Tändningsfix på grabbens Autoped
Tändningsfix på grabbens Autoped
Det är kul att man har en grabb som inte vill ha plastraketer, utan föredrar gamla mopeder och MC.
När han fyllde 15 så hade jag ordnat en Mustang Cobra 5000 som han trivdes bra med. Men när han fyllde 18 och skaffat bil, så då blev det en Crescent Autoped istället och en NV11.
NV11:an har gått bra hela tiden, men Autopeden har gått bra när den gått...
Har varit lite förgasarkrångel, men mestadels så har det varit tändningen som spökat. Inför Fredriksbergs mopedrally i år så gick den lite varmt så sonen kom och ville ha ett större munstycke, men eftersom att den gått fint förut så misstänkte jag att förtändningen var tokig.
Så in i svänghjulet och justerade brytarna som stod på 0,20mm upp till 0,40mm, sedan tändpunkten som stod på 2,6mm f.ö.d och blev ställd på 2,2mm f.ö.d.
Provstart= inte ett slag Så jag backade tillbaka inställningarna halvvägs till de tidigare och då blev det något enda puff-puff-puff.... Ställde då tillbaka tändningen lika som när vi började och då gick den igen men väldigt dåligt. Så då var det bara att inse att utan nya brytarspetsar så skulle den rackarns Autopeden bli stående
Nu är ju inte brytarspetsar till Stefa C2 något som växer på träd direkt, men efter en kvälls surfande så hittade jag en Italienare som sålde NewOldStock. Han sålde 10 stycken. Jag köpte direkt
Så när brytarna kom hem så blev det fix direkt.
Autopeden upplyft och redo för operation
Nya fina spetsar
Fick även ett nytt Bosch-stift. Made in India...
Efter ny injustering till rätt mått på spetsar och tändpunkt så startade den direkt och gick som en raket i tvåhundra meter för att dö
Tändspolen gav upp. Säkert hade den spökat tidigare också.
Med ett dubbelt pris på en invändig tändspole cc-49mm mot en utanpåliggande, så blev det att skala bort lindningen på den gamla blå Stefa-spolen och göra den till en primärlindning.
Monterad på tändplattan
Nya utvändiga spolen anländ
Den ska monteras mot styrstammen, så hörnen fick rundas av lite för att få plats mellan övre och nedre ramen
Blev riktigt bra med monteringen och Autopeden hoppade igång på ett halvt trampvarv. Går som en raket och nu fyrtaktare den när den varvar ut istället för att gå varmt som den gjorde före fixet.
När han fyllde 15 så hade jag ordnat en Mustang Cobra 5000 som han trivdes bra med. Men när han fyllde 18 och skaffat bil, så då blev det en Crescent Autoped istället och en NV11.
NV11:an har gått bra hela tiden, men Autopeden har gått bra när den gått...
Har varit lite förgasarkrångel, men mestadels så har det varit tändningen som spökat. Inför Fredriksbergs mopedrally i år så gick den lite varmt så sonen kom och ville ha ett större munstycke, men eftersom att den gått fint förut så misstänkte jag att förtändningen var tokig.
Så in i svänghjulet och justerade brytarna som stod på 0,20mm upp till 0,40mm, sedan tändpunkten som stod på 2,6mm f.ö.d och blev ställd på 2,2mm f.ö.d.
Provstart= inte ett slag Så jag backade tillbaka inställningarna halvvägs till de tidigare och då blev det något enda puff-puff-puff.... Ställde då tillbaka tändningen lika som när vi började och då gick den igen men väldigt dåligt. Så då var det bara att inse att utan nya brytarspetsar så skulle den rackarns Autopeden bli stående
Nu är ju inte brytarspetsar till Stefa C2 något som växer på träd direkt, men efter en kvälls surfande så hittade jag en Italienare som sålde NewOldStock. Han sålde 10 stycken. Jag köpte direkt
Så när brytarna kom hem så blev det fix direkt.
Autopeden upplyft och redo för operation
Nya fina spetsar
Fick även ett nytt Bosch-stift. Made in India...
Efter ny injustering till rätt mått på spetsar och tändpunkt så startade den direkt och gick som en raket i tvåhundra meter för att dö
Tändspolen gav upp. Säkert hade den spökat tidigare också.
Med ett dubbelt pris på en invändig tändspole cc-49mm mot en utanpåliggande, så blev det att skala bort lindningen på den gamla blå Stefa-spolen och göra den till en primärlindning.
Monterad på tändplattan
Nya utvändiga spolen anländ
Den ska monteras mot styrstammen, så hörnen fick rundas av lite för att få plats mellan övre och nedre ramen
Blev riktigt bra med monteringen och Autopeden hoppade igång på ett halvt trampvarv. Går som en raket och nu fyrtaktare den när den varvar ut istället för att gå varmt som den gjorde före fixet.
Senast redigerad av SS440-80 den 12 feb 2017, 18:09, redigerad totalt 2 gång.
Re: Tändningsfix på grabbens Autoped
Bra jobbat, inte lätt att hitta delar till dessa tidiga motorer.
Re: Tändningsfix på grabbens Autoped
Tack! Ja ibland så ska man ha lite turHSE skrev:Bra jobbat, inte lätt att hitta delar till dessa tidiga motorer.
Här är en bild på NV11:an som han fick lov till att köra istället på mopperallyt... Han var inte direkt besviken, han trivs med DKW:n
Han har även ett långtidsprojekt på en NV11. Jag har renoverat motorn och portat cylindern lite "lagom" före uppborrning som Simtus utförde.
Vi får se vilket år den blir färdig. Han skyndar långsamt för att det ska bli ett bra slutresultat.
-
- Inlägg: 196
- Blev medlem: 03 nov 2015, 17:50
- Ort: Vena
Re: Tändningsfix på grabbens Autoped
Fina fordon ni har. Har letat efter en sådan o ha som nästa projekt faktiskt.
Puch, Crescent, Rex, Zundapp
O såklart V8
O såklart V8
- Raketsport
- Site Admin
- Inlägg: 14808
- Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
- Ort: Västra Pengfors, Vännäs
- Kontakt:
Re: Tändningsfix på grabbens Autoped
Gillar som tidigare sagt både Autopeder och NV11:or. Kul att se ungdomar intressera sig för dessa också.
Vill gärna se en bild på eran Kroon också
Vill gärna se en bild på eran Kroon också
//Jossan
Josefine Andersson
Josefine Andersson
Re: Tändningsfix på grabbens Autoped
Ja det är kanonkul att ungdomarna häromkring väljer gamla halvpålitliga mopeder och MC från en tid när deras farföräldrar fyllde moped... istället för plastraketer fulldämpning.
När det gäller Kroon, så finns det några stycken här nu Faktiskt så lät jag bli att köpa en Kroon K6 Dam nyligen, min bästa kompis fick köpa den istället
Den är fin och efter lite justeringar så går den går riktigt bra, trummar på i ca 35km/tim på plan mark
Senaste Kroon som jag skaffade var två stycken En K6 Dam i behov av kärlek och en K7, bägge köpta av Bosse Ellergren på Hjorteds mopedmuseum Blir några projekttrådar i framtiden på 2st K5, K6 Dam och K6 Herr samt lite renoveringar av extramotorer till dessa.
När det gäller Kroon, så finns det några stycken här nu Faktiskt så lät jag bli att köpa en Kroon K6 Dam nyligen, min bästa kompis fick köpa den istället
Den är fin och efter lite justeringar så går den går riktigt bra, trummar på i ca 35km/tim på plan mark
Senaste Kroon som jag skaffade var två stycken En K6 Dam i behov av kärlek och en K7, bägge köpta av Bosse Ellergren på Hjorteds mopedmuseum Blir några projekttrådar i framtiden på 2st K5, K6 Dam och K6 Herr samt lite renoveringar av extramotorer till dessa.
- Raketsport
- Site Admin
- Inlägg: 14808
- Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
- Ort: Västra Pengfors, Vännäs
- Kontakt:
Re: Tändningsfix på grabbens Autoped
Jättefina kroon moppar!
Tidiga mopeder är underskattade, de knatar på riktigt bra. Körde NV5 förra veckan och trots att den fick problem och ville nypa så hade markerade gps 42km/h
Tidiga mopeder är underskattade, de knatar på riktigt bra. Körde NV5 förra veckan och trots att den fick problem och ville nypa så hade markerade gps 42km/h
//Jossan
Josefine Andersson
Josefine Andersson
Re: Tändningsfix på grabbens Autoped
Ja, remdriften tycker jag faktiskt ger en mycket skönare körkänsla Därmed sagt föredrar jag att ha växlar så jag har inte kvar någon moped med remdrift... Så underskattat är ordet!
Re: Tändningsfix på grabbens Autoped
Finns ju växlade mopeder med remdrift också, HSE ;)
Puch Dakota -73/74 Guld, 74cc 4speed
Crescent 1149 Raketarsle -62, 50/3 KFS
Crescent 1134 -59, 50/3 S
Fram M41, 110cc -56
Victoria FM38 -53
RAGNARÖK MK NERIKE
Crescent 1149 Raketarsle -62, 50/3 KFS
Crescent 1134 -59, 50/3 S
Fram M41, 110cc -56
Victoria FM38 -53
RAGNARÖK MK NERIKE
Re: Tändningsfix på grabbens Autoped
Jo jag vet men någon sådan har inte hittat vägen till mitt garage, en blöjpil hade fått stannaBaronen skrev:Finns ju växlade mopeder med remdrift också, HSE ;)
Re: Tändningsfix på grabbens Autoped
Ja, en blöjpil är välkommen i mitt garage också Min Fram gick mjukt och fint med rem. Dock så blev jag ganska begränsad av remmen när jag väl ville ändra utväxling..HSE skrev:Jo jag vet men någon sådan har inte hittat vägen till mitt garage, en blöjpil hade fått stannaBaronen skrev:Finns ju växlade mopeder med remdrift också, HSE ;)
Puch Dakota -73/74 Guld, 74cc 4speed
Crescent 1149 Raketarsle -62, 50/3 KFS
Crescent 1134 -59, 50/3 S
Fram M41, 110cc -56
Victoria FM38 -53
RAGNARÖK MK NERIKE
Crescent 1149 Raketarsle -62, 50/3 KFS
Crescent 1134 -59, 50/3 S
Fram M41, 110cc -56
Victoria FM38 -53
RAGNARÖK MK NERIKE