Den gule och Smurfen!! Eller det enkla kan bli komplicerat.

Original- och bruksrenoveringar samt Custombyggen.
Peter Holbrant
Forumsponsor
Inlägg: 815
Blev medlem: 26 feb 2016, 22:08

Den gule och Smurfen!! Eller det enkla kan bli komplicerat.

Inlägg av Peter Holbrant »

Fullt upp är bara förnamnet sommaren gått i betong och byggandes tecken men snart vintersäsong!! Så i år ska två byggen avklaras!! Fick för mig jag skulle ge bort en moped till en blivande 15åring och släkting vars föräldrar riktigt inte har råd med en sådan sak just nu!! Sagt och gjort lyckades hitta en Smurf för billig peng!! En blå Compact ett hyfsat objekt glappigt framdäck saknade stöd sadel fotbrygga lite yt-rostig men ett potent bra objekt!!
b3.jpg
Nu fylldes sommaren av att gjuta stödmurar platta trappor bygga carport/förråd och en "maskinhall". Tidsbristen har varit enorm och hösten närmade sig fortare än fasiken.. Då tidsnöd vart rejäl så köpte en maxi som present vilken vart mer färdig!! Ibland måste man välja den enkla vägen!!! Tänkte ja Smurfen kan ju ligga till sig och bygga mig en Compakt i vinter!!
Carport och förråd
Carport och förråd
Men så en dag knackade det på dörren och fick en förfrågan om jag ville köpa mig en moped!! Hade stått en massa år i ett dammigt källarförråd!!
Ja svarade egentligen har jag mer än jag behöver men det klart är priset bra och den är fin så är det intressant!! japp å så vart man med en Compact till en gul liten sak!!
Hade en ledig lördag eller i alla fall en jourlördag utan utryckning så tog mig en titt på det senaste fyndet!!
c2.jpg
13895241_1038390562913015_8986686790600624468_n.jpg
Såg riktigt fin ut men vid kontroll var motorn glappig och hjul likaså!! Gnista saknades!! Efter lite forskande konstaterades att den gula vart en 72a och original bahamasgul!!
Jaja motorn som säkert vart original stämde i alla fall med årsmodellbeteckning.
c14.jpg
c14.jpg (22.36 KiB) Visad 6299 gånger
Den skulle kräva lagerbyte och jag var sugen på åka rally med Compakt!! Men hade en motor liggande med okänd status på satt fast i cylindern! och snott tändplattan ifrån sedan tidigare. kolv knackades ur och motorn var i riktigt bra skick ett snabbmek gjordes!! Nytt nav bak då det gamla visade sig skadat och byggde om till fasta lager fram. Tändplatta och magnet flyttades över och ny konding fixade gnista fanns hopp!! Hade en steg två 60cc cylinder liggandes samt en 32 pärondämpare däremot fick böj och en kinaförgasare samt stöd beställdas!! Nog tusan skulle man få ihop denna till Hyltebruk utan större problem..
Jodå ihop och igång kom den han även med några km provtur!! Konstaterar den ylandes tar sig fram lika snabbt upp som ner skitkul att åka på. Så vart Compakt med till Hyltebruk(att man aldrig lär sig)
14446021_1074609315957806_8934515970846535753_n.jpg
Rally blev det och med vissa komplikationer runt kom jag men jäveln behagade nypa.. Lite fetare blanding och lugnare körning men nöp ändå 5ggr under rallyt!! Helt klart vart värmen för hög och haft den cylindern fläktkyld tidigare därför aldrig haft detta bekymret!! Ja efter lite rådfrågande och eget klurande!! Verkar problemet löst sig!! Sänkte kompressionen från 8,5 till 6,2kg!! Efter detta inte nypit en gång trots långa fullgasresor!! bytte främre drev från 14 till 15 men är fortfarande löjligt vrålstark och klarar alla backar på 2an hitills i alla fall om man kommer med fart!! Så beställt mig ett 28a drev istället för nuvarande 30drev men tveksamt om detta räcker!! Så även beställt mig ett 22drev tomos att laborera med!!

Men åter till Smurfen känns onödigt med två Compakter dessutom ska det klämmas in en Komet mellan de andra mopederna vinterns andra projekt!! Sagt och gjort tog idag och plockade ihop lite delar till den tänkte slänga ut den på tradera som näst in till komplett objekt!! Sagt och gjort idag åkte motor kedja vaiers gas växelhandtag etc på!! Men när jag skulle slänga ihop en sadel då stannade jag upp och kikade lite extra på ramen!! Konstaterade att det skiljer bara 30nr mellan Smurfen och gulingen!! Dess utom under smurffärgen och typplåt visst var även Smurfen bahamasgul under.. Men konstaterade att jäklar vad fin ramen är!! Helt klart är den gula ramen i sämre skick!! Smurfen inte lagad någonstans.. Ja har man inte jobb skaffar man sig i morgon åker allt nymonterat av och skärmar hjul motor el flyttas från gulingen!! Saker vänder snabbt när det är smurfigt!!
I morgon blir det en ny mekkväll och Smurfen kommer åter bli bahamas gul i vinter!! Den gula då ja den får via tradera finna sitt nya liv!! Nu hoppas jag bara vintern dröjer sig såpass att jag hinner motormässigt prova ut "smurfen" som sen till våren kommer lika gul som kul hoppas jag!! Finns i alla fall potensial i motorn gör 62km nu och inte färdigdrevad eller fininställd ännu och tror nog jag kostar på den ett kokusan åxå..
Ihopmontering för bli ett traderaobjekt men där bedrog jag mig..
Ihopmontering för bli ett traderaobjekt men där bedrog jag mig..
b2.jpg
De vart prolog hädanefter blir det mer bygge och mindre tjöt!! Får bara se hur mycket tid som finnes..
Peter Holbrant
Forumsponsor
Inlägg: 815
Blev medlem: 26 feb 2016, 22:08

Re: Den gule och Smurfen!! Eller det enkla kan bli komplicer

Inlägg av Peter Holbrant »

Så då vart det roterat på lite delar!! så nu vart smurfen en Sverigemoped i alla fall mycket tillfälligt!!
Bytte visserligen framgaffeln helt i onödan visade sig inte vara Smurfens gaffel som vart dålig utan framhjulslagring.. Men fixade detta och satte ut den gula som objekt på tradera!! Räcker i alla fall med en Compact i samlingen!! I morgon blir det ev monterat ett brytarlöst tändsystem på Compakten. Kom på att jag har ett liggandes vet dock inte om det passar!! För denna gången ska jag för en gång skull ha provat ut och finlirat till motorn före chassit renoverats!! Vet heller inte om den får för mycket eller för lite bränsle men tjuver sig när man gasar går dock perfekt när den väl kommit upp i varv får laborera lite med nålens läge och ev slipa lite på den.. Men ska även testa ett par ljuddämpare och mixtra med drevning på Cometen samt rensa förgasaren på barnens lilla cross finns tid efter det?? Blir det montera motor på Komaren.. så blir en motorsöndag.
Användarens profilbild
Lolalola
Moderator
Inlägg: 2957
Blev medlem: 25 jun 2010, 23:00

Re: Den gule och Smurfen!! Eller det enkla kan bli komplicer

Inlägg av Lolalola »

Utöver de två compakterna så verkar du ha en intressant fordonssamling. :)
Peter Holbrant
Forumsponsor
Inlägg: 815
Blev medlem: 26 feb 2016, 22:08

Re: Den gule och Smurfen!! Eller det enkla kan bli komplicer

Inlägg av Peter Holbrant »

Finns lite att pyssla med denna dagen vart fylld av skruvande fixat med både motorini minicross och en knattecross en Compact samt en Komar!! Men siktar på budgetbyggen iår en st Compakt och komar blir vinterns projekt! Sen står en Java mc som ska konverteras till moped på tur!! Då antingen en Sachs och 80cc eller Zundapp och 70 så moped eller moped kul i alla fall!!
Användarens profilbild
JoNo
Forumsponsor
Inlägg: 851
Blev medlem: 22 okt 2014, 09:16
Ort: Bollnäs kommun

Re: Den gule och Smurfen!! Eller det enkla kan bli komplicer

Inlägg av JoNo »

Diggar Beemern! -78?
Peter Holbrant
Forumsponsor
Inlägg: 815
Blev medlem: 26 feb 2016, 22:08

Re: Den gule och Smurfen!! Eller det enkla kan bli komplicer

Inlägg av Peter Holbrant »

Idag har det varit fullt upp i liten skala då jag haft heldag pappaledigt med mina små och lekt med knattecrossar större delen av dagen med litet serviceavbrott.
Då paketet från ettans ännu inte kom i lådan idag heller tänkte jag testa lite olika ljuddämpare Hittills testat 3st och vart förvånad över resultat skiljer alltså 4km mellan bästa och sämsta ljuddämparen!! Då ändå inget allt för vulgärt trim fortfarande originalvev som tändsystem "bara" en äldre steg2 portad 60cc jofrabcylinder en hammaplanad topp. Har ett par ljuddämpare kvar att testa i morgon.. Sen hoppas jag nya drevet som nästan viktigare lameller o fjädrar dyker upp i lådan. Återkommer med mer bilddokumentation i morgon ska även leka med lite ljuddämpare på Cometen när jag ändå håller på..
Peter Holbrant
Forumsponsor
Inlägg: 815
Blev medlem: 26 feb 2016, 22:08

Re: Den gule och Smurfen!! Eller det enkla kan bli komplicer

Inlägg av Peter Holbrant »

Fått lekt Lite utprovning av ljuddämpare. Jodå Skiljde en del mellan olika alternativ och då ännu inte testat ut vilken längd som blir bäst på avgasröret... Men bäst i test vart Zundapp Jamacol dämparen 65.6km tätt följt av fuegon på 64,5!! Detta då med fel drevning vågar i alla fall garantera att slutresultat hamnar på 70+ troligen runt 75km å det är jag mer än nöjd på en 2vxl Compact..
14462780_1081143675304370_30921829695807025_n.jpg
Men så långt så¨väl tyvärr måste jag erkänna att även om problemet blivit bra mycket mindre så värme nöp cylindern på dagens sista runda!! Inte kul alls!! Tror faktiskt jag bygger om motorn till fläktkyld menar haft denna cylindern på Cometen och där har inte problemet funnits!
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7308
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: Den gule och Smurfen!! Eller det enkla kan bli komplicer

Inlägg av erlan »

ju bättre avstämd ljuddämpare, ju mindre förtändning bör man ha.

för LITE förtändning bränner bort hörnet på kolven vid avgasporten.
för MYCKET förtändning blir kolven för varm, och växer av värmen.

jag börjar på 1mm föd på vassa mopedcylindrar och testar med mer förtändning i små steg.

och kollmät nya kolvar.38mm sachskolvar ska/bör ligga på 37,96.
41mm suzukikolvar ska/bör ligga på 40,95.

erlan
Peter Holbrant
Forumsponsor
Inlägg: 815
Blev medlem: 26 feb 2016, 22:08

Re: Den gule och Smurfen!! Eller det enkla kan bli komplicer

Inlägg av Peter Holbrant »

Jo finns massor av små detaljer! Men som Agge sa cylindern egentligen avsedd vara fläktkyld och inte haft detta bekymret tidigare när den var detta. Så känns mindre känsligt bygga om till fläktkylt än att alla små detaljer måste stämma 100%igt.

Detaljer är det gott om håller just nu på med utprovningar för denna gången vill jag slippa överraskas till våren i slutrusch med otrevliga driftsstörningar. Så siktar på att hinna få drivlinan färdigutprovad innan mopeden rivs i delar för renovering. Just nu klrar jag på varför och vad skillnaden är på två Jamarcol som har samma märkning DGV-10938/88 men ändå två olika utformanden på slutdel..
avg1.jpg
avg1.jpg (19.18 KiB) Visad 5964 gånger
Denna modellen har jag och är nöjd med men ska kanske prova den andra?? Sen finns det ju en märkt Sachs och 10940/88 så lite huvudbry..
Denna modellen har jag och är nöjd med men ska kanske prova den andra?? Sen finns det ju en märkt Sachs och 10940/88 så lite huvudbry..
avg2.JPG (73.03 KiB) Visad 5964 gånger
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7308
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: Den gule och Smurfen!! Eller det enkla kan bli komplicer

Inlägg av erlan »

en liten detalj i sammanhanget är ju att den cylindern går inte in i fläktkåpan till en tvåväxlad sachs.
och Agges egen testmoped är ju fartvindkyld.

erlan
crjs
Inlägg: 213
Blev medlem: 12 dec 2014, 15:59

Re: Den gule och Smurfen!! Eller det enkla kan bli komplicer

Inlägg av crjs »

Vet inte om kameran luras gällandes färgen eller om den är rejält blekt! Kanske har den bott i Förenade Arab emiraten :wink:

Men den är inte lik de Bahamasgula orginal delar jag har sett eller den man själv har.. Är du säker på att den inte är omlackad? :D
Crescent E-type -74
Crescent 1250 CS -71
Mustang Mamba -75
Crescent 1252 Projekt
Crescent 1252 Projekt
MCB SM50 Projekt
Peter Holbrant
Forumsponsor
Inlägg: 815
Blev medlem: 26 feb 2016, 22:08

Re: Den gule och Smurfen!! Eller det enkla kan bli komplicer

Inlägg av Peter Holbrant »

Haha nej då inte färgblind!! Som jag sa det enkla kan bli komplicerat!! Köpte en blå som under den smurfiga nuvarande ytan är bahamasgul... Sen snubblade jag över en gul!! och plötsligt ägde man 2 Compacter tillsammans vart det en Sverigeflagga!! Vid närmare efterforskning hade den gula åxå vart bahamasgul eller möjligen mandarin men som joker när jag slipade bort lite färg för att se ramnumret hittade jag att underst är den röd!!! Som ren kuriosa visade sig det bara skilja sjuttio nummer mellan mopederna på ramnumren och båda är 72or.

Likväl den gula renoverades framgaffeln på och fixade motor körde sedan den lite hade planer på kränga iväg smurfen. Men när jag kollar närmare på den gula såg jag en svetslagning runt bensinkranen så tyckte den ramen var bättre.. öhhh ok som jag sa det vart komplicerat..
Peter Holbrant
Forumsponsor
Inlägg: 815
Blev medlem: 26 feb 2016, 22:08

Re: Den gule och Smurfen!! Eller det enkla kan bli komplicer

Inlägg av Peter Holbrant »

Då har lite delar kommit och fått modifierat en omgång lameller(eller kanske skrotat återstår se)... Men tror faktiskt det fungerar för de totalt katastrofslirande originallamellerna vart körbara efter motsvarande modifiering!! Så räknar nog med nya lameller och motsvarande modifiering kombinerade med hårdare fjädrar kan vara lösningen!! Man kan hoppas att nytt stöd kommer på måndag för en sådan detalj är mer än irriterande att sakna.. Fick även det nya 28a drevet i med detta så ska målet 70km ha passerats!! Men väntar fortfarande på ett 22drev som ska göras om och ge bättre möjlighet till rätt utväxling!! Men peppar peppar riktigt nära att utprovningar är klara sedan dax för verklig renovering(samt bygga om motorn till fläkkyld)!! För att för en gång skull få ut en moped till våren som inte bara är fin utan redan är utprovad och pålitlig...
mod.jpg
I med detta räknar jag med delsamlande och riktigt jobb tar fart!! Så snart är smurfen som planerat både gul och kul!! Men riskerar även bli styvpappa till en Skoterett i veckan men fler än 2 objekt orkar jag inte med så den får bli nästa års bekymmer..
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7308
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: Den gule och Smurfen!! Eller det enkla kan bli komplicer

Inlägg av erlan »

till grimecanaven fanns det 26kuggde bakdrev på den tiden det begav sig.
det är nog det minsta som går på dom naven.....
det kan vara enklare att svetsa på en större kuggkrans på ett framdrev.

jag antar att du upplevt vad gokartåkarna kallar för att motorn "skriker"
för er som ännu inte fått till det, så när en tvåtaktare orkar varva ur till maxvarv på högsta växel,
så blir det ett speciellt ljud. den liksom skriker efter luft. eller skriker ut sin glädje.

erlan
Peter Holbrant
Forumsponsor
Inlägg: 815
Blev medlem: 26 feb 2016, 22:08

Re: Den gule och Smurfen!! Eller det enkla kan bli komplicer

Inlägg av Peter Holbrant »

Typ exakt den bara ylar fram lika fort upp som ner som rakt..
Skriv svar