Sida 6 av 6

Re: En till Dappe......

Postat: 29 maj 2017, 15:51
av GlobalNomad
Ja jag vet inte jag....jag gick bara på Motorkrafts rekomendation för KS125 fom 1973 och uppåt. ATF typ A ersättnings olja är Dextron III.

Re: En till Dappe......

Postat: 29 maj 2017, 16:51
av Micke S
Ja jag vet att de uppger ATF i den där handlingen. Men de som håller på mycket med Zundapp KS125 motorer som t.ex. Roffe på VRM hävdar att han har fått in flera motorer med haverier på utgående axeln p.g.a. ATF olja i de motorindividerna. Det tillsammans med vad jag anser om ATF i en gammal växellåda och en motorkonstruktion med stora spel gör att jag inte använder ATF.

Re: En till Dappe......

Postat: 30 maj 2017, 10:28
av GlobalNomad
Micke S skrev:Ja jag vet att de uppger ATF i den där handlingen. Men de som håller på mycket med Zundapp KS125 motorer som t.ex. Roffe på VRM hävdar att han har fått in flera motorer med haverier på utgående axeln p.g.a. ATF olja i de motorindividerna. Det tillsammans med vad jag anser om ATF i en gammal växellåda och en motorkonstruktion med stora spel gör att jag inte använder ATF.
OK tack för rådet. Ska byta olja direkt. Har bara kört 5 km än så länge med oljan.

Re: En till Dappe......

Postat: 18 jun 2017, 19:40
av GlobalNomad
"Moppen" har begåvats med ett nytt avgassystem.

Re: En till Dappe......

Postat: 28 jul 2017, 21:24
av GlobalNomad
Snickrade ihop ett T-rör för insuget. Ihop med 2 sportfilter hoppas jag att rovan får tillräckligt med luft.

Re: En till Dappe......

Postat: 29 jul 2017, 08:08
av Lolalola
Häftigt! :thumb:

Re: En till Dappe......

Postat: 29 jul 2017, 08:27
av Mange
Jag har tyvärr dålig erfarenhet av denna typ av luftfilter. Men dom kanske funkar för dig.

//Mange

Re: En till Dappe......

Postat: 29 jul 2017, 09:34
av SS440-80
Men med dubbla så borde det väl släppa till luft så det räcker, även om filtertypen inte har jättebra flöde??

Re: En till Dappe......

Postat: 30 jul 2017, 07:59
av Micke S
GlobalNomad skrev:Snickrade ihop ett T-rör för insuget. Ihop med 2 sportfilter hoppas jag att rovan får tillräckligt med luft.
Snyggt, är det ett hål bakåt också till sidofacket?

Re: En till Dappe......

Postat: 31 jul 2017, 09:23
av GlobalNomad
Micke S skrev:
GlobalNomad skrev:Snickrade ihop ett T-rör för insuget. Ihop med 2 sportfilter hoppas jag att rovan får tillräckligt med luft.
Snyggt, är det ett hål bakåt också till sidofacket?
Nä inget hål bakåt. Nu har jag monterat "din" motor så nu måste jag snickra till ett till T-rör. Dellorton har ju större diameter och är lite längre än Mikunin. 125an blir motor på KS125 -76a bygget som startar vilket år som helst. slider_anon.gif

Re: En till Dappe......

Postat: 31 jul 2017, 17:36
av Micke S
OK, gör gärna en anslutning bakåt till ramröret också så att den tar luft via ett skumfilter i sidofacket. Jag gillar din grundidé att ta in från sidorna via ett T även om jag hade använt skumfilter där. Det finns bra sådana som inte är så stora.

http://www.twostroke.se/product.asp?product=7452" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: En till Dappe......

Postat: 01 aug 2017, 09:48
av GlobalNomad
Micke S skrev:OK, gör gärna en anslutning bakåt till ramröret också så att den tar luft via ett skumfilter i sidofacket. Jag gillar din grundidé att ta in från sidorna via ett T även om jag hade använt skumfilter där. Det finns bra sådana som inte är så stora.

http://www.twostroke.se/product.asp?product=7452" onclick="window.open(this.href);return false;
Jo jag har tittat på dessa filter också. Problemet är att anslutningen till rör-ändarna är 50mm. Dessa som jag har är dom enda som jag hittat med 50mm anslutning. Kan iofs svetsa ihop ett T med 39mm anslutning. Ska ta en funderare :hmm: