Den gule och Smurfen!! Eller det enkla kan bli komplicerat.

Original- och bruksrenoveringar samt Custombyggen.
Peter Holbrant
Forumsponsor
Inlägg: 815
Blev medlem: 26 feb 2016, 22:08

Re: Den gule och Smurfen!! Eller det enkla kan bli komplicer

Inlägg av Peter Holbrant »

Som det var var den löjligt stark med 30 drevet så min tanke vart att den nya toppen ger en liten effektökning. Den nya drevningen minskar vridmomentet men tillsamman blir resultatet en ökad toppfart med bara liten förlust av vrid.. för gillar vrid mer än toppfarten men kul hänga med hyffsat ändå..
Peter Holbrant
Forumsponsor
Inlägg: 815
Blev medlem: 26 feb 2016, 22:08

Re: Den gule och Smurfen!! Eller det enkla kan bli komplicer

Inlägg av Peter Holbrant »

Små framsteg är också framåt!! Trots sjuka barn i alla fall fått klistrat lite dekaler..
sa58.jpg
sa59.jpg
Peter Holbrant
Forumsponsor
Inlägg: 815
Blev medlem: 26 feb 2016, 22:08

Re: Den gule och Smurfen!! Eller det enkla kan bli komplicer

Inlägg av Peter Holbrant »

Fick bli ytterligare ett märke när man ändå höll på!!
sa69.jpg
Tycker det bröt av på ett trevligt vis.
sa70.jpg
Såpass att de för bli ett MCB märke motsvarande placering höger sida!!
23771048-origpic-5dccf4.jpg
23771048-origpic-5dccf4.jpg (30.74 KiB) Visad 5205 gånger
Överblivna märken får väl hamna på någon av barnens klistermärkes försedda dörrar..

När man ändå ska beställa så får de bli ett Crescent märke till bakskärmsslutet åxå..
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5461
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: Den gule och Smurfen!! Eller det enkla kan bli komplicer

Inlägg av Micke S »

Peter Holbrant skrev:Som det var var den löjligt stark med 30 drevet så min tanke vart att den nya toppen ger en liten effektökning. Den nya drevningen minskar vridmomentet men tillsamman blir resultatet en ökad toppfart med bara liten förlust av vrid.. för gillar vrid mer än toppfarten men kul hänga med hyffsat ändå..
Känns den löjligt stark med 30-drev klarar den säkert ett mindre bakdrev.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Sydstatare
Inlägg: 196
Blev medlem: 03 nov 2015, 17:50
Ort: Vena

Re: Den gule och Smurfen!! Eller det enkla kan bli komplicer

Inlägg av Sydstatare »

Gud Va fint de blir. Påminner mig om gammel farmors compakt. Likadan, samma färg ja allt e lika. Går så grymt fint. Hon köpte den ny o har den än. Senaste gången hon körde va hon 96 år. O har alltid kört moppe då hon saknar körkort o bor utanför samhället. De absolut enda som e gjort är att ja har satt på ställbart munstycke för den skulle gå renare. Så varken vajrar eller däck är bytt nån gång. Nästan kult märkning på den tycker ja. Men iallafall grattis till en redigt fin moppe som frambringar många minnen hos mig iallafall slider_score.gif
Puch, Crescent, Rex, Zundapp
O såklart V8
Peter Holbrant
Forumsponsor
Inlägg: 815
Blev medlem: 26 feb 2016, 22:08

Re: Den gule och Smurfen!! Eller det enkla kan bli komplicer

Inlägg av Peter Holbrant »

Bockar och tackar!! Ja det är nära nu!! Visst finns saker som ska förbättras vad det lider största sakerna är väl rätt nav till årsmodellen och verktygslåda..
Däremot blir det inte byte av baklampan min Compact från unga år hade denna modellen så för mig är den lampan helrätt!!

Lustigt nog vart resultatet inte som väntat!! Skulle bygga mig en enkel oöm kulmoppe till lika utlåningsmoped till mopedlösa vänner som vill åka med på moped rallyn!!
Som tur är vart bygget hyffsat snabbt avklarat och bör hinna med en snabbrenovering till!! Har en extra 4vxl motor numer att utgå ifrån. Finns bahamas-gul färg över till en moped till så ska bara hitta lämplig ram åxå..
Peter Holbrant
Forumsponsor
Inlägg: 815
Blev medlem: 26 feb 2016, 22:08

Re: Den gule och Smurfen!! Eller det enkla kan bli komplicer

Inlägg av Peter Holbrant »

Har ju väntat några dagar på paket så Compacten vart i viloläge!!
Så under tiden liksom föll de sig att de vart ett parallellbygge fick inhandlat mig en Shopping men de är en annan historia!!

Så under väntetid drogs det projektet igång!! Då plöttsligt se på tusan paketet de kom till sist!!
Började nästan tro jag skulle hinna med en ytterligare en helrenovering innan paketet vart levererat!! Nu fick visserligen ettan 6 dagars försprång..
Så i slutläget kan de bli nära haha..
sa72.jpg
sa72.jpg (25.33 KiB) Visad 5080 gånger
Så paketet kom och i sista stund!! Eller i alla fall utan att behöva ladda en försumbar extra lackering av bahamasgult.
För nu sover barnen dags lägga sista lager Bahamas till 1259an å då känns det gott kunna inkludera det saknade skärmstaget till Compaktet i denna sprutningen.Så skönt att skärmstag hann komma i tid till compacten..

Få se hur sliten jag känner mig blir kanske lite skruvande på den samma. Nu kom ju även däcket till Komaren. Så vore skönt om Compacten fick bli färdig.
För när Komaren får nytt däck ska den samtidigt få behövligt bättre hejdare till den åxå..

Men sakta eller kanske till och med halvsnabbt faller bitar på plats Nog klar med Compacten i veckan trots allt. Men rekommenderar ändå ett objekt i taget.

Men nu åter in i dimman..
Peter Holbrant
Forumsponsor
Inlägg: 815
Blev medlem: 26 feb 2016, 22:08

Re: Den gule och Smurfen!! Eller det enkla kan bli komplicer

Inlägg av Peter Holbrant »

Då vart de efterlängtade nyköpta skärmstaget till Compacten vilket äntligen kom igår fint gult.
sa74.jpg
Känns gott lite finlir sedan är de objektet äntligen "klart"!!
sa55.jpg
Dess utom fick jag idag handlat mig en "perfekt" ölback till pakethållaren! För de blir en packlåda i stället för sidoväska på denna.
sa73.jpg
Tror den kommer göra sig både praktiskt å "vackert".

Men även om det är bara så lite bara kvar innan färdig fär Compacten stå åt sidan för månadens andra projekt.
I alla fall tills bitarna där blivit lackerade..
Sydstatare
Inlägg: 196
Blev medlem: 03 nov 2015, 17:50
Ort: Vena

Re: Den gule och Smurfen!! Eller det enkla kan bli komplicer

Inlägg av Sydstatare »

Jäklar vad vackert de blir.... slider_score.gif
Puch, Crescent, Rex, Zundapp
O såklart V8
Peter Holbrant
Forumsponsor
Inlägg: 815
Blev medlem: 26 feb 2016, 22:08

Re: Den gule och Smurfen!! Eller det enkla kan bli komplicer

Inlägg av Peter Holbrant »

Men nu kliar de rejält att få färdigt den men ytterligare några väntedagar!! Har bestämt mig för lackera färdigt alla delar till projekt två innan jag fixar de sista!!
sa75.jpg
Användarens profilbild
billykid
Forumsponsor
Inlägg: 3443
Blev medlem: 16 jan 2010, 00:00
Ort: Norra Dalarna

Re: Den gule och Smurfen!! Eller det enkla kan bli komplicer

Inlägg av billykid »

slider_score.gif slider_score.gif
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Inlägg: 14808
Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
Ort: Västra Pengfors, Vännäs
Kontakt:

Re: Den gule och Smurfen!! Eller det enkla kan bli komplicer

Inlägg av Raketsport »

Snyggt! spocht_winner
//Jossan
Josefine Andersson
Peter Holbrant
Forumsponsor
Inlägg: 815
Blev medlem: 26 feb 2016, 22:08

Re: Den gule och Smurfen!! Eller det enkla kan bli komplicer

Inlägg av Peter Holbrant »

Efter att haft fullt upp med en massa annat vart det plötsligt snudd på panik plocka ihop det sista!!
Nog tusan ska det jäklas fick kastat ihop de sista idag men provkörningen sket sig gick småhackigt ville inte varva ordentligt!!
Väl hemma dog den och startade inte!! Ja felet vart enkelt tror jag stiftet helt dött! Fick provstartat med ett annat men handlar nytt i morgon!!
Får bli en längre provtur i morgon i alla fall 3mil! Så att det känns tryggt till 1a maj rallyt!! Hoppas hinna felsöka lyset åxå tutan fungerar, men inga lampor lyser lite skumt..
sa79.jpg
Inga större saker gjorda skruvat fast motorn monterat bensinkran ett par dekaler framskärmsstag verktygslåda en "halv" back ljuddämpare fäst upp benskydd handtag olja
justerat koppling nya kedjesträckare tja egentligen mycket men bara smått o gott!! Hade dock behövt montera nya klossar fram som bak!! lite planerad körning för hejdarna stannar långsamt..
sa78.jpg
sa76.jpg
Peter Holbrant
Forumsponsor
Inlägg: 815
Blev medlem: 26 feb 2016, 22:08

Re: Den gule och Smurfen!! Eller det enkla kan bli komplicer

Inlägg av Peter Holbrant »

Plötsligt händer det!! I år har det inte blivit något mopedbyggande alls och faktiskt inte haft tid eller möjlighet trots att jag har ett par projekt väntandes!! Ändå Plötsligt händer det och man vart lite påmind om att det blir vår i år också! Byggde ju min Skotercompact förra året och som lyckligt ovetande innan jag påbörjat projektet då jag bara trodde det var en "vanlig" Compact.. Ja sen följde ett par veckors jakt efter delar!! Svåraste biten var då kåpan!! Men hittade en nos dock inte original utan i plåt..
Kajsa Varg hade en tjusig filosofi och man tar vad man haver så denna monterades..
1.jpg
Resultat vart inget större fel på och även inte helt fel med en mer brukbar i plåt om/när olyckan är framme.

Men ändå visst vore det trevligt att ha en originalkåpa om inte annat liggandes för på monterar jag den nog inte. Men ändå om man nån gång får för sig att sälja
misstänker jag det höjer värdet lite eller i alla fall gör mopeden mer lättsåld om man har en plastkåpa om inte på så i alla fall en som följer med för mer modiga
ägare än mig!! Så med den vetskapen har jag ändå hållit lite utkik efter "rätt" kåpa.

Då plötsligt igår äntligen snubblade jag över en mycket fin helt oskadad kåpa.
moped 1.jpg
200kr fattigare och plötsligt mycket nöjd att jag sparat nån dl färg ifall ifall den skulle hittas.
Ska nu bara lackas för att läggas på loftet. På monteras den nog aldrig i min ägo känner mig själv och som sagt jag vet inte om det skulle
bli en dum lastning eller en råkad knuff när den är parkerad eller en dåligt tagen kurva kanske en punktering????
Oavsett rätt säker en ömtålig plastkåpa skulle inte hålla länge för mig. Plåt tryggare och lustigt nog monterad eller ej till sist känns den komplett..
18697968_1310408759044526_3682006176522655212_n.jpg
Nöjd nu i alla fall!!
Användarens profilbild
JoNo
Forumsponsor
Inlägg: 851
Blev medlem: 22 okt 2014, 09:16
Ort: Bollnäs kommun

Re: Den gule och Smurfen!! Eller det enkla kan bli komplicer

Inlägg av JoNo »

Väldigt fin moped!

slider_score.gif
Skriv svar