Inte särskilt mycket MX alls (utan mera TTS)
Re: Inte särskilt mycket MX alls
Är den körklar?
Re: Inte särskilt mycket MX alls
Snyggt jobbat Lolaola....
Du gett tipps å mig ider hur det kan se ut.....Min kommer bli liknade fast med hel gul nyare tank.
Gula plast skärmar, ramen blir nån liknade 2-K lack som jag hittade i källaren....
Du gett tipps å mig ider hur det kan se ut.....Min kommer bli liknade fast med hel gul nyare tank.
Gula plast skärmar, ramen blir nån liknade 2-K lack som jag hittade i källaren....
Senast redigerad av billykid den 23 mar 2017, 20:56, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Inte särskilt mycket MX alls
Tackar tackar!
Men fan jag har inte gjort ett dugg sen sist. Jag har helt kommit av mig eftersom det har varit så äckligt väder. Dessutom så är sadeln hos sadelmakaren (sen typ tre månader tillbaks) så det skulle blivit väldigt obekvämt att fara runt i duggregn och snöslasket. Jag har inte ens startat den ännu, men sladdarna är kopplade och med bensin i tanken så går den nog gött.
Men fan jag har inte gjort ett dugg sen sist. Jag har helt kommit av mig eftersom det har varit så äckligt väder. Dessutom så är sadeln hos sadelmakaren (sen typ tre månader tillbaks) så det skulle blivit väldigt obekvämt att fara runt i duggregn och snöslasket. Jag har inte ens startat den ännu, men sladdarna är kopplade och med bensin i tanken så går den nog gött.
Re: Inte särskilt mycket MX alls
JAG HAR VARIT UTE OCH KÖRT!!!!!
Det var ju första gången jag körde en sån där motor och det gav ju mersmak om man säger så. Femväxlade Zündapp i all ära, men det här var (precis som förväntat) bättre. Och sicket jävla orr det var i den! Jag var lite tveksam till Mikunin jag haft liggande och som jag bara tryckte på, men tydligen var den rätt bestyckad redan från början. Här krävs nog inga fler justeringar än ett större framdrev.
Edit: Jo sadeln skall på också. Fast den fick jag för tio minuter sen. Den är breddad 1,5 centimeter i "mitten" där sidokåporna kommer.
Det var ju första gången jag körde en sån där motor och det gav ju mersmak om man säger så. Femväxlade Zündapp i all ära, men det här var (precis som förväntat) bättre. Och sicket jävla orr det var i den! Jag var lite tveksam till Mikunin jag haft liggande och som jag bara tryckte på, men tydligen var den rätt bestyckad redan från början. Här krävs nog inga fler justeringar än ett större framdrev.
Edit: Jo sadeln skall på också. Fast den fick jag för tio minuter sen. Den är breddad 1,5 centimeter i "mitten" där sidokåporna kommer.
Re: Inte särskilt mycket MX alls
Häftigt
Re: Inte särskilt mycket MX alls
Kul att det funkar! Snygg sadel!Lolalola skrev:JAG HAR VARIT UTE OCH KÖRT!!!!!
Edit: Jo sadeln skall på också. Fast den fick jag för tio minuter sen. Den är breddad 1,5 centimeter i "mitten" där sidokåporna kommer.
- Raketsport
- Site Admin
- Inlägg: 14808
- Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
- Ort: Västra Pengfors, Vännäs
- Kontakt:
Re: Inte särskilt mycket MX alls
Snyggt är bara förnamnet!!
Re: Inte särskilt mycket MX alls
Så rar den blev!
Puch Dakota -73/74 Guld, 74cc 4speed
Crescent 1149 Raketarsle -62, 50/3 KFS
Crescent 1134 -59, 50/3 S
Fram M41, 110cc -56
Victoria FM38 -53
RAGNARÖK MK NERIKE
Crescent 1149 Raketarsle -62, 50/3 KFS
Crescent 1134 -59, 50/3 S
Fram M41, 110cc -56
Victoria FM38 -53
RAGNARÖK MK NERIKE
Re: Inte särskilt mycket MX alls
Tack allesammans!
Nu går den nåt så in i helvete, men kopplingen är på upphällningen. När jag kollade på Mopedrenovering så fanns det två olika satser, en med tre och en med fem lamellskivor. Jag gissar att jag har den med fem, men är det samma skivor annars så man kan använda tre av dem ifall man köper den "stora" satsen?
Med hygglig motvind!!!!
Nu går den nåt så in i helvete, men kopplingen är på upphällningen. När jag kollade på Mopedrenovering så fanns det två olika satser, en med tre och en med fem lamellskivor. Jag gissar att jag har den med fem, men är det samma skivor annars så man kan använda tre av dem ifall man köper den "stora" satsen?
Med hygglig motvind!!!!
Re: Inte särskilt mycket MX alls
.Lolalola skrev:Tack allesammans!
Nu går den nåt så in i helvete, men kopplingen är på upphällningen. När jag kollade på Mopedrenovering så fanns det två olika satser, en med tre och en med fem lamellskivor. Jag gissar att jag har den med fem, men är det samma skivor annars så man kan använda tre av dem ifall man köper den "stora" satsen?
Med hygglig motvind!!!!
.
Kul att du fått snurr på moppen...är det en bra 6,25Hk cylle så är 90km åtkomligt...
Har verkligen svårt att tänka mig att slirningen skulle bero på dåliga lameller, å inte om du har den med 5 lameller...det finns inte på hela min världskarta..
FELJUSTERING...Kontrollera att ej sjävla skruven i centrumet på kopplingen ej är dragen för hårt. Skall finnas ett glapp där kontrolleras genom att dra i vajerhöljet.
Det kan finnas spel vid kopplingshandtaget på 2-3 mm och kännas rätt när man kopplar ur. Har du ej spel vid centrum skruven så fungerar granterat inte kopplingen, utan slirar.
Se bild..justera skruv.2...vid min röda markering...eller lär sig tyska går också bra...***ler***.
Anschlag ein spiel von 2 - 3 mm, Stellschrube 2. ... Danke.
- Bilagor
-
- Olje pluggar SACHS 80SA.jpg (145.12 KiB) Visad 4359 gånger
Re: Inte särskilt mycket MX alls
Ok, tack för info. Jag skall kolla det där.
Men nog verkar den dålig. Klassiskt dålig liksom. Den funkar bra vid lugn till medelhård körning, men släpper oftast vid rejäla snabba gaspådrag på särskilt då 4:an och 5:an. Som en vanlig slut koppling liksom.
Men nog verkar den dålig. Klassiskt dålig liksom. Den funkar bra vid lugn till medelhård körning, men släpper oftast vid rejäla snabba gaspådrag på särskilt då 4:an och 5:an. Som en vanlig slut koppling liksom.
Re: Inte särskilt mycket MX alls
Nu du, nu verkar det ha löst sig. Det gnisslade liksom inne under kåpan när man kopplade. Det hördes inte när motorn var igång, men jag märkte det idag när jag skulle ta mig en titt på problemet. Då tog jag oljekannan och laddade på genom hålet och det tystnade. Det var iofs konstigt eftersom det ju redan var jävligt där inne, men sen började kopplingen att fungera helt ok. Undrar om det kan vara så att motorn bara legat länge utan olja eller nåt.
Re: Inte särskilt mycket MX alls
.Lolalola skrev:Nu du, nu verkar det ha löst sig. Det gnisslade liksom inne under kåpan när man kopplade. Det hördes inte när motorn var igång, men jag märkte det idag när jag skulle ta mig en titt på problemet. Då tog jag oljekannan och laddade på genom hålet och det tystnade. Det var iofs konstigt eftersom det ju redan var jävligt där inne, men sen började kopplingen att fungera helt ok. Undrar om det kan vara så att motorn bara legat länge utan olja eller nåt.
.
Låter troligt om motor ej körts på länge. Vid renovering så brukar jag ha på lite fett på glidytorna till kopplings centrumet.
Å allra helst på gamla modellen(runda kåpor) som har större glidytor...Kul att det funkar.....