Den gule och Smurfen!! Eller det enkla kan bli komplicerat.

Original- och bruksrenoveringar samt Custombyggen.
Peter Holbrant
Forumsponsor
Inlägg: 815
Blev medlem: 26 feb 2016, 22:08

Re: Den gule och Smurfen!! Eller det enkla kan bli komplicer

Inlägg av Peter Holbrant »

Nä Julmaten lagt sig till rätta dags ta tag i projektet! Färgen beställd nu så ingen återvändo!!

Så gul som var blå ska åter bli gul denna gång en blir det en rätt tjusig nyans!!
gul.JPG
Samlat på mig liten kompott av nytt och gammalt!! Tror det mesta som behövs finnes nu!!
Vad jag vet saknas är bara lite gummidetaljer/fot/broms/gummibälgar framgaffeln handtag sam dekaler och nytt skärmstag till framskärmen!!
Ja skulle jag finna en bättre äldre rostfri framskärm utan obligatorisk buckla efter avgasböj slår jag nog till!
co4.jpg
Å ja jag vet en det är "fel" baklampa och en verktygslåda av plast!!
Men ändå "bara" en Compakt och byggs egentligen för att vara en oöm lånemoppe och som min "kulmoppe" till Vänernäsrallyt!! I mitt tycke ett av årets roligaste rallyn!!
Där banan hittills alltid varit mer än skitkul att köra!!

Sadeln kommer få sig ett nytt skinn med gula kantsömmar i samma stil som min Comet! Vart mer än nöjd utav det jobbet!!
206.jpg
Hoppas på ett lätt jobb där Smurfen blir representabel på några veckor om bara färgen kommer! Men som vanligt vet jag att det säkert är något som
ställer till det motormässigt bör det räcka med montera in mina lammeller fjädrar och lite ny färg eventuellt lyxas den till med ett centrerat tändstift!!
Kokusan kan vänta lite då tändsystemet verkar vara bra problemfritt!!

Så vem vet kommer nog hinnas luras ut bästa utväxling!! Tveksam om den kan nås med 28drev men har ett tomosdrev jag tänkte modifiera vid behov om inte en bra
kompromiss mellan styrka och fart fungerar med 28a drevet..

Men det lilla vad jag lärt mig brukar även det lättaste objekt kunna gå åt xxxe men siktar på monteringsklar i mars!! April till finlir och utlånad till 1a maj!!
Så jag har en plan(nu ska den bara skita sig åxå)
Peter Holbrant
Forumsponsor
Inlägg: 815
Blev medlem: 26 feb 2016, 22:08

Re: Den gule och Smurfen!! Eller det enkla kan bli komplicer

Inlägg av Peter Holbrant »

Tiden bara flyger så rätt nöjd att man egentligen bara har detta "kravprojekt" å några mindre nödvändiga reparationer denna säsong..
Men vart dags ta tag i vad som saknades till projektet!! Färgen beställdes och har nu kommit vilket var en välkommen spark i baken!!
gelb.jpg
Passade även på och beställde mig en ny spruta dock ett par veckors leveranstid på denna!!
Vilket bara passar bra tiden ska utnyttjas till att plocka isär Compacten och fixa smådetaljer saker som lacka gas/växel-reglage, fotbrygga, stötdämpare och lite putsande av aluminium!!
Ja motorn ska väl lackeras efter lite nya lameller och fjädrar åxå. Men lack av silver och svart hinns väl med kvällstid i alla fall!!
s-l1600.jpg
I morgon far i alla fall sadeln med på jourresa för räknar med landa i Göteborg på slutet av dagen och ska försöka få sadeln till omklädsel också.
Blir enkelt svart med kantsöm som planerat!! Dock ger jag mig inte på tunnare skumgummi modell original för komfort före originalitet lång o bekväm av mig. Sedan i detta fall ändå inte
tänkt vara en notorisk originalrenovering!! Oavsett skumgummit vart bra men avsaknad av stöd satt sina spår i skinnet och tejp mer praktiskt än bra och fint..
sadeln.jpg
Å nix ni är inte schizofrena mitt bygge består av två st 72or med 75 nummer mellan sig i ramnummer som parats ihop till en moped!! för att trassla till det ytterligare så efter noggrann koll
verkar den omlackerade blåa vart bahamahas gul original medans den omlackerade gula en gång vart mandarin men före det varit röd!! Jaja...

Men i övrigt fått beställt mig lite pryttlar!!
från mopeddelar vart det avgassystem-299kr, bromsgummi-30kr, samt bromsstag-33kr

Å fick bli lite från ettans åxå..
mest dekaler samt ny typplåt å kickgummi som gummitätning till luftskruv!! Vart säkert ytterligare något men kommer ej ihåg nu!!
dscn1523_grande.jpg
Ett säkert det mesta finns nu i alla fall så i morgon börjar jobbet!!
Peter Holbrant
Forumsponsor
Inlägg: 815
Blev medlem: 26 feb 2016, 22:08

Re: Den gule och Smurfen!! Eller det enkla kan bli komplicer

Inlägg av Peter Holbrant »

Började riva lite i Compacten idag och då upptäckte jag att det tydligen inte vart en vanlig 1248 utan en 1240!!
Jaja varför ska något vara enkelt!! Spelar kanske inte någon större roll. Men nu blir jag ju tvungen försöka finna en troligen snudd på omöjlig kåpa åxå!!
Någon som har en till salu eller bara vetskap vad annat som är unikt är jag nyfiken och intresserad av att köpa!
menar misstänker en äkta 1240 är snäppet fräckare än en 1248 ändå..
1240.jpg
mcb1240c1z.jpg
mcb1240c1z.jpg (8.17 KiB) Visad 4472 gånger
mcb70d40.jpg
mcb70d40.jpg (31.64 KiB) Visad 4472 gånger
mcb1240a1.jpg
mcb1240a1.jpg (27.44 KiB) Visad 4472 gånger
Baronen
Forumsponsor
Inlägg: 2031
Blev medlem: 05 sep 2014, 21:34
Ort: Fjugesta

Re: Den gule och Smurfen!! Eller det enkla kan bli komplicer

Inlägg av Baronen »

Har för mig Dixon här på forumet har en kåpa. Men om den är tillsalu vet jag inte. :)
Puch Dakota -73/74 Guld, 74cc 4speed
Crescent 1149 Raketarsle -62, 50/3 KFS
Crescent 1134 -59, 50/3 S
Fram M41, 110cc -56
Victoria FM38 -53

RAGNARÖK MK NERIKE
Peter Holbrant
Forumsponsor
Inlägg: 815
Blev medlem: 26 feb 2016, 22:08

Re: Den gule och Smurfen!! Eller det enkla kan bli komplicer

Inlägg av Peter Holbrant »

Fick kvalificerad hjälp idag hade min lilla Rasmus till att riva isär mopeden!!
Visst fick hjälpa honom lossa några muttrar men i stort ett bra jobb!! Dock råkade jag slå sönder övre lagerspår till styrkronan och Rasmus lyckades spräcka ett skärmstag..
hjälp.jpg
Men mopeden i smådelar nu i alla fall i morgon lite motorjobb byte lameller å fjädrar blir nog vad jag hinner en barnvecka på kvällstid!!

Misstänker det blir lite nattarbete i smådetaljer framöver funderar nu mest om jag får in ramen i blästerskåpet skulle kollat idag!!

Men insett att den gule och smurfen vart inte riktigt som tänkt en liten 0a har gjort att de vart lite komplicerat!! För min tänkta oömma kul-moppe och utlåningsmoped har blivit lite seriösare..
Återstår se i fall jag lyckas hitta allt som saknas!! Men i alla fall fått nys på stag!! Fått fatt i bromspedalen. Ev även fotplattor!! Men ropar inte hej innan de ligger i lådan!!
stag.jpg
Behövs lite riktning men bättre och enklare än bygga eget i alla fall..

Ett är säkert grimeca fälgarna kommer inte duga längre!! Lika bra löpa linan ut och försöka få den så nära original som möjligt!! Blir väl leta fram en annan Compact bygga kulprojektet av!!
Varför göra det enkelt för sig??

Men fortfarande tips på kåpa hel eller trasig intressant vart tipsad om 3d scaning å då bra ha ett original utgå ifrån..
Peter Holbrant
Forumsponsor
Inlägg: 815
Blev medlem: 26 feb 2016, 22:08

Re: Den gule och Smurfen!! Eller det enkla kan bli komplicer

Inlägg av Peter Holbrant »

Ja de vart snabba från mopeddelar lade ordern i söndags och hämtades idag!!
Inga stora saker ett jamarcol avgassystem en annan variant att testa både på Compacten som på Cometen!!
299kr vart billigt tyvärr var postgången lite elak men riktbart!! Fick även handlat mig ett nytt bromsstag..
avgas.jpg
Sen vart de ett bromspedalsgummi i viss onöda då det blir en annan bromspedal ändå!! Men vad tusan kan ju lägga ut den på tradera och få de dubbla inköpspriset haha..
Ja nu saknas bara leveransen från ettan men ingen panik en hel del kvar innan de prylarna behövs!!

I övrigt vart de nya lameller o fjädrar i motorn under kvällen!! Morgonkvällen tänkte jag ge mig på fixa i ordning i lackboxen överbelamrat med skit där nu!!
Funderar ändå på fotplattor och kåpa!! Skickat förfrågan till rösebäcken men inte fått svar men lyckas jag hitta fotplattor så klurar jag på köpa en universalkåpa och bygga något på så länge!!
För fel kåpa lite roligare än en 1240 helt utan..
Peter Holbrant
Forumsponsor
Inlägg: 815
Blev medlem: 26 feb 2016, 22:08

Re: Den gule och Smurfen!! Eller det enkla kan bli komplicer

Inlägg av Peter Holbrant »

Å där fick man sig en lagom energikick en tjuvkik på den nysydda sadelklädseln..
Nu hoppas jag bara sprutan hinner komma till nästnästa helg då jag både blir barn och jourfri!!
Då ska det byggas på allvar!! Snart maj o mitt från början enkla projekt vart ju lite mer komplicerat..
sadelnn.jpg
Peter Holbrant
Forumsponsor
Inlägg: 815
Blev medlem: 26 feb 2016, 22:08

Re: Den gule och Smurfen!! Eller det enkla kan bli komplicer

Inlägg av Peter Holbrant »

Japp även när skinnet kommit på plats vart de tjusigt värre
Japp även när skinnet kommit på plats vart de tjusigt värre
I övrigt vart det inte många knop gjorda denna dagen..
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Inlägg: 14808
Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
Ort: Västra Pengfors, Vännäs
Kontakt:

Re: Den gule och Smurfen!! Eller det enkla kan bli komplicer

Inlägg av Raketsport »

Fotplattorna jag pratade om
IMG_20170126_144712.jpg
IMG_20170126_144725.jpg
Vänster sidolist saknas och röret för fotbryggan på höger platta.
//Jossan
Josefine Andersson
Peter Holbrant
Forumsponsor
Inlägg: 815
Blev medlem: 26 feb 2016, 22:08

Re: Den gule och Smurfen!! Eller det enkla kan bli komplicer

Inlägg av Peter Holbrant »

Raketsport skrev:Fotplattorna jag pratade om
Vänster sidolist saknas och röret för fotbryggan på höger platta.
O helt perfekt blir lättare komplettera och renovera än att bygga helt nya!!
Mkt intresserad det börjar ta sig kommer åter bli en 1240 av den ändå..
pris inkl porto samt kontonummer adress kan vi ta över pm.

Denna vita nyans är det någon form av ommålat kanske grundfärg?? eller är de vita oavsett kulör på mopeden..
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Inlägg: 14808
Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
Ort: Västra Pengfors, Vännäs
Kontakt:

Re: Den gule och Smurfen!! Eller det enkla kan bli komplicer

Inlägg av Raketsport »

Topp! Jag pmar.
Det är nog grundfärg, vit-ljusgrå. Plattorna på våran 1240 och andra orörda jag sett har också varit i denna färg.
//Jossan
Josefine Andersson
Peter Holbrant
Forumsponsor
Inlägg: 815
Blev medlem: 26 feb 2016, 22:08

Re: Den gule och Smurfen!! Eller det enkla kan bli komplicer

Inlägg av Peter Holbrant »

Raketsport skrev:Topp! Jag pmar.
Det är nog grundfärg, vit-ljusgrå. Plattorna på våran 1240 och andra orörda jag sett har också varit i denna färg.
Bockar och tackar Jossan så vart projektet mindre komplicerat och enklare.. Precis vad som behövs i mitt smått stressiga liv haha..
Har tyvärr inte Swich så förde över slanten nyss från mitt konto i Swedbank!
Tror pengen ska vara synlig senare idag även om de olika banker.
I alla fall märkt överföringen med "Holbrant" för lättare igennkänning!

Några problem bara höra av sig.. Övrig info är i pm
mvh Peter
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Inlägg: 14808
Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
Ort: Västra Pengfors, Vännäs
Kontakt:

Re: Den gule och Smurfen!! Eller det enkla kan bli komplicer

Inlägg av Raketsport »

Inga problem. Packar så vi får iväg dem med posten i morgon.
//Jossan
Josefine Andersson
Användarens profilbild
T M
Forumsponsor
Inlägg: 1528
Blev medlem: 30 maj 2013, 08:16
Ort: Mellanöstern i Halland

Re: Den gule och Smurfen!! Eller det enkla kan bli komplicer

Inlägg av T M »

:twisted:

http://www.tradera.com/item/100708/2742 ... r-mcb-1240" onclick="window.open(this.href);return false;
Peter Holbrant
Forumsponsor
Inlägg: 815
Blev medlem: 26 feb 2016, 22:08

Re: Den gule och Smurfen!! Eller det enkla kan bli komplicer

Inlägg av Peter Holbrant »

T M skrev::twisted:

http://www.tradera.com/item/100708/2742 ... r-mcb-1240" onclick="window.open(this.href);return false;
Bockar och tackar för tipset!! Dock kan jag lätt jublande efter en veckas slitna hår. Äntligen summera att det mesta finnes!!
Fått tag i den "halvsista" biten nyss! Visst allt kan hända så andas inte ut innan prylarna ligger hemma på bordet!!
Men idag traderade jag hem en kåpa en universal i plåt men duger gott. Kommer fortsätta leta efter en glasfiberkåpa. Men troligen aldrig montera
någon. Känns för ömtåligt. Bättre bara lacka och lägga på hyllan, Känns bra mycket säkrare med en oöm i plåt..
kåpa6.jpg
Dess utom efter sett annan 1240 med denna kåpan så vet jag att den kommer göra sig riktigt bra efter mindre modifiering.
test.jpg
Utöver denna kåpa så fick jag tidigare även fatt i staget
stag1.jpg
Så lägger man ihop dagens fynd med resten det vill säga tillfixnings bara fotplattor och bromspedal så rätt nöjd. Även om sakerna inte är hemma ännu...
Nu bara vad jag vet smådetaljer kvar en bättre framskärm ett framskärms-stag samt bakskärms-stag var de höger sida som vart sprucket..
Rätt modell av fälgar, verktygslåda och baklampa men de kan jag leva med tills jag finner.. Rena slitage delar i form av framgaffelbälgar samt handtag.

Ska i alla fall känna mig nöjd och trött vart en tuff jourhelg!! Men nästa helg både barn och jourfri räknar med att hinna med mycket den helgen hoppas
bara min lackspruta hinner komma åxå..
Skriv svar