Gabbes KS50/80

Original- och bruksrenoveringar samt Custombyggen.
Användarens profilbild
Hynboholm
Forumsponsor
Inlägg: 2257
Blev medlem: 02 apr 2013, 22:59
Ort: Wermland.

Re: Gabbes KS50/80

Inlägg av Hynboholm »

Mycket trevlig maskin!
Jag hade också kört kromat.
Användarens profilbild
selma
Forumsponsor
Inlägg: 2725
Blev medlem: 02 nov 2010, 00:00
Ort: Karlstad

Re: Gabbes KS50/80

Inlägg av selma »

Snygg maskin thumb_up
ang lyktsarg kromad :wink:
Användarens profilbild
Gabbe
Inlägg: 104
Blev medlem: 06 jul 2014, 08:51
Ort: Ö-vik

Re: Gabbes KS50/80

Inlägg av Gabbe »

Tack för eran omdömen!
Jag behåller det kromat tills vidare.
Användarens profilbild
Gabbe
Inlägg: 104
Blev medlem: 06 jul 2014, 08:51
Ort: Ö-vik

Re: Gabbes KS50/80

Inlägg av Gabbe »

Tyvärr lyckas jag inte få lacken att komma till sin rätt på bild, i verkligheten skiftar den i orange, men på bild ser den mest tomatröd ut.
004.JPG
002.JPG
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5459
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: Gabbes KS50/80

Inlägg av Micke S »

Den ser jättefin ut. Samma på min att den ser oftast solblektblå ut på kort och även i verkligheten om man inte är nära. Ljusa färger framstår ofta som matta och glanslösa. Man får väl häva i en burk Flake nästa gång :P
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Användarens profilbild
GlobalNomad
Inlägg: 275
Blev medlem: 12 dec 2013, 07:27
Ort: Nordingrå och Jomtien, Thailand

Re: Gabbes KS50/80

Inlägg av GlobalNomad »

Fråga: Behövde du byta övre styrplattan också, eller svetsade du till den själv?
-71 Zundapp KS50
-32 Ford Roadster (350/350)
Användarens profilbild
Gabbe
Inlägg: 104
Blev medlem: 06 jul 2014, 08:51
Ort: Ö-vik

Re: Gabbes KS50/80

Inlägg av Gabbe »

Jag bytte den inte, däremot fick jag svetsa på två fästhylsor (som kan ses på bilder) för styret.
De båda bultarna till gaffelfjädrarna måste oxå bytas till likadana med insex, det får inte plats skruvar med utvändig sexant (eller verktyg för dessa) när fästhylsorna är ditsvetsade. Eftersom dessa skruvar är M8x1 så kan det vara lite lurigt att hitta med insex.
Pälle
Inlägg: 2954
Blev medlem: 28 mar 2009, 00:00
Ort: Örnsköldsvik

Re: Gabbes KS50/80

Inlägg av Pälle »

Snyggt bygge! Letar gillaknappen....
Användarens profilbild
Gabbe
Inlägg: 104
Blev medlem: 06 jul 2014, 08:51
Ort: Ö-vik

Re: Gabbes KS50/80

Inlägg av Gabbe »

Då har det blivit dags att damma av den här tråden igen.
Efter att ha sett bilder på våldsamt snygga, handbyggda, avstämda och rostfria avgassystem från bland annat Micke S så beslutade jag mig för att beställa ett sådant till min racer. Killen som bygger dessa är en mycket seriös portugis som inte lämnar något åt slumpen. För att få till den avstämda pipan så bra som möjligt ville han se lite bilder på cylinderns portar, och det var där det hela började urarta. När jag lyfte toppen så visade det sig att kromfodret börjar bli ordentligt nött. Jag hade nog ett svagt minne av detta från när jag monterade motorn i ramen för snart tre år sedan men därefter har jag lyckats förtränga det, och inte har det blivit bättre av de senaste somrarnas körning. Att något måste göras var uppenbart, och eftersom det är mycket svårt (omöjligt?) att hitta nytillverkade luftkylda cylindrar så stod valet mellan att renovera befintlig cylinder eller konvertera till vattenkylt. Pga lättja och att det finns så roliga vattenkylda lösningar att tillgå så föll valet på det senare alternativet. En nicasilbehandlad cylinder med reedventil och 50mm borr (92cc) är beställd, det nya avgassystemet kommer att beställas/anpassas efter denna cylinder istället för originalet. Även en kylare och ett nytt topplock är inhandlat.
023.JPG
Över avgasporten och i övre vändläget är det hårda kromet bitvis helt genomnött.
027.JPG
Det nya topplocket sattes upp i svarven för att anpassa förbränningsrummet efter 50mm borrning (original är 46mm).
Användarens profilbild
Hynboholm
Forumsponsor
Inlägg: 2257
Blev medlem: 02 apr 2013, 22:59
Ort: Wermland.

Re: Gabbes KS50/80

Inlägg av Hynboholm »

Tråkigt med utgifter, men desto roligare sen när det blir klart!
Användarens profilbild
GlobalNomad
Inlägg: 275
Blev medlem: 12 dec 2013, 07:27
Ort: Nordingrå och Jomtien, Thailand

Re: Gabbes KS50/80

Inlägg av GlobalNomad »

Finns metoder numer som möjliggör montering av 125 cyllar med topp på dessa KS80 maskiner. Holländarna kan dom :mrgreen: Kolla in Svenska Zundapp Klubben på fejjan.
Bilagor
KS80_125a.jpg
KS80_125b.jpg
-71 Zundapp KS50
-32 Ford Roadster (350/350)
Användarens profilbild
Gabbe
Inlägg: 104
Blev medlem: 06 jul 2014, 08:51
Ort: Ö-vik

Re: Gabbes KS50/80

Inlägg av Gabbe »

Ja det hade ju såklart också vart ett alternativ.
Det är ruskigt maffiga och snygga cylindrar det där :D
Användarens profilbild
Gabbe
Inlägg: 104
Blev medlem: 06 jul 2014, 08:51
Ort: Ö-vik

Re: Gabbes KS50/80

Inlägg av Gabbe »

Rambågarna ska byggas om för att rymma den nya kylaren, men det arbetet kan inte börja innan jag fått hem nya cylindern så jag kan se exakt var kylaren skall sitta. Sen har jag upptäckt att ramlagerna och vevpartiet inte känns 100% så det blir översyn av motorn innan uppstart. Påskhelgen har ägnats åt funderingar kring val av kullager och vilket vägval jag ska ta kring vevpartiet. Ja sen har det blivit en del mer traditionsenligt påskfirande också :D
zundapp2.jpg
Användarens profilbild
Gabbe
Inlägg: 104
Blev medlem: 06 jul 2014, 08:51
Ort: Ö-vik

Re: Gabbes KS50/80

Inlägg av Gabbe »

Igår lånade jag hem ett bockverktyg från jobbet och gick lös på ett 20x2.5mm sömlöst hydraulrör.
Efter en del funderande och mätande så kom jag fram till att det var bättre att göra helt nya bågar istället för att modda de gamla.
002.JPG
Jag är mycket nöjd med resultatet såhär långt.
003.JPG
Användarens profilbild
Gabbe
Inlägg: 104
Blev medlem: 06 jul 2014, 08:51
Ort: Ö-vik

Re: Gabbes KS50/80

Inlägg av Gabbe »

Idag damp det ner ett bättre begagnat 314 motorblock som jag råkade köpa på ebay i Österrike.
Vevparti och ramlager känns perfekt, även växellådan känns som den ska. Ser inte ut som att detta block någonsin vart delat. Det blir nog att köra med den här i sommar medan jag helrenoverar mitt befintliga block i lugn och ro under vintern.

Märkningen 314 070 betyder att det en gång i tiden suttit på en KS80 Super, gissningsvis 1982.
314.JPG
Skriv svar