Analogt PVL-tändsystem monterat på puchmotor
Analogt PVL-tändsystem monterat på puchmotor
Har monterat ett nytt tändsystem på dakotan då jag tidigare kört med kokusan och fast tändpunkt. Valet blev efter kontakt med roffe på vrm ett retarderande analogt pvl-system utan ljusspole. En av roffes adaptetplattor till pvl blev grunden för att få montagskruvar att hamna där jag ville ha dom. Såhär sitter det när det blev klart
En STOR grad skiva är bra att ha när man håller på
Jag använder en indikatorklocka för inmätningen. Simtus har tillverkat fästet
När simtus ändå var igång gjorde han även en ny "svänghjulsmutter" med fäste för gradskivan
En STOR grad skiva är bra att ha när man håller på
Jag använder en indikatorklocka för inmätningen. Simtus har tillverkat fästet
När simtus ändå var igång gjorde han även en ny "svänghjulsmutter" med fäste för gradskivan
Re: Analogt PVL-tändsystem monterat på puchmotor
Tjusigt !
Under förutsättning att tändningen var inställd för maximal effekt tidigare kommer den inte att öka. Men effekten på lägre varvtal ökar så att det går fortare att komma upp i max effekt vilket betyder ganska mycket. Speciellt om man har så lång utväxling att motorn inte orkar komma in på pipan annars på högsta växeln. Det blir även betydligt mer punch från start.
Jag kör ju med en egen lösning på Kokusansystem som ger samma funktion. Lösningen är enkel men effektiv och görs genom att montera ett 330 ohms motstånd i serie med en 1 uF kondensator och koppla den nya kretsen mellan den röda ledningen på CDIn till jord.
Under förutsättning att tändningen var inställd för maximal effekt tidigare kommer den inte att öka. Men effekten på lägre varvtal ökar så att det går fortare att komma upp i max effekt vilket betyder ganska mycket. Speciellt om man har så lång utväxling att motorn inte orkar komma in på pipan annars på högsta växeln. Det blir även betydligt mer punch från start.
Jag kör ju med en egen lösning på Kokusansystem som ger samma funktion. Lösningen är enkel men effektiv och görs genom att montera ett 330 ohms motstånd i serie med en 1 uF kondensator och koppla den nya kretsen mellan den röda ledningen på CDIn till jord.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Re: Analogt PVL-tändsystem monterat på puchmotor
Lite synd att välja ett tändsystem utan ljusspole tycker jag.
HPI 210 (som jag kör med) har både retarderande tändkurva och 55W ljus.
HPI 210 (som jag kör med) har både retarderande tändkurva och 55W ljus.
Re: Analogt PVL-tändsystem monterat på puchmotor
Finns ju två sätt att lösa detta med tändsystem utan ljusspole, antingen kör man bara på dagen och då kan man tycka att det inte spelar någon roll om det är ett fungerande ljuse, skulle man bli stoppad är nog ljuset det minsta man bryr sig om i det läget Sedan kan ju det också vara så att avsaknaden av belysning är anledningen till att man blir stoppad och då kikar dom nog också på mopeden i övrigt och då är man ändå rökt. Jag valde att bygga med ett batteri till belysningen och signal. En hållare tillverkades för att få en bra placering i ramen
Och såhär blev det med alla plåtar monterade, placeringen och storleken på batteriet gör att det går att få ut via verktygsluckan utan att något annat behöver plockas bort
Och såhär blev det med alla plåtar monterade, placeringen och storleken på batteriet gör att det går att få ut via verktygsluckan utan att något annat behöver plockas bort
Re: Analogt PVL-tändsystem monterat på puchmotor
Det där blev jättebra.
Det ska bli intressant att höra hur du upplever förbättringen med det nya tändsystemet. Nu kan du köra med ändå senare tändning på fullvarv utan att den blir klen på låga varv. Det kan kanske ge lite mer toppeffekt genom att varvtalet utökas när avgassystemet blir varmare.
Det ska bli intressant att höra hur du upplever förbättringen med det nya tändsystemet. Nu kan du köra med ändå senare tändning på fullvarv utan att den blir klen på låga varv. Det kan kanske ge lite mer toppeffekt genom att varvtalet utökas när avgassystemet blir varmare.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Re: Analogt PVL-tändsystem monterat på puchmotor
Kändes som du lika enkelt kunde gjort plattan självmallgroda skrev:Adapterplattan från roffe till pvl som underlättar montaget. Efter lite omsvarvning av innermåttet samt några extra M5 hål för att få tändplattan rätt för att kunna justera och filning för utrymme till kabeldragningen
Re: Analogt PVL-tändsystem monterat på puchmotor
Snygg batterihållare.
Ska bli intressant att höra hur du upplever den lilla roterande massan på ditt PVL-system mot Kokusan-systemets originallika svänghjul.
Ska bli intressant att höra hur du upplever den lilla roterande massan på ditt PVL-system mot Kokusan-systemets originallika svänghjul.
Re: Analogt PVL-tändsystem monterat på puchmotor
JanneL skrev:Kändes som du lika enkelt kunde gjort plattan självmallgroda skrev:Adapterplattan från roffe till pvl som underlättar montaget. Efter lite omsvarvning av innermåttet samt några extra M5 hål för att få tändplattan rätt för att kunna justera och filning för utrymme till kabeldragningen
Hahaha..
Tänkte det samma
Re: Analogt PVL-tändsystem monterat på puchmotor
Jo jag hade kunnat tillverka den adapterplattan själv, men hade inte ett aluminiumämne i den storleken som krävdes. Sedan att den redan fanns tillverkad underlättade då var det bara att göra några justeringar som krävdes