill jag åka lite fortare med moppe då väljer jag min Comet knappast Komar..
269.jpg
Är det däremot utflykt med barnen hemomkring eller hämtning från fritids väljer jag naturligtvis
familjemopeden..
43.jpg
43.jpg (33.29 KiB) Visad 8818 gånger
Kort gott man väljer fordon efter vad man söker... För den delen finns inget som hindrar att ha ett gäng om man som jag vill ha lite av varje..
I övrigt är även jag nyfiken på Kromkvaliten på fälgarna för med det priset var det värt att de var svårekrade..
Anders74
Inlägg: 42
Blev medlem: 31 okt 2016, 12:53
Ort: Skåne

Re: Med polsk budget!!

Inlägg av Anders74 »

Fina grejer du har! :)
Skriv svar