Den gule och Smurfen!! Eller det enkla kan bli komplicerat.

Original- och bruksrenoveringar samt Custombyggen.
Peter Holbrant
Forumsponsor
Inlägg: 815
Blev medlem: 26 feb 2016, 22:08

Re: Den gule och Smurfen!! Eller det enkla kan bli komplicer

Inlägg av Peter Holbrant »

Ibland snurrar de på bra!! Idag låg gummibälgar till framgaffeln brevlådan det vart riktigt snabba ryck!
Fått lackerat om lampkåpan tyvärr synade jag inte sakerna tillräckligt noga innan hittade en vrå på svingen som inte vart
tillräckligt täckande kunde visserligen nöjt mig med ett penseldrag hamnar bakom kedjeskydd ändå men utav någon lustig anledning
fick jag för mig lackera om svingen!! Hoppas nu inte detta gav merjobb och ytterligare "förbättringar"
Med mycket härdare och herrejösses vamt i lackboxen ska jag nog hinna med få de gula fotplattorna vita innan sängen!!

I morgon handla kontaktlim och ge sig på skruva lite för resterande bygge får bli putsa fixa montera del för del!! För att när mopeden blivit ihopmonterad
få fixa det sista dvs ev modifiering och lackering av benskyddet. Lustigt sa detta att jag skulle inte bygga och renovera under tiden. Utan bygga riva lackera
en klart bttre kombination med färre överraskningar! Men varför göra det enkelt när man kan komplicera det??

Hur som färg till motor och andra silverdetaljer kommit till Borås bil idag!! Fick bli en 2k sprayfärg mod silver från någon 2017års volvo färgkod 711 har jag för mig!
Synd att en annan ska jobba i Varberg i morgon bara!

Hoppas i alla fall få fixat på sving o gaffel i morgon samt monterat gummimatta på fotplåtar! Gärna putsat några andra detaljer finns att göra men känns överkomligt trots allt!!
Peter Holbrant
Forumsponsor
Inlägg: 815
Blev medlem: 26 feb 2016, 22:08

Re: Den gule och Smurfen!! Eller det enkla kan bli komplicer

Inlägg av Peter Holbrant »

Lång arbetsdag å enna lite trött!! Ser inte fram emot jourhelgen alls!!
Men men i alla fall filmkväll i Bitterna dock tveksam om jag hamnat på film förra året
vart rätt tunt med rallyn för min del men man vet aldrig om inte annat kul påminnas..
Men i alla fall fått hämtat ut färgen till motorn 202kr efter lite rabatter tror det var ett
bra pris ändå garanterat bensinsäker färg..
sa36.jpg
Även fått fortsatt med lite ihop montering konstaterar lite krasst att "bruksskick" grejorna skämmer bygget
lite granna men mopeden var ju tänkt för bruksrenoverats från början! Så får bli lite byte efterhand!!
Lär i alla fall bli vad det lider "rätt" nav! Ja även baklampa och verktygslåda. Kanske krom/rostfritt åxå men tar det när och om jag finner..
sa34.jpg
Peter Holbrant
Forumsponsor
Inlägg: 815
Blev medlem: 26 feb 2016, 22:08

Re: Den gule och Smurfen!! Eller det enkla kan bli komplicer

Inlägg av Peter Holbrant »

Inte fått gjort något alls ännu för dagen men nöjd ändå!!
Fick fatt i en 4 växlad motor helt komplett inkl 60cc cylinder o 17mm förgasare för riktigt bra pris 2000kr!!
sa37.jpg
Så sätter en viss förhoppning i att jag ska kunna få till mig min ursprungside innan detta bygge vart ändrat!! Nu bara hitta en billig Compactram som inte visar sig vara en 1240 mitt i bygget!!
Får jag fatt i en Compactram blir det åtminstone ett cylinderbyte mellan mopederna klart roligare få en bra portad 60cc på en Compact utan kåpor!!
Peter Holbrant
Forumsponsor
Inlägg: 815
Blev medlem: 26 feb 2016, 22:08

Re: Den gule och Smurfen!! Eller det enkla kan bli komplicer

Inlägg av Peter Holbrant »

Hoppla fick mig ytterligare en överraskning kunde inte motstå kolla skick på cylindern..
sa38.jpg
sa38.jpg (27.79 KiB) Visad 4330 gånger
Nu vart jag rejät paff hittade en seriöst filad cylinder med boost kanaler!! Den ska bli kul testa!!
Men ska prova ut den på min lite mer "åka-fort moppe" där motorn har mer möjlighet göra cylindern rättvisa!!
Kommer bli en intressant vår!! Ska bli kul se hur väl den står sig mot Agge-portad och RN-portade cylindrar!!(har lite att jämföra med!!)
Peter Holbrant
Forumsponsor
Inlägg: 815
Blev medlem: 26 feb 2016, 22:08

Re: Den gule och Smurfen!! Eller det enkla kan bli komplicer

Inlägg av Peter Holbrant »

Dit sen vart det jourjobb!! Var i alla fall bara tvungen hänga dit lite oklara bitar på lösen!! En hel del kvar mer än man brukar tro..
Men en bit på väg eller kanske många bitar i kök??

Ja efter jourjobb blir de filmkväll i Bitterna, följt av nattarbete med lackera motor och handtag om det orkas med??
sa40.jpg
sa39.jpg
Peter Holbrant
Forumsponsor
Inlägg: 815
Blev medlem: 26 feb 2016, 22:08

Re: Den gule och Smurfen!! Eller det enkla kan bli komplicer

Inlägg av Peter Holbrant »

Fick gjort lite idag trots jourjobb å fikabesök!!
I alla fall provmonterat motor och då kunnat modifierat lite benskydd.
Eller ja vart inte mycket som behövde göras tillverka två små fästen borra några hål.
I morgon ska de svetsas fast fästen och sen blir det väl dags leka lackerare åter..
sa41.jpg
Peter Holbrant
Forumsponsor
Inlägg: 815
Blev medlem: 26 feb 2016, 22:08

Re: Den gule och Smurfen!! Eller det enkla kan bli komplicer

Inlägg av Peter Holbrant »

Lite närmare fått tillverkat fästen och modifierat benskydd.
Grundlackerat dito och lite smådetaljer.
sa43.jpg
Fått skurit till och limmat gummin till fotplattor..
sa44.jpg
Sakta men säkert börjar mopeden återuppstå från vrak till fin...

Morgondagen eller rättare sagt kväll och natt. Lär bli till slipa och ett lager grundfärg till
på benskydd. Hinns det med ska motorn delvis isär för rengöring och grundfärg!!
Men för nu njuter jag av dagens avklarade delmoment..
Peter Holbrant
Forumsponsor
Inlägg: 815
Blev medlem: 26 feb 2016, 22:08

Re: Den gule och Smurfen!! Eller det enkla kan bli komplicer

Inlägg av Peter Holbrant »

Hmm tänkte plockat isär och lackerat motorn i natt!
Men nu när jag nästan tvättat färdigt tycker jag faktiskt att jag i nuläget ska låta motorn vara "orginal".
sa45.jpg
Med tanke på att fälgar skärmar krom är i bruksskick (denna säsongen för när projektet inte vart lika komplicerat så var de tänkt bli en utlånings och oöm kulmoped från början)
Så för nu tror jag helheten blir bättre att låta motorn vara. Nästan ofattbart att denna motorn hittades i en vattenfylld hink upp och ner.
tyvärr hittar jag ingen bild innan jag hade plockat ur tändsystem på motorn men kåpan var tvungen slås sönder för att fås isär..
tyvärr hittar jag ingen bild innan jag hade plockat ur tändsystem på motorn men kåpan var tvungen slås sönder för att fås isär..
sa46.jpg (21.32 KiB) Visad 4155 gånger
Så ny plan nu kaffe följt av lite mer putsande på motorn sedan andra lagret grund på benskydd följt av lackering koppling och gashandtag samt bakbromspedal.
Peter Holbrant
Forumsponsor
Inlägg: 815
Blev medlem: 26 feb 2016, 22:08

Re: Den gule och Smurfen!! Eller det enkla kan bli komplicer

Inlägg av Peter Holbrant »

Har hu sedan tidigare målet att få Compacten till att bli en trevlig 70km/h moped!!
Ett rätt ambitiöst mål för en 2vxl Sachs!!

Sedan tidigare gjorde den 65,6km och även om det är "nära" och kanske räckte med dagens omdrevning.
För fick bytt ut 15-30 drevning mot 15-28.(någon med bättre mattekunskaper än jag kan säkert räkna ut om det räcker!
Men så misstänkte de kunde behövas någon ytterligare!
Så monterade idag ett annat topplock! Vet inte hur mycket det ger exakt men ett centrerat stift kanske det lilla
som behövs för klara 70km.
sa47.jpg
Oavsett vilket så rätt skönt "låna" toppen till Compacten!! För vill egentligen ha en "Norge-topp" till Cometen
Bara det att kostnaden känns hög för något som "bara" är estetiskt och bortom praktiskt och vett men nog gud så snyggt!!
Men är toppen väl "borta" vet jag att chansen blir stor att den ersätts och då vet jag vad jag vill ha....
sa56.jpg
sa56.jpg (39.52 KiB) Visad 4099 gånger
sa57.jpg
sa57.jpg (27.98 KiB) Visad 4099 gånger
Men i alla fall fått kommit ytterligare en bit målgången närmar sig i alla fall!!
sa49.jpg
sa54.jpg
kan meddela att få på fotbromsgummit det vart ett gummi som var obefogat jobbigt få på..
gummi.jpg
gummi.jpg (31.38 KiB) Visad 4099 gånger
men väl monterat värt jobbet..
sa55.jpg
Så som det ser ut nu lite dekalmontering å några saknade bultar!!
Ett "sista" paket med saknade delar inväntas från Ettans inga stora saker
handtag spegel någon glödlampa framskärmstag säkert något mer!!
Naturligtvis vart det inte det sista redan kommit på att jag saknar rätt bult till handbromshandtaget samt ev en borttappad nippel får se
vad som hittas bland gömmorna..

Men känner mig klart säker i att jag ska hinna klart med marginal till 1a maj haha... Ja ska nog hinna med få på nytt bakdäck och nya backar till Komaren också.
Sen får vi se vad jag väljer köra med. Men lutar åt ta Komaren till Cickenrace och "Smurfen" till 1a Maj..
Användarens profilbild
SS440-80
Forumsponsor
Inlägg: 951
Blev medlem: 20 okt 2014, 21:33
Ort: Fredriksberg. Dalarna.

Re: Den gule och Smurfen!! Eller det enkla kan bli komplicer

Inlägg av SS440-80 »

slider_score.gif
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7308
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: Den gule och Smurfen!! Eller det enkla kan bli komplicer

Inlägg av erlan »

om du får den att varva lika mycket så ska det räcka.

eftersom jag har ett monarscoot-objekt där planen/förhoppningen är 70 km/h med gubbruta,
så är jag nyfiken på att höra hur din compact beter sig med benskydd och gubbruta i 70 km/h.
jag gissar dock att gör den 70 "naken" så orkar den inte ens upp i 60 med benskydd o ruta monterat.
jag räknar med att behöva rejält med "mos i maskin" för att nå 70.

http://raketsport.com/forum/viewtopic.p ... 0&start=15" onclick="window.open(this.href);return false;

erlan
Peter Holbrant
Forumsponsor
Inlägg: 815
Blev medlem: 26 feb 2016, 22:08

Re: Den gule och Smurfen!! Eller det enkla kan bli komplicer

Inlägg av Peter Holbrant »

Haha ja rutan lär inte sitta på mer än möjligen på eventuella rallyn då speciellt om vädret blir osäkert!!
Men helt rätt 65,6km det vart när ja trodde Smurfen fortfarande var en vanlig 1248.
Å sen får man räkna med att det i normala fall är en del vindfång i gubben.. Men å andra sidan halva vägen lär de ju vara vind i seglen åxå..
Blir intressant se om eller hur mycket extra vindfång benskyddet ger. De är ändå lite kupade och släta bör skicka en hel del extra till att kyla motorn så inte enbart en vägg viss nytta med den.

Det fladdrande kapellet o vindrutan de är en helt annan sak haha..
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7308
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: Den gule och Smurfen!! Eller det enkla kan bli komplicer

Inlägg av erlan »

vare sig det kommer att användas mycket eller lite, så antar jag att det ska testas, för passform och funktion.

erlan
HSE
Inlägg: 5521
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Den gule och Smurfen!! Eller det enkla kan bli komplicer

Inlägg av HSE »

När min mor hade vindruta på sin en Hk Monarkscooter bromsade den faktiskt inte något märkbart, den gjorde fortfarande sina 35 på mätaren. Bromsar kanske lite mer vid 60-70 men den är nog inte så mycket mer vindfång är en människokropp, den är ju bättre strömlinjeformad :D
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5459
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: Den gule och Smurfen!! Eller det enkla kan bli komplicer

Inlägg av Micke S »

Peter Holbrant skrev:Har hu sedan tidigare målet att få Compacten till att bli en trevlig 70km/h moped!!
Ett rätt ambitiöst mål för en 2vxl Sachs!!

Sedan tidigare gjorde den 65,6km och även om det är "nära" och kanske räckte med dagens omdrevning.
För fick bytt ut 15-30 drevning mot 15-28.(någon med bättre mattekunskaper än jag kan säkert räkna ut om det räcker!
Men så misstänkte de kunde behövas någon ytterligare!
Så monterade idag ett annat topplock! Vet inte hur mycket det ger exakt men ett centrerat stift kanske det lilla
som behövs för klara 70km.
Om motoreffekten räcker för att nå samma varvtal som med 15-30 så blir den nya hastigheten 70+ km/h men dragkraften (vridmomentet på bakhjulet) minskar med 7 % så det är svårt att förutse hur det kommer att bli. Om den nya toppen fungerar bra så är du troligen hemma men det kan löna sig att prova med 30-drevet även med ny topp för att se vad som händer.
https://www.google.se/webhp?sourceid=ch ... 65.6*30/28&*" onclick="window.open(this.href);return false;

Moppemotorer är extremt känsliga för vilken utväxling som används genom att de har låg effekt. När man drevar om för högre fart med ett mindre bakdrev blir ofta resultatet det motsatta. Men det betyder förstås också att om man går åt andra hållet så att motorn orkar varva mer kan toppfarten öka istället. Det går åt lite prov för att komma fram till vilken drevning som är optimal men när man har hittat den kan det resultera i en moppe som är mycket trevligare än innan att köra.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Skriv svar