Rambler -57 (Crescent 2000)

Original- och bruksrenoveringar samt Custombyggen.
gtBen
Inlägg: 22
Blev medlem: 07 jun 2015, 15:54
Ort: Ostkanten

Rambler -57 (Crescent 2000)

Inlägg av gtBen »

Hej
Här är mitt projekt som börjat röra sig efter att ha stått i garaget i 6 år.

Bild

Jag är svag för Rambler sedan jag som 11-åring köpte min första moped av grann-gubben och originalet Karl-Arvid för 30:-, det var en Rambler Autoped första modellen som stått i en utedasslänga i många år …och som såklart plågades och förstördes på några år.
På den tiden hade man ju sett nån Colorod och Start&Speed med tuffa motivlackade hojar, så en lokal förmåga (numera konstnär) motivlackade en solnedgång med fågelsträck och älgar på den stående tanken …det blev inte så där bra som jag tänkt mig

Bild

Min tanke är att ha en moped så man kan åka på mopedrallyn om andan faller på.
Stuket ska bli ”tuff moppe” med rocketstyre och patina och sen har man ju gått upp i vikt sen man körde den förra Ramblern

Bengt
edit: årsmodellen är -57
Senast redigerad av gtBen den 28 aug 2016, 16:13, redigerad totalt 1 gånger.
Rambler 2000 -57 ...mycket patina
fd.Raket ...röd & fin
fd.Roulette ...Lyx
fd.Crescent Compact 2vxl 70-tal
fd.Crescent Compact 3vxl -77
fd.Flakmoped m.ILO
fd.Puch Alabama -65
fd.Monark Husqvarna 50-tal
† Puch Florida 60-tal
† Rambler Autoped
Användarens profilbild
felix83
Inlägg: 101
Blev medlem: 20 nov 2013, 15:49
Ort: Hidingsta, Örebro

Re: Rambler -56 (Crescent 2000)

Inlägg av felix83 »

Läcker! Ska du ge den lokala förmågan/konstnären chansen att återupprätta sig?
Annars är ju Hellgelb en läcker färg! :mrgreen:
_______________________________________

/Felix
Rex Sportbastard (sålt projekt)
gtBen
Inlägg: 22
Blev medlem: 07 jun 2015, 15:54
Ort: Ostkanten

Re: Rambler -57 (Crescent 2000)

Inlägg av gtBen »

felix83 skrev:Läcker! Ska du ge den lokala förmågan/konstnären chansen att återupprätta sig?
Annars är ju Hellgelb en läcker färg! :mrgreen:
Tack Felix. Säg vad som inte skulle göra sig i Hellgelb :shock: men jag behöver ett brejk från att göra grejor puttinuttigt fina nu så det blir ingen målning/lackering alls.

Några fler bilder från innan jag började meka med den:
Bild

Bild

Det enda som saknas på den är glas till baklampan (fortfarande).
Sadelstommen var helt upprostad och skummgummit har smält ihop helt och klädseln var ihopskrynklad, bara att slänga efter att skylten skruvats bort.
Jag fick snabbt tag i ny klädsel och alldeles nyligen även en ny sadelstomme (utan hål för skylt) och ett ok skumgummi.

Bild
Säger skylten något för de edsvurna?

Bild
för ordningens skull är detta motorskylten

Bengt
Senast redigerad av gtBen den 28 aug 2016, 16:17, redigerad totalt 2 gång.
Rambler 2000 -57 ...mycket patina
fd.Raket ...röd & fin
fd.Roulette ...Lyx
fd.Crescent Compact 2vxl 70-tal
fd.Crescent Compact 3vxl -77
fd.Flakmoped m.ILO
fd.Puch Alabama -65
fd.Monark Husqvarna 50-tal
† Puch Florida 60-tal
† Rambler Autoped
gtBen
Inlägg: 22
Blev medlem: 07 jun 2015, 15:54
Ort: Ostkanten

Re: Rambler -57 (Crescent 2000)

Inlägg av gtBen »

I sadelstommen satt den här skylten fastskruvad
Bild
vad säger den mer än att det är ett löpnummer? kan man tyda ut årsmodell eller nåt annat från den? eller att den såldes som en Rambler och inte som en Crescent

Ska det finnas något annat nummer på en Crescent 2000, typ ett ramnummer? hittar inget trots att jag har kollat bland all rost och sket

Bengt
Senast redigerad av gtBen den 28 aug 2016, 16:17, redigerad totalt 2 gång.
Rambler 2000 -57 ...mycket patina
fd.Raket ...röd & fin
fd.Roulette ...Lyx
fd.Crescent Compact 2vxl 70-tal
fd.Crescent Compact 3vxl -77
fd.Flakmoped m.ILO
fd.Puch Alabama -65
fd.Monark Husqvarna 50-tal
† Puch Florida 60-tal
† Rambler Autoped
Nymans2013
Inlägg: 801
Blev medlem: 20 okt 2009, 23:00
Ort: Oskarshamn

Re: Rambler -56 (Crescent 2000)

Inlägg av Nymans2013 »

Leta efter ramnumret. Iom att det står Nymans och inte Crescent på monteringsskylten, så kan det eventuellt gå att tyda årsmodellen via ramnumret
Har inte vettet att sluta med moppar.
Användarens profilbild
selma
Forumsponsor
Inlägg: 2725
Blev medlem: 02 nov 2010, 00:00
Ort: Karlstad

Re: Rambler -56 (Crescent 2000)

Inlägg av selma »

Ramnumret sitter högst upp på sadelstolpen,stansatBörjar med ett N första siffran anger årsmodell.
gtBen
Inlägg: 22
Blev medlem: 07 jun 2015, 15:54
Ort: Ostkanten

Re: Rambler -57 (Crescent 2000)

Inlägg av gtBen »

selma skrev:Ramnumret sitter högst upp på sadelstolpen,stansatBörjar med ett N första siffran anger årsmodell.
Där fanns det :mrgreen: tack för tipset selma. Jag hade letat nere vid sidan om motorn. Tack även till Nymans2013, osså ser jag att du håller till några mil norr om mig ...på ostkanten 8)

Bild
N756353 - N som i Nyman och 56 som i årsmodellen.
Vad säger 7:an? och är löpnumret bara 3 siffror långt per år?
Varför hade de även ett monteringsnummer? det låter lite omständligt för att vara ett så tekniskt underverk som en moped :roll:

Direkt efter köpet så körde jag av allting med varmvattentvätten. Då kunde jag se att man kunde tvätta bort Rambler-färgen på sina ställen och få fram en underliggande färg, likadant att det på nötta/skavda ställen kom fram en under liggande färg.
På det tror jag man kan säga att mopeden inte byggdes som en Rambler från första början utan att de först senare i produktionskedjan plockades ut och fick ett extra lager färg i Rambler-kulör och sedan Rambler-dekaler. Då borde Rambler inte ha nån speciell ramnummer-serie heller! men kanske är det olika nummerserier för monteringsnumret?
Finns det nån "forskning" på det?

Bengt
Senast redigerad av gtBen den 28 aug 2016, 16:17, redigerad totalt 2 gång.
Rambler 2000 -57 ...mycket patina
fd.Raket ...röd & fin
fd.Roulette ...Lyx
fd.Crescent Compact 2vxl 70-tal
fd.Crescent Compact 3vxl -77
fd.Flakmoped m.ILO
fd.Puch Alabama -65
fd.Monark Husqvarna 50-tal
† Puch Florida 60-tal
† Rambler Autoped
Användarens profilbild
Hynboholm
Forumsponsor
Inlägg: 2257
Blev medlem: 02 apr 2013, 22:59
Ort: Wermland.

Re: Rambler -56 (Crescent 2000)

Inlägg av Hynboholm »

Som Selma skriver, första siffran (7) anger årsmodellen, alltså 1957.
gtBen
Inlägg: 22
Blev medlem: 07 jun 2015, 15:54
Ort: Ostkanten

Re: Rambler -57 (Crescent 2000)

Inlägg av gtBen »

Hynboholm skrev:Som Selma skriver, första siffran (7) anger årsmodellen, alltså 1957.
Såklart det är så cocos_acc.gif jag var helt inställd på att det var en -56 så jag såg inte skogen för alla träd. Nu är det ju en nästan ny moped ...-57

Bengt
Rambler 2000 -57 ...mycket patina
fd.Raket ...röd & fin
fd.Roulette ...Lyx
fd.Crescent Compact 2vxl 70-tal
fd.Crescent Compact 3vxl -77
fd.Flakmoped m.ILO
fd.Puch Alabama -65
fd.Monark Husqvarna 50-tal
† Puch Florida 60-tal
† Rambler Autoped
gtBen
Inlägg: 22
Blev medlem: 07 jun 2015, 15:54
Ort: Ostkanten

Re: Rambler -57 (Crescent 2000)

Inlägg av gtBen »

Vid köpet kunde jag snabbt konstatera att motorn ”satt fast”, och nu ännu 6 år efter att jag hällt i WD40 sitter den fortfarande fast.
När motorn ska ur så är tyvärr gängstängerna fastrostade i ramen och inte heller de hade lossnat efter att ha varit sprayade med WD40 otaliga gånger. Ok, upp med moppen i pelarborren. Det gick bra i början men sen snurrade allting för att gängstängerna även var fastrostade i hylsan i gummibussningarna. Efter väl valda svordomar och några avbrutna borr och en hel del våld kom den lös.
Jag knackar lite försiktigt när toppen är borta men inget händer, men märker att det dammar :shock: från motorn när jag knackar …

Bild
kollar då närmare på undersidan och får en skärva från ena blockhalvan i handen mistick_yes.gif

Bild
och ser något som ser ut som kalkbruk hate-wall.gif

Bild
nån tomte har alltså lagat ”läckan” i blockhalvan med plastic-padding upp till 1/3-dels höjd av kopplingskorgen, inte undra på att motorn ”satt fast”.
Maken till redneck-meck får man leta länge efter slider_score.gif

Bild
det hade läckt in plastic-padding även till växellådan som tillsammans med oljan bildat nån typ av brunt-svart rostigt grus.

Allt som allt sparade jag några skruvar och pinnbultar från denna motorn och resten hamnade i skrotlådan.
För några år sen köpte jag en annan 2växlad motor med några cylindrar mm så den håller jag på att fräscha till lite. Det blir inget hightech utan inriktningen blir att den ska bli körbar.

Bengt :mrgreen:
Rambler 2000 -57 ...mycket patina
fd.Raket ...röd & fin
fd.Roulette ...Lyx
fd.Crescent Compact 2vxl 70-tal
fd.Crescent Compact 3vxl -77
fd.Flakmoped m.ILO
fd.Puch Alabama -65
fd.Monark Husqvarna 50-tal
† Puch Florida 60-tal
† Rambler Autoped
Användarens profilbild
Hynboholm
Forumsponsor
Inlägg: 2257
Blev medlem: 02 apr 2013, 22:59
Ort: Wermland.

Re: Rambler -57 (Crescent 2000)

Inlägg av Hynboholm »

Sådär brukar dom bli om dom stått ett tag med vatten inuti.
HSE
Inlägg: 5534
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Rambler -57 (Crescent 2000)

Inlägg av HSE »

Och Sachs motorer har ofta vatten i växellådan. Antar att det har med det vattensamlande "badkaret" under förgasaren att göra...
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7309
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: Rambler -57 (Crescent 2000)

Inlägg av erlan »

om du ger dig på fler obekt i den rostklassen, testa med vapenolja istället för wd40.
och det är med vapenolja som med allt annat. den dyrare från vpenbutiken biter bättre än den billiga från biltema.

erlan
gtBen
Inlägg: 22
Blev medlem: 07 jun 2015, 15:54
Ort: Ostkanten

Re: Rambler -57 (Crescent 2000)

Inlägg av gtBen »

HSE skrev:Och Sachs motorer har ofta vatten i växellådan. Antar att det har med det vattensamlande "badkaret" under förgasaren att göra...
Hynboholm skrev:Sådär brukar dom bli om dom stått ett tag med vatten inuti.
erlan skrev:om du ger dig på fler obekt i den rostklassen, testa med vapenolja istället för wd40.
och det är med vapenolja som med allt annat. den dyrare från vpenbutiken biter bättre än den billiga från biltema.
erlan
Rosten i transmissionen är inte så förvånande, vatten från dels badkaret och dels att kolven var i topp och förgasaren utan trottel/ flottörlock/ luftburk har kunnat rinna in.

Det som är förvånande är att nåt pucko har fyllt på med plastic padding upp till 1/3-del av höjden på kopplingen för "att laga" där en bit på typ 12cm x 1,5cm har spruckit ur på blockhalvan hate-wall.gif hate-wall.gif hate-wall.gif undrar hur han tänkte :?: varför just plastic padding mistick_yes.gif , han kunde lika gärna tagit en får-tarm eller stearin ...det hade ju heller inte funkat :mrgreen: outgrundliga äro ...

Bengt
Rambler 2000 -57 ...mycket patina
fd.Raket ...röd & fin
fd.Roulette ...Lyx
fd.Crescent Compact 2vxl 70-tal
fd.Crescent Compact 3vxl -77
fd.Flakmoped m.ILO
fd.Puch Alabama -65
fd.Monark Husqvarna 50-tal
† Puch Florida 60-tal
† Rambler Autoped
HSE
Inlägg: 5534
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Rambler -57 (Crescent 2000)

Inlägg av HSE »

Vatten från förgasaren/insuget skall bara hamna i vevhuset om packboxarna håller tätt, vevhuskompet får ju inte läcka ut i växellådan :wink: Man har ju läst om bilister som lagat läcknde bensintankar med tvål så inget förvånar mig när det gäller att fusklaga fordon.
Skriv svar