MCB 80TS (del 1)

Original- och bruksrenoveringar samt Custombyggen.
Mcb80ts
Inlägg: 218
Blev medlem: 16 apr 2016, 11:09

MCB 80TS (del 1)

Inlägg av Mcb80ts »

image.jpg
Hejsan! för ett par månader sen så skaffade jag mig ett 80ts objekt! Ett bra sådant som hade det mest förutom ljuddämpare, framskärm med stag och stötdämpare.
det mesta utom ramen fick åka in på lackering och skall hämtas hem inom en snar framtid! :D
Under tiden så har jag verkligen letat ordentligt efter original stötdämpare, framskärm och ljuddämpare också!

Och förhoppningsvis så har jag lyckats med att hitta ett par saker i alla fall! Hade faktiskt nästintill gett upp på stötdämparna som verkar väldigt svåra att hitta! Men skam den som ger sig.. Såvitt jag kan se så är detta original, men om nån kan bekräfta detta på bilderna så vore det underbart! Slänger in ett par bilder. Har även en framskärm på g som kommer ikväll till min ägo! mistick_yes.gif den var riktigt ful däremot men ska väl kanske gå renovera någon dag.. Bilder på moppen mm kommer inom kort.

Ang stötdämparna så skulle jag vara tacksam med tips på hur jag ska gå till väga för att frächa upp dessa? Både vad gäller funktion och utseende. Ska väl skicka in hylsor på krom, frågan är var? Göteborgs förnickling har jag hört talas om?! Tack på förhand! Hare gott allihop! :D
Senast redigerad av Mcb80ts den 01 okt 2016, 12:20, redigerad totalt 3 gång.
sidecarrob
Inlägg: 447
Blev medlem: 26 dec 2010, 00:00
Ort: Veddige

Re: 80ts projekt! Rätt stötdämpare?

Inlägg av sidecarrob »

Kan starkt rekommendera Göteborgs krom och förnickling.
Dock får du troligtvis vänta i ett halvår på grejerna.
Mcb80ts
Inlägg: 218
Blev medlem: 16 apr 2016, 11:09

Re: 80ts projekt! Rätt stötdämpare?

Inlägg av Mcb80ts »

Tack för info! Det låter bra, bara synd att det ska ta så lång tid.. Det verkar inte vara så många andra i den branschen längre heller. Får se om man putsar upp dem över sommaren o lämnar på krom över vintern. :roll:
Användarens profilbild
selma
Forumsponsor
Inlägg: 2725
Blev medlem: 02 nov 2010, 00:00
Ort: Karlstad

Re: 80ts projekt! Rätt stötdämpare?

Inlägg av selma »

Snabbt på en kromfirma är 3 mån
sidecarrob
Inlägg: 447
Blev medlem: 26 dec 2010, 00:00
Ort: Veddige

Re: 80ts projekt! Rätt stötdämpare?

Inlägg av sidecarrob »

selma skrev:Snabbt på en kromfirma är 3 mån
Ja det blir väl så när dom vill ha kontant betalning, och kvitto inte existerar....
Falkfish
Forumsponsor
Inlägg: 791
Blev medlem: 26 dec 2012, 00:00
Ort: Falkenberg
Kontakt:

Re: 80ts projekt! Rätt stötdämpare?

Inlägg av Falkfish »

sidecarrob skrev:
selma skrev:Snabbt på en kromfirma är 3 mån
Ja det blir väl så när dom vill ha kontant betalning, och kvitto inte existerar....
Tror vi som har en hobby där det kan behövas att kroma om grejor skall vara väldigt glada att dessa firmor fortfarande finns kvar i livet, och att de kan vara till vår hjälp när vi behöver derar kunnande.
Att få betala 3000:- för en omkromning av en tank kan jag tycka vara ett rimligt pris, med tanke på hur många timmars arbete som ligger bakom ett bra resultat.
Samma tank skulle gå på säkert minst det dubbla om man vill ha ett papper på det.

Det finns ju knappast några bra ytbehandlare kvar i Sverige pga av alla avgifter, lagar och föreskrifter som de måste följa, är ju inte så kul om alla försvinner och att vi måste skicka alla våra grejor utomlands där det är betydligt lägre priser, samt att de har ytbehandlingar som ser ut att vara sedan 30 talet, här kan vi prata om dubbelmoral i så fall..

S
HSE
Inlägg: 5538
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: 80ts projekt! Rätt stötdämpare?

Inlägg av HSE »

Ja, miljökraven gör att denna typ av firmor försvinner på sikt och prisbilden stiger... https://sv.wikipedia.org/wiki/F%C3%B6rkromning
sidecarrob
Inlägg: 447
Blev medlem: 26 dec 2010, 00:00
Ort: Veddige

Re: 80ts projekt! Rätt stötdämpare?

Inlägg av sidecarrob »

Falkfish skrev:
sidecarrob skrev:
selma skrev:Snabbt på en kromfirma är 3 mån
Ja det blir väl så när dom vill ha kontant betalning, och kvitto inte existerar....
Tror vi som har en hobby där det kan behövas att kroma om grejor skall vara väldigt glada att dessa firmor fortfarande finns kvar i livet, och att de kan vara till vår hjälp när vi behöver derar kunnande.
Att få betala 3000:- för en omkromning av en tank kan jag tycka vara ett rimligt pris, med tanke på hur många timmars arbete som ligger bakom ett bra resultat.
Samma tank skulle gå på säkert minst det dubbla om man vill ha ett papper på det.

Det finns ju knappast några bra ytbehandlare kvar i Sverige pga av alla avgifter, lagar och föreskrifter som de måste följa, är ju inte så kul om alla försvinner och att vi måste skicka alla våra grejor utomlands där det är betydligt lägre priser, samt att de har ytbehandlingar som ser ut att vara sedan 30 talet, här kan vi prata om dubbelmoral i så fall..

S
Dubbelmoral?
Användarens profilbild
Hynboholm
Forumsponsor
Inlägg: 2257
Blev medlem: 02 apr 2013, 22:59
Ort: Wermland.

Re: 80ts projekt! Rätt stötdämpare?

Inlägg av Hynboholm »

3000:- för en tank är nog ett kompispris, va?
Jag trodde att det var dyrare...
musköchrister
Inlägg: 1512
Blev medlem: 30 dec 2010, 00:00

Re: 80ts projekt! Rätt stötdämpare?

Inlägg av musköchrister »

sen beror ju priset på hur tex. tanken ser ut ,är det en målad tank utan bucklor eller en kromad med rost och bucklor, blir stor skillnad i pris .sen beror det ju på om det ska köras koppar också.
Mcb80ts
Inlägg: 218
Blev medlem: 16 apr 2016, 11:09

Re: 80ts projekt! Rätt stötdämpare?

Inlägg av Mcb80ts »

Ja precis, det är väldigt mkt att förhålla sig till idag, då absolut ska man vara tacksamma för att det finns, och inte bara det, utan att det blir ett riktigt resultat också.
Precis som alla andra tar de betalt för det arbete som krävs och därav priset. Tid verkar bero mkt på vad man skickar in, är förarbete gjort så går det smidigare såklart..
Användarens profilbild
selma
Forumsponsor
Inlägg: 2725
Blev medlem: 02 nov 2010, 00:00
Ort: Karlstad

Re: 80ts projekt! Rätt stötdämpare?

Inlägg av selma »

Vad är det för längd på stötdämparna cc bulthålen ?
Mcb80ts
Inlägg: 218
Blev medlem: 16 apr 2016, 11:09

Re: 80ts projekt! Rätt stötdämpare?

Inlägg av Mcb80ts »

image.jpg
Mcb80ts
Inlägg: 218
Blev medlem: 16 apr 2016, 11:09

Re: 80ts projekt! Rätt stötdämpare?

Inlägg av Mcb80ts »

Har kollat med ett mindre bra mätverktyg.. Det är ca 33,5 cm från nederkant på nedre bulthål till överkant övre bulthål.
Användarens profilbild
Hasse
Forumsponsor
Inlägg: 4294
Blev medlem: 23 jul 2008, 23:00
Ort: Ullånger

Re: 80ts projekt! Rätt stötdämpare?

Inlägg av Hasse »

Sätt dit skruvar i hålen så kan du mäta lättare
Skriv svar