En till Dappe......
- GlobalNomad
- Inlägg: 275
- Blev medlem: 12 dec 2013, 07:27
- Ort: Nordingrå och Jomtien, Thailand
Re: En till Dappe......
Christer håller på att ta fram ett ställbart till den förgasaren. Har haft möjlighet att testa denna förgasaren några veckor. Mycket enkelt med ställbart huvudmunstycke (det nedre). Det övre är ett ställbart powerjetmunstycke om man vill laborera med det men det ställbara HM är kanon
[/quote]
Antar att han tar en flottörkopp från en VM20-273. Ska testa hans betsyckning nu så man får se hur det funkar. Bara dom här #¤%& däcken kommer nån gång.
[/quote]
Antar att han tar en flottörkopp från en VM20-273. Ska testa hans betsyckning nu så man får se hur det funkar. Bara dom här #¤%& däcken kommer nån gång.
-71 Zundapp KS50
-32 Ford Roadster (350/350)
-32 Ford Roadster (350/350)
Re: En till Dappe......
Japp det är en sådan kopp han använder
Re: En till Dappe......
vi provade det förra säsongen men då var fjädern för vek så den orkade inte hålla nålen i sitt läge, när det varvade på ordentligt roterade nålen och blandningen ändrades.mallgroda skrev:Japp det är en sådan kopp han använder
Annars fungerade det bra.
Re: En till Dappe......
Har inte märkt att det ändrat sig på det jag hittills kört med det. Kan ju vara så att han använder en kraftigare fjäder nu
- GlobalNomad
- Inlägg: 275
- Blev medlem: 12 dec 2013, 07:27
- Ort: Nordingrå och Jomtien, Thailand
Re: En till Dappe......
Den provisoriska avgaspipan på plats. Ett nytt system kommer på plats nästa sommar.
-71 Zundapp KS50
-32 Ford Roadster (350/350)
-32 Ford Roadster (350/350)
Re: En till Dappe......
jo han sa att han skulle göra detmallgroda skrev:Har inte märkt att det ändrat sig på det jag hittills kört med det. Kan ju vara så att han använder en kraftigare fjäder nu
- GlobalNomad
- Inlägg: 275
- Blev medlem: 12 dec 2013, 07:27
- Ort: Nordingrå och Jomtien, Thailand
Re: En till Dappe......
Sådärja, 3 tumms däck och Kokusan på plats. Provstartad och provkörd. Kopplingen behöver en översyn eftersom den inte kopplade ur alls även fast det känns så när man "kopplar ur" med handtaget. Provkörde med försiktiga växlingar och den är ruskigt pigg. Flatside knasaren funkar jättebra.
-71 Zundapp KS50
-32 Ford Roadster (350/350)
-32 Ford Roadster (350/350)
- Raketsport
- Site Admin
- Inlägg: 14808
- Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
- Ort: Västra Pengfors, Vännäs
- Kontakt:
Re: En till Dappe......
Fläsk!
Puch Dakota -73/74 Guld, 74cc 4speed
Crescent 1149 Raketarsle -62, 50/3 KFS
Crescent 1134 -59, 50/3 S
Fram M41, 110cc -56
Victoria FM38 -53
RAGNARÖK MK NERIKE
Crescent 1149 Raketarsle -62, 50/3 KFS
Crescent 1134 -59, 50/3 S
Fram M41, 110cc -56
Victoria FM38 -53
RAGNARÖK MK NERIKE
Re: En till Dappe......
Hård som kruppstål!
- GlobalNomad
- Inlägg: 275
- Blev medlem: 12 dec 2013, 07:27
- Ort: Nordingrå och Jomtien, Thailand
Re: En till Dappe......
-71 Zundapp KS50
-32 Ford Roadster (350/350)
-32 Ford Roadster (350/350)
- GlobalNomad
- Inlägg: 275
- Blev medlem: 12 dec 2013, 07:27
- Ort: Nordingrå och Jomtien, Thailand
Re: En till Dappe......
Då har jag hitta kopplingsfelet. Det var en fjäderkopp som hamnat snett vid monteringen av kopplingen. Den låste lamellerna även om det känndes i kopplingshandtaget att det va OK. Fick byta ut koppen eftersom den blivit skadad. Sen blir det rätt olja också, Dextron III. Inte oljan som KS50n ska ha eftersom det är en nyare 125 WC motor.
Så går det när man är gammal och ser dåligt
Så går det när man är gammal och ser dåligt
-71 Zundapp KS50
-32 Ford Roadster (350/350)
-32 Ford Roadster (350/350)
Re: En till Dappe......
Zundapp valde ATF-oljan för att kopplingen skulle hålla i på 125or. Men grundproblemet är att deras vanliga växellådsolja innehåller grafit som ger låg friktion. Det fungerar förstås inte för att lameller ska greppa optimalt.
Så om du väljer en vanligt växellådsolja med klassning högst GL4 så skyddar en sådan olja som har högre filmbärighet mycket bättre.
Exempel på bra oljor är vanlig rak SAE30 s.k. gräsklipparolja, växelådsolja i häradet SAE 80W-90 upp t.o.m GL4 m.m. Du kan även köra på helsyntetisk JASO klassad MC-olja 10W-40. Samtliga som jag räknar upp är bättre än ATF som inte har i sådana här motorer att göra.
Så om du väljer en vanligt växellådsolja med klassning högst GL4 så skyddar en sådan olja som har högre filmbärighet mycket bättre.
Exempel på bra oljor är vanlig rak SAE30 s.k. gräsklipparolja, växelådsolja i häradet SAE 80W-90 upp t.o.m GL4 m.m. Du kan även köra på helsyntetisk JASO klassad MC-olja 10W-40. Samtliga som jag räknar upp är bättre än ATF som inte har i sådana här motorer att göra.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018