Tändningsfix på grabbens Autoped

Original- och bruksrenoveringar samt Custombyggen.
Användarens profilbild
SS440-80
Forumsponsor
Inlägg: 958
Blev medlem: 20 okt 2014, 21:33
Ort: Fredriksberg. Dalarna.

Tändningsfix på grabbens Autoped

Inlägg av SS440-80 »

Det är kul att man har en grabb som inte vill ha plastraketer, utan föredrar gamla mopeder och MC.
När han fyllde 15 så hade jag ordnat en Mustang Cobra 5000 som han trivdes bra med. Men när han fyllde 18 och skaffat bil, så då blev det en Crescent Autoped istället och en NV11.

NV11:an har gått bra hela tiden, men Autopeden har gått bra när den gått... :mrgreen:
Har varit lite förgasarkrångel, men mestadels så har det varit tändningen som spökat. Inför Fredriksbergs mopedrally i år så gick den lite varmt så sonen kom och ville ha ett större munstycke, men eftersom att den gått fint förut så misstänkte jag att förtändningen var tokig.
Så in i svänghjulet och justerade brytarna som stod på 0,20mm upp till 0,40mm, sedan tändpunkten som stod på 2,6mm f.ö.d och blev ställd på 2,2mm f.ö.d.

Provstart= inte ett slag :shock: Så jag backade tillbaka inställningarna halvvägs till de tidigare och då blev det något enda puff-puff-puff.... Ställde då tillbaka tändningen lika som när vi började och då gick den igen men väldigt dåligt. Så då var det bara att inse att utan nya brytarspetsar så skulle den rackarns Autopeden bli stående :twisted:
Nu är ju inte brytarspetsar till Stefa C2 något som växer på träd direkt, men efter en kvälls surfande så hittade jag en Italienare som sålde NewOldStock. Han sålde 10 stycken. Jag köpte direkt
mistick_yes.gif

Så när brytarna kom hem så blev det fix direkt.

Autopeden upplyft och redo för operation
Bild

Bild


Nya fina spetsar
Bild

Bild

Bild


Fick även ett nytt Bosch-stift. Made in India... :roll:
Bild

Efter ny injustering till rätt mått på spetsar och tändpunkt så startade den direkt slider_score.gif och gick som en raket i tvåhundra meter för att dö cocos_acc.gif
Tändspolen gav upp. Säkert hade den spökat tidigare också.

Med ett dubbelt pris på en invändig tändspole cc-49mm mot en utanpåliggande, så blev det att skala bort lindningen på den gamla blå Stefa-spolen och göra den till en primärlindning.

Monterad på tändplattan
Bild


Nya utvändiga spolen anländ
Bild

Den ska monteras mot styrstammen, så hörnen fick rundas av lite för att få plats mellan övre och nedre ramen
Bild


Blev riktigt bra med monteringen och Autopeden hoppade igång på ett halvt trampvarv. Går som en raket och nu fyrtaktare den när den varvar ut istället för att gå varmt som den gjorde före fixet.
Bild
Senast redigerad av SS440-80 den 12 feb 2017, 18:09, redigerad totalt 2 gång.
HSE
Inlägg: 5537
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Tändningsfix på grabbens Autoped

Inlägg av HSE »

Bra jobbat, inte lätt att hitta delar till dessa tidiga motorer.
Användarens profilbild
SS440-80
Forumsponsor
Inlägg: 958
Blev medlem: 20 okt 2014, 21:33
Ort: Fredriksberg. Dalarna.

Re: Tändningsfix på grabbens Autoped

Inlägg av SS440-80 »

HSE skrev:Bra jobbat, inte lätt att hitta delar till dessa tidiga motorer.
Tack! Ja ibland så ska man ha lite tur :D


Här är en bild på NV11:an som han fick lov till att köra istället på mopperallyt... Han var inte direkt besviken, han trivs med DKW:n
Bild


Han har även ett långtidsprojekt på en NV11. Jag har renoverat motorn och portat cylindern lite "lagom" före uppborrning som Simtus utförde.
Vi får se vilket år den blir färdig. Han skyndar långsamt för att det ska bli ett bra slutresultat.
Bild
Sydstatare
Inlägg: 196
Blev medlem: 03 nov 2015, 17:50
Ort: Vena

Re: Tändningsfix på grabbens Autoped

Inlägg av Sydstatare »

Fina fordon ni har. Har letat efter en sådan o ha som nästa projekt faktiskt.
Puch, Crescent, Rex, Zundapp
O såklart V8
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Inlägg: 14808
Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
Ort: Västra Pengfors, Vännäs
Kontakt:

Re: Tändningsfix på grabbens Autoped

Inlägg av Raketsport »

Gillar som tidigare sagt både Autopeder och NV11:or. Kul att se ungdomar intressera sig för dessa också.
Vill gärna se en bild på eran Kroon också :D
//Jossan
Josefine Andersson
Användarens profilbild
SS440-80
Forumsponsor
Inlägg: 958
Blev medlem: 20 okt 2014, 21:33
Ort: Fredriksberg. Dalarna.

Re: Tändningsfix på grabbens Autoped

Inlägg av SS440-80 »

Ja det är kanonkul att ungdomarna häromkring väljer gamla halvpålitliga mopeder och MC från en tid när deras farföräldrar fyllde moped... istället för plastraketer fulldämpning.

När det gäller Kroon, så finns det några stycken här nu :D Faktiskt så lät jag bli att köpa en Kroon K6 Dam nyligen, min bästa kompis fick köpa den istället :D
Den är fin och efter lite justeringar så går den går riktigt bra, trummar på i ca 35km/tim på plan mark
IMG_2583.PNG
IMG_2752.JPG

Senaste Kroon som jag skaffade var två stycken :shock: En K6 Dam i behov av kärlek och en K7, bägge köpta av Bosse Ellergren på Hjorteds mopedmuseum
IMG_1169.JPG
IMG_1189.JPG
Blir några projekttrådar i framtiden på 2st K5, K6 Dam och K6 Herr samt lite renoveringar av extramotorer till dessa.
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Inlägg: 14808
Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
Ort: Västra Pengfors, Vännäs
Kontakt:

Re: Tändningsfix på grabbens Autoped

Inlägg av Raketsport »

Jättefina kroon moppar!
Tidiga mopeder är underskattade, de knatar på riktigt bra. Körde NV5 förra veckan och trots att den fick problem och ville nypa så hade markerade gps 42km/h
//Jossan
Josefine Andersson
HSE
Inlägg: 5537
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Tändningsfix på grabbens Autoped

Inlägg av HSE »

Ja, remdriften tycker jag faktiskt ger en mycket skönare körkänsla :D Därmed sagt föredrar jag att ha växlar så jag har inte kvar någon moped med remdrift... Så underskattat är ordet!
Baronen
Forumsponsor
Inlägg: 2031
Blev medlem: 05 sep 2014, 21:34
Ort: Fjugesta

Re: Tändningsfix på grabbens Autoped

Inlägg av Baronen »

Finns ju växlade mopeder med remdrift också, HSE ;)
Puch Dakota -73/74 Guld, 74cc 4speed
Crescent 1149 Raketarsle -62, 50/3 KFS
Crescent 1134 -59, 50/3 S
Fram M41, 110cc -56
Victoria FM38 -53

RAGNARÖK MK NERIKE
HSE
Inlägg: 5537
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Tändningsfix på grabbens Autoped

Inlägg av HSE »

Baronen skrev:Finns ju växlade mopeder med remdrift också, HSE ;)
Jo jag vet men någon sådan har inte hittat vägen till mitt garage, en blöjpil hade fått stanna :wink:
Baronen
Forumsponsor
Inlägg: 2031
Blev medlem: 05 sep 2014, 21:34
Ort: Fjugesta

Re: Tändningsfix på grabbens Autoped

Inlägg av Baronen »

HSE skrev:
Baronen skrev:Finns ju växlade mopeder med remdrift också, HSE ;)
Jo jag vet men någon sådan har inte hittat vägen till mitt garage, en blöjpil hade fått stanna :wink:
Ja, en blöjpil är välkommen i mitt garage också :) Min Fram gick mjukt och fint med rem. Dock så blev jag ganska begränsad av remmen när jag väl ville ändra utväxling.. :)
Puch Dakota -73/74 Guld, 74cc 4speed
Crescent 1149 Raketarsle -62, 50/3 KFS
Crescent 1134 -59, 50/3 S
Fram M41, 110cc -56
Victoria FM38 -53

RAGNARÖK MK NERIKE
Skriv svar